Snabbkollen – Köper du färre spel på grund av "gratisspel"?
"Team köpa spel" här. Är helst sist på bollen (är nämligen "team rea" också). Ibland spelar jag via Game Pass och PS Plus, men kan känna en stress över att spelen ska försvinna hux flux. Gillar ju dessutom att spela OM spel, så då är det trist när dom är borta. I Xbox Game Studios-fallet är detta dock ingen huvudvärk. Dom spelen ligger kvar.
För mig som är mellan två jobb så är Game Pass helt fantastiskt då jag inte har råd att köpa dyra spel, och på GP finns det ju en hel drös med spel att spela.
Sen att spelen på Game Pass tas bort efter ett tag gör inte heller så mycket då jag sällan spelar singelplayerspel mer än en gång.
Jäkligt bra poänger! En sån möjlighet hade känts sci-fi för bara ett par konsolgenerationer sedan.
En Bamseponny av folket
Jag skulle säga att gamepass leder till att jag köper färre spel, men det leder generellt också till att jag spelar fler spel som jag inte hade köpt eller spelat annars.
Spel som är riktigt bra och som jag vill ha i mitt eget "bibliotek" brukar jag köpa i efterhand (nu senast t.ex. Blue Prince) och köper fortfarande även alla spel jag vill spela på PS5.
Köper mina spel, är inte intresserad av GP eller liknande och när de väl hamnar i gratiskorgen på EGSkräp så har jag ändå redan lirat det.
Känner lite att man måste stressa sig igenom spel på prenumerationstjänster eftersom de hela tiden tickar pengar. Köper man spelet kan man lira det i sin egna takt.
Inledningsvis spelade jag spel via Gamepass som jag aldrig någonsin hade köpt. Det kan handla om spel i genrer som inte brukar tilltala mig eller spel som jag inte vill betala fullpris för.
Allt eftersom Gamepass har utvecklats med bland annat alla uppköp som har skett så har jag kommit att använda det mer och mer. Att till exempel senaste Doom kom dit direkt har gjort att jag inte har köpt det.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Köper nästan inga spel längre pga tjänsterna, endast dlc/expansioner. Har så mycket att spela igenom på PS+/GP så att det inte är klokt...Testar även spel som jag normalt inte skulle ha köpt. Just nu spelar jag det första Octopath Traveller.
Gamepass har t.ex. varit riktigt grymt detta år och vi är bara halvvägs. Jag har inte ens hunnit starta något från detta år då jag spelar de äldre spelen först. Jag kommer köpa nästa Xbox tillsammans med PS6, just pga av Gamepass (vissa ifrågesätter ju varför man skulle vilja köpa nästa Xbox) , och slippa betala en massa för spel. Alltid lika kul när man ser vilka priser det är på spelen Ps-storen, och samma spel finns på GP.
Alldeles nyligen kom det även ut att Metaphor kommer till tjänsten den 29/5.
https://news.xbox.com/en-us/2025/05/21/xbox-game-pass-may-202...
Önskar att jag var ett barn igen eller förtidspensionerade mig, så att jag kan spela mer, att vara vuxen är inte så roligt 😂😜
Köper knappt spel längre och när jag väl köper spel så är det antingen vid någon superrea eller så är det ett av de få spelen per år som jag faktiskt vill spela och har tid att spela just då det släpps.
Nu var visserligen Doom: The Dark Ages det senaste spelköpet men det var inte ens till mig själv eftersom att jag har game pass. Spelet före det var Baldur's Gate 3 när det släpptes 2023.
Game pass passar mig perfekt. Jag skiter fullständigt ifall spelen försvinner/byts ut eftersom att jag oerhört sällan spelar om spel flera gånger och skulle jag nu mot förmodan vilja spela något igen, då har jag oftast kunnat köpa dem till rabatterade priser.
Gamepass är låst till Windows så det blir inget sådant för mig. Vet inte riktigt om det ens finns några bra prenumerationstjänster för Linux-spelare men jag känner väl inte riktigt att det är något jag saknar heller å andra sidan. Funkar hur bra som helst med Steam och Proton och man behöver sällan något annat. Kanske Lutris.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Köper mina spel.
Jag använder inte aktivt prenumerations speltjänster. Ibland när jag fått gratis gamepass så aktiverar jag en månad.
Jag har en Nintendo Online Prenumeration som jag tog för att spela Mariokart online.
Prenumerationstjänster för spel stressar mig. Det funkar säkert bra om man enbart har en konsol.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Märklig snabbkoll. Artikeltiteln förde i mitt fall tankarna till Epics giveaways, men av svarsalternativen verkar det mest vara påverkan på spelköp p g a prenumerationstjänster som eftersöks.
Att "hyra" spel har inte varit intressant sen jag hyrde MegaDrive med Elitserien på Shell för 30år sen. Epics giveaways däremot, och min backlog i synnerhet, påverkar definitivt min iver att hänga på låset när det kommer till splitternya titlar.
Cptn BaseballBatBoy!
Köper knappt spel. När man köper digitala spel så är det tyvärr så som Ubisoft säger, du äger ingenting. Det kan när som helst försvinna från ditt bibliotek eller always online spel som stänger ned sina servers. Det värsta av allt är att tillverkarna tycker att vi skall betala mer pengar för digitala versioner än fysiska versioner. De senaste 3 spelen jag köpt fysiskt till PS5 har varit billigare i fysisk form än digital.
Dessutom är det svårt att motivera mig själv att köpa halv trasiga spel vid release för 999kr som de flesta kostar vid det här laget. Då kan man vänta ett år eller två och köpa dom på rea. Billigare och bättre. Just nu har jag gratis gamepass till PC men prenumererar inte på det normalt heller. Skulle väl säga att jag mer eller mindre slutat spela köpes spel pga prissättningen, det är inte värt det längre.
Enda prenumerationstjänsten jag kör är Nintendo Online, för retrobiblioteket (mest för att det är en väldigt bekväm setup rent praktiskt jämfört med att emulera motsvarande). Har för stor backlog och infört regel åt mig själv att jag inte får köpa ett nytt spel förrän jag klarat två jag redan äger. Priset blir inte ett särskilt stort bekymmer iom det, 26 avklarade i år = 13 köp på 5 månader och gott om intressanta spel är mindre indie-titlar som inte är särskilt dyra.
Jag köper alltid. Prenumerationstjänster som plockar bort spel är bara nej.
Det här argumentet kommer ju ofta. Men varför är det en så stor grej? Om de plockar bort och man verkligen vill spela kan man ju köpa. Oftast är de där så pass länge att man hinner köra igenom det man är sugen på? Jag spelar iofs aldrig om spel, så kanske är därför jag inte bryr mig om ifall spelen kan försvinna eller inte (det finns för många nya äventyr att ta sig igenom).
Det här argumentet kommer ju ofta. Men varför är det en så stor grej? Om de plockar bort och man verkligen vill spela kan man ju köpa. Oftast är de där så pass länge att man hinner köra igenom det man är sugen på? Jag spelar iofs aldrig om spel, så kanske är därför jag inte bryr mig om ifall spelen kan försvinna eller inte (det finns för många nya äventyr att ta sig igenom).
Är ingen stor grej alls men att betala månadsvis för att sen lik förbaskat eventuellt behöva köpa titeln senare är för mig rätt korkat. Njae, då köper jag hellre spelet och eventuellt DLC en gång istället för en massa små betalningar.
Helt okej att gå den vägen du väljer! Framförallt om man inte är vidare brydd i omspelningar efter ett par år eller så. Jag gillar att spela om saker rätt ofta så, kan vara det som skiljer oss åt mest kanske?
Förstår att GP är lockande för många men för mig finns det ingenting över huvud taget som är intressant med upplägget. Eventuellt undantag skulle vara för att bara testa om jag gillar en titel eller ej innan köp? Finns i många fall andra sätt av varierande moralitet att göra det på utanför GP dock.
Är ingen stor grej alls men att betala månadsvis för att sen lik förbaskat eventuellt behöva köpa titeln senare är för mig rätt korkat. Njae, då köper jag hellre spelet och eventuellt DLC en gång istället för en massa små betalningar.
Helt okej att gå den vägen du väljer! Framförallt om man inte är vidare brydd i omspelningar efter ett par år eller så. Jag gillar att spela om saker rätt ofta så, kan vara det som skiljer oss åt mest kanske?
Förstår att GP är lockande för många men för mig finns det ingenting över huvud taget som är intressant med upplägget. Eventuellt undantag skulle vara för att bara testa om jag gillar en titel eller ej innan köp? Finns i många fall andra sätt av varierande moralitet att göra det på utanför GP dock.
Senast jag aktiverade en gratis månads pc gamepass så lirade jag en del Another Crab's Treasure samt testade lite annat. Det slutade med att jag köpte det på Steam för att kunna lira på Steam Deck på jobbet.
För mig funkar gamepass lite som demo spel.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Spelar endast sådant som, jag tycker eller misstänker, är mellanmjölk via prenumerationstjänst. Eller egentligen guilty pleasures för mig.
Bra exempel är Assassins Creed, Far Cry, Call of Duty etc. Blir kanske 1 månad Game Pass eller Ubisoft per år, inte mer.
Jag köper aldrig en prenumeration utan en plan vad jag vill få ut av månaden jag betalar för. Jag brukar passa på att köra flera spel under den enstaka månad jag betalar för en prenumeration.
Annars är det oftast rea med enstaka day 1 köp. Som exempel äger jag Starfield via Steam och planerar att köpa Anno 117 när det släpps trots att jag kan nyttja prenumeration.
Jag skulle säga att gamepass leder till att jag köper färre spel, men det leder generellt också till att jag spelar fler spel som jag inte hade köpt eller spelat annars.
Spel som är riktigt bra och som jag vill ha i mitt eget "bibliotek" brukar jag köpa i efterhand (nu senast t.ex. Blue Prince) och köper fortfarande även alla spel jag vill spela på PS5.
Tycker du inte PSN har bra spel på sin prenumerationtjänst?
Har sagt upp Gamepass, insåg att det inte passade mig alls. Spelar gärna spel över längre tidsperioder, där jag ofta lägger ifrån mig spel i en period för att spela något annat och sedan återkomma tlll spelet senare, ibland flera månader senare, och flera spel jag började spela på Gamepass hann jag inte spela klart innan de togs bort så hela grejen kändes mest frustrerande och stressande. Så har återgått till att köpa alla spel...
Gamepass och liknande är ju skit. För spelen kommer och går. Däremot är Humble Choice och Amazon Prime prenumerationerna bra. Då du claimar spelen och behåller dem för alltid. Dock hindrar det fortfarande inte mig från att köpa spel. Bara det att jag köper inte AAA-spel då det nästan alltid är skit. Finns undantag som Kingdom Come: Deliverance 2, som åtminstone är riktigt välgjord och väldigt bra spel. Men att betala 700-800 kronor för ett pissigt AAA-spel kommer ju inte på frågan.