Subnautica 2-profil om avskedet: "Gör ont"
Att sälja ens företag är ju trevligt då man kan tjäna en hel del pengar (vilket de gjort), här ser vi ju baksidan, möjligheten att de nya ägarna är av en annan åsikt gällande något och man då får lämna. Man har förlorat kontrollen man tidigare hade.
Enligt länken nedan betalade Krafton 750 miljoner dollar för Unknown Worlds Entertainment.
https://www.koreaherald.com/article/2715891
För att ledningen kicka grundaren och ledningen som var anledningen till framgången precis innan EA måste det vara väldigt starka anledningar. Han verkar förvånad också så det var inget planerat
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
För att ledningen kicka grundaren och ledningen som var anledningen till framgången precis innan EA måste det vara väldigt starka anledningar. Han verkar förvånad också så det var inget planerat
Han borde ju rimligen ha förstått att blir man uppköpt så får man inte vara med och bestämma längre. Det är synd. Unknown Worlds var bra. Men säljer man sin själ till själlösa storbolag så får man också betala priset. Visst, det kanske inte var planerat. Men jag tycker det är naivt att vara så pass förvånad om man säljer av sig rätten att vara med och bestämma.
Han borde ju rimligen ha förstått att blir man uppköpt så får man inte vara med och bestämma längre. Det är synd. Unknown Worlds var bra. Men säljer man sin själ till själlösa storbolag så får man också betala priset. Visst, det kanske inte var planerat. Men jag tycker det är naivt att vara så pass förvånad om man säljer av sig rätten att vara med och bestämma.
Det håller jag med om. Man blir verkligen nyfiken vad det handlade om
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Sen ska vi inte glömma att förutom Subnautica som jag och de flesta andra hyllade o älskade, så var deras senaste släpp Below Zero allt annat än hyllar. Ogenomtänkt dålig lansering och fantasilöst. Kan mycket väl vara att de nya ägarna tycker att det behövs nytt tänkande. Att förra gått in i en återvändsgränd. Själv tycker jag det är synd mest för att dem hade en bra inställning till kommunity som gav skapligt mycket insyn i skapande processen. Hoppas nya ägarna är lika öppna. Men jag är tveksam. Tyvärr känns det som ljuset slocknar mer o mer för S2 :/
Han kanske förstod att vid uppköpet så fick han inte vara med och bestämma längre, och valde det ändå men att fortsätta jobba för bolaget, dvs ta ut en stor vinst och sedan fortsätta jobba som månadsavlönad anställd och inte ha några problem med det.
Står ingenstans att tidigare ledning gick i klinch med Krafton pga något beslutande vad jag vet, försökte söka lite på vad som hände men hittade ej.
Han kanske förstod att vid uppköpet så fick han inte vara med och bestämma längre, och valde det ändå men att fortsätta jobba för bolaget, dvs ta ut en stor vinst och sedan fortsätta jobba som månadsavlönad anställd och inte ha några problem med det.
Står ingenstans att tidigare ledning gick i klinch med Krafton pga något beslutande vad jag vet, försökte söka lite på vad som hände men hittade ej.
När han uttrycker sig att det var en chock är det ju ett signal ord för att det inte stod rätt till mellan dem. Han vill vara neutral och det är ändå rätt talande ord. En ledning har kontakt uppåt och om någon blir kickad bara så där är det något som skaver
Dum fråga kanske... Men kunde dem inte kontaktat Steam själva och låtit Steam sköta utgivningen på så sätt?
Subnautica 2 har varit en av de få spel man sett fram emot, nu är jag rädd att dilemat kommer att skada spelets kvalité.
Hoppas verkligen så är inte fallet.
Steam är bara en butik det är i såfall valve som kan agera utgivare. Men annars kan väl vem som helst slänga upp ett spel på Steam.
Dum fråga kanske... Men kunde dem inte kontaktat Steam själva och låtit Steam sköta utgivningen på så sätt?
Subnautica 2 har varit en av de få spel man sett fram emot, nu är jag rädd att dilemat kommer att skada spelets kvalité.
Hoppas verkligen så är inte fallet.
Vilka då? De som blev sparkade? De äger inte längre några rättigheter för Subnautica, etc.
Nu kom sanning fram, visar sig att om Unknown Worlds kom upp i vissa intäkter under 2025 så skulle tidigare ägarna få en bonus på 250 miljoner dollar, vilket de varit öppna med att skulle delat med de anställda. Så de sparkade fd ledning och försenade lanseringen till nästa år för att slippa betala ut bonusen.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-07-09/krafton-de...
Nu kom sanning fram, visar sig att om Unknown Worlds kom upp i vissa intäkter under 2025 så skulle tidigare ägarna få en bonus på 250 miljoner dollar, vilket de varit öppna med att skulle delat med de anställda. Så de sparkade fd ledning och försenade lanseringen till nästa år för att slippa betala ut bonusen.
Fy faan va sliskigt
Krafton har kommit med ett uttalande som Blomberg har lagt till i artikeln.
De hävdar att de har betalat 90% av 250 miljonerna redan och att grundarna har fokuserat på annat än utvecklingen av spelet.