"Alla" får gå från John Romeros studio
Att underhålla Romero's fåfänga mot hans name/brand-recognition känns verkligen som en lyxutgift som man nog kan skära bort.
Det enda han är bra på är att marknadsföra sig själv.
Hans kreativa gärning för spelbranchen var att säga "det ska gå snabbare!" till Carmack även fast det inte var möjligt på den hårdvaran, men så gjorde han det ändå.
Carmack kanon, Romero kalkon.
Överkurs:
P.S. Jag VET att han gjorde level design på Doom - men så jävla bra var den inte.
fakin rooms connected by hallways, yo!
P.P.S det var nån grafikersnubbe som ska ha legit cred också ist för Romero..
Stilen och arrt´n - Iconic.
Även fast den var i linje med den typen av drakar och demoner-stil som föreanledde Doom.
Tror det var lite av ett svar på gameplay-frågan: "Spelet handlar om att skjuta ihjäl folk med vapen (power fantasy) och man gör det typ precis hela tiden - hur gör vi så det känns någorlunda rimligt?
Wolfenstein's svar var "Nazis, of course!"
Doom: "But they are demons from hell!"
*efter googling*
Adrian Carmack (no relation, lustit nog).
....Tror jag ska försöka lägga det under spojler varning när jag dyker ner i rabbit-holes hädanefter.
Blir som litt' renare.
subterranean homesick alien
Att underhålla Romero's fåfänga mot hans name/brand-recognition känns verkligen som en lyxutgift som man nog kan skära bort.
Hans kreativa gärning för spelbranchen var att säga "det ska gå snabbare!" till Carmack även fast det inte gick på den hårdvaran, och så gjorde han det snabbare ändå.
P.S. Jag VET att han gjorde level design på Doom - men så jävla bra var den inte.
Instämmer.
För mig var studions spel Empire of Sin (X-COM möter Mafia) en av de största flopparna någonsin. Var så taggad och så blev det pannkaka av det hela.
Hans kreativa gärning för spelbranchen var att säga "det ska gå snabbare!" till Carmack även fast det inte var möjligt på den hårdvaran, men så gjorde han det ändå.
Överkurs:
Även fast den var i linje med den typen av drakar och demoner-stil som föreanledde Doom.
Tror det var lite av ett svar på gameplay-frågan: "Spelet handlar om att skjuta ihjäl folk med vapen (power fantasy) och man gör det typ precis hela tiden - hur gör vi så det känns någorlunda rimligt?
*efter googling*
....Tror jag ska försöka lägga det under spojler varning när jag dyker ner i rabbit-holes hädanefter.
Blir som litt' renare.
Vad har du själv gjort för kreativ gärning inom spelbranschen?
Fast du har så sjukt fel. Han har gjort otroligt många bra spel i sin karriär, spel där han varit djupt involverad från start. Att du bara känner till att han gjort lite level design till Doom är lite att missa skogen för alla träden.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
Come on man...
Jag hade verkligen inte haft något problem med hans kreativa gärning, om han inte hade gnuggat den gärningen i våra fejses i 30 år.
Hade han burit sin kreativa gärning med lite ödmjukhet hade han nog bara fått hejja-rop från mig.
Men han har använt den "gärningen" till att skyffla vapourware i 30 år nu.
Har mycket högre aktning för frugan hans Brenda Brathwaite (Romero).
Hon har en legit gärning och lyckas bära den med lite värdighet.
Men vem vet, hade hennes namn varit clickable/bankable så hade kanske hon varit likadann.
Fast du har så sjukt fel. Han har gjort otroligt många bra spel i sin karriär, spel där han varit djupt involverad från start. Att du bara känner till att han gjort lite level design till Doom är lite att missa skogen för alla träden.
Ok - säg ett.
Vilka träd?
Det är mer som.. Jag missar alla murklor för det där enda trädet på kalhygget.
Vad har det med saken att göra? Får personen inte ha en åsikt om något utan att själv vara involverad?
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
It was 30 dollars 2.5 years ago some point you cut your losses 30 isn’t that much
John Romero till kunder på Empire of Sin-Discorden när Romero Games skrotade planer på spelets andra DLC trots att ha sålt förhandsbokningar.
Would I complain I preordered a game that isn’t out yet and say they stole my money hell no
John Romero när folk kallade beteendet stöld.
Paradox tvingdes lämna över utvecklingen till outsourcing-studion Moonmana för att till slut få gjort det utlovade DLC:t som lanserades först i år, fem år efter release.
Det blir lite fel att vända på argumentationen på det viset, dels för att det inte har med ämnet i diskussionen att göra och dels för att man inte hade kunnat diskutera något utanför ens egna erfarenheter.
Tänk så tråkiga diskussioner kring sport, världshändelser osv hade blivit om man var tvungen att själv varit elitutövare eller ha praktiskt tillämpbara erfarenheter för att kunna delta i diskussioner kring detta 🤷♂️
Den handlingen ”vi” har bistått med i spelbranschen är ju att vi köpt spel som konsumenter.
Då kan jag känna att man får slänga in en välbalanserad åsikt angående vart inom spel satsningar görs.
Jag kan hålla med om åsikten att Romero levt på gamla meriter ganska länge men samtidigt är man såklart nyfiken på vad han jobbade på.
Förhoppningsvis så kan han fortsätta sitt arbete med annan finansiering
Tråkigt för Romero Games, men man får väl ändå säga de knappast levererat särskilt mycket de senaste åren. Det var kul att se Romero hobby-mappa Sigil, men utöver det och Empire of Sin så har de ju inte gjort så mycket väsen av sig.
Överkurs:
*efter googling*
Blir som litt' renare.
Okej du verkar ju ha minimalt med koll på både teamet och historien bakom, men med tanke på att det inte fanns mycket annat som referens var det ändå ruskigt bra och de fick den framgång de förtjänade som Pionjärer.
Sen gjorde han bra mycket mer än level-design, exempelvis programmerade han en hel del för spelet och gjorde även verktygen som användes för banskapandet, vilket han även gjorde i Quake. Carmack höll honom väldigt högt, så även om Romeros ego är stort var han åtminstone väldigt duktig när det begav sig och jag uppskattar verkligen hur öppen och pratsam han varit om deras historia och hur han genuint engagerat sig i communityn.
Sen att sitta och säga hallways connected to hallyways och förlöjliga skiten eller åå vi bara bytte nazi mot demoner and thats it visar ju bara vilken nivå du är på och den totala oförståelsen för allt hästjobb bakom på alla plan. Att designa banor med verktygen de själva gjorde för sin motor mot dåtidens hårdvara är också något helt annat mot hur simpelt du kan skapa banor för d1,d2 idag, och quake ska vi inte ens gå in på, Trenchbroom är underbar.
Att Adrian och John inte är släkt har väl tjatats om i typ varannan artikel sedan tidigt 90-tal, svårt att missa...
Okej du verkar ju ha minimalt med koll på både teamet och historien bakom, men med tanke på att det inte fanns mycket annat som referens var det ändå ruskigt bra och de fick den framgång de förtjänade som Pionjärer.
Vet inte hur det skulle kunna stärka mitt argument om jag hade haft lus-koll på dom?
Det här Mafia management spelet verkade oke men lite seen it, done that.
Alla som gör spel kämpar hårt - det har säkert folk på det teamet gjort, också (fast inte Romero, är jag rätt säker på..
Det finns folk som inte är pionjärer men som förtjänar mkt mer framgång... Jag re-itererar:
Håll käften, John Romero.
Ok - säg ett.
Vilka träd?
Det är mer som.. Jag missar alla murklor för det där enda trädet på kalhygget.
Du kan ju gå in på Mobygames och kolla mängden spel han varit med och utvecklat och som varit innovativa för sin tid.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
För mig var studions spel Empire of Sin (X-COM möter Mafia) en av de största flopparna någonsin. Var så taggad och så blev det pannkaka av det hela.
Men pannkaka är good juh jezz
Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.
Vet inte hur det skulle kunna stärka mitt argument om jag hade haft lus-koll på dom?
Det här Mafia management spelet verkade oke men lite seen it, done that.
Alla som gör spel kämpar hårt - det har säkert folk på det teamet gjort, också (fast inte Romero, är jag rätt säker på..
Det finns folk som inte är pionjärer men som förtjänar mkt mer framgång... Jag re-itererar:
Håll käften, John Romero.
Vilka stora framgångar har Romero rönt sedan 90-talet ? Det han gjorde med ID-teamet var otroligt välförtjänt och också något som boostade och inspirerade stora delar av spelindustrin i både tech och design. Vad spelar det för roll att andra förtjänar framgång, är det något att gå runt och vara sur över ? Det finns många spel som är otroligt välgjorda som inte säljer eller får några uppföljare, thats life.
Att Romero Games inte varit någon större framgångssaga är väl ingen hemlighet, men att hålla på att trolla om hans betydelse eller färdigheter på 90-talet blir ju bara löjligt. En mer nykter analys borde även du kunna göra alldeles oavsett om du gillar deras spel eller inte.
Vet inte om jag sörjer just detta, men det är många utvecklare som fått gå från Microsoft-ägda studios nu och det är i helhet väldigt tråkig utveckling. Då mycket pekar på att Microsoft kommer fortsätta satsa på åtminstone en konsolgeneration till borde göra att de satser mer på sin speldivision och inte mindre. De har råd att gå minus i så många divisioner men ändå skär de ned där de verkligen behöver mer styrka. Tragiskt!
Nu bryr inte jag mig om John Romeros spel.
Men att Microsoft gör sig av med massor av folk så minskar ju chanserna på att det någonsin skapas ett nytt Hexen spel. Helst av allt vill jag se ett nytt Quake lir som är främst Singelplayer. Men en fortsättning av Hexen spel vill jag också ha.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Men pannkaka är good juh jezz
Sant i och för sig! 🤣
Vilka stora framgångar har Romero rönt sedan 90-talet ? Det han gjorde med ID-teamet var otroligt välförtjänt och också något som boostade och inspirerade stora delar av spelindustrin i både tech och design. Vad spelar det för roll att andra förtjänar framgång, är det något att gå runt och vara sur över ? Det finns många spel som är otroligt välgjorda som inte säljer eller får några uppföljare, thats life.
Att Romero Games inte varit någon större framgångssaga är väl ingen hemlighet, men att hålla på att trolla om hans betydelse eller färdigheter på 90-talet blir ju bara löjligt. En mer nykter analys borde även du kunna göra alldeles oavsett om du gillar deras spel eller inte.
Sorry visste inte att ni var polare, my bad..