Ready or Not har släpps till konsol
Kul för konsollspelarna.
För jäkla bra spel. Väldigt inlevelsefullt. Mästerlig level design, med mycket "visual storytelling".
Tog mig 80h att sätta högsta rank på alla uppdrag (utom ett ap-svårt dlc uppdrag) med AI teammates på PC.
Till skillnad från många andra på det mäktiga internetet har jag aldrig riktigt märkt av alla problem som pekas ut, exempelvis NPCs som skjuter instant headshot genom väggar och sånt. Men å andra sidan finns det folk där ute som säger att Cyberpunk var helt spelbart på release, medan jag inte ens kunde gå förbi en hylla utan att fysiken buggade.
Synd det där med censuren bara. Inte för att det gör jättemycket skillnad, men man förlorar lite känsla av den "blekhet" som spelet har. Plus att utvecklarna i början sagt att "de aldrig kommer censurera."
Men men, jag hann spela slut på spelet innan censuren.
Tips till folk som börjar spela:
Stressa inte. Ta det lugnt och metodiskt. (Men vissa banor har en viss tidsgräns, typ tickande bomber du kan desarmera).
För att få högsta rank på ett uppdrag får du inte skada nån och ingen får dö. Pepparsprej och pepparkulor är det som gäller.
Vissa misstänkta kan låtsas ge upp, sträcker upp händerna men drar vapen när man närmar sig.
De ligga i bakhåll. Typ stå stilla bakom dörrar, i garderober, bakom duschdraperier och vänta tills man kommer nära.
De reagerar på ljud, typ dörrar som öppnas och sånt. Och de "tar beslut" utifrån det. Typ fly, gömma sig eller förbereda bakhåll.
De kan hålla civila som gisslan, antingen som mänskliga sköldar eller genom att hota eller döda dem vid provokation.
Om de känner sig trängda, hör skott eller ser en civil försöka fly kan de avrätta dem direkt.
De kan ropa till andra misstänkta i närheten och anfalla koordinerat.
Dörrar kan vara riggade med granater.
Om de misstänker att du står bakom en dörr eller tunn vägg, kan de öppna eld rakt igenom.
AIn ska tydligen ha olika personligheter. Vissa är paranoida, andra aggressiva, andra passiva. De kan bete sig väldigt oförutsägbart.
Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.
Synd bara att de förstörde spelet för alla som köpt det på PC för att kunna släppa det på konsol.
Det kom en massa buggar efter uppdateringen. Men värst av allt är att de censurerade spelet efter att de först stoltserat med att de aldrig skulle jamsa med just för att de skulle ha en råhet och blekhet, något som gjorde att många drogs till spelet. Men för att tillfredsställa ESRB och PEGI censurerade de hela spelet, även för PC. Finns inte ens en knappt där man kan välja hur man vill ha spelet, anpassat för konsolbönder eller som det var tänkt.
VOID var tuffa bakom tangentbordet, men sen böjde de sig fram och särade på benen när censurorganisationerna kom och påpekade att de kan tjäna pengar om de tar bort saker.
När jag kikat har spelet sett lite enformigt ut. Öppna en dörr, kasta flash sen skjut och skrik. Upprepa ad nauseam. Terroristerna verkar inte ens patrullera utan rätt stationära.
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Synd bara att de förstörde spelet för alla som köpt det på PC för att kunna släppa det på konsol.
Det kom en massa buggar efter uppdateringen. Men värst av allt är att de censurerade spelet efter att de först stoltserat med att de aldrig skulle jamsa med just för att de skulle ha en råhet och blekhet, något som gjorde att många drogs till spelet. Men för att tillfredsställa ESRB och PEGI censurerade de hela spelet, även för PC. Finns inte ens en knappt där man kan välja hur man vill ha spelet, anpassat för konsolbönder eller som det var tänkt.
VOID var tuffa bakom tangentbordet, men sen böjde de sig fram och särade på benen när censurorganisationerna kom och påpekade att de kan tjäna pengar om de tar bort saker.
Jag älskade spelet fram till nu när de censurerade det. De förtjänar all skit de får.
Hur har man censuerat spelet?
Hur har man censuerat spelet?
Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.
Det är förjävligt...
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!
inte det ända man gjort, man har ju tömt alla moddar, i fredags var det bara 10st moddar kvar.
så nu funkar inte in-game menyn modden som gjorde att man kunde spela med större grupper än 4st spelare.
Jösses vilket rage, erkänn det är kvinnorna i containern som numera har trosor och bh på sig och inte visar sina pixelnipples som fick dig att flippa?
Den så kallade censuren är ju minimal, tweaks kan man kalla det.
Typiskt pc spelare, vid absolut minsta självupplevd oförätt så ska man försöka sabotera och sänka ett spel.
Det lustiga är att det är alltid grabbar, och det blir alltid sju resor värre när någon censurerar naket på en kvinna 🙃
Det är inlägg som det där som ger riktiga skolskjutningsvibbar.
Jösses vilket rage, erkänn det är kvinnorna i containern som numera har trosor och bh på sig och inte visar sina pixelnipples som fick dig att flippa?
Typiskt pc spelare, vid absolut minsta självupplevd oförätt så ska man försöka sabotera och sänka ett spel.
Det lustiga är att det är alltid grabbar, och det blir alltid sju resor värre när någon censurerar naket på en kvinna 🙃
Skulle knappast säga att det är minimala tweaks med tanke på att det förändrar spelets ton ganska rejält när de väljer att censurera hemskheter som förövarna begår.
Vilket dåligt inlägg.
Det har inget med PC Spelare att göra.
Bevisligen är det mer saker som tagits bort som dom inte är öppna med, moddar som bla nämns ovan.
Man har helt enkelt gått emot sina egna principer och ändrat ett spel folk betalat flr bara för att släppa spelet till konsol.
Det är inlägg som detta som ger riktiga bend over and accept all vibbar.
Skulle knappast säga att det är minimala tweaks med tanke på att det förändrar spelets ton ganska rejält när de väljer att censurera hemskheter som förövarna begår.
Tonen är i 99,9% densamma och det är precis som innan väldigt uppenbart vilka hemskheter förövarna begår etc. Hade det inte varit nyheter om detta hade jag nog inte ens märkt någon skillnad.
Tycker också att det är lite trist med "censur", men i det här fallet är det verkligen inte en så stor grej som folk vill göra det till. Det är smådetaljer som man inte märker om man inte tittar närmare på.
Tycker snarare att en av de stora nackdelarna med spelet är att det försöker vara så jävla "edgelord" hela tiden, hade föredragit en vuxnare mer realistisk ton än den "grimdark"-stilen de kör på mycket.
Spelet är toppen, framförallt med vänner, och jag kan inte komma på något annat spel som har lika intensiva eldstrider som detta.
När jag kikat har spelet sett lite enformigt ut. Öppna en dörr, kasta flash sen skjut och skrik. Upprepa ad nauseam. Terroristerna verkar inte ens patrullera utan rätt stationära.
Fienderna rör sig ganska mycket, håller man inte koll och spärrar dörrar osv. kan de enkelt komma kutande bakom en och skjuta en i ryggen osv.
Vilket dåligt inlägg.
Det har inget med PC Spelare att göra.
Bevisligen är det mer saker som tagits bort som dom inte är öppna med, moddar som bla nämns ovan.
Man har helt enkelt gått emot sina egna principer och ändrat ett spel folk betalat flr bara för att släppa spelet till konsol.
Det är inlägg som detta som ger riktiga bend over and accept all vibbar.
Att det fortfarande finns folk som använder uttryck som "bend over" och "böja sig fram och sära på benen" som tecken på svaghet och vekhet är ju bara för sunkigt.
90-talet ringde och frågade om de kunde få tillbaka sina unkna värderingar.
Rensa kommentarsfältet från dem som inte kan uttrycka sig värdigt. På internet är man bland folk, som man dessutom inte känner, och bör uttrycka sig därefter.
Och vem tror på att det är borttagna moddar som får grabbar att recensionsbomba ett spel?
Kul att spelet kommer till konsol!
Att det fortfarande finns folk som använder uttryck som "bend over" och "böja sig fram och sära på benen" som tecken på svaghet och vekhet är ju bara för sunkigt.
90-talet ringde och frågade om de kunde få tillbaka sina unkna värderingar.
Rensa kommentarsfältet från dem som inte kan uttrycka sig värdigt. På internet är man bland folk, som man dessutom inte känner, och bör uttrycka sig därefter.
Och vem tror på att det är borttagna moddar som får grabbar att recensionsbomba ett spel?
Kul att spelet kommer till konsol!
Ja det är väll lika illa som att säga "typiskt pc spelare" 🤷♂️
Att ändra spelet för kunder som betalade för nå annat, ta bort saker (både som man är öppen och ej öppen med) är man rätt naiv om man inte tror det skapar irritation bland köparna.
Sådana som dig som ev sen till party med en konsolversion eller intr bryr sig bör väll varken bry sig omndet ena eller andra. Det är inte ni som fått saker ändrade. Ett väldigt svartvitt synsätt. Bara mitt sätt att se på saken är det rätta.
Kul att se att Ready or Not äntligen når konsolspelarna, men jag är oerhört förvånad och besviken över att artikeln helt utelämnar den massiva kritikstorm som pågår från PC-spelare just nu. Att bara rapportera om konsolsläppet utan att nämna baksidan känns som väldigt grund journalistik.
I samband med att konsolversionen släpptes fick vi på PC en patch som har nedgraderat spelet på flera punkter, något som utvecklarna var helt tysta om. De var öppna med att censur av nakenhet och stympning skulle ske för att anpassa spelet, vilket är en sak.
Men vad de inte berättade var att patchen även skulle innebära:
Nedgraderade texturer
Sämre skuggor och ljussättning
Nedgraderade blodeffekter
Nya, allvarliga problem med fiendens AI
En kraftigt minskad filstorlek (vilket direkt pekar på de grafiska försämringarna)
Utöver de tekniska försämringarna har de även censurerat viktiga berättelsemoment. Spelets mörka och gripande ton, som gjorde det så unikt, har vattnats ur rejält när kontext och känslomässig tyngd tagits bort från vissa uppdrag.
Det här kommer dessutom utöver att utvecklarna har en historik av att ta bort utlovade eller tidigare implementerade funktioner, som alternativa uppdragstyper och kvinnliga operatörer.
Jag är glad för konsolspelarnas skull som får uppleva spelet, men sättet utvecklarna har hanterat detta mot sin PC-community, som stöttat dem sedan Early Access, är under all kritik. Att FZ:s artikel inte ens nämner att spelets senaste recensioner på Steam är "Mestadels negativa" på grund av detta, och istället bara fungerar som ett pressmeddelande, är en stor miss.
Man känner sig rätt sviken som PC-spelare just nu.
Tonen är i 99,9% densamma och det är precis som innan väldigt uppenbart vilka hemskheter förövarna begår etc. Hade det inte varit nyheter om detta hade jag nog inte ens märkt någon skillnad.
Tycker också att det är lite trist med "censur", men i det här fallet är det verkligen inte en så stor grej som folk vill göra det till. Det är smådetaljer som man inte märker om man inte tittar närmare på.
Vi som köpte spelet på PC, många under Early Access, betalade för en specifik vision. Problemet är inte att spelet kommer till konsol, utan att vår PC-version aktivt nedgraderas och kompromissas på grund av det. Vi straffas för att konsolerna har andra regler och tekniska begränsningar.
Oavsett om man bryr sig om just den här censuren eller inte, är det en usel princip att PC-spelare får en sämre produkt för att konsolversionen ska bli verklighet. Det borde fler reagera på.
Vi som köpte spelet på PC, många under Early Access, betalade för en specifik vision.
Mja, själv betalade jag för ett taktiskt SWAT-spel när jag köpte det i Early Access, och det har jag också fått, och jag håller som tidigare nämnt inte heller med om att tonen i spelet har förändrats nämnvärt med de här enstaka ändringarna (även om jag i de flesta fallen helt hade sett att ändringarna inte gjorts).
Jag håller dock med om att det är en dålig princip, däremot håller jag inte med om att spelet skulle vara förstört eller att spelets känsla/stämning/budskap etc. har förändrats nämnvärt i och med den här "censuren".
Om de nedgraderingar i grafik osv. som du nämner faktiskt stämmer så är det betydligt värre dock. Kan inte påstå att jag själv märkt av något, men jag kör å andra sidan i 1080p, förvisso på maxinställningar men. Däremot har jag fått lite andra småbuggar sen den nya uppdateringen.
Har spelat sedan early acess och det hat förändrats en hel del under tiden men det har hela tiden varit det gnälligaste och mest snöflinge rika community jag sett om och på varenda grej även saker dem själva verkat drömt ihop.
Nu med den censurering och annat skit som verkat följt med från konsol portningen så känns kritiken mer välförtjänt även om hur en del skriver och utrycker sig är precis som innan är helt bäng det bannas verkligen för lite på steam känns som de sämst modererade delarna av reddit. Utvecklarna har varit en del av det här hela tiden så stämningen har inte bara spontant uppkommit det är inte synd om dem på något sätt.
Kul spel hursomhelst både själv och med vänner men med ett värdelöst community man mår bäst av att undvika.
The Owls Are Not What They Seem
Oavsett om man bryr sig om just den här censuren eller inte, är det en usel princip att PC-spelare får en sämre produkt för att konsolversionen ska bli verklighet. Det borde fler reagera på.
Ja något har de fipplat till tydligen skall de kolla vad som hänt (av misstag enligt utvecklarna) men jag tror mest att de hoppades på att ingen skulle upptäcka det.
The Owls Are Not What They Seem
Det förstör ju den råa känslan som spelet hade. Inte bara det, jag får per automatik en instinktiv känsla av empati när man ser containerscenen i originalet jämfört med nyversionen. Det är tematiskt sett en gigantisk skillnad för inlevelsen.
Sen så undrar jag, varför är det alltid att när folk klagar över att sånt här händer, att vita riddare som du glider in i tråden och förolämpar folk och antyder att alla som klagar måste vara sexister och att dom prompt kräver att få se ocensurerad fitta?
Skolskjutningsvibbar? Är du helt jävla skön i huvudet?
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
Haha, PC-spelare kan vara de gnälligaste människor som finns ibland (ja, jag spelar också på PC även pm det inte är mitt förstahandsval). Snacka om att göra ett Kebnekaise av en grushög.
För att bena ut det hel:
Grafiska nedgraderingar som inte går att åtgärda som PC-spelare: tråkigt och fog för kritik. Men man kan också ha lite tålamod och framföra kritiken utan att framstå som en förvuxen bebis. "Hej, vi har märkt att vissa assets ser sämre ut. Kul om ni kunde försöka lösa det. Men vi förstår om det inte går att göra i en handvändning."
"Censurerad" berättelse: Minimala designförändringar som gör att de kan släppa spelet för en bredare marknad. Om ni vill ha ett spel som kan utvecklas, där tillräckligt många köper spelet för att utvecklarna ska kunna fortsätta... ja, utveckla. Då får man acceptera att de sätter underkläder på några fångar. Det är inte en make or break-förändring. Fördelen för alla som spelar är dessutom att de kommer framstå lite mindre som creepy edgelords om de delarna av spelet kommer på tal någon gång, kanske en fördel.
Andra buggar får man anta att de jobbar med. Moddarna har jag inte kollat tillräckligt mycket på själv, men där kanske det också finns fog för kritik beroende på vad som togs bort. Det kanske var ett nödvändigt ont. Moddar är ju vad de är, man får köpa att saker som spelare tar fram själva inte alltid kommer att kunna finnas med i utvecklarnas egna plan för spelet. De ingår inte i produkten.
Det förstör ju den råa känslan som spelet hade. Inte bara det, jag får per automatik en instinktiv känsla av empati när man ser containerscenen i originalet jämfört med nyversionen. Det är tematiskt sett en gigantisk skillnad för inlevelsen.
Sen så undrar jag, varför är det alltid att när folk klagar över att sånt här händer, att vita riddare som du glider in i tråden och förolämpar folk och antyder att alla som klagar måste vara sexister och att dom prompt kräver att få se ocensurerad fitta?
Skolskjutningsvibbar? Är du helt jävla skön i huvudet?
Det är för att personer som Deli inte är gamers.
Den typen av person är inombords olyckliga och arga och verklig AVSKYR att se andra gilla något.
Dom går igång på att se saker förstöras som andra uppskattar. Det det en tillfällig fyllning av det svarta hålet dom har inom sig.
Tråkigt för oss såklart men framförallt väldigt tragiskt för dom själva att drivas av avundsjuka och sånt hat.
Bäst att bara ignorera dom, som alla andra i deras liv gjort 😁
On Topic, tyckte spelet såg intressant ut och var sugen på att spela det men att dom börjar censurera låter inte allt för lockande alltså, tyvärr.
Slippery slope det där, har dom en gång böjt sig så slutar det sällan där, för de grupperna som sätter press på dom nöjer sig aldrig till allt är lika miserabelt som dom själva, aldrig med andra ord 😁
Haha, PC-spelare kan vara de gnälligaste människor som finns ibland (ja, jag spelar också på PC även pm det inte är mitt förstahandsval). Snacka om att göra ett Kebnekaise av en grushög.
För att bena ut det hel:
Grafiska nedgraderingar som inte går att åtgärda som PC-spelare: tråkigt och fog för kritik. Men man kan också ha lite tålamod och framföra kritiken utan att framstå som en förvuxen bebis. "Hej, vi har märkt att vissa assets ser sämre ut. Kul om ni kunde försöka lösa det. Men vi förstår om det inte går att göra i en handvändning."
"Censurerad" berättelse: Minimala designförändringar som gör att de kan släppa spelet för en bredare marknad. Om ni vill ha ett spel som kan utvecklas, där tillräckligt många köper spelet för att utvecklarna ska kunna fortsätta... ja, utveckla. Då får man acceptera att de sätter underkläder på några fångar. Det är inte en make or break-förändring. Fördelen för alla som spelar är dessutom att de kommer framstå lite mindre som creepy edgelords om de delarna av spelet kommer på tal någon gång, kanske en fördel.
Andra buggar får man anta att de jobbar med. Moddarna har jag inte kollat tillräckligt mycket på själv, men där kanske det också finns fog för kritik beroende på vad som togs bort. Det kanske var ett nödvändigt ont. Moddar är ju vad de är, man får köpa att saker som spelare tar fram själva inte alltid kommer att kunna finnas med i utvecklarnas egna plan för spelet. De ingår inte i produkten.
Din sk utbening av det hela är bristfällig med noll förtåelse för alla som köpt spelet på tidigare premisser. Du viftar bort det som "gnälliga pc spelare" likt tidigare stolpskotts utlåtande där det skriker "jag vet inte vad jag pratar om" (och borde vara tyst).
Spelet hade kunnat ha en inbyggd switch att man kan spela "ocencurerad" pc versionen och övriga saker oförändrade så hade allt varit lugnt
Before the patch:
https://i.makeagif.com/media/10-30-2015/leDHb4.gif
After the patch:
https://media.tenor.com/a-9VqdrOaZ4AAAAM/dokteur-caca.gif
Säker på det?