Dragon Age: The Veilguard skadades av EA:s live service-försök

Robot
Dragon Age: The Veilguard skadades av EA:s live service-försök
Medlem

Bättre de lägger ner och sedan släpper fri talangerna till nya fantastiska projekt. Tänk om vi kunde få se fler spel som Expedition 33?

Mass Effect (särskilt 1-2) är skitbra, men det räcker med spel ifrån det universumet (tycker jag). Ser hellre ett helt nytt IP skapat utan stora publishers som EA och liknande som ska trycka LIVE SERVICE-avgifter på allt som rör sig.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

FM-guru
F.d. Sisyr

Lätt att förflytta skulden till EA, men vet inte om jag köper det fullt ut. Det är över tio år sedan Bioware senast släppte ett spel som fick ett starkt mottagande. När det gäller Veilguard var det dessutom det mest polerade spelet Bioware släppt på år och dag. Rent tekniskt var det ett väldigt stabilt spel med hög prestanda och förhållandevis få buggar. Det låter för mig inte som resultatet av något som stressats fram.

Problemen låg istället hos manus och design, och problemen här är så pass djupt rotade att det för mig framstår som tydligt att man haft en kreativ vision som helt enkelt inte var en fullträff hos spelare i allmänhet. Fick även det intrycket när jag var i Redwood City inför släppet och intervjuade spelets game director (Corinne Busche), art director (Matt Rhodes) och level design director (Francois Chaput).

edit: Med det sagt är det klart att EA också har en betydande del i det hela. Resterna av live service-tänket finns kvar i slutprodukten.

Medlem

Byta motor eller inriktning under utvecklingens gång borde varenda utvecklare och utgivare upphöra med omgående. Behövs det ett live service spel så starta ett nytt projekt för det då, byt inte inriktning på ett projekt där man redan har en vision man arbetar efter.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Medlem

Spelet var skrivet för en publik som inte existerar, tvivlar på att den biten hade sett annorlunda ut med eller utan ”live service”-omstarter.

Medlem

Trots allt skit spelet fått hade jag ändå väldigt kul med spelet😅🙈

Medlem

jasså live service säger man inte att det är inskränkat med pk skit och dåliga monologer osv live service va det ja....

Redaktör
Ponny
Skrivet av Mikael Berg:

Lätt att förflytta skulden till EA, men vet inte om jag köper det fullt ut. Det är över tio år sedan Bioware senast släppte ett spel som fick ett starkt mottagande. När det gäller Veilguard var det dessutom det mest polerade spelet Bioware släppt på år och dag. Rent tekniskt var det ett väldigt stabilt spel med hög prestanda och förhållandevis få buggar. Det låter för mig inte som resultatet av något som stressats fram.

Problemen låg istället hos manus och design, och problemen här är så pass djupt rotade att det för mig framstår som tydligt att man haft en kreativ vision som helt enkelt inte var en fullträff hos spelare i allmänhet. Fick även det intrycket när jag var i Redwood City inför släppet och intervjuade spelets game director (Corinne Busche), art director (Matt Rhodes) och level design director (Francois Chaput).

edit: Med det sagt är det klart att EA också har en betydande del i det hela. Resterna av live service-tänket finns kvar i slutprodukten.

Bra poäng! Men man kan samtidigt leka med tanke på hur spelet blivit om det utvecklats som ett singleplayer-spel hela vägen. Utan live service-krav och liknande. I lugn och ro utan påtryckningar. En fråga vi aldrig kommer få svar på. Bioware har gjort bra spel under EA-flagg, men det var ju en annan tid och det har ju skett rockader sedan dess. Kommer osökt att tänka på Larian som är sin egen lyckas smed. Månne en mer utsatt sits, men de får göra spelen de vill göra.

Är lite rädd att vi sitter här om tre-fyra år med ett "meh"-Mass Effect 5, men vi får väl se.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av FuzioN:

jasså live service säger man inte att det är inskränkat med pk skit och dåliga monologer osv live service va det ja....

Med tanke på att hideo kojimas spel säljer bra så tror jag inte det är pk skit och dåliga monologer som är problemet här.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Bra poäng! Men man kan samtidigt leka med tanke på hur spelet blivit om det utvecklats som ett singleplayer-spel hela vägen. Utan live service-krav och liknande. I lugn och ro utan påtryckningar. En fråga vi aldrig kommer få svar på. Bioware har gjort bra spel under EA-flagg, men det var ju en annan tid och det har ju skett rockader sedan dess. Kommer osökt att tänka på Larian som är sin egen lyckas smed. Månne en mer utsatt sits, men de får göra spelen de vill göra.

Är lite rädd att vi sitter här om tre-fyra år med ett "meh"-Mass Effect 5, men vi får väl se.

Det är klart att det hade gynnat spelet om så vore fallet. Men det finns å andra sidan ingenting i den slutprodukt man levererat som ger mig anledning att tro att vi i så fall hade fått en succé eller något där i trakterna. Därtill har Bioware i många år haft en tydligt nedåtgående trend och det är femton (!) år sedan man senast fick till en fullträff enligt kreti och pleti i form av Mass Effect 2.

Jag vet inte hur många som jobbar kvar på Bioware av dåtidens personalstyrka, men jag misstänker att det är försvinnande få. En studio är ju sin personal, och det Bioware vi har idag må dela namn med studion som gjorde varumärket så starkt, men om det är så mycket mer man delar med den tiden ställer jag mig nog skeptisk till.

Men jag hoppas att man fått ett uppvaknande och att Mass Effect 5 blir ett trendbrott. Bra rollspel kan det aldrig finnas för många av, bara för få!

Medlem

Jag har haft väldigt kul med spelet, tycker mest det känns lite utdraget överlag, men så värst opolerat tycker jag inte det är. Största bristen är manus som folk har nämnt men jag tycker mer det ligger i hur det byggts upp än vad det handlar om. Karaktärerna är intressanta men uppbyggnaden är lite menlös.

För mig är det väl ett 6/10-spel. Jag har haft väldigt roligt i 70h men är rätt less nu. Önskar att de hade lagt mer fokus på att göra storyn intressant.

signatur

Och allt vad det innebär, fortfarande.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Mikael Berg:

Det är klart att det hade gynnat spelet om så vore fallet. Men det finns å andra sidan ingenting i den slutprodukt man levererat som ger mig anledning att tro att vi i så fall hade fått en succé eller något där i trakterna. Därtill har Bioware i många år haft en tydligt nedåtgående trend och det är femton (!) år sedan man senast fick till en fullträff enligt kreti och pleti i form av Mass Effect 2.

Jag vet inte hur många som jobbar kvar på Bioware av dåtidens personalstyrka, men jag misstänker att det är försvinnande få. En studio är ju sin personal, och det Bioware vi har idag må dela namn med studion som gjorde varumärket så starkt, men om det är så mycket mer man delar med den tiden ställer jag mig nog skeptisk till.

Japp! Skrev en krönika om detta, att Bioware inte längre är Bioware. Folk kommer ju och går men vissa klarar av att förvalta arvet. Bioware har inte lyckats på den fronten sett till senare spels mottagande. Det kräver ju att dom som slutar fostrar andra utvecklare. Tänker t.ex. på Nintendo, som ju behållit känslan. Men här känns det som om det blivit något annat.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Så jävla lätt att bara skylla ifrån sig. Bioware och deras utvecklare har underprestwrat de senaste 15 åren.

Luktar skitsnack.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Japp! Skrev en krönika om detta, att Bioware inte längre är Bioware. Folk kommer ju och går men vissa klarar av att förvalta arvet. Bioware har inte lyckats på den fronten. Det kräver ju att dom som slutar fostrar andra utvecklare. Tänker t.ex. på Nintendo, som ju behållit känslan. Men här känns det som om det blivit något annat.

Sedär! Den har jag missat.

Medlem

Huvudproblemet var att spelet sög

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Spelet var skrivet för en publik som inte existerar, tvivlar på att den biten hade sett annorlunda ut med eller utan ”live service”-omstarter.

Nog existerar den men den kanske inte är så stor som Bioware och EA trodde/hoppades.

Spelet fick ju höga omdömen kors och tvärs.
Själv räckte det med att se några riktigt komiska videoklipp för att fatta att spelet inte var nått för mig.

Medlem

Jag hade fantastiskt kul med att spela igenom Veilguard och teknik och voice acting etc gjorde ett toppenjobb tyckte jag. Däremot förstod jag inte tonen och jag vet inte om EA/Bioware vet vilken publik de var ute efter, och om det var en bra idé. Vattnades det mörka ur tonen för att passa live service? Sist BioWare försökte sig på full voice acting och live service var ju Star Wars MMO och de lyckas ju liksom inte leverera content i tillräcklig takt så.
Chocken på internet efter första trailern sa väl allt om vilken disconnect som fanns.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Med tanke på att hideo kojimas spel säljer bra så tror jag inte det är pk skit och dåliga monologer som är problemet här.

Jag har aldrig upplevt Kojima eller hans spel som pk. Däremot tycker jag dialoger, monologer och handling överlag ibland är väldigt styltig. Det ska vara konstigt för sakens skull.
När det kommer till Veilguard har jag inte hunnit spela det ännu men det jag har sett av spelet känns det väldigt tillrättalagt. Av det jag har sett i gameplay och streams kan man typ inte vara en elak karaktär. I Mass Effect kommer jag ihåg att man kunde vara ett svin även mot sina allierade. Som det borde vara i ett rollspel.

signatur

PSN: Oakborn86

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Det var mitt favoritspel förra året. Tror jag är i en väldigt liten minoritet där, men jag älskade spelet. Bra combat, jag gillade karaktärerna (mestadels), grafiken var precis min kopp te och jag gillade storyn.

Troll – skulle jag?!
Skrivet av Mo0rbid:

Låter som du inte testat det. Själv tyckte jag det var helt underbart, klarade ut det första veckan.

signatur

1# FZ Troll

Skärmdumpsmästare
Skrivet av robbis:

Låter som du inte testat det. Själv tyckte jag det var helt underbart, klarade ut det första veckan.

Kanske kan vara värt att plocka upp för ett billigt pris då

Synd att de försökte göra ett fantastiskt singleplayer-spel till ett live-service.

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

... "och antydde att det inte räcker med bra singleplayer-spel."

Baldur's Gate 3; inga mikro-transaktioner, live-service eller annat trams och gick guld!

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem

Hahaha, om Bioware (m.fl.) fortsätter på vägen de har styrt in på, så kommer de fortsätta att bara få 0.1% av alla spelare intresserade av sina spel och sakta dö ut. Dags att inse det nu.

Medlem

Man skyller på EA för att spelet var framstressat. Men varför gav då recensenter överlag fina betyg?

Artikeln är skriven av propagandisten Jason Schreier som såklart inte säger ett ord om den verkliga anledningen till att Veilguard floppade, att politiskt anstrukna aktivister infiltrerar en studio, tar makten och tystar alla med annan åsikt.

De utvecklare som varit skeptiska till progressiva teman har inte vågat invända av rädsla att bli stämplade som "problematiska", utfrysta och bortjagade. Han skulle ha intervjuat någon av dem.

signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Hade de kallat spelet något annat, som bara Veilguard så hade nog få klagat. Problemet är att det bär dragon-age namnet. Dragon age-universumet förtjänar bättre. Hade varit klokare att anlita Larian studios.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Jag har inte testat spelet så jag kan inte kommentera huruvida det är polerat, slätstruket, PK och allt däremellan. Det enda jag kan säga är att designen är vedervärdig. Verkligen helt sinnessjukt fult spel. Fanns inte en chans i världen att jag skulle ge pengar eller tid till det där, och då har jag spelat alla tidigare spel i serien.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Skrivet av Toffifee:

Det var mitt favoritspel förra året. Tror jag är i en väldigt liten minoritet där, men jag älskade spelet. Bra combat, jag gillade karaktärerna (mestadels), grafiken var precis min kopp te och jag gillade storyn.

Skrivet av robbis:

Håller med er! Jag har haft väldigt skoj.
En skönt spel att koppla med efter en arbetsvecka.

Fin grafik också. Håret (och skäggen) på karaktärerna är makalöst.

Medlem

Veilguard floppade för att spelet sög. Så enkelt är det. Gör bättre spel, så säljer dom.

Medlem

Alla vet varför, ingen ide att larva sig. Ett av de mest nedlåtande spel jag sett med de mest motbjudande och personlighetslösa karaktärer jag har sett i ett rpg. DA2 var starten för seriens undergång och DAV blev sista spiken i kistan och det var nog lika bra.

Medlem

Hälften av FZ: "spelet sög"
En fjärdedel: "det var okej"
En fjärdedel: "Jag tyckte det var superbra"

Smaken är som baken
Jag vänder mig till den halva som säger att det sög.
Ni säger det som om det vore ett faktum. Men
"That's just like your opinion, man"

Personligen är jag allt lite sugen.
Hellre ett spel som sticker ut lite och kanske kan vara något jag älskar, än ett mellanmjölksspel som bara är harmlöst.

12
Skriv svar