Vi som ska importera Switch 2
Varför beställer ni inte från Tyska Nintendo Store så ni slipper stöket med adaptrar ?
Jag har en order som är från första dagen de öppnade för beställning, så intalar mig att jag ligger långt fram i kön och jag får den snabbare Samt slippa böket med att be supporten avboka och nollställa ens gräns så att man kan boka igen.
Nu spelar det ju ingen roll för de verkar ha insett att skicka fel adapter till folk kommer göra dem väldigt olyckliga.
Angående frågan om garantiärenden med en importerad konsol: när jag tittar närmare så verkar det som att Nintendo inte erbjuder någon garanti alls på Nintendo Switch 2-konsoler. På My Nintendo Store så står det inget om garanti på produktsidan. I manualen, som man kan läsa redan nu på Nintendos sida, så nämns inte heller någonting om garanti. Jag rotade fram manualen till föregångaren och kan bekräfta att Nintendo nämner garanti i den manualen.
Avtalet för köp på My Nintendo Store nämner inte heller någonting om någon generell garanti för produkter som köps därifrån: ”If the products have the additional benefit of a manufacturer’s warranty, all claims that depend on a manufacturer’s warranty shall survive regardless of possible statutory claims and do not affect the latter.”
Vi kan inte vara helt säkra förrän någon kontaktar Nintendo och frågar men jag skulle i alla fall inte utgå från att det ingår någon garanti givet att man inte nämner något om detta alls vad det verkar som.
Detta kan låta som en stor förändring men jag anser att det inte gör någon större skillnad eftersom tvingande konsumenträttslig lagstiftning redan ger oss mer eller mindre likvärdiga villkor som en garanti skulle gett. Skillnaden däremot är att reklamationsärenden behöver gå via säljaren, till skillnad från garantiärenden, där det ofta är tillverkaren som står för garantin.
Jag har också sett några som undrar hur lång reklamationsrätten blir om man köper via till exempel tyska My Nintendo Store. Konsumentverket skriver: ”Även om du köper något av ett företag i ett annat land kan du vara skyddad av svensk lagstiftning. En förutsättning är att företaget riktar sig till svenska konsumenter.” Här tycker jag att man kan anse att My Nintendo Store riktar sig till svenska konsumenter eftersom man erbjuder leverans till Sverige.
Även om det skulle vara så att tolkningen görs att My Nintendo Store inte riktar sig till svenska konsumenter så står det i avtalet att man har rätt att åberopa konsumentlagstiftning från sitt hemland där man bor: ”Consumers having their habitual residence abroad may however rely upon the mandatory consumer protection regulations of their home country.”
TL;DR
Verkar som att Nintendo inte erbjuder någon garanti på sin nya konsol
Reklamationsrätt i 3 år där sådana ärenden måste gå via säljaren. Man kan alltså behöva skicka sin konsol till t.ex. Tyskland ifall något inte fungerar som det ska och man valt att importera
Källor:
Avtal My Nintendo Store Irland avsnitt 10 och 14
Liknande formuleringar används av bland annat tyska sidan
Konsumentverket
Tryck på 1. Ta reda på dina rättigheter och sedan Om köp från företag i annat EU-land, Norge, Island eller Storbritannien
Angående frågan om garantiärenden med en importerad konsol: när jag tittar närmare så verkar det som att Nintendo inte erbjuder någon garanti alls på Nintendo Switch 2-konsoler. På My Nintendo Store så står det inget om garanti på produktsidan. I manualen, som man kan läsa redan nu på Nintendos sida, så nämns inte heller någonting om garanti. Jag rotade fram manualen till föregångaren och kan bekräfta att Nintendo nämner garanti i den manualen.
Avtalet för köp på My Nintendo Store nämner inte heller någonting om någon generell garanti för produkter som köps därifrån: ”If the products have the additional benefit of a manufacturer’s warranty, all claims that depend on a manufacturer’s warranty shall survive regardless of possible statutory claims and do not affect the latter.”
Vi kan inte vara helt säkra förrän någon kontaktar Nintendo och frågar men jag skulle i alla fall inte utgå från att det ingår någon garanti givet att man inte nämner något om detta alls vad det verkar som.
Detta kan låta som en stor förändring men jag anser att det inte gör någon större skillnad eftersom tvingande konsumenträttslig lagstiftning redan ger oss mer eller mindre likvärdiga villkor som en garanti skulle gett. Skillnaden däremot är att reklamationsärenden behöver gå via säljaren, till skillnad från garantiärenden, där det ofta är tillverkaren som står för garantin.
Jag har också sett några som undrar hur lång reklamationsrätten blir om man köper via till exempel tyska My Nintendo Store. Konsumentverket skriver: ”Även om du köper något av ett företag i ett annat land kan du vara skyddad av svensk lagstiftning. En förutsättning är att företaget riktar sig till svenska konsumenter.” Här tycker jag att man kan anse att My Nintendo Store riktar sig till svenska konsumenter eftersom man erbjuder leverans till Sverige.
Även om det skulle vara så att tolkningen görs att My Nintendo Store inte riktar sig till svenska konsumenter så står det i avtalet att man har rätt att åberopa konsumentlagstiftning från sitt hemland där man bor: ”Consumers having their habitual residence abroad may however rely upon the mandatory consumer protection regulations of their home country.”
TL;DR
Reklamationsrätt i 3 år där sådana ärenden måste gå via säljaren. Man kan alltså behöva skicka sin konsol till t.ex. Tyskland ifall något inte fungerar som det ska och man valt att importera
Källor:
Konsumentverket
Tryck på 1. Ta reda på dina rättigheter och sedan Om köp från företag i annat EU-land, Norge, Island eller Storbritannien
"EU law also stipulates that you must give the consumer a minimum 2-year guarantee (legal guarantee) as a protection against faulty goods, or goods that don't look or work as advertised."
https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/...
Det är väl 2 år garanti inom EU?
TL;DR
Källor:
Konsumentverket
Förutom att det är EU lag 2 år som sagt så har du här: https://store.nintendo.ie/en/warranty-information
Inom svensk rätt så syftar reklamationsrätt på rätten för dig som privatperson att, i enlighet med konsumentköplagen, klaga på ett fel på en vara som du har köpt av ett företag och till exempel begära avhjälpning av felet eller att få häva köpet.
Inom svensk rätt så syftar garanti snarare på en frivillig utfästelse, ofta från tillverkaren, om att produkten kommer att fungera enligt utlovat inom garantitiden och ger ofta rätt till avhjälpning eller hävning av köpet likt rättigheterna i konsumentköplagen ifall tillverkaren inte kan hålla vad den lovat.
Inom EU-rätt så används istället begreppet legal guarantee för att syfta på reklamationsrätten. Jag antar att det är härifrån missförstånden och missuppfattningarna kan uppstå. Det vi inom svensk rätt kallar garanti brukar oftast kallas commercial guarantee inom EU-rätten eller warranty inom mer vardagligt språkbruk.
Informationen på denna sidan (samma sida fast för Tyskland) säger förvisso att My Nintendo Store erbjuder 2 års garanti på Nintendo-konsoler som de säljer, men endast Nintendo Switch-konsoler nämns och inte Nintendo Switch 2 specifikt. Villkoren har inte heller uppdaterats sedan mars 2020. Tycker personligen det låter konstigt att man inte skulle uppdaterat villkoren om man erbjuder garanti på uppföljaren också.
Försöker läsa i tråden men hänger inte riktigt med..
Amazon.de verkar säga att de inte levererar till Sverige.
MyNintendo (Irland) säger invite only. Räcker det ändå att köpa 3 månader Nintendo Online? Eller bränner jag pengarna då?
Har någon en sammanfattning på vad som gäller?
MyNintendo (Irland) säger invite only. Räcker det ändå att köpa 3 månader Nintendo Online? Eller bränner jag pengarna då?
Jag har Nintendo online prenumeration och jag har en beställning från irländska Nintendo 👍
Jag fick precis ett mail från Nintendo som berättade att transaktionen snart skulle genomföras och att jag skulle se till att ha pengar på kontot. Så de ger en förvarning innan det är dags att betala.
Det börjar närma sig!
Översatt från tyska:
"Vi kommer att förbereda din förbeställning (ORDERNR) för leverans inom kort.
För att undvika förseningar i din beställning, vänligen se till att det finns tillräckligt med pengar tillgängliga på din betalningsmetod, eftersom vi kommer att försöka behandla transaktionen mycket snart."
Samma här!! Inte långt kvar nu 😃 så skönt att de förvarnar! Var lite orolig att man skulle missa och att den skulle avbokas om pengar inte fanns 😅
Fick också samma meddelande från nintendo.de, så det gick ändå rätt snabbt då jag la ordern i helgen! För min del spelar det ingen roll om jag får den på release eller några dagar efteråt, det är det värt för att spara den summan
Fick samma meddelande den 12 maj. Nyfiken fråga, har de dragit några pengar? Det har de inte för mig. Svårt att definiera vad "very soon" betyder angående när de förväntas dra pengar
Ber om ursäkt om frågan redan ställts tidigare. Har någon beställt från franska Amazon? Funderar på att beställa bundlen med Mario Kart. Hur funkar det med tull, strömadapter etc. Stort tacksam för svar:)
Ja den har ställts många gånger haha!
Har beställt från FR, och adaptern ska fungera över EU.
Fick samma meddelande den 12 maj. Nyfiken fråga, har de dragit några pengar? Det har de inte för mig. Svårt att definiera vad "very soon" betyder angående när de förväntas dra pengar
Inget ännu. Jag har sett till att ha pengar på kontot, men har inte sett att de försökt dra något. Har även kollat på min bokning i Nintendo store för att sen om det finns något meddelande där. Lite irriterande att inte veta mer exakt, men det är som det är.
Du behöver inte längre någon inbjudan för att kunna förhandsboka via Nintendo. Det enda som krävs är ett Nintendo Switch Online-medlemskap. Dock gäller inte en gratis provperiod. Nintendo levererar till Sverige från alla My Nintendo Store-butikerna i Europa förutom den brittiska.
Det kostar 509,99 € inklusive leverans för paketet med Mario Kart World om man beställer från My Nintendo Store. Det billigaste alternativet från Amazon jag hittade var från den franska butiken med en prislapp på 528,84 € med frakt.
Jag kan inte se kostnaden för det billigaste alternativet för Nintendo Switch Online-medlemskap eftersom jag redan är prenumerant men jag antar att kostnaden klart understiger differensen på 18,85 €.
Ber om ursäkt om frågan redan ställts tidigare. Har någon beställt från franska Amazon? Funderar på att beställa bundlen med Mario Kart. Hur funkar det med tull, strömadapter etc. Stort tacksam för svar:)
Så här säger Tullverket gällande tullfrågan: ”När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du inte betala någon tull, moms eller andra skatter till Tullverket. Detta gäller oavsett om varan är ny eller begagnad.”
Misstänker att vi kommer se en ström av meddelanden här i tråden när de väl drar pengar :). Väntar också på det förstås, särskilt när de förvarnat om det i mailet, men ser till att ha pengar tillgängliga. Har för mig att de normalt brukar dra 7-14 dagar innan så jag räknar mentalt från torsdag-ish.
Jag såg något meddelande att passa på beställa Switch 2 från Nintendos store innan den 20e eller något sådant. Så jag hoppas pengarna dras nu på tisdag.
Ett meddelande från Nintendo eller nån ”läcka”?
Jag såg något meddelande att passa på beställa Switch 2 från Nintendos store innan den 20e eller något sådant. Så jag hoppas pengarna dras nu på tisdag.
källa/länk?
källa/länk?
Det stod på facebook från my nintendo något. Hittar inte nu.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Behövs ingen invite om man cashat onlineprenumerationen.
Hej alla! Jag har bara hängt med i tråden med ett halvt öga sådär i någon vecka nu, så bara för att förtydliga: är det ENDA jag behöver för att köpa från My Nintendo Store Tyskland nu en onlineprenumeration? Som jag kan fixa direkt i Switchen för typ 40-80 spänn? Behövs inget mera nu, dvs ha haft ett aktivt konto i 2 år eller vad det var, en invite osv?
Jag har haft en förbokning hos Elgiganten sedan dag 1 men nu börjar jag också tycka att det är dumt att välja konsol på release för ca 2000 kronor mer. Så lutar åt My Nintendo Tyskland eftersom det verkar vara det bästa (?) alternativet?
Tacksam för svar, allt gott spelvänner!
Så lutar åt My Nintendo Tyskland eftersom det verkar vara det bästa (?) alternativet?
Tyskland ligget närmare logistiskt, samt har lite lägre moms (bara 19%). Sen har vi samma eluttag som dom.
Hej alla! Jag har bara hängt med i tråden med ett halvt öga sådär i någon vecka nu, så bara för att förtydliga: är det ENDA jag behöver för att köpa från My Nintendo Store Tyskland nu en onlineprenumeration? Som jag kan fixa direkt i Switchen för typ 40-80 spänn? Behövs inget mera nu, dvs ha haft ett aktivt konto i 2 år eller vad det var, en invite osv?
Jag har haft en förbokning hos Elgiganten sedan dag 1 men nu börjar jag också tycka att det är dumt att välja konsol på release för ca 2000 kronor mer. Så lutar åt My Nintendo Tyskland eftersom det verkar vara det bästa (?) alternativet?
Tacksam för svar, allt gott spelvänner!
Du har helt rätt i allt du skriver.
Jag gjorde exakt samma sak, men hade min förbokning på Amazon.de.
Du har helt rätt i allt du skriver.
Jag gjorde exakt samma sak, men hade min förbokning på Amazon.de.
Tack för svar! Det blev en beställning från My Nintendo Tyskland tillsammans med en Pro Kontroll också. 600 Euro, inkl. kontrollen, sjukt vilka ockerpriser vi har fått här hos oss... Nu väntar jag och ser när pengarna dras från Nintendo. Ingen annan som har fått pengar dragna vad jag förstår?
Min order på Elgiganten ska också avbokas, tungt att ligga ute med pengar på två maskiner tänker jag:)
Tack för svar! Det blev en beställning från My Nintendo Tyskland tillsammans med en Pro Kontroll också. 600 Euro, inkl. kontrollen, sjukt vilka ockerpriser vi har fått här hos oss... Nu väntar jag och ser när pengarna dras från Nintendo. Ingen annan som har fått pengar dragna vad jag förstår?
Min order på Elgiganten ska också avbokas, tungt att ligga ute med pengar på två maskiner tänker jag:)
Det har kommit ett mail i början på förra veckan som förvarnade om att en dragning kommer ske. Men den har inte skett ännu. Spekulationer och rykten gör gällande att det sker antingen idag eller imorgon. Men inga källor på det har länkats.
FAQ på My Nintendo store sidan för just Switch 2 säger att dragning kommer ske upp till 30 dagar före release för att säkra leverans i tid.
FAQ för vanliga preorders säger att normalt sker dragning 7 till 14 dagar före releasedatum. Vi närmar oss det spannet nu.
Det här kanske nån skrivit om redan men detta står under FAQ om leveranser:
Nintendo Switch 2-konsoler och andra produkter inom samma beställning kommer att levereras på lanseringsdatumet på följande marknader: Tyskland, Nederländerna, Belgien, Österrike, Luxemburg, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Schweiz, Storbritannien och Irland.
Leverans kan ske efter utgivningsdatumet i följande länder på grund av tillgänglighet för frakt: Tjeckien, Danmark, Estland, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Finland, Grekland, Ungern, Lettland, Litauen, Malta, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Sverige, Andorra, Gibraltar, Monaco, San Marino, Vatikanstaten, Polen, Liechtenstein, Guernsey (Kanalöarna), Jersey och Isle of Man
Det blev att slå till på en Switch 2 från Tyska Nintendo även här. Jag sålde min första Switch för att finansiera denna och den känns ju lite kul när man får 1500 i rabatt emot svenska butiker, sjukt egentligen.
Kostade bara 40 kr extra för Nintendo online en månad så gick det att beställa.
Tyska My Nintendo försökte dra pengar för min Gamecube kontroller i natt. Dock var den en separat beställning, alltså inte min Switch 2 förhandsbokning. Jag hade kopplat Klarna kortet till min Paypal, men det verkade inte funka, så får ändra tillbaka till mitt vanliga betalkort. Dom ska försöka dra pengar igen om 4 dagar.