Snabbkollen – När släpps Playstation 6?
Lugn och fin nu va. PS5 har mycket kvar i sig
Var väl gammal redan när den släpptes... men för konsolfolket som inte har så höga krav så visst...
1# FZ Troll
Lugn och fin nu va. PS5 har mycket kvar i sig
Kompis det är ca 7 år mellan konsolerna.
PS3 - Nov 2006
PS4 - Nov 2013
PS5 - Nov 2020
PS6 - Nov 2027?
Ser du mönstret bror?
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!
Haha min gissning är en önskegissning från eget perspektiv - köpt inte bara en PS5 men två (en org. och en PRO) denna gång så känns verkligen som att jag önskar mest möjlig tid med min PRO innan det är dags att gå för 6an. Men som nämt tidigare, om det blir sån att Xboxen blir lika kraftig och god som PS6 helt säkert kommer bli och Sony inte gör något bättre med spel och PS Plus framöver så är jag inte helt emot att bli en Xboxare denna generation!
PS5 går som tåget, Sony tjänar riktigt bra på den. 2028 känns det logiska året för nästa generation. Men jag kan tänka mig november 2027 också.
Jag är mer nyfiken på att veta när bra spel börjar släppas till nuvarande konsol.
Det kommer nog utvecklas PS5 spel åtminstone 10-15 år till så det kommer säkert något bra förr eller senare. Personligen tycker jag ILL ser lovande ut.
2027 känns rimligt. Har köpt playstation sen Ps3 men vette fan om ps6 står högt på önskelistan. Känns som Sony knappt släppt ett enda bra exklusivt spel till ps5 utöver Astro Bot typ, fruktansvärt tråkigt att se dem oförmögna att leverera bra spelupplevelser regelbundet just nu.
Undra vad deras fokus kommer ligga på för funktion denna gång. Med PS5 var det väl SSD och laddtider som inte skulle existera. Känns som att man inte pratar så mycket om det nu.
Tror det kommer dröja länge innan en ny PS6, om man kollar tullar och priser.
True 4K 60fps skulle vara najs.
Den som vet vet.
Valde 2028 men hade inte klagat på en release 2027.
True 4K 60fps skulle vara najs.
Hade varit gaaalet nice med det eller bra implementerad VRR för högre FPS med skalning men utvecklare håller för ofta inte med!
Kommer dröja innan Sony kommer med något bra spel igen. Efter att de blev giriga och tyckte att de inte tjänade nog på deras bra story spel då de bara säljer en gång per kund. Så satsade de på Liveservice som floppade. Kommer ta tid att gå tillbaka till Story igen om det ens är något de vill nu.
Var det dessutom inte någon nyhet nyligen att de skulle satsa på spel mer än plattform framöver precis som Microsoft så går de kanske multiplatform.
Ny hårdvara behövs strax i konsoler pga mer och mer raytracing som standard. Så gissar 2027
Själv tycker jag att dom kan tona ner ray tracing eller ha valmöjlighet att helt skippa skiten på konsol. För min del tillför det så oerhört lite till upplevelsen i förhållande till hur tungdrivet det är.
Ser hellre att dom satsar på bra fysik som verkar ha blivit nedprioriterat under en längre tid.
Edit: Men slutet av 2027 verkar ändå vara en rimlig gissning för nästa konsol eftersom det då är 7 år sen PS5 släpptes. Och det var 7 år mellan släppet av PS4 och PS5 också.
PSN: Oakborn86
Runt julen 2028 tror jag.
Tekniken går väldigt fort fram, marknaden har börjat till en viss del att gå mot handhållet men har inte riktigt tagit fart (förutom Switch), digitala och strömmande spel.
Tror dom vill vänta in marknaden och se att den är förankrad hur konsumenterna konsumerar spel
Själv tycker jag att dom kan tona ner ray tracing eller ha valmöjlighet att helt skippa skiten på konsol. För min del tillför det så oerhört lite till upplevelsen i förhållande till hur tungdrivet det är.
Ser hellre att dom satsar på bra fysik som verkar ha blivit nedprioriterat under en längre tid.
Ja, raytracing tillför ingenting. Jag stänger alltid av det trots att jag har ett 4090 i PC:n.
Känns konstigt, som du säger, att spelbranschen fortfarande inte börjat satsa på realistisk fysik. Tänk förstörbara världar och terräng. Inte bara hus utan att man kunde gräva i marken var man ville i ett RPG, eller bränna upp ett helt slott.
AI är också helt efterblivet, dock lite på gång tycks det som.
Memento Mori
Jag är mer nyfiken på att veta när bra spel börjar släppas till nuvarande konsol.
Jag gissar att du menar bra exklusiva spel för bra spel har ju kommit redan.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Gissar på 2028. Men det går att få tag på en ps6 redan nu. Köp 6st ps1. Eller 3st ps2. Eller 2st ps3.
Eller 1st ps5 och 1st ps1 😁😁