Nyheten slog ner som en bomb förra veckan, när ledningen på Subnautica-studion ersattes av Krafton. Krafton påstår att de ville behålla dem, men Vd:n Ted Gill, creative director Charlie Cleveland och technical director Max McGuire ersattes av Kraftons Steve Papoutsis – men varför?

Charlie Cleveland, som också är en av grundarna skriver på Reddit att allt varit "chockerande".

"Chockerande"

I ett långt och nostalgiskt inlägg minns Cleveland tillbaka – och blickar framåt mot en framtid som aldrig blev verklighet. "Vi var så spända på att släppa Subnautica 2 i early access", säger han. Han uttrycker ingen bitterhet över att inte vara en del av studion, utan hyllar både alla som jobbat med spelet och spelet i sig.

Cleveland tror mycket på Subnautica 2, även om det "gör ont" att inte vara en del av studion.

För Max, Ted, mig själv, Unknown Worlds‑teamet och vårt community har den här veckans händelser varit en chock. Vi vet att spelet är redo för early access‑släpp, och vi vet att ni är redo att spela det. Och även om vi trodde att det skulle bli vårt beslut att fatta, ligger det beslutet – åtminstone just nu – i Kraftons händer. Och efter alla dessa år gör det ont att inse att jag inte längre får arbeta på företaget jag själv grundade.

Subnautica 2 ska släppas i early access någon gång under 2025. Kraftons besked förra veckan följdes upp med ett brev till Subnautica-communityt, som manas till tålamod.