6 av 10 toppsäljande PS5-spel är från Microsoft
Multiplattform verkar vara en vinnande affärsstrategi.
#forza-horizon-5, #microsoft, #oblivion-remastered, #ps5, #sony, #xbox
Jag vet inte riktigt om jag ser något direkt scoop i detta. Microsoft har ju tydligt satsat stort på att tillhandahålla tjänster och spel under senare tid.
Deras egen infrastruktur/installbase har varit så åderlåten att de tvingats till detta då Xbox inte säljer. Det är tveksamt om det bli mer än en egentillverkad Xbox till. Eller om ens nästa Xbox kommer tillverkas av microsoft. Det kanske står ASUS ROG även på den.
Så det här är nog endast naturligt. Så länge det släpps bra spel, och det går schyst till, så spelar det ingen roll vem som står som utvecklare. Så microsoft får gärna släppa mer!
För egen del så finns inget av titlarna på top 10 listan på någon av mina konsoler. Oblivion Remastered har jag på PC resten är inte min kopp Te
Intressant placering man kan ansöka om hos Playstation
Länk: https://careers.playstation.com/sr-director-multiplatform-acc...
"Multiplatform Strategy Leadership:
Oversee the out-of-year (mid-range) commercial strategy for PlayStation Studios titles across all non-PlayStation platforms, driving long-term revenue growth and audience reach."
Så jag tror vi ser sista kapitlet på exklusiva titlar (Bortsett från Nintendo).
Jag håller tummarna, valet mellan Xbox, Playstation, Steamdeck, PC ska vara för personliga preferenser, inte exklusivitet i spel (Bortsett från Nintendo).
Riktig data lagras i .pgdata, inte i hjärtat.
Därför att PS5 och Pro är bättre och handkontrollen är ljusår bättre också. Har båda konsolerna och skulle aldrig spela något på XBSX om det gick att spela på PS5, för Xbox handkontroll är som nåt man får med på köpet när man köper en leksak på Julsa… pillra i dina batterier eller köp nåt extra pack typ. Plastigt knarrigt skräp tyvärr.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Sony själva släpper väl knappt spel numera så ändå bra att Microsoft ger folk någonting att spela på PS5.
Nej men det finns väl ingen större anledning för dem heller. Stora spel är väldigt dyra och det är långt ifrån säkert att de ska tjäna in pengarna på det. Så som någon skrev ovan så är det här helt naturligt. Sony fokuserar på hårdvara och MS på mjukvara här.
Hej Nintendo, kolla! Vad sägs? Ni gillar ju pengar.
NEEEEIN!!!
Jag hade gärna köpt Nintendo-spel till min Xbox, men att köpa ett Switch eller Switch 2 känns långt borta, dessutom när dom inte släppt en stationär-modell.
Tror nästa Xbox antingen är crossover till Playstation, dvs alla spel går att spela på båda konsolerna, eller att Xboxen blir mer av en pc, Xbox-interface, men kan även köra typ Steam.
Multiplattform verkar vara en vinnande affärsstrategi.
Och ingen kunde ana det 🙄
Därför att PS5 och Pro är bättre och handkontrollen är ljusår bättre också. Har båda konsolerna och skulle aldrig spela något på XBSX om det gick att spela på PS5, för Xbox handkontroll är som nåt man får med på köpet när man köper en leksak på Julsa… pillra i dina batterier eller köp nåt extra pack typ. Plastigt knarrigt skräp tyvärr.
Det borde finnas en gräns för hur mycket dynga man får skriva här på fz. Trodde alla var överens om att stickorna ska sitta asymmetriskt och inte ha någon drift. Och knarr har iallafall jag inte haft.
Jag äger båda konsollerna, men min vänstertumme brukar bestämma att vi ska spela xbox.
Det borde finnas en gräns för hur mycket dynga man får skriva här på fz. Trodde alla var överens om att stickorna ska sitta asymmetriskt och inte ha någon drift. Och knarr har iallafall jag inte haft.
Jag äger båda konsollerna, men min vänstertumme brukar bestämma att vi ska spela xbox.
Om det finns en gräns så borde du inte uttalat dig. Jag har också båda kontrollerna och Xbox kontrollen är helt kass, plasten knarrar och det är en värdelös motor som surrar lite när man spelar, känns verkligen B eller jo Jula kvalitet rakt igenom.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Jag vet inte riktigt om jag ser något direkt scoop i detta. Microsoft har ju tydligt satsat stort på att tillhandahålla tjänster och spel under senare tid.
Deras egen infrastruktur/installbase har varit så åderlåten att de tvingats till detta då Xbox inte säljer. Det är tveksamt om det bli mer än en egentillverkad Xbox till. Eller om ens nästa Xbox kommer tillverkas av microsoft. Det kanske står ASUS ROG även på den.
Så det här är nog endast naturligt. Så länge det släpps bra spel, och det går schyst till, så spelar det ingen roll vem som står som utvecklare. Så microsoft får gärna släppa mer!
För egen del så finns inget av titlarna på top 10 listan på någon av mina konsoler. Oblivion Remastered har jag på PC resten är inte min kopp Te
Scoop vet jag inte, men intressant är det. "The tables have turned", så att säga: Sony släppte rejält med intressanta PS5-spel de första åren (GoW Ragnarök, Horizon, Ratchet & Clank, Miles Morales, Spider-Man 2, GT7, Stellar Blade, Rise of the Ronin, FF7 Rebirth, FF16, Returnal). Microsoft var inte på samma nivå, om vi säger så. Men nu släpper Sony väldigt, väldigt få spel (live service-debaclet), samtidigt som Microsoft spottar ur sig en del intressant, både nytt och gammalt.
Värst ändå vad ett ljusår går snabbt... Inte för länge sedan var ett ofta förekommande argument att välja just Xbox för kontrollen - Sony för spelen. Tycks ha svängt.
Asymetriskt ska det vara! Xbox, Steam deck, Nintendo, ASUS...
Jag vill bestämt hävda att tycke och smak kan spela in i såna här frågor, så det är en rätt stor kostym man kränger på sig om man gör anspråk på att ha det enda rätta svaret.
Så era tummar sitter alltså inte på samma plats på respektive hand? 😜
Så era tummar sitter alltså inte på samma plats på respektive hand? 😜
Ergonomiskt är det idiotiskt att ha styrspakarna som på PS kontrollen.
Piscatella lyckades på något sätt publicera en felaktig lista. Han har nu uppdaterat den och Elden Ring: Nightreign är föga förvånande i topp och även Death Stranding 2 är med.
https://bsky.app/profile/did:plc:bhqrrxt7yyfpwguioa7rwa7x/pos...
Intressant placering man kan ansöka om hos Playstation
Länk: https://careers.playstation.com/sr-director-multiplatform-acc...
"Multiplatform Strategy Leadership:
Oversee the out-of-year (mid-range) commercial strategy for PlayStation Studios titles across all non-PlayStation platforms, driving long-term revenue growth and audience reach."
Så jag tror vi ser sista kapitlet på exklusiva titlar (Bortsett från Nintendo).
Jag håller tummarna, valet mellan Xbox, Playstation, Steamdeck, PC ska vara för personliga preferenser, inte exklusivitet i spel (Bortsett från Nintendo).
Sony må ha börjat med tidsexklusiva titlar, men jag tror inte att de helt kommer att sluta med exklusiva titlar. De får trots allt 30% för varje spel som säljs på i deras egna butik, är det spel de äger och det säljs på Steam så går de pengarna till Gabe Newell istället.
Scoop vet jag inte, men intressant är det. "The tables have turned", så att säga: Sony släppte rejält med intressanta PS5-spel de första åren (GoW Ragnarök, Horizon, Ratchet & Clank, Miles Morales, Spider-Man 2, GT7, Stellar Blade, Rise of the Ronin, FF7 Rebirth, FF16, Returnal). Microsoft var inte på samma nivå, om vi säger så. Men nu släpper Sony väldigt, väldigt få spel (live service-debaclet), samtidigt som Microsoft spottar ur sig en del intressant, både nytt och gammalt.
Må så vara. Men man bör även ha med sig två perspektiv som missats i nyheten.
1. Statistiken gäller endast USA. Hemmaplan för de spel som listats.
2. Samt att de flesta titlarna, med undantag för Forza, är titlar som Microsoft förvärvat. Med undantag för Minecraft, relativt nyligen. De hade varit fristående multiplatform om köpen inte godkänts. De flesta av dem är förmodligen projekt som funnits i pipen innan microsoft köpte nämnda publishers.
Så jag tycker inte riktigt att microsoft i sig "ryckt upp sig" nämnvärt. De har förvärvat projekt som skulle ha släppts under annan flagg ändå, utan deras medverkan. Så det finns fortfarande lika mycket att bevisa
Kritiken mot Sony är dock berättigad. Live service sastsningen var skräp men det verkar ju i princip alla förutom de själva vetat sedan satsningen blev känd för många år sedan.
Slår ett slag för symmetriskt, som Wii-U Pro Controller.
Gällande kontroller så har det inte så mycket med symmetri eller asymmetri att göra.
Utan det handlar om att vänster spaken sitter ergonomiskt fel. Eftersom man i typ 99% av tiden har vänster tumme på spaken (väldigt korta tillfällen som man använder d-pad) så ska den vara i den mest vilande positionen för handen. dvs där xbox och övriga har satt den.
Om man kollar på positionen på högersidan så är det helt andra aspekter. Många spel så används knappt "sikta" spaken utan man använder bara knapparna och i många av "skjutarspelen" så håller man tummen nästan hela tiden på spaken.
Så där kan man diskutera var spaken ska vara för att vara bäst placerad, men av någon anledning så är det inte denna sidan som diskussionen hamnar på.
Kontentan.... Vänster spak sitter bättre ergonomiskt på xbox (och andra) än vad den gör på playstation.
Piscatella lyckades på något sätt publicera en felaktig lista. Han har nu uppdaterat den och Elden Ring: Nightreign är föga förvånande i topp och även Death Stranding 2 är med.
https://bsky.app/profile/did:plc:bhqrrxt7yyfpwguioa7rwa7x/pos...
Ah. Tack, nyhet uppdaterad.
Må så vara. Men man bör även ha med sig två perspektiv som missats i nyheten.
1. Statistiken gäller endast USA. Hemmaplan för de spel som listats.
2. Samt att de flesta titlarna, med undantag för Forza, är titlar som Microsoft förvärvat. Med undantag för Minecraft, relativt nyligen. De hade varit fristående multiplatform om köpen inte godkänts. De flesta av dem är förmodligen projekt som funnits i pipen innan microsoft köpte nämnda publishers.
Så jag tycker inte riktigt att microsoft i sig "ryckt upp sig" nämnvärt. De har förvärvat projekt som skulle ha släppts under annan flagg ändå, utan deras medverkan. Så det finns fortfarande lika mycket att bevisa
Kritiken mot Sony är dock berättigad. Live service sastsningen var skräp men det verkar ju i princip alla förutom de själva vetat sedan satsningen blev känd för många år sedan.
Medhåll om 1., har fixat (och uppdaterat nyheten då källans info var felaktig). Men Microsoft gör ju aldrig spel "själva", så att säga, så det blir ju mest en filosofisk fråga om hur länge företaget måste ha varit i MS ägo för att dess spel ska kännas som ett MS-spel. Nu äger MS sex av företagen på listan, och det är väl i slutändan vad saken handlar om - vem som äger spelen och drar in pengarna.
Sony må ha börjat med tidsexklusiva titlar, men jag tror inte att de helt kommer att sluta med exklusiva titlar. De får trots allt 30% för varje spel som säljs på i deras egna butik, är det spel de äger och det säljs på Steam så går de pengarna till Gabe Newell istället.
Frågan är bara vad poängen med exklusivitet är om deras största konkurrent går hybrid.
Playstation har sagt själva att dom tjänar otroligt mycket pengar på att släppa spel på PC så att göra mer tids exklusiva till bara deras konsol är att hålla tillbaka vinsten.
Riktig data lagras i .pgdata, inte i hjärtat.
Intressant. Kommer nog att tittas på hur deras strategi kommer att vara framöver för Playstations del. Och om ryktet stämmer att Microsoft kommer låta andra bygga Xbox konsoler med deras SoC från AMD kan det nog bli en enorm succé. För även om det står Microsoft Xbox, MSI Xbox, Lenovo Xbox, Asus Rog Xbox, Acer Xbox eller HP Xbox så kommer det räknas som Xbox i försäljning. Ska bli väldigt intressant att se det här hur det kommer bli i framtiden.
Frågan är bara vad poängen med exklusivitet är om deras största konkurrent går hybrid.
Playstation har sagt själva att dom tjänar otroligt mycket pengar på att släppa spel på PC så att göra mer tids exklusiva till bara deras konsol är att hålla tillbaka vinsten.
Spelet får två releaser istället för en. De flesta spel säljer absolut bäst vid release, så för tillräckligt stora spel lär det vara bra. Kolla GTA: varje spel sen trean har släppts två eller fler gånger.