Världens bästa NES-spel: Omgång 1

Troll – skulle jag?!
Skrivet av keffkebab:

Ja, det är ju så seeding fungerar.

Är väl ingen mening att låta några svaga titlar nå långt bara för att sedan få storstryk i ett senare skede?

Förstår bara inte meningen med det om alla spel går en match mot ganska okända spel. Så vet vi ju alla att nästa omgång är mot första valen. Vore det inte roligare att jämföra typ ice climber mot smb, Zelda mot kid icarus osv.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Match 24... sliter i mina nostalgi nerver! How dare you?!

Medlem

Spelar hellre Power Blade/Power Blazer än Kid Icarus i alla fall.

Tycker dock att det är helt meningslöst med turneringsupplägg i såna här omröstningar. Det blir ju bara rättvisande för ett enda spel, segraren, resten drabbas av lottningsmatchning och slås oftast ut i förtid.

Betydligt mer rättvisande för folks åsikter att få poängsätta ett visst antal spel fritt och se hur de rankar.

Backloggens befriare
Skrivet av robbis:

Förstår bara inte meningen med det om alla spel går en match mot ganska okända spel. Så vet vi ju alla att nästa omgång är mot första valen. Vore det inte roligare att jämföra typ ice climber mot smb, Zelda mot kid icarus osv.

Jo, men det kommer ju?

Blir ju så när det nomineras ohemult många spel 🤷

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Forcie:

Spelar hellre Power Blade/Power Blazer än Kid Icarus i alla fall.

Tycker dock att det är helt meningslöst med turneringsupplägg i såna här omröstningar. Det blir ju bara rättvisande för ett enda spel, segraren, resten drabbas av lottningsmatchning och slås oftast ut i förtid.

Betydligt mer rättvisande för folks åsikter att få poängsätta ett visst antal spel fritt och se hur de rankar.

Fritt fram i att starta en sådan omröstning!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Tappar anslutning med FZ när jag försöker rösta. ERR_CONNECTION_REFUSED

Medlem

taskit för Hostages att gå upp mot tetris, lär ju vara kört. Det spelet har typ 100/100 på min nostalgimätare

Medlem

Besviken, var är Journey to Silius?

signatur

PEACE✌️

Troll – skulle jag?!
Skrivet av keffkebab:

Jo, men det kommer ju?

Blir ju så när det nomineras ohemult många spel 🤷

Jo det kommer ju eftersom det är upplagt som det är gjort. Var ju inte direkt så 2 okända spel tävla mot varandra utan alla "stora"/"vanliga" spel kommer till final... Nä jag vet inte,tycker det är en dålig match bara... Men är ni nöjda så är det okey

signatur

1# FZ Troll

Backloggens befriare
Skrivet av robbis:

Jo det kommer ju eftersom det är upplagt som det är gjort. Var ju inte direkt så 2 okända spel tävla mot varandra utan alla "stora"/"vanliga" spel kommer till final... Nä jag vet inte,tycker det är en dålig match bara... Men är ni nöjda så är det okey

Fast det spelar väl ingen roll? Om ett okänt spel går vidare nu, så kommer det ju oavsett att möta ett mer känt spel, och få stryk? Det kommer ju inte gå speciellt mycket längre oavsett?
Och "final" är ju en bit bort.. ro128, ro64, ro32, ro16, kvart, semi och final..

Självklart är jag nöjd, annars hade jag ju använt något annat system.

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Geijmer:

Besviken, var är Journey to Silius?

Det är med i del två av omgång ett som du hittar här.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Det är med i del två av omgång ett som du hittar här.

Nice tack! Förresten Japanska ver heter Raf world inte Rough world

signatur

PEACE✌️

Backloggens befriare
Skrivet av Geijmer:

Nja, enligt de källor jag hittat heter det Rough World även om det stavats Raf World, så de båda är korrekt.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Har lite svårt att skaka av mig känslan av "jag röstar på det jag spelat" när jag ser resultaten. Speciellt i ett fall som, säg, Ice Hockey vs. Crysalis.

Att en så bedrövlig usel port som Ghosts'n Goblins tar sig vidare är ju dessutom lite sorgligt, men så är det ju. Man kan ju inte alltid få som man vill.

Kul med alla oväntade spel som nominerades, dock.

Backloggens befriare
Skrivet av Legerdemain:

Har lite svårt att skaka av mig känslan av "jag röstar på det jag spelat" när jag ser resultaten. Speciellt i ett fall som, säg, Ice Hockey vs. Crysalis.

Att en så bedrövlig usel port som Ghosts'n Goblins tar sig vidare är ju dessutom lite sorgligt, men så är det ju. Man kan ju inte alltid få som man vill.

Kul med alla oväntade spel som nominerades, dock.

Ja, det blir ju lite så, tyvärr.
Personligen röstade jag bara i en av matcherna i den här tråden, då det var den enda jag hade tillräckligt med koll på båda spelen för att göra en bedömning.

signatur

Ad hoc addendum

Skrivet av Geijmer:

Skrivet av keffkebab:

Nja, enligt de källor jag hittat heter det Rough World även om det stavats Raf World, så de båda är korrekt.

Ja, ni tycks båda ha rätt. "raf WORLD" är bara en jätteful pr-stavning som säkert lät jättecool i Japan då det begav sig. 😅

"Journey to Silius, known in Japan as Rough World (ラフ ワールド, Rafu Wārudo; stylized as [rʌf] WORLD)"

Backloggens befriare
Skrivet av Sebastian Lind:

Ja, ni tycks båda ha rätt. "raf WORLD" är bara en jätteful pr-stavning som säkert lät jättecool i Japan då det begav sig. 😅

"Journey to Silius, known in Japan as Rough World (ラフ ワールド, Rafu Wārudo; stylized as [rʌf] WORLD)"

Ja, japaner och deras stavningar av engelska ord kan ju vara minst sagt, spännande ibland.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det är inte konstigare än att /rʌf/ motsvarar "rough" om man använder det internationella fonetiska alfabetet (IPA). Korrektast är väl /ɹʌf/ dock.

Skrivet av Forcie:

Det är inte konstigare än att /rʌf/ motsvarar "rough" om man använder det internationella fonetiska alfabetet (IPA). Korrektast är väl /ɹʌf/ dock.

Well, jag kan väl iof tycka att det är lite konstigt att ha en fonetisk stavning i en speltitel, det ser man ju inte direkt varje dag!

12
Skriv svar