Clair Obscur: Expedition 33

Medlem

Har full förståelse för varför det inte finns auto QTE för fiende attacker.

då skulle ju hela spelet bli en autobattler med god mode då du aldrig kan ta skada så all utmaning i striderna försvinner

Medlem

Ett litet pro-tip som hjälpte mig något oerhört är att fokusera på ljudet när man timear parrys istället för det visuella. Använd animationer som indikator för när man ska lyssna men ta beslut på att aktivera parry på ljudet som spelas, Många attacker har ett litet SWISH ljud 500ms innan man ska trycka, när man väl hört det 1-2 gånger på en fiende så blir det pissenkelt att bara trycka på knappen när man hör ljudet.

Värt att notera att det låter olika på olika fiender, så man måste bara lära sig rytmen och det unika ljudet per fiende. Känns konstigt initiellt då vissa parry timings inte riktigt passar med animationen 100% så som man intuitivt tycker att det borde göra, ofta känns det som man trycker lite för sent för att det ska bli korrekt.

Medlem
Skrivet av Nimin:

En trea? Skojar ni? Spelet är ju fan helt magiskt.

Jag har sagt det tidigare: Spel som är vattendelare är oftast de bästa spelen.
6/10 är i mina ögon nästan alltid mer intressanta spel än 10/10-spel.


signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem
Skrivet av Piigge:

Ett litet pro-tip som hjälpte mig något oerhört är att fokusera på ljudet när man timear parrys istället för det visuella. Använd animationer som indikator för när man ska lyssna men ta beslut på att aktivera parry på ljudet som spelas, Många attacker har ett litet SWISH ljud 500ms innan man ska trycka, när man väl hört det 1-2 gånger på en fiende så blir det pissenkelt att bara trycka på knappen när man hör ljudet.

Detta! Tog mig flera timmar innan jag insåg att precis som du säger finns det nästan alltid en ljudeffekt som är mycket lättare/bättre att följa när man ska parrya/dodga. Men nu när jag vet det har det blivit sååå mycket enklare.

Medlem

Ni vet, många spel är som man förväntar sig och inte så mycket mer? Och man känner att industrin är inspirationslöst, urholkat?

Sen kommer något som detta från ingenstans och ger en redig käftsmäll som känns helt fresh, återger glädje och hopp.
Typ den känslan har jag fått. Kanske lagt lite väl mycket timmar denna helg då alla gårdagens achievments låg på under 1%


signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem

Känslosås? Jag tror du missar att i all "Känslosås" så finns det en massa humor mitt i såsen, missar man humorn så kanske det blir för mycket sås. Humorn balanserar såsen till en fantastisk fransk sås. 😄


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI DDR4 Ram: 32GB@3600mhz
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Skribent
Skrivet av ivanhoe68:

Känslosås? Jag tror du missar att i all "Känslosås" så finns det en massa humor mitt i såsen, missar man humorn så kanske det blir för mycket sås. Humorn balanserar såsen till en fantastisk fransk sås. 😄

Om man vill vara sån kan man ju hävda att såsen skär sig lite och hade mått bättre av ett mer måttfullt användande av de ingredienser som är mest mättande. I slutänden är det väl förstås en smaksak. Som så ofta med sås.

Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har sagt det tidigare: Spel som är vattendelare är oftast de bästa spelen.
6/10 är i mina ögon nästan alltid mer intressanta spel än 10/10-spel.

Finns även 1/10 spel som det kommer talas, vridas och vändas på och ta efter i eviga tider.

big rigs over the road racing tex.

Medlem

Till diskussionerna om QTE och svårighet kan tilläggas att det är buggigt med mus+tangentbord. Rör man musen alls medan man trycker på tangenter så får man ofta ingen registrering av knapptrycket.
Jag lägger musen upp och ner vid bossfighter hittills.
Men riktigt bra spel just när det kommer till story och atmosfär. Och en riktigt stark titel från en ung(?) spelstudio.

Medlem

Provade i 10 minuter eftersom att det har blivit hyllat men kändes riktigt lökigt, animationerna när man rör gubben under all kritik och lipsyncen var helt off.

Sen är nog inte JRPG min grej.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Ett litet pro-tip som hjälpte mig något oerhört är att fokusera på ljudet när man timear parrys istället för det visuella. Använd animationer som indikator för när man ska lyssna men ta beslut på att aktivera parry på ljudet som spelas, Många attacker har ett litet SWISH ljud 500ms innan man ska trycka, när man väl hört det 1-2 gånger på en fiende så blir det pissenkelt att bara trycka på knappen när man hör ljudet.

Kan bara hålla med och understryka detta. Jag sänkte dessutom volymen på musiken då den i många fall överröstar combat-ljud.
Sen är det lättare att lära sig andra fiender visuellt, så det är lite förvirrande hur parry-systemet funkar

Ett annat tips är att börja med att träna dodges innan du försöker med perfect parry.

Medlem

Jag körde ca 60minuter och jag säger som en annan kommentar här tidigare, kändes lökigt håller även med om att animationer vid rörelser osv kändes riktigt dåligt samt att när man var i dialoger (utan svars alternativ) så var man tvungen att trycka sig fram efter var mening som sades av var karaktär vilket störde inlevelsen som fasen i storyn. Tyvärr så är detta säkert bara toppen av isberget om jag hade gett det mer än 60min, så jag avstår denna titel dock synd då jag uppskattade storyn som lades framför en.

Medlem
Skrivet av Kenlar:

Jag körde ca 60minuter och jag säger som en annan kommentar här tidigare, kändes lökigt håller även med om att animationer vid rörelser osv kändes riktigt dåligt samt att när man var i dialoger (utan svars alternativ) så var man tvungen att trycka sig fram efter var mening som sades av var karaktär vilket störde inlevelsen som fasen i storyn. Tyvärr så är detta säkert bara toppen av isberget om jag hade gett det mer än 60min, så jag avstår denna titel dock synd då jag uppskattade storyn som lades framför en.

Du spelade alltså bara igenom prologen? Det är ju efter den spelet börjar......


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI DDR4 Ram: 32GB@3600mhz
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Provade i 10 minuter eftersom att det har blivit hyllat men kändes riktigt lökigt, animationerna när man rör gubben under all kritik och lipsyncen var helt off.

Sen är nog inte JRPG min grej.

Jag tänkte likadant när jag började spela, tog mig igenom prologen som var ca 1 timme, går fortare om man bara ruschar, men efter det blir spelet episkt. Just prologen är tungdriven med alla människor i staden å lite seg, jag tänkte först va fan är det här? Fattade absolut inte tycke för karaktärerna alls i början.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI DDR4 Ram: 32GB@3600mhz
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Dödgrävaren

Kört i ett par timmar nu och spelet känns helt ok, en stark 3a för mig. Lipsyncen är riktigt usel, utforskandet är också rätt träligt, varje gång man går in i ett område så får man typ gissa var som är main path och sen springa runt överallt förutom just dit. Lätt att gå vilse också för det finns typ ingen logik i designen för allt ska se så fantastiskt ut hela tiden. Hela upplägget med the Paintress och expeditionerna tycker jag inte funkar för mig logiskt heller, men det kan man kanske leva med. Kommer verkligen inte vara mitt GOTY 2025, men än så länge tillräckligt underhållande för att få mig att spela vidare iaf.

Medlem

Har lite kvar att göra men kampanjen är klar och mesta av spelet.
Har haft väldigt kul men nu när man satsar på 100% så börjar det bli lite enformigt. Men för prislappen är detta ett grymt spel.
solid 8 av 10 från mig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Spelat 3-4timmar nu, riktigt skoj ligger runt en svag 7 av 10 nu inledningsvis iaf, kan komma ändras.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Kört i ett par timmar nu och spelet känns helt ok, en stark 3a för mig. Lipsyncen är riktigt usel, utforskandet är också rätt träligt, varje gång man går in i ett område så får man typ gissa var som är main path och sen springa runt överallt förutom just dit. Lätt att gå vilse också för det finns typ ingen logik i designen för allt ska se så fantastiskt ut hela tiden. Hela upplägget med the Paintress och expeditionerna tycker jag inte funkar för mig logiskt heller, men det kan man kanske leva med. Kommer verkligen inte vara mitt GOTY 2025, men än så länge tillräckligt underhållande för att få mig att spela vidare iaf.

Lipsyncen är anpassad efter de franska rösterna.
Spelet är gjord av en studio med en kärna runt 40 personer bosatta mestadels i Frankrike.
Just saying.

Skrivet av SunShine:

Har lite kvar att göra men kampanjen är klar och mesta av spelet.
Har haft väldigt kul men nu när man satsar på 100% så börjar det bli lite enformigt. Men för prislappen är detta ett grymt spel.
solid 8 av 10 från mig.

Håller du på och grind:a till level 99?

Dödgrävaren
Skrivet av AELDSTAR:

Lipsyncen är anpassad efter de franska rösterna.
Spelet är gjord av en studio med en kärna runt 40 personer bosatta mestadels i Frankrike.
Just saying.

Kanske förklarar varför, men det gör ju inte lipsyncingen mindre dålig. Över lag tycker jag ansiktsanimationerna påminner om Mass Effect Andromeda av nån anledning, alla känns lite som att ansiktena är mjuk lera... och visar fransoserna tänderna så mycket som de här karaktärerna gör??

Ytterligare några timmar in så tycker jag väl att spelet kanske gått upp till en svag fyra, var inte helt hundra på det här med QTEs i turnbased, men tycker det mestadels balanserat det väl. Vissa fiender verkar inte fattat det här med en liten audio-hint om när man ska parera eller dodge:a dock, så det blir lite trial and error på svårare sido-monster.

Medlem

Oh, rätt skoj video, visste inte det va Ubisoftfolk

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Lipsyncen är anpassad efter de franska rösterna.
Spelet är gjord av en studio med en kärna runt 40 personer bosatta mestadels i Frankrike.
Just saying.

Håller du på och grind:a till level 99?

hah ja bla är lvl 91 med en gubbe nu.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Personligen tycker jag det är ett fantastiskt spel, vet inte vad allt prat om känslosås kommer ifrån. Men det är häftigt att ett team som började någon gång runt 2020 med att producera lyckas så bra med så få spelutvecklare.

Hur som helst så har man knäckt 2 miljoner köpta spel av Clair Obscur Expedition 33 på 12 dagar och det tycker jag är väldigt kul.

https://x.com/expedition33/status/1919701863491838316

Samtidigt så går det inte så dåligt för deras sountrack heller som är otroligt bra.

https://x.com/expedition33/status/1920089990157021371

Svinbra jobbat rent ut sagt!

Medlem
Skrivet av Idon:

Personligen tycker jag det är ett fantastiskt spel, vet inte vad allt prat om känslosås kommer ifrån. Men det är häftigt att ett team som började någon gång runt 2020 med att producera lyckas så bra med så få spelutvecklare.

Hur som helst så har man knäckt 2 miljoner köpta spel av Clair Obscur Expedition 33 på 12 dagar och det tycker jag är väldigt kul.

https://x.com/expedition33/status/1919701863491838316

Samtidigt så går det inte så dåligt för deras sountrack heller som är otroligt bra.

https://x.com/expedition33/status/1920089990157021371

Svinbra jobbat rent utsagt!

Har inte sett så mycket känslosås änsålänge, inte mer än andra rpg´s iaf. Jag är bara lv 20 och spelet blev mycket roligare för mig när det öppna upp sig lite mer efter de första timmarna. Grymt imponerande spel med tanke på så litet dev-team.

Enda dåliga änsålänge är allt som har med platforming o göra, riktigt kasst imo, lyckligtvis är det inte ofta, bara stött på 2ställen än sålänge.

Skriv svar