Doom: The Dark Ages

Medlem

Hörde att det var enklare än tidigare spel. Nån som kan kommentera?

Skribent
Skrivet av Joakim Kilman:

Ser kul ut. Däremot är jag old school på det viset att jag föredrar när Doom är sparsmakad med story och lore, så hela storyn i detta lär gå in i ena örat och ut genom det andra. Men det är okej.

Även om storyn är där så var det inget jag la någon större vikt vid, och det gör inte Doom Slayern heller så det passar ganska bra, man får liksom en riktning att röra sig mot. Minns inte så mycket av vad huvudberättelsen handlade om 😅

Skrivet av ScorchPipe:

Jag körde på standardläget, ”Hurt me plenty”, och det var rätt lättseglat. Men sen fanns det många högre svårighetsgrader man kan höja till om man vill, plus att du kan justera många modifiers som påverkar gameplay efter behag 🙂

Redaktör
Skrivet av ScorchPipe:

Jag har kört nån timme och tror det kan stämma. Andra eller tredje svårighetsgraden. Vet ej hur det är på de högre.

signatur
Medlem

Förmodligen bara för att jag har passerat femtio och inte riktigt hänger med i all action eller den kan kännas mest jobbig. Nej tror jag är i åldern där jag uppskattar story drivna spel mer. Kul att alternativen finns kvar dock. Spelade Doom för snart trettio år sedan och det var en upplevelse minst sagt. Färgat och inspirerat i princip alla spel i alla genrer.

signatur

9070 XT
9800X3D

Medlem
Skrivet av jocksson:

Samma här bor dessvärre i norra Sverige men paketet var i Stockholm redan imorse. Hade man bott söder om Sthlm hade man nog haft det nu. Kommer på måndag. Förmodligen är det löftet om två dagars early access för köp som gör att det skickas så tidigt 😅 ser fram emot att få spela detta.

Älskar både doom 2016 och eternal. Spelat igenom 16 minst fem gånger och eternal minst tjugo, säkert fler. Eternal var riktigt bra när man märker hur mycket bättre man blir ju mer man spelar det, personligt bästa är fyra dödsfall på svåraste (ej permadeath) 😂

Det här ser riktigt bra ut precis som föregångarna. Att dom lyckas förändra spelmekaniken så markant och behålla minst samma nivå av nöje i varje spel är imponerande.

Tror inte du blir besviken, statyn är förövrigt himla mäktig, lite bök om man ska ha på kappan bara.

Funkade att båda installera och boota igång, så är nog bara att kötta på så fort du får spelet.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Tycker jag inte, jag har inte kört igenom hela spelet men det finns som vanligt ett uppsjö med svårighetsgrader att välja från, och denna gång med en bunke finjusteringar du själv kan göra. Pareringsfönster, snabbhet på projektiler m.m

De har verkligen lyckats igen i allt från det tekniska till designen, ljudet och känslan, gillar det som fan hittills. Tyngden är total på ett väldigt bra sätt, satan till ljudet bara när man dundrar ner i marken nära ett par fiender och de flyger i bitar

UI-designen inte minst i menyerna är också betydligt mer stilren, bara huvudmenyn skriker atmosfär. Tyckte personligen det var rätt kluttrigt i Eternal och inte alls särskilt tematiskt passande vs menyn i 2016 som ändå kändes on point för det spelet. Flyter på som en dröm på PS5 och ser riktigt snyggt ut också.

Ska också sägas att om man inte gillade Eternal, vilket var väldigt nishat i sin loop vs alla andra doom-spel, så borde man ändå ge detta en chans då det känns betydligt mer classic doom. Jag är bara 4 banor in men hittills är det också uppenbart att man gått mycket mer på atmosfär i banorna än föregångaren.

Skrivet av Jonas Vågström:

Även om storyn är där så var det inget jag la någon större vikt vid, och det gör inte Doom Slayern heller så det passar ganska bra, man får liksom en riktning att röra sig mot. Minns inte så mycket av vad huvudberättelsen handlade om 😅

Jag körde på standardläget, ”Hurt me plenty”, och det var rätt lättseglat. Men sen fanns det många högre svårighetsgrader man kan höja till om man vill, plus att du kan justera många modifiers som påverkar gameplay efter behag 🙂

Inte för att vara den som är den men Ultra Violence är väl ändå normalläget sen 2016 Skulle i alla fall rekommendera de flesta att köra Ultra Violence för en ganska balanserad upplevelse.

Medlem
Skrivet av alias:

Förmodligen bara för att jag har passerat femtio och inte riktigt hänger med i all action eller den kan kännas mest jobbig. Nej tror jag är i åldern där jag uppskattar story drivna spel mer. Kul att alternativen finns kvar dock. Spelade Doom för snart trettio år sedan och det var en upplevelse minst sagt. Färgat och inspirerat i princip alla spel i alla genrer.

Du kan ändra ganska mycket i Dark Ages bland annat spelet hastighet.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Du kan ändra ganska mycket i Dark Ages bland annat spelet hastighet.

LOL låter bra, får nog dra ner till lägsta hastighet för att hänga med. Älskade UT99 och var riktigt bra på det om jag får säga det själv, speciellt instagib så kanske något av det sitter kvar trots allt

signatur

9070 XT
9800X3D

Jag har funnit mig oväntant osugen på detta, kanske delvis för hela skiten med Mick Gordon och hans frånvaro i detta spel.

Doom 2016 var riktigt nice, Eternal helt okej. Kanske plockar upp det i reabacken. Men kul för er som är peppade, säkert en go’ ride!

Jag vet inte hur mycket man kan jämföra dessa två spel egentligen men är desto mer taggad på Witchfire som ser riktigt häftigt ut och fräscht på något sätt.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Ja, vad fan är det med prislappen på Steam? Är det så här det ska vara från och med nu? Jag kommer definitivt inte att betala 80€ för något spel.

Medlem

Det blir inget köp för mig pga priset och prestandan. Om ett par år kanske.

Medlem

Vad tror vi för oss som hatade Eternal men tyckte om Doom 2016?

Medlem

Kul när man insåg att det kommer till GP. Det såg najs ut. Skönt med lite omväxling från att bara bränna virtuellt gummi.

signatur

🔥 Xbox Series X 🎮 | Xbox Series S 🎮 | AMD Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 XTX 🔥

🏎️ Fanatec CSL DD 8nm | CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2 | CSL Elite Steering Wheel WRC | CSL Elite Pedals V2 | ClubSport Shifter SQ V 1.5 | ClubSport Handbrake V1 ⚡

Geeks Gaming

Fick spelet med mitt nya graffe kort. Kört första avsnittet. Helt okey än så länge. Snabbt spel. Snabbare än de andra. Storyn är intressant. Men... Varför en massa Cutscenes?!?

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Varför en massa Cutscenes?!?

För att flytta storyn bort ifrån textform.

Medlem

Någon som har provat att ändra "game speed" ? Kommer ihåg på Starcraft 1 att det gick ändra på plus/minus knapparna.
Kanske något för 50 plusare

Gen
Medlem
Skrivet av tuxsmasher:

Det blir inget köp för mig pga priset och prestandan. Om ett par år kanske.

Priset förstår jag men prestandan? För lättdrivet?

Skrivet av yoggi:

Vad tror vi för oss som hatade Eternal men tyckte om Doom 2016?

Jag skulle säga att det inte liknar något av dem. id Software har lyckats göra denna versionen till en egen grej. Personligen föredrar jag 2016 men har än så länge bara kört två banor i Dark Ages så vi får se.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Helt okey än så länge. Snabbt spel. Snabbare än de andra.

Jag som tyckte det gick långsammare. Blir ju slowmotion hela jävla tiden. Frustrerande som fan. Får ju inget flyt.

signatur

Insert personbeskrivning (skryt) här

Medlem

Suck, vill gärna börja spela det men doom kontrollen har blivit försenad hos Inet och dom verkar inte ha satt något nytt datum på när det kommer in. Antar att jag gott kan vänta in början av nästa månad då man har en hel vecka med slappande. Bra recension

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Skribent

Jag kan se att spelet gör sin grej bra, men jag gillar det inte särskilt mycket. Så kan jag väl sammanfatta hur jag ser på spelet. Jag tröttnar väldigt fort på hela kontringsgrejen och eftersom det är helt i fokus så kan man väl säga att det inte direkt är den utveckling jag personligen hade velat se i Doom-serien. Kul att de försöker variera sig. Varje del i nya trilogin har verkligen sina försvarare och belackare. Uppskattar att utvecklarna har varit väldigt ambitiösa och inte bara kört på invanda hjulspår för varje uppföljare.

Medlem

"seg start". Jag som tyckte att det var galet drag från första sekund. Enda jag stör mig på hittills är de töntiga mellansekvenserna och storyn som gissningsvis imponerar mer på 15 åringar än 50 åringar. I övrigt har jag betydligt roligare med det här än de två senaste spelen.

Medlem

Denna versionen var riktigt kul, till och med bättre än Doom.
Tyckte om Doom, hatade eternal

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag kan se att spelet gör sin grej bra, men jag gillar det inte särskilt mycket. Så kan jag väl sammanfatta hur jag ser på spelet. Jag tröttnar väldigt fort på hela kontringsgrejen och eftersom det är helt i fokus så kan man väl säga att det inte direkt är den utveckling jag personligen hade velat se i Doom-serien. Kul att de försöker variera sig. Varje del i nya trilogin har verkligen sina försvarare och belackare. Uppskattar att utvecklarna har varit väldigt ambitiösa och inte bara kört på invanda hjulspår för varje uppföljare.

Förstår vad du menar, man blir mer eller mindre tvingad o spela på ett sätt.

Själv har jag bara spelat en kort runda, klarat 2första banorna bara. Fick dock köra om båda banorna för att fixa 100%, känns spontant för mig lite tråkigt upplägg.

Jag menar att om man som mig som slarva med kolla på kartan för varje rum så är det lätt att missa något ”secret”, som inte är någon secret egentligen då de märks upp tydligt på kartan bara man är någorlunda nära. Har man kommit för långt på en karta och ser att man missat något tidigare är det inte säkert man kommer tillbaka utan man måste börja om banan.

Spelet är inte fult men det imponerar inte grafiskt heller, spelar på xbox. Men det flyter som smör iaf och har bra musik.

Medlem

Gillade Doom 2016 men uppskattade inte riktigt uppföljaren. Det här faller mig inte heller i smaken av någon anledning. Kanske vuxit ifrån den här typen av röjiga spel.

Medlem

Jag kollade på lite gameplay. Tycker det är lite störigt med aktiv block/parry/counter trenden vi ser nu för tiden, gillar det verkligen inte

Medlem

Har också bara spelat första banan men jag blev förvånad hur lite skjutande jag fick göra. Puffrorna känns inte i närheten så kraftfulla som skölden vilket jag känner är väldigt synd.

signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Är snart klar med Chapter 6 och måste verkligen säga att detta kändes sämre än Eternal, har inte riktigt den där Doom "feelingen" sjukt trött på dessa dodge, parry counter attackerna som är 9/10 i varje battles.

Hälsa och ammo är snor enkelt att få/hitta genom spelets gång. Kör även på Ultra-Violence så någorlunda svåra battles ibland och dryga, och varför i hela f*n har vi ett slider system i spelet? Samt ett uppgradering system? Saknar även dom gamla Doom ikoniska vapena så som BFG, Chainsaw (kanske kommer senare i spelet)

Ge oss Doom 2016 igen tack! Eller ge hos en reboot på Quake spelen istället. Ända Doom spelet som ligger varmast just nu är det från 2016

Fragtjuv

Spelat första kapitlet och tycker att det var riktigt roligt! Jag hoppas att det fortsätter såhär så tror jag att det kommer att vara ett av favoritspelen i år för min del.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

NuZ
Testpilot

Tycker spelet är superroligt! Äntligen tillbaka till leta nycklar och secrets på bra kartor. 2016 och Eternal arena typ av strider var inte min kopp av te men detta som är mer som gamla spelen är ju sjukt trevligt. Dock vissa arenor fortfarande dock men bättre implementering än att varje fajt är en arena. Du kan ju skippa många fighter om du vill i detta.

Systemet med parry och dodge är ett mycket bättre tillägg till fps genren än super studsandet i Eternal. Detta kan nog bli GOT för mig. Musiiiiiiiken!!!!!!!!!

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Spelat i ca 3h och det är helt ok men föredrar eternal än så länge, vi får se om de blir bättre. De andra blev ju det. 😁

Skriv svar