Svenska Switch 2-priset: 6 795 kronor – 1 000 kronor för Mario Kart World
449,99$ / 499,99$ - Nintendos sida
Best Buy och Gamestop har samma priser och spelen är billigare.
Det är Sverige som drar upp priserna som vanligt.
dock har USA tax-tillägg på ca 10% ?
dock har USA tax-tillägg på ca 10% ?
Ja de skriver inte ut priser med skatt inräknat vilket vi i EU måste göra.
Nä. Alltså....Nä. Inte en chans att jag betalar så mycket för en Nintendo-konsol med underpresterande prestanda. Känns heller inte så lockande längre att importera den från Tyskland för drygt 5000 kr när spelen ska kosta 1000 kr. 5500 kr för bara konsolen hade jag kunnat acceptera, men 6800 kr? Skojar de eller? Baserat på Prisjakt så gissar jag på att priset egentligen skulle ha varit 5749 kr, men eftersom vi verkar har en av världens girigaste återförsäljare så la de till en tusenlapp. Blir ingen förbokning för min del.
Sen tycker jag att återförsäljarna borde granskas för ev kartellbildning. Enligt Bergsala finns det inget rekommenderat pris för Switch 2 i Sverige, utan butikerna får själva sätta priset, men ändå lyckas alla stora återförsäljare pricka in exakt samma pris för både basenhet och bundle. Hur är detta möjligt när det inte finns något MSRP?
509:- i spanien https://www.mediamarkt.es/es/product/_consola-nintendo-switch...
Samma i tyskland https://www.mediamarkt.de/de/promo-list/gvr_dpl_switch_2_laun...
469:- i frankrike https://www.fnac.com/Console-Nintendo-Switch-2/a21424368/w-4
Dessa länder har lägre moms sats än Sverige dock.
Sverige ligger på 25%
Tyskland på 19%
Frankrike på 20%
Spanien på 21%
Så det finns fler faktorer som spelar in än bara en "bergsala skatt"
https://taxfoundation.org/data/all/eu/value-added-tax-vat-rat...
€470 konsol på mediamarkt.de
€90 för pro-kontrollen.
ca 6200-6300kr
Har en polare som bor i Berlin som hade kunnat haffa dom åt mig....men garantin är mitt enda orosmoln. om något felar med konsol eller kontroll måste jag till tyskland o lämna in den
Du tror inte man kan skicka konsolen med post dit?
Dessa länder har lägre moms sats än Sverige dock.
Sverige ligger på 25%
Tyskland på 19%
Frankrike på 20%
Spanien på 21%
Så det finns fler faktorer som spelar in än bara en "bergsala skatt"
https://taxfoundation.org/data/all/eu/value-added-tax-vat-rat...
Jo men att priset skulle vara 4% högre än i Spanien hade nog folk köpt liksom…
Alltså, priserna överlag känns bananas.

Alltså, priserna överlag känns bananas.
Eller Bananzas
De körde 5749:- + 69:- frakt till och med, bokade en där.
Sedan hade Komplett Benify och Mecanat-rabatt på Mario Kart bundle för 5992:-, så bokade en där med. Har även blivit inbjuden av Nintendo att köpa en i nästa vecka när de öppnar förbokningar på My Nintendo för €470. Så har säkrat upp bra deals till mig, kompis och fästmö
Bergsala-skatten är ju hutlös i denna vända tyvärr. Bättre att boka från Spanska Amazon eller liknande för 530-540€ med frakt för Mario Kart Bundle.
Lyckades också landa den på spelbutiken för 5749:-. Nu väntar jag bara på att de ska mejla mig och informera att de ändrat pris och kräva att jag antingen accepterar det nya priset alternativt avbokar. Känns inte alls tryggt med denna röra till förboknings-release (eller vad man ska kalla det).
Det är inte gammal hårdvara, har du ens kollat vad som sitter i och hur Nvidia supportar det?
Ja, det är gammal hårdvara.
"Someone with access to a Switch 2 prototype, likely an ISV, took the device apart, revealing the chip, a die-shrunk version of the Tegra T239 from 2023."
https://www.techpowerup.com/330410/nintendo-switch-2-pcb-leak...
Inte direkt hypermodernt
Du tror inte man kan skicka konsolen med post dit?
jag tog chansen. han beställde precis konsollen o pro kontroll åt mig. €560.
värt det. han ska hit i Juni så får den då, ingen brådska. sällan jag får strul med mina teknikprylar....vägrar fan sveriges ockerpriser
Hur blev ett riktpris på 480euro (5200kr) istället 6795kr??
Välkommen till Sverige
Lyckades också landa den på spelbutiken för 5749:-. Nu väntar jag bara på att de ska mejla mig och informera att de ändrat pris och kräva att jag antingen accepterar det nya priset alternativt avbokar. Känns inte alls tryggt med denna röra till förboknings-release (eller vad man ska kalla det).
Någon hade chattat med dem och det pris man betalat är det som gäller.
Bergsala + skatter på elektronik?
Troligen bara Bergsala. Elektronikskatten ligger på ca 90 kr för en produkt med den vikt som Switch 2 har.
Riktigt grisigt. Jag har råd, men tänker lite "Vad fan får jag för pengarna?". Metroid Prime 4 kommer införskaffas på "gammel-Switch". Vill femåringen ha DK Bananza kommer jag be honom dra åt helvete, eller börja betala sin egen förskoleavgift.
Troligen bara Bergsala. Elektronikskatten ligger på ca 90 kr för en produkt med den vikt som Switch 2 har.
Riktigt grisigt. Jag har råd, men tänker lite "Vad fan får jag för pengarna?". Metroid Prime 4 kommer införskaffas på "gammel-Switch". Vill femåringen ha DK Bananza kommer jag be honom dra åt helvete, eller börja betala sin egen förskoleavgift.
Bergsala + Svenneskatter. Finland har också Bergsala som distributör och där kostar den 500 kr mindre. Dyrt ändå jämfört med övriga Europeiska länder.
mins när jag var liten så kalla man folk som köpte dyra märkes kläder för märkes B. Har Nintendo joinat Apple att bli märkes B. Där du egentligen betalar 3000kr för konsolen och 4000kr för märket.
Jag ska säga jag dissar ingen av er som köper switch 2an jag är glad för erans skull ni skaffar något som gör er glad. Men jag dissar och pissar på Nintendo företaget som stämmer allt och alla och tror dom är så speciell att dom kan ta hutlösa priser.
Greed is a hell of a drug.
Bergsala + Svenneskatter. Finland har också Bergsala som distributör och där kostar den 500 kr mindre. Dyrt ändå jämfört med övriga Europeiska länder.
Vilken svenneskatt då? Momsen i Finland är 25,5%, högre än Sverige. Handlar väl snarare isf om att butikerna i Sverige ännu inte har koll på hur de ska prissätta.