Diskutera – Ditt bästa hårdvaruköp?

Medlem
Skrivet av lonian:

Räknas inte all hårdvara?

Jag skiljer personligen på datorhårdvara och periferiutrustning/kringutrustning (mus, tangentbord, skärm, högtalare/hörlurar etc.). Sen är väl rent tekniskt kringutrustning en typ av hårdvara också, så visst kan man tänja på det. ^^

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

När jag köpte en full hd ips skärm och ett radeon he 6850, för att köra battlefield 3. Före det hade jag kört länge med en 4-3 Tn skärm med 1240x1024 och ett gf9600gt

Avstängd
Skrivet av PeTTs0n:

Började skriva om att det var något annat som blev hårdvara för många när det begav sig, men vi släpper det (metaforiskt alltså).

Börjar ana var alla era metaforer leder..;) Vill inte ha det på imprintat på näthinnan.

Medlem

Definiera hårdvara? Bästa än så länge måste nog vara våran mova e30 ultra, 5500kr är och har gjort enorm skillnad på hur det ser ut här hemma

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Började skriva om att det var något annat som blev hårdvara för många när det begav sig, men vi släpper det (metaforiskt alltså).

Morgonhårdvara?

signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

När man satt med QX6850 och 8800 Ultra.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag skiljer personligen på datorhårdvara och periferiutrustning/kringutrustning (mus, tangentbord, skärm, högtalare/hörlurar etc.). Sen är väl rent tekniskt kringutrustning en typ av hårdvara också, så visst kan man tänja på det. ^^

Så du menar att det enbart handlar om datorer? Jag älskar min systemkamera.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Fluffo:

GTX 1080. Vilket kraftpaket som höll väldigt länge

Vadå höll!? Du får det att låta som det inte fortfarande håller

Medlem

Måste nog vara RTX 2080.
Visst, det var snuskdyrt 2018, men att man fortfarande kan kräma på med väldigt krävande titlar och att kunna köra DLSS4 är ju grymt.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Min Intel i7-3770K.

This.

Jag har byggt en overkill-NAS av den.

signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: MSFS 2024
Sen: 007 First Light | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av lonian:

Så du menar att det enbart handlar om datorer? Jag älskar min systemkamera.

Tja, även där kan vi ju diskutera - vad är en dator? Idag innehåller ju så gott som allting halvledare och kretsar.
Min definition är väl kanske förlegad. ^^ Men samtidigt blir det potentiellt jäääkligt brett om vi ska inkludera mer eller mindre allting.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

När jag tänker efter var det nog datorn jag byggde själv då jag var 16, med AMD:s första dual core-processor Athlon 64 X2. Jävlar vilket kliv uppåt det var från en enkärnig Pentium 4. Grafikkortsvalet föll på ett Geforce 8600 GT, men det såldes och ersattes med ett Radeon 4870 så fort det släpptes.

Den burken körde vilket spel som helst och lärde mig massor om överklockning, dual booting och Linux. Den är sedan länge återvunnen, men jag glömmer den aldrig.

Det var för övrigt den datorn jag använde för att registrera mig på FZ.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Ase
Medlem

p3 coppermine 733 ghz eller geforce titan de produkter som presterat bra över längst tid ja mitt x266 moderkort med 128gb minne & ssd &18 kärnig processor (5,1 ghz vattenkyld) har hållit länge med . (har bara uppgraderat grafikkort på denna hade i snitt 2-5 fps sämre än vad sweclockers hade med senaste amd prollen (9900 eller om det va 9950 & samma grafikkort rtx 490 så e tråkigt, men liten mening med uppdatering i dagsläget. om det blir nån uppgradering så blir det på server sidan det andra e för tråkigt & för lite nytt)
för länge sen mac classic höll länge med. likaså spektrum & atari datorn

(har aldrig gillat hypade produkter som vic 64 över spectrum Amiga över atari & dagsläget mac eländet med arm.) utan jag inhandlar det som är bra prestanda till vettigt pris (hm köper allt för dyra produkter för det mesta) & idag e moderkort för dyra för vad man får (tack amd för er prisökning med rysen 1 (mellanserie)) & tack intel för att ni förstörde hedt segmentet (började med x266 & dess nedgradering från serversidan & mot hur hedt var innan)

Medlem

Har varma minnen om min gamla Opel Kadett.

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag skulle säga mitt Asrock X370 Taichi. Det tog mig genom många processoruppgraderingar under de 8 år det satt i min maindator.
Även mitt Vega64 var ett bra köp som tjänade mig väl i över 5 år

Skrivet av Ase:

p3 goldmine

Du menar nog coppermine. Den var fantastiskt fin när den kom.

Medlem

Om det räknas in som hårdvara så är vår LG OLED 77C3 det mest häpnadsväckande jag har köpt. Den lyfter spel och film till en helt ny nivå.

Annars PS4. Den återupplivade mitt intresse för spel.

Ase
Medlem
Skrivet av Kiske:

Jag skulle säga mitt Asrock X370 Taichi. Det tog mig genom många processoruppgraderingar under de 8 år det satt i min maindator.
Även mitt Vega64 var ett bra köp som tjänade mig väl i över 5 år

Du menar nog coppermine. Den var fantastiskt fin när den kom.

ah precis tackar ska ändra i text ja hade en amd opteron (x64) & en p4 efter men de presterade knappt bättre, lite men p3 an var överlägsen när man ser tillbaks på det

Avstängd

Tro det eller ej men annars gå från ett ganska standard till low end 5k series Asus MB och 5600 CPU till en 9800X3D +msi mpg x870e edge ti wifi. Allt bara funkar, aldrig plötsliga krasher som jag hade förr. Så ja, mitt senaste mest relevanta svar.

Medlem

Datormässigt oavgjort mellan 2500K (hängde med obegripligt länge) och första SSD-hårddisken (heeelvete vilken skillnad).

Ej datorrelaterat: ersatte rörförstärkaren (Vox AC15) med en digital modelleringspedal (Amplifire) 2016 och har aldrig tittat tillbaka, men absolut bästa är min Hagström Swede jag köpte ny i maj 2008 - mitt huvudinstrument från dag ett, genom alla år och fortfarande idag.

Ase
Medlem
Skrivet av kboman:

Datormässigt oavgjort mellan 2500K (hängde med obegripligt länge) och första SSD-hårddisken (heeelvete vilken skillnad).

Ej datorrelaterat: ersatte rörförstärkaren (Vox AC15) med en digital modelleringspedal (Amplifire) 2016 och har aldrig tittat tillbaka, men absolut bästa är min Hagström Swede jag köpte ny i maj 2008 - mitt huvudinstrument från dag ett, genom alla år och fortfarande idag.

Ej dator-relaterat
gillar du amplifire har den men jag har gått motsatt väg nu fender bassman 59 & vox 15 1a versionen 57 & fender deluxe 57 & har aldrig ens tagit fram amplifiren igen. men för & vara digital e den ok tycker största bekymmret med digitala varianter e att alla låter heavy metal bara, amplifire e ok likaså amplitude från ik m... allt annat jag hört låter som sagt bara för heavy metal hur de än försöker.
Hoppas du e nöjd & lycka till med vad du gör MVH Arne (spelar själv punk reggae pop & rock typ 70 tal)

Medlem

Mitt 3080. Sitter numera i farsans dator efter att ha presterat på topp och samtidigt dragit in 3 x inköpspriset genom nicehash.

Lätt det bästa köp jag någonsin gjort.

Medlem

Det är lugnt min steam deck! Har aldrig spelat så mycket som jag gör nu. Så skönt att kunna chilla i soffan och spela pc istället för att sitta på kontoret!

Medlem

Gtx 1080 ti utan tvekan! Rullar fortfarande på fint hemma hos polaren.

signatur

To crush your enemies, see them driven before you and hear the lamentation of their women!

Medlem
Skrivet av massej:

Vadå höll!? Du får det att låta som det inte fortfarande håller

Haha fair enough! Jag uppgraderade för något år sedan. Mitt stackars 1080 svettades som fan då och det lät som attans. Det gör inte ditt?

Medlem

den bästa versionen av GTX 1080, som jag har än idag. den har varit med om väldigt mkt spelande, men det är dags för något nytt snart. kanske en gforce 5060 ti med 16gb vram lr nåt i den stilen.

signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Ase:

Ej dator-relaterat
gillar du amplifire har den men jag har gått motsatt väg nu fender bassman 59 & vox 15 1a versionen 57 & fender deluxe 57 & har aldrig ens tagit fram amplifiren igen. men för & vara digital e den ok tycker största bekymmret med digitala varianter e att alla låter heavy metal bara, amplifire e ok likaså amplitude från ik m... allt annat jag hört låter som sagt bara för heavy metal hur de än försöker.
Hoppas du e nöjd & lycka till med vad du gör MVH Arne (spelar själv punk reggae pop & rock typ 70 tal)

Den funkar väldigt väldigt bra för mig. Repar, giggar, spelar in - väldigt konsekvent i ljud och spelkänsla. Största nackdelen är att högtalarlådan inte kan flyttas i den interna signalkedjan.

Jag upplever att de flesta digitala lösningar är inställda på för mycket "bredband" från början - nyckeln för att få Amplifire att funka bäst för mig var att skära bort en massa bas vid input och diskant vid output. Har haft liknande bra resultat med Helix Native.

Medlem

Jag var 12 och hade sparat all mina pengar till ett Sound Blaster 16. 486:an hade bara haft en PC-speaker fram till dess som lät “blip-blop” så det var lite magiskt när datorn och alla spel fick riktigt ljud och kunde spela CD-skivor.

Gameboy Color något år senare med Link’s Awakening var också lite magiskt. Färgskärm på en Gameboy var så coolt.

Nintendo Switch med Breath of the Wild. Köade och hämtade ut det mitt i natten på GameStop som hade nattöppet. Nintendos stora comeback!

Medlem
Medlem
Skrivet av kboman:

Jag har en Super Swede i sunburst. Så jävla fin och härlig gitarr! Jag packade ner min Schecter Demon-6 och stoppade den i förrådet en stund efter jag köpte den.

Medlem

Atari 520 ST (den fick jag iofs)
Amiga 1200
Amiga 4000
3dfx Voodoo 1
ATI Radeon 7200 (var det väl som var så bra?)
Att gå över till SSD
i7-2600K
AMD RX 9070 XT

Skriv svar