Håller vår hobby på att förändras för alltid?

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ändå lite intressant, då är det bara playstation och nintendo kvar. Bara japanskt. Där det en gång "började".
Men Dreamcast-tiden saknar jag fortfarande. Så många bra spel. Sån grafik. Så mycket chanstagande. Sen kom Playstation2 och sopade mattan. Microsoft gav sig in på marknaden med xbox, och plötsligt var det mainstream (och alla dess sportspel) som kom stort.
Kanske kan konsoller få bli mer av en premium niche som kan leva parallellt med pc-spel-världen snarare än att konkurrera med den?

Saknar tiden då japanska spel var störst. Spel har blivit så mycket sämre, tråkigare och mindre varierat. Idag känns det som det är samma serier om och om igen.

Dreamcast fick så sjukt bra utbud på den korta tiden den fanns på marknaden.

Inaktiv
Skrivet av Siegfried:

Saknar tiden då japanska spel var störst. Spel har blivit så mycket sämre, tråkigare och mindre varierat. Idag känns det som det är samma serier om och om igen.

Dreamcast fick så sjukt bra utbud på den korta tiden den fanns på marknaden.

Saknar verkligen inte den tiden.
Så otroligt enkelspårigt allt var

Medlem

Hör till de som nog tycker att spel är bättre än någonsin. Iaf om jag funderar på mina favoritspel genom alla tider så tänker jag på FTL, Satisfactory, Slay the Spire, Hades, Zelda BotW, Hollow Knight, Balatro och får fortsätta ganska "långt ner i listan" för att hitta något spel som är betydligt äldre. Finns i princip inte på min karta att skaffa några fler konsoler för spel. Playdate sticker ut mest för mig med sin udda kontroll och "roliga utbud" av spel/utvecklare. Alternativt om man kunde få en upplåsbar Switch svinbilligt så att man kunde gå för laglig emulering av några Nintendo-spel som i varje fall har viss unik charm fortfarande. Men som sagt extremt osannolikt att jag lätter på lädret för endera mtp mitt enorma PC-spelsbibliotek.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ändå lite intressant, då är det bara playstation och nintendo kvar. Bara japanskt. Där det en gång "började".
Men Dreamcast-tiden saknar jag fortfarande. Så många bra spel. Sån grafik. Så mycket chanstagande. Sen kom Playstation2 och sopade mattan. Microsoft gav sig in på marknaden med xbox, och plötsligt var det mainstream (och alla dess sportspel) som kom stort.
Kanske kan konsoller få bli mer av en premium niche som kan leva parallellt med pc-spel-världen snarare än att konkurrera med den?

Kommer att tänka på när Shenmue introducerades på Dreamcast. De två spelen var så dyra och omfattande att de hjälpte till att stuka hela Dreamcast-generationen när de inte blev några försäljningssuccéer. Häftigt hur Sega kunde göra en sån dyr och vågad chansning på något helt nytt i spelväg på den tiden...har personligen aldrig gillat Segas spelserier i stort, men Shenmue i sig tycker jag var så bra spel att de borde gjort Dreamcasten åtminstone lika stor som Nintendos Gamecube. Frågan dock om inte just Shenmue hade slagit igenom bättre om de lanserats på något annat format än Dreamcast, i.om. att Sega redan var så skadeskjutet efter Saturn.

Medlem

Tror inte konsoler är på väg bort. Det fina med konsoler är att spelutvecklare inte behöver tänka på hårdvarukompatibilitet i någon större utsträckning, och vet mer eller mindre exakt vilken upplevelse alla spelare kommer få. Anledningen till att vi kan lyssna på musik på vad för hårdvara som helst är att digital musik är 100% standardiserad, och inte minst fungerar lika bra på 20 år gammal hårdvara. (dvs hårdvaruspecifikationer är ej en faktor)

Xbox är en sak. Microsoft är säkert nöjda om alla börjar använda Windows, men Sony kommer vilja erbjuda hårdvara som deras spel garanterat fungerar på. Streaming är inte ett alternativ för de flesta, eller någon överhuvudtaget, beroende på genre.

Det enda alternativet jag kan föreställa mig är att i sådana fall gå över till någon PC-baserad plattform. (tänk Steam Machine) Något som hade varit roligt vore om framtidens konsoler hade varit Linux-baserade ARM-maskiner, så att PC-marknaden hade kunnat dra nytta av utvecklingen på området, och så småningom komma ifrån både Microsoft- och x86-monopolen.

KoP
Medlem

Det är bara på indiescenen jag hittar min spelglädje idag. Dom stora drakarna kan dra något gammalt över sig (förutom Rockstar). 😅

Jepp, det kom sjukt mycket bra spel förr! Men de bra spelen har inte försvunnit, om något är de nog fler än nånsin. Spelen är inte sämre, det är bara vi som blivit gamla.

Vibes i denna tråd:

Medlem

Det finns massor med bra spel.
Lider du av FOMO blir det jobbigt då du alltid ska spela de nya spelen som hypats.
Men klarar du av att luta dig tillbaka och blicka bakåt i tiden där stormen lagt sig hittar du massor av spel som du missat. Som troligtvis kommer överträffa dina FOMO spel.
Det gäller även 2025. Där du under 2026 kan titta bakåt till 2025 och hitta bra spel du missade pga FOMO.

It's not a lake, it's an ocean

För att vara tydlig: Jag klagar inte på spelen. Jag kan tycka att vi befinner oss i en guldålder vad utbud, kvalitet och framför allt tillgänglighet beträffar. Men jag saknar det gamla konsolkriget där de tre stora spände musklerna. Det var en rolig tid, det hände så oerhört mycket. Utgivare vågade ta risker och tänka utanför boxen, och jag menar att vi spelare var de stora vinnarna. Dessutom ägde man ju spelet man köpte då också, bara en sådan sak...

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Framtiden där spel inte längre finns på fysiska medium och är enbart kopplade till konton

Tänk en framtid där du startar upp din TV, dator/ Surfplatta/ mobil eller bärbara konsol.

Du drar upp en meny där det står Nintendo/Sony/XBOX/SEGA/Steam. Alla butiker finns på samma launcher panel och du spelar dina köpta digitala spel.

Själv tycker jag det skulle vara smidigt oavsett om jag byter maskin så har jag alla spel och savefiles.

Skrivet av DieZe:

Håller helt med om att Gameplay går före såväl grafik som produktionsvärde, men att gamla spel i stort skulle ha bättre gameplay har jag svårt att se. Visst, det finns undantag likt Half life 1 + expansioner som jag fortfarande tycker håller, D2, wc3 osv men många spel idag har väldigt bra gameplay skulle jag påstå och många gånger gameplay som gamla spel helt enkelt inte kunde uppnå pga den teknologiska utvecklingen.

Det beror ju helt på vilka spel man jämför med. Ta Doom The Dark Ages och ställ det mot Quake 2 + expansioner. Tror nog jag har roligare i Quake 2 då. Sen kan man ju fråga sig om Half-life 1 är bättre än Half-life Alyx.

Tittar man på 2D typ Super Metroid eller valfritt Castlevania spel så tycker jag indie spelet Hollow knight är bättre än dom alla.

Skrivet av John7612:

Spel var ju inte bättre förr, det är ju fakta! Kolla bara det här halvåret. Spelbetygen i år klassar ut varenda spel som kom på 90-talet
Det är visst nostalgi. Att påstå ngt annat är att ljuga för sig själv anser jag.

Jag spelade Zelda 1 för något år sedan och tycker det är ett fantastiskt spel att köra första gången! Jag har noll nostalgi till första Zelda spelet.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Tänk en framtid där du startar upp din TV, dator/ Surfplatta/ mobil eller bärbara konsol.

Du drar upp en meny där det står Nintendo/Sony/XBOX/SEGA/Steam. Alla butiker finns på samma launcher panel och du spelar dina köpta digitala spel.

Själv tycker jag det skulle vara smidigt oavsett om jag byter maskin så har jag alla spel och savefiles.

Fy fan vad deprimerande. Jag har aldrig ens ens gillat att vara tvungen att använda steam.

Tycker världen har blivit alldeles för besatt av scrollning och bekvämlighet. Tycker det saknas allt för mycket bokstavlig verklighetsförankring där.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Kommer att tänka på när Shenmue introducerades på Dreamcast. De två spelen var så dyra och omfattande att de hjälpte till att stuka hela Dreamcast-generationen när de inte blev några försäljningssuccéer. Häftigt hur Sega kunde göra en sån dyr och vågad chansning på något helt nytt i spelväg på den tiden...har personligen aldrig gillat Segas spelserier i stort, men Shenmue i sig tycker jag var så bra spel att de borde gjort Dreamcasten åtminstone lika stor som Nintendos Gamecube. Frågan dock om inte just Shenmue hade slagit igenom bättre om de lanserats på något annat format än Dreamcast, i.om. att Sega redan var så skadeskjutet efter Saturn.

Mega CD, 32X och Saturn.

Saturn hade säkerligen gått bättre om de inte släppte alla dessa svindyra tillbehör till Mega Drive. Dreamcast en sålde bra under den korta tid den fanns, dessutom hade de ju svårt att tillverka tillräckligt med konsoler ett tag. De var fattiga när dreamcast släppte, och hade Saturn gått lite bättre hade dreamcast säkert sålt 20+ miljoner.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fy fan vad deprimerande. Jag har aldrig ens ens gillat att vara tvungen att använda steam.

Tycker världen har blivit alldeles för besatt av scrollning och bekvämlighet. Tycker det saknas allt för mycket bokstavlig verklighetsförankring där.

Använd inte Steam då.

Bekvämlighet gillar jag. Att ha 3 olika spelkonsoler som man köpt något spel på varje enhet tycker jag känns onödigt.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Använd inte Steam då.

Bekvämlighet gillar jag. Att ha 3 olika spelkonsoler som man köpt något spel på varje enhet tycker jag känns onödigt.

Lite svårt när man har spel som är strikt beroende av Steam. Eller menar du kanske att jag ska segla de sju haven istället?

ELF
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Lite svårt när man har spel som är strikt beroende av Steam. Eller menar du kanske att jag ska segla de sju haven istället?

Spela de spelen du har som är strikt beroende av Steam. Men köp i framtiden inte spel som kräver en launcher.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

Spela de spelen du har som är strikt beroende av Steam. Men köp i framtiden inte spel som kräver en launcher.

Vilket är precis vad jag gjort, ett bra tag nu.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag har sagt det förr och jag säger det igen.
När konsol går all digital blir det inga fler köp av konsoler för mig.
Då blir det bara PC.

Nästa generation blir garanterat endast digital, precis som resten av samhället

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Finns det Steam exklusiva spel?

Edit: Jaaa. Half‑Life: Alyx finns ju bara på steam.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Finns det Steam exklusiva spel?

Många, tror bland annat, de flesta av de nyare Total War spelen är steam-exklusiva. Empire är det i alla fall. Många Elder Scrolls fans blev även upprörda av att Skyrim ursprungligen var steam-exklusiv, när det släpptes på PC.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Jepp, det kom sjukt mycket bra spel förr! Men de bra spelen har inte försvunnit, om något är de nog fler än nånsin. Spelen är inte sämre, det är bara vi som blivit gamla.

Vibes i denna tråd:
https://img.pastemagazine.com/wp-content/avuploads/2021/02/15...

Håller med till fullo! 👍

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Vibes i denna tråd:
https://img.pastemagazine.com/wp-content/avuploads/2021/02/15...

Enda kruxet är väl att gamla konsoler är just gamla och därför kan gå sönder samt att många gamla spel kan vara svåra att få tag på.

Medlem
Skrivet av John7612:

Spel var ju inte bättre förr, det är ju fakta! Kolla bara det här halvåret. Spelbetygen i år klassar ut varenda spel som kom på 90-talet
Det är visst nostalgi. Att påstå ngt annat är att ljuga för sig själv anser jag.

Vilka spel då? Räcker ju med Super Mario World för att bräcka allt som släppts i år. Tillsammans!
10/10 btw 😘😘.

Finns ju mängder av guldkorn i alla generationer men det går ju inte riktigt att jämföra upplevelsen från barndomen när man drog igång ett kanonspel om du bara startar det idag via valfri PC emulator.
Ska man jämföra rättvist så krävs det en tidsmaskin. Så det så! 😄
Det mesta var faktiskt bättre förr och kom inte å säg något annat! 🥰.

OnT: Håller helt med dig @Ruffles om konsolkrigen företagen emellan. Det var lika barnsligt busigt som kittlande och fantastiskt underhållande på en och samma gång. Loved it!

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Vilka spel då? Räcker ju med Super Mario World för att bräcka allt som släppts i år. Tillsammans!
10/10 btw 😘😘.

Finns ju mängder av guldkorn i alla generationer men det går ju inte riktigt att jämföra upplevelsen från barndomen när man drog igång ett kanonspel om du bara startar det idag via valfri PC emulator.
Ska man jämföra rättvist så krävs det en tidsmaskin. Så det så! 😄
Det mesta var faktiskt bättre förr och kom inte å säg något annat! 🥰.

OnT: Håller helt med dig @Ruffles om konsolkrigen företagen emellan. Det var lika barnsligt busigt som kittlande och fantastiskt underhållande på en och samma gång. Loved it!

Så du menar att Super Mario World spelas bättre än Odyssey? Säger du "JA" så misstänker jag att du är förblindad av Nostalgi

Medlem
Skrivet av lonian:

Det beror ju helt på vilka spel man jämför med. Ta Doom The Dark Ages och ställ det mot Quake 2 + expansioner. Tror nog jag har roligare i Quake 2 då. Sen kan man ju fråga sig om Half-life 1 är bättre än Half-life Alyx.

Tittar man på 2D typ Super Metroid eller valfritt Castlevania spel så tycker jag indie spelet Hollow knight är bättre än dom alla.

Jag spelade Zelda 1 för något år sedan och tycker det är ett fantastiskt spel att köra första gången! Jag har noll nostalgi till första Zelda spelet.

Menar inte att gamla spel är dåliga. Men de är ju inte alls lika bra som nu. Så du tyckte det var bättre än BOTW?

Medlem

Någon vill helt klart att konsolerna ska försvinna för det skrivs om väldigt mycket. Låt det hända naturligt eller inte alls.

Medlem
Skrivet av John7612:

Det är visst nostalgi. Att påstå ngt annat är att ljuga för sig själv anser jag. Och då är även jag ändå uppväxt med de spelen med.
Residemt Evil 1 var det bästa man spelat där och då men idag är det fan helt ospelbart. Visst är det roligt och underhållande men det är minnen från förr som kickar in och tar över det sunda förnuftet. Man var ung, 17 bast med polare och pizza och skickade runt kontrollen mellan varandra samtidigt som man blev påhejad av de andra...
Men speltekniskt har det aldrig varit bättre att spela som just nu. Tycker jag!

Helt enig, retrogamers tror jag endast försöker leva kvar i hur det var föll och spelar retrospel just för att komma åt den onekligen härliga nostalgikänslan.

Medlem
Skrivet av lonian:

Använd inte Steam då.

Det känns ju spännande och varierat. Att vara använda allt på en enhet känns som att äta spagetti varje dag

Inaktiv
Skrivet av Siegfried:

Det känns ju spännande och varierat. Att vara använda allt på en enhet känns som att äta spagetti varje dag

Mycket smidigt än att ha en massa konsoler liggandes om man vill spela 1 spel på olika.
Inte så spännande tanke förutom en samlare som vill fylla garderoberna.

Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Många, tror bland annat, de flesta av de nyare Total War spelen är steam-exklusiva. Empire är det i alla fall. Många Elder Scrolls fans blev även upprörda av att Skyrim ursprungligen var steam-exklusiv, när det släpptes på PC.

Dom är steam exklusiva för att utgivarna själva valt det.
Däremot går det oftast att köpa spelen utanför steam men inte spela utan steam då.
Så det är inte jämförbart med tex EGS exklusiva då Epic betalt för att det bara ska säljas på EGS

Skrivet av Siegfried:

Fast spänningen och variationen får du väl av att spela bra och varierade spel? Det är väl spelupplevelserna som är det viktiga... Ser inte riktigt egenvärdet i att ha flera olika konsoler, en jävla massa sladdar och handkontroller liggandes om det skulle gå att undvika.

edit: med det sagt håller jag med om att äldre konsoler och dess spel ofta hade en unik "feeling", som ofta var speciell för just det formatet. Mega Drives murriga färgpalett och råa sound, PSX och dess texture warping, Super FX-chippet osv osv... Men de här grejerna var ju en konsekvens av hårdvaran, det finns ju också inget som hindrar utvecklare från att göra spel i samma stil idag.

Skriv svar