"Orimligt dyrt", varnar EU-lobby om Stop Killing Games krav

Robot
"Orimligt dyrt", varnar EU-lobby om Stop Killing Games krav

Initiativet vill att spel aldrig ska dö.

#stop-killing-games

Medlem

Fuck Video Games Europe

Medlem

Men om det är privata dedikerade servrar kostar det väl inte utgivarna något? Detta är väl bara rättighetsfrågor?

Inaktiv
Skrivet av Laddemannen:

Men om det är privata dedikerade servrar kostar det väl inte utgivarna något? Detta är väl bara rättighetsfrågor?

Svepskäl.
Man vill helt enkelt inte att folk fortsätter spela gamla spel utan köper nytt hela tiden.
Framförallt inte nedlagda spel

Medlem

Jag rekommenderar att kolla på transkripten från Louis Rossman (driver/drivit initiativ för Right to Repair i USA) som både fört fram poänger i videos själv samt haft en 2 timmar lång intervju med han som driver Stop Killing Games initiativet.

Ärligt talat så är många av VGE:s argument löjliga, missar helt poängen (man har helt uppenbart inte ens tagit sig en titt på argumenten utan bara fört fram något med röd flagga och skrikit högt om att någon vill döda deras spel) och med hög sannolikhet skrivna med någon LLM som typ ChatGPT eller liknande.

"Man förstår besvikelsen och uppskattar engagemanget, men menar att verkligheten ser annorlunda ut." Ärligt talat, det där är en förolämpning mot hela rörelsen och därmed alla spelare för man rentav ljuger, omedvetet eller medvetet, om vad det är som initiativet vill få igenom. Galet.

Här är ett svar från han som driver initiativet:

Här är intervjun med Louis Rossman.

Vill någon att jag hittar timestamps för vart de bemöter VGE:s officiella uttalande så bara säg till, skriv här eller i meddelande. Man kan också feeda videos in i Google AI Studio (länk) och sätta ner FPS lågt för att det ska passa i deras kontextutrymme för Gemini 2.5 Pro (inte provat Flash men brukar vara sämre vid längre innehåll).

signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Alla med någon tankeförmåga förstår att det handlar om att skapa ett offlineläge eller dedikerade servrar som inte drivs av utgivarna. Men det kommer så klart inte de giriga utgivarna att förstå sig på.

Medlem

De kan börja med att det ska stå väldigt tydligt på framsidan av ett spel att det inte stödjer långvarigt underhåll av spelet. De verkar ha svårt att se sig i spegeln vad de kan förbättra.

Star wars Battlefront 2 är ett bra exempel. Det har slagit rekord i antal spelare 8 år efter släpp. Om de inte hade erbjudit stöd hade spelet varit dött nu. Spelet ser bättre ut än många moderna spel och kan varmt rek det för övrigt

Samtidigt kan jag förstå företagen på vissa punkter. Utifall ett spel släpps lös kan dåliga erfarenhet leda till att deras varumärke svärtas ned eftersom de tappar kontroll över kvalitén i form av fuskare osv. Speciellt om de vill göra en uppföljare. Lite förståelse tycker jag man kan ha.

Som exemplet ovan med SW:BF2 har det rätt många fuskare och det verkar som EA inte gör mycket åt det. Många snackar därmed skit om spelet och klagar på det. Det var en av de mest uppröstade kommentarerna på reddit när spelet kommer upp. Det påverkar ju utvecklare och i sin tur de som äger rättigheterna till Star Wars som blir lacka att det får dålig publicitet.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Var det inte samma industri som hävdade att...

Spel likt Sim City 2013 var omöjligt att fixa ett offline-läge till, för att senare tvärvända och sedan inför ett offline-läge.

Xbox One E3 2013: Xbox One måste ha konstant internet uppkoppling! Det är helt omöjligt att...
*En kort stund senare*
Xbox One går att använda utan konstant internetuppkoppling! Det är ett jädra mirakel!

Privata servrar är osäkert! Btw, vi råka ha en läcka igen och all användar info har läckt igen, samt våra officiella servrar är infekterade av bottar och fuskare. Sorry

Så oerhört trött på all jädra skitsnack och lögner från dessa professionella rövhål. De hade en chans för 20 år sedan att visa att de bryr sig. Men allt de gjort sedan dess är bara att systematiskt marknadsföra och sälja deras flummiga "tjänster" som om de är varor, varor ingen äger utan kan upphöra närsom utan anledning. Dra åt helvete och stoppa upp det där solen inte skiner! Det som står i en EULA är inte över lagen eller äganderätten!

Medlem

Finns troligen gott om produkter som dött ut för att regelverk blivit så omfattande att det helt enkelt är för dyrt för att uppfylla kraven, live service kan gärna hamna i den kategorin.

Medlem

Tror banne mig att jag ska kika över listan på alla företag som är medlemmar och börja bojkotta alla deras spel framöver, då de helt klart har intagit en fientlig ställning mot sina kunder.

Som jag skrev på Sweclockers:

Renodlat skitsnack, skrivet av jurister.

Mest uppenbara beviset på det är den här meningen: "Private servers are not always a viable alternative option for players as the protections we put in place to secure players’ data, remove illegal content, and combat unsafe community content would not exist and would leave rights holders liable."

Renodlat juridisk bullshit. Det är ju klart som korvspad att spelutvecklare inte har något ansvar för vad som händer på privata servrar. Det ligger ju fullständigt på de som driver servrarna.

T.ex, inte fan har Apache något ansvar för vad för innehåll folk som använder deras mjukvara, lägger upp på sina egna servrar.

Medlem

Är det svårt/dyrt att starta privata servrar utan utgivarnas inblandning? Genuin fråga då jag är rätt okunnig på området.

Medlem

Men sätt inte online krav på singelplayerspel från början.

Tänk om man var tvungen att vara ansluten till Nintendos servrar för att spela Super Mario Odyssey?

Phantasy Star Online på Gamecube funkar fortfarande, till PC? Nä för det kräver anslutning. Samma spel, idiotiskt.

Medlem
Skrivet av Workout51:

De kan börja med att det ska stå väldigt tydligt på framsidan av ett spel att det inte stödjer långvarigt underhåll av spelet. De verkar ha svårt att se sig i spegeln vad de kan förbättra.

Star wars Battlefront 2 är ett bra exempel. Det har slagit rekord i antal spelare 8 år efter släpp. Om de inte hade erbjudit stöd hade spelet varit dött nu. Spelet ser bättre ut än många moderna spel och kan varmt rek det för övrigt

Samtidigt kan jag förstå företagen på vissa punkter. Utifall ett spel släpps lös kan dåliga erfarenhet leda till att deras varumärke svärtas ned eftersom de tappar kontroll över kvalitén i form av fuskare osv. Speciellt om de vill göra en uppföljare. Lite förståelse tycker jag man kan ha.

Som exemplet ovan med SW:BF2 har det rätt många fuskare och det verkar som EA inte gör mycket åt det. Många snackar därmed skit om spelet och klagar på det. Det var en av de mest uppröstade kommentarerna på reddit när spelet kommer upp. Det påverkar ju utvecklare och i sin tur de som äger rättigheterna till Star Wars som blir lacka att det får dålig publicitet.

Är det inte rätt allmänt känt att EA inte hanterar fuskare? Det gör det definitivt inte i Apex och jargongen är som att det är hur de gör, inte gör, alltså inte hanterar fuskare. Det kommer antagligen alltid finnas fuskare dock. Jag antar att Fortnite har en hel drös av dem också, men där verkar det åtminstone tas i lite med hårdhandskarna och man har stämt en fuskare på väldigt mycket pengar. Vilket jag gärna ser i spel som faktiskt är tänkta att vara competitive. För vem vill fuska riskera höga böter? Betydligt färre åtminstone.

Medlem
Skrivet av inkui:

Är det inte rätt allmänt känt att EA inte hanterar fuskare? Det gör det definitivt inte i Apex och jargongen är som att det är hur de gör, inte gör, alltså inte hanterar fuskare. Det kommer antagligen alltid finnas fuskare dock. Jag antar att Fortnite har en hel drös av dem också, men där verkar det åtminstone tas i lite med hårdhandskarna och man har stämt en fuskare på väldigt mycket pengar. Vilket jag gärna ser i spel som faktiskt är tänkta att vara competitive. För vem vill fuska riskera höga böter? Betydligt färre åtminstone.

Har ingen fakta på det området. EA kan dock bytas ut mot en annan utvecklare som exempel. De som äger rättigheterna är noggranna att spelet är bra som Star wars. Det fick ju ett uppsving på grund av Andor och där ser man hur mycket varumärket interagerar över gränserna. Ett bra spel i sin tur kan leda till att fler tittar osv. Att då överge och låta spelarna hantera det är ju lite vanskligt.

Önskar att folks åsikter var lite mer nyanserade i frågan. Vi tycks bli allt mer svart och vita i vårt tänkande idag känner jag.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

ELF
Medlem
Skrivet av GustavA:

Är det svårt/dyrt att starta privata servrar utan utgivarnas inblandning? Genuin fråga då jag är rätt okunnig på området.

Du kan enkelt sätta upp en privat server på din egna dator utan större problem.
Det är bara utvecklarna som inte vill ge oss den möjligheten så att vi "måste" spela nästa spel istället.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Internetkrav för single player borde förbjudas helt förutom kanske en gång vid första starten för uppdateringar och sådant.
Och multiplayer spel borde såklart ha stöd för fan-skapade servrar men jag kan förstå att utvecklare inte vill behöva förse spelare med "oändligt" stöd och officiella servrar i all evighet. Kostar mycket pengar att driva sådant.
Vad händer till exempel om ett spel slutar vara populärt bland massorna och det sitter 150 snubbar och lirar på helgerna? Ska utvecklaren då ändå behöva betala miljoner om året för att spelet inte ska "dö"? Det är bara orimligt.
Lösningen är stöd för privata servrar oavsett "säkerhetsrisken" men det återstår att se om det ens tas upp som ett alternativ. Vilket jag tvivlar på.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Har ingen fakta på det området. EA kan dock bytas ut mot en annan utvecklare som exempel. De som äger rättigheterna är noggranna att spelet är bra som Star wars. Det fick ju ett uppsving på grund av Andor och där ser man hur mycket varumärket interagerar över gränserna. Ett bra spel i sin tur kan leda till att fler tittar osv. Att då överge och låta spelarna hantera det är ju lite vanskligt.

Önskar att folks åsikter var lite mer nyanserade i frågan. Vi tycks bli allt mer svart och vita i vårt tänkande idag känner jag.

Min upplevelse av spelar ägda servrar i online spel som deadside, dayz och scum t.ex är att det fuskas mycket mindre på dom än officiella servrar då man ofta måste bli inbjuden via discord eller liknande för att få spela på dom.

Medlem

Finns några spel de har ändrat till peer to peer, så handlar ju endast om girighet.

Sen tänker jag hur många kan det vara utanför europa?

Såg många länder hade personnnummer liknande krav för signera. Några krävde endast namn och adress.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Eller så skapar man helt enkelt nya spel för att fortsätta att fånga upp och driva på intresset, precis som man gjorde förr.

I exemplet med Star Wars så släpptes det ju hur många Star Wars spel som helst under prequel-trilogieran. Battlefront 2 har fått ett uppsving, enbart för att det är det enda vettiga av Disney-erans multiplayer-Star Wars spel som finns nu, vilket är i sig själv ganska tragiskt. Gamla LucasArts hade kapitaliserat på både Mandalorian, Andor, Ahsoka... ja, allt.

Men jag har noll utrymme för att vara nyanserad när det kommer till en konsumentfientlig utveckling som drivits på av företagens girighet, i snart ett par decennier nu.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Min upplevelse av spelar ägda servrar i online spel som deadside, dayz och scum t.ex är att det fuskas mycket mindre på dom än officiella servrar då man ofta måste bli inbjuden via discord eller liknande för att få spela på dom.

Communities har ofta skött det bättre än företagen. När jag lirade Jedi Outcast så fanns det nästan alltid admins på de större servrarna som sparkade och bannade fuskare.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Det håller jag med om. Frågan är om det skulle funka på SW:BF2 som nu toppar 40 000 pers? Det finns bara så många dedikerade spelare och aldrig i livet att det skulle finnas så många dedikerade servrar i den magnituden.

Om fuskare helt skulle ta över där och förstöra för dessa 40 000 spelare, skulle de bli intresserade av att köpa en uppföljare? Skulle de ta avstånd från varumärket? Skulle de snacka skit om spelet? Troligen JA förutom att köpa en uppföljare

signatur

Medlem
Skrivet av ELF:

Det är bara utvecklarna som inte vill ge oss den möjligheten så att vi "måste" spela nästa spel istället.

Att använda sin dator som privat server förstår jag men jag menar om det är svårt att göra det för spel där det inte stöds officiellt? Det kanske inte ens finns något att bråka om.

Medlem

Inte oväntat att företagen är emot något som skulle kosta pengar. Dessa pengar vill de ju investera i superhits som concord.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Det håller jag med om. Frågan är om det skulle funka på SW:BF2 som nu toppar 40 000 pers? Det finns bara så många dedikerade spelare och aldrig i livet att det skulle finnas så många dedikerade servrar i den magnituden.

Om fuskare helt skulle ta över där och förstöra för dessa 40 000 spelare, skulle de bli intresserade av att köpa en uppföljare? Skulle de ta avstånd från varumärket? Skulle de snacka skit om spelet? Troligen JA på alla.

Varför tror du det?

År 2002 så hade Half Life över 17 000 servrar, vid ett fillfälle och nästan 50 000 pers.
https://web.archive.org/web/20020204131103/http://gamespy.com...

Att fuskare skulle ta över är heller inte särskilt troligt, då historiskt sett så har spelar-ägda servrar varit grymt bra på moderering. Jag skulle skulle faktiskt slå vad om att det skulle bli mindre troligt att folk skulle börja "snacka skit om spelet", då med nuvarande system så finns det en förväntning att företaget ska ansvara för och lösa problemet, istället för communities som självmodererar.

ELF
Medlem
Skrivet av GustavA:

Att använda sin dator som privat server förstår jag men jag menar om det är svårt att göra det för spel där det inte stöds officiellt? Det kanske inte ens finns något att bråka om.

För spel som inte har det så blir det helt klart knepigt. Men finns ju de som lyckas skapa multiplayermoddar för singleplayerspel så som GTA:SA och Skyrim. Så helt omöjligt är det inte. Men det är ju inget man hafsar ihop bara sådär.

signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Medlem

Det borde vara straffbart för en branschorganisation att ljuga. Låt EU beslagta deras tillgångar och tvångupplös organisationen för gott.

Medlem

Oväntat. Slit å släng-maffian har sagt sitt uppenbarligen.Bryr mig väldigt sällan hur gammalt ett spel är, är det kul så är det kul. Då vill jag kunna spela det även om mycket-vill-ha-mer inte får pengar längre.

Dödgrävaren

Helt orimligt att addera i EULA:n att de bara tar ansvar för det som händer på deras servrar under tiden de fortfarande supportar sin egen produkt.

Sen är det säkerligen en extra kostnad att planera för nedläggning av sitt spel, att förbereda så att det kan spelas på privata servrar. Att isolera server-mjukvara från de mikrotjänster som är inblandade i det ekosystemet, men det är ju mer rätt mot konsumenten än att de bara tar tillbaka det som de sålt.

phi
Medlem

De får gärna berätta vad det är som kostar så orimligt mycket. Kravet är inte att utgivare ska göra så att spel ska vara tillgängliga online i all evighet från deras sida utan att det ska finnas möjlighet att starta egna dedikerade servrar och att DRM som kräver uppkoppling ska bort.

Jag tycker att det är helt rimligt att utgivare avsäger sig ansvaret från det att deras support för spelen tar slut. Vill man t.ex. spela ett multiplayerspel som är +10 år gammalt på privata servrar så gör man det på "egen risk" och är införstådd i att det inte finns något anti cheat och säkerheten kommer att vara under all kritik. Man kan ju inte kräva att utgivare ska vara ansvariga för något som jag gör på min privata server.

Sannolikheten är troligtvis lägre att det fuskas eller att spelare blir hackade i spel som körs på privata servrar utan någon som helst access till live service-tjänster med konto/kreditkort kopplade till dem.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Skrivet av ELF:

Skrivet av GustavA:

Skrivet av ELF:

För spel som inte har det så blir det helt klart knepigt. Men finns ju de som lyckas skapa multiplayermoddar för singleplayerspel så som GTA:SA och Skyrim. Så helt omöjligt är det inte. Men det är ju inget man hafsar ihop bara sådär.

Om communityt har lyckats sätta upp piratservrar av world of warcraft med diverse instanser, så kan troligen communityt driva majoriteten av mmo/multiplayer-servrar i egen regi.

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

12
Skriv svar