FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!

Robot
FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!
Medlem

Jag har förstås massor av avvikande åsikter om spelen på listan, precis som det ska vara. Men mest tycker jag ordningen i presentationen är lite knepig. Borde inte sist vara överst, dvs 100, 99, 98 osv?

Medlem

Börja med plats 100 kanske? Hade funkat bättre för mig

Medlem

Vad de ovanför mig skrev! Kändes knasigt att gå uppifrån och neråt!

signatur

Halo kompis!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Munhuggas:

Jag har förstås massor av avvikande åsikter om spelen på listan, precis som det ska vara. Men mest tycker jag ordningen i presentationen är lite knepig. Borde inte sist vara överst, dvs 100, 99, 98 osv?

Skrivet av Laddemannen:

Börja med plats 100 kanske? Hade funkat bättre för mig

Skrivet av Bussovic:

Vad de ovanför mig skrev! Kändes knasigt att gå uppifrån och neråt!

Jo då! Det har vi diskuterat hit och dit, fram och tillbaka. Det som funkar så som vi kör nu är att listans nya inslag, vecka efter vecka, alltid kommer högst upp. Blir användarvänligt på det viset. Men feedback är bra. Lyssnar gör vi (som Yoda hade sagt). Vi funderar och marinerar.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Av dessa har jag bara spelat Rocket League och en gnutta Wii Sports.
Max Payne 2 har jag i alla fall skaffat.

Medlem

Instämmer med föregående, knepig läsordning.

OnT: Alltid kul att läsa en topp 100 med ordentliga motiveringar. Ingen topp 100 är ju den andra lik, och kanske kan man få ett speltips eller två som missats under årens lopp. Ska bli intressant läsning!

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Testpilot

Finns det ens någon som har spelat Pong här? En klassiker ja, men det är ju knappt ett spel om man jämför med dagens spel. Tycker inte att det ska vara med på listan överhuvudtaget, så där har ni en första (av många?) rants

Skärmdumpsmästare

Äntligen kommer listan, som man väntat! Ser fram emot resten. Men håller nog med att det blev märkligt med 90 överst men kanske ordnar sig när det blir fler listor!

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Mutumba:

Finns det ens någon som har spelat Pong här? En klassiker ja, men det är ju knappt ett spel om man jämför med dagens spel. Tycker inte att det ska vara med på listan överhuvudtaget, så där har ni en första (av många?) rants

Det räknar vi med – och hoppas på! ^^

signatur

En Bamseponny av folket

Inaktiv
Skrivet av Mutumba:

Ja jag hade en kompis som hade en maskin med pong. Vi spelade en hel.
Med ett knapptryck kunde man växla mellan 3 olika varianter av pong om jag minns rätt.
Ena var den klassiska tennis med varsin stapel
Sen var det typ squash varsin stapel men mot vägg.
Sen var det en där man hade 2 staplar var så totalt fyra. Mannstyrde varannan var och den främre stapeln ändrade riktning på "bollen".
Sen fanns det ett reglage för hastighet minns jag också.
Det var faktiskt kul, betydligt roligare än vad det låter

Redaktör
Skrivet av Mutumba:

Pong var det första jag spelade, var väl fem år eller så. Säkert fler lätt grånade gamers som delar det.

Det är extremt simpelt i dag förstås, men man måste se spelen utifrån vad de betydde för sin tid i spelhistorien. Där är Pong en gigant.

signatur
Medlem

Jag kommer dömma hela den här listan efter vart ni placerat Heroes 3...

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Pong var det första jag spelade, var väl fem år eller så. Säkert fler lätt grånade gamers som delar det.

minnet är ju lite dimmigt från de dagarna, men rätt säker på att pong var mitt första också. Men i och med att jag inte spelade nått fören mitten av 80-talet kan nån annan klämt sig in innan. Pong, Pacman, Space invaders och Frogger är väl de som krigar om platsen i mitt minne.

Medlem

Att fortnite är på plats 99 bygger förtroende för redaktionen!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jo då! Det har vi diskuterat hit och dit, fram och tillbaka. Det som funkar så som vi kör nu är att listans nya inslag, vecka efter vecka, alltid kommer högst upp. Blir användarvänligt på det viset. Men feedback är bra. Lyssnar gör vi (som Yoda hade sagt). Vi funderar och marinerar.

Så för sista uppdateringen så kommer 1:an först? Eller planerar ni att köra med en uppdatering för varje position från 10 till 1, 5 till 1, eller så?

Blir ju annars ett mindre antiklimax...

(Sen, oberoende av vad ni kommit fram till så kommer det obönhörligt vara helt fel, rangordningen alltså... )

Redaktör
Ponny
Skrivet av filbunke:

Så för sista uppdateringen så kommer 1:an först? Eller planerar ni att köra med en uppdatering för varje position från 10 till 1, 5 till 1, eller så?

Blir ju annars ett mindre antiklimax...

(Sen, oberoende av vad ni kommit fram till så kommer det obönhörligt vara helt fel, rangordningen alltså... )

Ska vi gå händelserna så långt i förväg, så... det kommer tajtas till betänkligt mot slutet. Egna uppdateringar blir det, japp!

(Men håller med: hur vi än gör kommer listan sluta med att alla avgår! Det är i sin ordning. )

signatur

En Bamseponny av folket

Max Payne 1 förtjänar kanske en topp 100-plats, det etablerade ju hela MP-universumet och var helt enkelt stone cold noire 4/5. MP2 var ett sämre spel på alla sätt, förutom att det var snyggare och mer påkostat. Mindre viktigt/inflytelserikt också. MP2 var en besvikelse!

Antar att det blir 0 Dragon Quest på den här listan, men hoppas jag har fel

/end rant

Medlem

Håller med många andra i tråden, knepig ordning på listan.

Det ska bli spännande att följa nedräkningen

Medlem

Till skillnad från övriga så gillar jag listordningen, skönt att inte behöva bläddra förbi nummer man redan kollat när det sedan fylls på men att man samtidigt kan scrolla ner för att påminna sig

Medlem

Persona 5 på plats 97? För mig är det utan tvekan ett topp 10-spel. Det är också det enda spel av dessa som ens skulle vara med bland mina topp 100. Men smaken är som baken, det är därför det alltid är intressant med såna här listor.

Medlem

/rant
VET NI hur många bra spel det finns/funnits?
fortnite intill pong... flabb.. tappade intresset totalt.

signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Skrivet av Tobbe:

/rant
VET NI hur många bra spel det finns/funnits?
fortnite intill pong... flabb.. tappade intresset totalt.

Två av historiens mest inflytelserika och viktiga spel, och båda självfallet väldigt bra. Tighta matcher i pong sent in på kvällarna med vänner när man var liten och tighta matcher inte lika sent in på kvällarna med vänner som vuxen.

Kanske inte hade satt pong på min egna topp 100, men absolut inom nästa 100 efter det. Majoriteten av mina topp 100 finns antagligen inte på den här listan. 😄

MrU
Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Max Payne 1 förtjänar kanske en topp 100-plats, det etablerade ju hela MP-universumet och var helt enkelt stone cold noire 4/5. MP2 var ett sämre spel på alla sätt, förutom att det var snyggare och mer påkostat. Mindre viktigt/inflytelserikt också. MP2 var en besvikelse!

/end rant

Oj! Själv tycker jag att MP2 är precis så en uppföljare ska vara - bättre på i princip allt.

I övrigt - ska bli väldigt intressant att följa denna lista!

Medlem

Ah, världens mest kontroversiella uppgift, topplistan.
Älskar det! Ska bli spännande att se hur rätt och fel ni har 😉

Medlem

Death Stranding 2 är enligt mig överlägset bästa spelet genom tiderna. 100+ timmar in i spelet och ska köra en runda till när jag är klar.

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sebastian Lind:

/end rant

Med tanke på att Max Payne 2 ska ligga högre än alla Dragon Quest-spel tar jag för givet att dem är uteslutna!

Testpilot
Skrivet av anon_362352:

Ja jag hade en kompis som hade en maskin med pong. Vi spelade en hel.
Med ett knapptryck kunde man växla mellan 3 olika varianter av pong om jag minns rätt.
Ena var den klassiska tennis med varsin stapel
Sen var det typ squash varsin stapel men mot vägg.
Sen var det en där man hade 2 staplar var så totalt fyra. Mannstyrde varannan var och den främre stapeln ändrade riktning på "bollen".
Sen fanns det ett reglage för hastighet minns jag också.
Det var faktiskt kul, betydligt roligare än vad det låter

Tyckte du beskrev det ganska kul ändå om det var en gemensam och lite annorlunda upplevelse. Personligen hade jag nog tröttnat efter några minuter dock.

Skrivet av Tomas Helenius:

Det är extremt simpelt i dag förstås, men man måste se spelen utifrån vad de betydde för sin tid i spelhistorien. Där är Pong en gigant.

Fair enough. Jag tänker att jag lånar ditt argument om vad spel betydde för sin tid som framtida argument för "mina" spel

Medlem

Läser artikeln nedifrån och upp... ovanligt men ok =]
Kul med topplista lagom till sommaren!

Medlem

Så länge Cyberpunk 2077 inte finns med på den här listan så har den legitimitet

Skriv svar