Elden Ring Nightreign
För min del är det nästan ett måste för roguelikes att det finns någon form av meta-progression. Ifall det saknas så måste moment-to-moment gameplay lyfta extremt tungt annars kommer det snabbt flyga in en tanke av "vafan håller jag på med, jag slösar min tid".
Är en smaksak dock.
Kan lätt se en variant av detta spelet där när man dödar en av dom 8 huvud bossarna så låser man upp något som gör en starkare och kan nu komma åt nästa boss då det var för svårt tidigare. Och låt en fokusera på builds osv som är grunden för Souls-liren, Låt mig lägga points emellan runs på att specializera i poison damage eller dylikt, så jag lägger mer fokus på att hitta sån gear i en run.
Elden Ring är kanske världshistoriens bästa spel
Oj. Såklart subjektivt, men oj
För min del är det nästan ett måste för roguelikes att det finns någon form av meta-progression. Ifall det saknas så måste moment-to-moment gameplay lyfta extremt tungt annars kommer det snabbt flyga in en tanke av "vafan håller jag på med, jag slösar min tid".
Är en smaksak dock.
Kan lätt se en variant av detta spelet där när man dödar en av dom 8 huvud bossarna så låser man upp något som gör en starkare och kan nu komma åt nästa boss då det var för svårt tidigare. Och låt en fokusera på builds osv som är grunden för Souls-liren, Låt mig lägga points emellan runs på att specializera i poison damage eller dylikt, så jag lägger mer fokus på att hitta sån gear i en run.
Jag håller helt med. De har ju relikerna som ger bonusar men det känns inte tillräckligt då de inte känns så märkbara. Det är precis som du säger, man frågar sig lite "Varför gör jag det här?". Till och med något kosmetiskt efter varje boss att välja till en av karaktärerna hade varit tillräckligt som morot.
Men ideen att göra ett rougelike av Elden Ring ÄR en bra tanke.
"Writer and Fighter"
Jag håller helt med. De har ju relikerna som ger bonusar men det känns inte tillräckligt då de inte känns så märkbara. Det är precis som du säger, man frågar sig lite "Varför gör jag det här?". Till och med något kosmetiskt efter varje boss att välja till en av karaktärerna hade varit tillräckligt som morot.
Men ideen att göra ett rougelike av Elden Ring ÄR en bra tanke.
Attans, det var en av mina farhågor efter att ha testat networktest. Att det inte skulle finnas tillräckligt med långsiktiga morötter för att hålla en engagerad över en längre tid. Särskilt om man vill investera/maina i särskilda karaktärer.
Känner mig lite ljummet inställd till detta. Att inte ha crossplay för ett online co-op spel 2025 känns inte heller ok, som, om jag fattat rätt, inte finns.
🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX
Jag är glad över att From Software vågar göra lite olika satsningar. Skulle det här spelet ha släppt för några år sedan så hade det varit mer aktuellt. Men just nu så har jag inte tid folk eller intresse för mer co op. Och Switch 2 kommer om en vecka så jag måste dra ner lite inför det. För den vill jag bara spela Mario Kart world och Zelda resten av sommaren. Och flera spel jag redan har.
Det du söker är roguelites, låt roguelikes vara just det
Är en smaksak dock.
Arff
Vilket misslyckat spel alltså... tvinga in coop hur fan tänkte dom där... är värt max en tvåa...
Du kan köra solo.
Intressant recension för just solo, han rankar även vad som är svårast att spela med/som. Solo ligger som både nästan lättast till svårast.
The more I practice, the luckier I get.
79 på open critic just nu, min 81a vart visst lite för optimistisk den också...
Jag var också väl optimistisk med min FZ High Score, det värsta är at Tomas ligger bättre till än mig >:-(
Elden Ring är kanske världshistoriens bästa spel
Big lol, det är inte ens det bästa souls-spelet
Min lista;
1. Dark souls 1
2. Bloodborne
3. Demon's souls
4. Dark Souls 2
5. Dark Souls 3
6. Elden Ring
Är detta ett tecken på att folk börjar bli trött på soulslikes? Eller är det främst roguelike-kombinationen som förtar spelupplevelsen?
För mig är nog charmen med soulslikes just atmosfären, striderna och världsbygget - att kunna utforska i egen takt.
Det verkar som denna kombination med roguelike går ifrån grundreceptet lite väl mycket och tappar grundsmaken (även om försöket till experimentation ska hyllas).
Är detta ett tecken på att folk börjar bli trött på soulslikes? Eller är det främst roguelike-kombinationen som förtar spelupplevelsen?
För mig är nog charmen med soulslikes just atmosfären, striderna och världsbygget - att kunna utforska i egen takt.
Det verkar som denna kombination med roguelike går ifrån grundreceptet lite väl mycket och tappar grundsmaken (även om försöket till experimentation ska hyllas).
Jag tror spelet kanske inte riktigt är för Soulslike-spelarna. Frågan är ju dock om spelet är för roguelike-spelarna? Om det inte tilltalar någon av dem så blir det ju lite problem...
"Writer and Fighter"
Jag var också väl optimistisk med min FZ High Score, det värsta är at Tomas ligger bättre till än mig >:-(
Ja, det är inte bra för självförtroendet... jag gick på en mina med Commandos så hamnade tusen mil efter.
Detta är ju inte ens ett soulslike...
Big lol, det är inte ens det bästa souls-spelet
Min lista;
1. Dark souls 1
2. Bloodborne
3. Demon's souls
4. Dark Souls 2
5. Dark Souls 3
6. Elden Ring
Hur kan du sätta bloodborne så högt ?
Hur kan du sätta bloodborne så högt ?
För att det har extremt bra gameplay och presentation. Älskar hur spelet sakta går från varulvar till lovecraftian horror
Jag tror spelet kanske inte riktigt är för Soulslike-spelarna. Frågan är ju dock om spelet är för roguelike-spelarna? Om det inte tilltalar någon av dem så blir det ju lite problem...
Ja, du har nog rätt. Spelet verkar dock gå riktigt bra på Steam (220k samtidiga spelare, just nu). Vi får se hur länge det håller i sig.
Detta är ju inte ens ett soulslike...
Haha, min kritik är helt obefogad när du spottar ut fakta på det viset.
Oj. Såklart subjektivt, men oj
Vilka spel tycker du är bättre då? Förutom andra Souls-spel.
Memento Mori
Vilka spel tycker du är bättre då? Förutom andra Souls-spel.
BG3, MHW, Soul Reaver, MGS, MGS3, ME, GoW, TLoU, GTAV, Witcher, OoT, Alan Wake 2, Uncharted 2, SotC, RDR2, Minecraft, FF14, HL2 listan kan göras rätt lång men dessa är vad jag kommer på i stunden.
Det är inte ens deras bästa spel. Hade ER varit mitt första FromSoft spel så hade jag kanske tyckt det va #2 från dom (om jag sen gick bakåt), men iom att jag kört deras tidigare titlar kände jag att det va okej. Börjar bli riktigt trött på att copy-paste nu
Jag funderar på att köpa spelet i helgen. Utöver (den mycket proffsiga och informativa) recensionen, är det någon som hunnit prova och vill skriva en mening om sina första intryck? 😊
Något särskilt du undrar?
Något särskilt du undrar?
Hur lång tid tar det typ att hitta ett party i matchmaking? Jag har PS.
Har du spelat solo och hur svårt var det?
Tycker du att det är kul än så länge?
🙂
Hur lång tid tar det typ att hitta ett party i matchmaking? Jag har PS.
Har du spelat solo och hur svårt var det?
Tycker du att det är kul än så länge?
🙂
Matchmaking går supersnabbt. Kör på Xbox.
Jag har spelat lite solo och det är redigt svårt tycker jag. Ffa tidsmässigt. Det är mycket roligare med fullt lag även om det är med randoms. Ibland får man ändå till riktigt bra samarbete och det är då spelet är som bäst.
Jag har roligt hittills men vi får se hur länge det håller i sig.
BG3, MHW, Soul Reaver, MGS, MGS3, ME, GoW, TLoU, GTAV, Witcher, OoT, Alan Wake 2, Uncharted 2, SotC, RDR2, Minecraft, FF14, HL2 listan kan göras rätt lång men dessa är vad jag kommer på i stunden.
Det är inte ens deras bästa spel. Hade ER varit mitt första FromSoft spel så hade jag kanske tyckt det va #2 från dom (om jag sen gick bakåt), men iom att jag kört deras tidigare titlar kände jag att det va okej. Börjar bli riktigt trött på att copy-paste nu
Känns lustigt att Allan Wake 2 och Uncharted 2 skullr vara bättre än magnifika Elden Ring, men i övrigt har du listat många bra spel.
Tycker själv RDR2 är topp 5 genom alla tider. Men Oblivion och Morrowind ligger högst.
Elden Ring slår alla andra Souls-spel tack vare det är open world och störst. Jag hoppas de försöker sig på ett open world igen nån gång i framtiden.
Nightrein känns mycket som en cash grab vilket oroar mig lite.
Memento Mori
Matchmaking går supersnabbt. Kör på Xbox.
Jag har spelat lite solo och det är redigt svårt tycker jag. Ffa tidsmässigt. Det är mycket roligare med fullt lag även om det är med randoms. Ibland får man ändå till riktigt bra samarbete och det är då spelet är som bäst.
Jag har roligt hittills men vi får se hur länge det håller i sig.
Hur länge tar en match? Man fäller en boss och sen brukar gänget splittras, eller?
Memento Mori
Hur länge tar en match? Man fäller en boss och sen brukar gänget splittras, eller?
Matcherna tar runt 20-30 min. Ett uppdrag handlar om att fälla två minibossar och sen en big-boss. Efter ett "uppdrag" så skickas man tillbaka till borgen och teamet splittras automatiskt.
"Writer and Fighter"
Känns lustigt att Allan Wake 2 och Uncharted 2 skullr vara bättre än magnifika Elden Ring, men i övrigt har du listat många bra spel.
Tycker själv RDR2 är topp 5 genom alla tider. Men Oblivion och Morrowind ligger högst.
Elden Ring slår alla andra Souls-spel tack vare det är open world och störst. Jag hoppas de försöker sig på ett open world igen nån gång i framtiden.
Nightrein känns mycket som en cash grab vilket oroar mig lite.
AW2 är definitivt bättre, men Uncharted kan man diskutera en del. Som sagt, hade jag inte kört nå andra FromSoft spel som tog bort så extremt mycket av upplevelse tack vare all copy/paste hade jag nog känt annorlunda.
Sekiro är #1
DS3 #2
Känner själv att dom måste gå till mer korridor-spel för nästa och skapa nått helt nytt. Börjar bli tröttsamt att se samma sak om och om igen. ERs storlek ger bara en visuell upplevelse till en start. Att åka ned i hissen första gången och att komma till Liurnia t.ex.
Efter det händer det inte så mycket.
Ogillar oxå skarpt hur världen känns så liten. Där man är, är hela världen, där i andra spel (speciellt andra Souls-likes) skapar en känsla av att det mer finns där ute som man inte ens kan komma till. Man kan fantisera ihop, och fundera kring, hur resten av världen har det. Visst att saker som Badlands nämns, men det är inget man kan blicka ut över och se. Man har sin ö bara.
Ogillar faktiskt en hel del kring ER.
Jag förstår att folk kan tycka det är ett fantastiskt spel, speciellt dom som kör ett FS för första gången, och jag är glad för deras skull.
AW2 är definitivt bättre, men Uncharted kan man diskutera en del. Som sagt, hade jag inte kört nå andra FromSoft spel som tog bort så extremt mycket av upplevelse tack vare all copy/paste hade jag nog känt annorlunda.
Sekiro är #1
DS3 #2
Känner själv att dom måste gå till mer korridor-spel för nästa och skapa nått helt nytt. Börjar bli tröttsamt att se samma sak om och om igen. ERs storlek ger bara en visuell upplevelse till en start. Att åka ned i hissen första gången och att komma till Liurnia t.ex.
Efter det händer det inte så mycket.
Ogillar oxå skarpt hur världen känns så liten. Där man är, är hela världen, där i andra spel (speciellt andra Souls-likes) skapar en känsla av att det mer finns där ute som man inte ens kan komma till. Man kan fantisera ihop, och fundera kring, hur resten av världen har det. Visst att saker som Badlands nämns, men det är inget man kan blicka ut över och se. Man har sin ö bara.
Ogillar faktiskt en hel del kring ER.
Jag förstår att folk kan tycka det är ett fantastiskt spel, speciellt dom som kör ett FS för första gången, och jag är glad för deras skull.
Jag håller lite med om det du säger om ER. Känslan i DS att det fanns något mer därute bortom bergen man såg skapade något unikt.
"Writer and Fighter"
Såg att du fått svar. Matcherna kan bli upp till ca 45 min. Beror helt på hur bra laget samarbetar, vilken level man är samt hur bra loot du har fått.
Är inte ett jättestort souls fan, gillade dock Sekiro väldigt mycket och hade ett gäng roliga timmar i Elden Ring. En av grejerna jag har svårt för är det här med builds, jag vill inte hålla på att oroa mig över vilket vapen med vilka stats jag "bör" använda för att min karaktär ska vara bra, tror det var därför jag gillade Sekiro så mycket, där handlade det bara om "git gud".
Men en polare övertygade mig att skaffa detta och köra i helgen, och jävlar vad kul vi haft! Det är otroligt svårt på det klassiska souls sättet. Dock så väljer man en klass, och sen är det bara att köra utan att bry sig om builds och stats och sånt trist, utan det är bara fokus på gameplay.
Jag förstår inte riktigt varför man förväntar sig någonting annat än exakt det spelet utgett sig för att vara, så tycker folk som reviewbombar detta för att det inte är ett klassisk souls spel är helt ute och cyklar. För vad det är förtjänar det absolut 4/5!
Det som drar ner det är saknaden av crossplay, ultrawide-stöd och fps lock på 60.