FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!
Vore kul om Grim Fandango, Ocarina of Time och Witcher 3 är med. Håller med dig om Machinarium.
Ocarina är världens bästa spel så det är med. På första plats.
Att Half Life: Alyx släpptes enbart i VR var ett slag i ansiktet på oss som älskar Half Life men inte är en del av den minimala skaran med VR headsets. Att påstå att man inte kan göra så att det går att spela vanligt är en svag ursäkt.
Att Half Life: Alyx ens är med på listan, och så högt upp dessutom, känns inte rätt. Är nog det enda spelet hittills där jag har någon stark åsikt om dess varande eller ickevarande på listan.
Quake på plats 22?!?! Det är ju som om Nintendolife skulle utse AstroBot till världens bästa spel!
Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest
Det som är lite synd med spel är att de inte åldras som vin, ost eller konst! Framförallt kring den tekniska begränsningen. Varje spel är ett uttryck för den tiden med dess tekniska begränsningar, relevans och framsteg.
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Att Half Life: Alyx släpptes enbart i VR var ett slag i ansiktet på oss som älskar Half Life men inte är en del av den minimala skaran med VR headsets. Att påstå att man inte kan göra så att det går att spela vanligt är en svag ursäkt.
Att Half Life: Alyx ens är med på listan, och så högt upp dessutom, känns inte rätt. Är nog det enda spelet hittills där jag har någon stark åsikt om dess varande eller ickevarande på listan.
Det känns inte rätt för att du och andra inte kan spela det? Så God of War får inte vara med på listan eftersom jag inte kan spela det på min Xbox? Alyx är nummer ett på min lista och min bästa spelupplevelse alla kategorier. Det är tråkigt att det inte är tillgängligt för alla men det ska ju absolut inte spelas i vanlig 3d. Pusslen etc är ju gjorda för att interagera med händerna. Tex sträcka in dina armar i en trasig dörr för att öppna låset bakifrån etc.. Spela utan VR vore ju som att köra Doom som ett text äventyr på C64 (förvisso något jag hade velat se).
Så bara för att du och andra inte kan spela det så ska det inte kunna vara med på en lista på de bästa spelen? Bra tänkt!
Tänker du samma sak om de som aldrig ägt en Xbox, PS eller Nintendo Konsol och missat alla bra spel där?
Det är som sagt omöjligt att komma runt World of Warcraft.
Vi pratar om ett spel som först köptes, sedan köptes igen vid nästa expansion och igen och igen...samtidigt som folk gladeligen betalade en hyfsad slant VARJE MÅNAD. Som mest hade WoW 12 miljoner samtidiga prenumeranter. Det måste vara det mest intäktsbringande spelet någonsin.
Det går helt enkelt inte att slå.
Det som är lite synd med spel är att de inte åldras som vin, ost eller konst! Framförallt kring den tekniska begränsningen. Varje spel är ett uttryck för den tiden med dess tekniska begränsningar, relevans och framsteg.
Och ändå har vissa gamla verk nåt alldeles speciellt som inte går att återskapa trots tillgång till den senaste tekniken och knivskarp bild eller grafik.
Det här gäller både film, skivor och spel.
Det är som sagt omöjligt att komma runt World of Warcraft.
Vi pratar om ett spel som först köptes, sedan köptes igen vid nästa expansion och igen och igen...samtidigt som folk gladeligen betalade en hyfsad slant VARJE MÅNAD. Som mest hade WoW 12 miljoner samtidiga prenumeranter. Det måste vara det mest intäktsbringande spelet någonsin.
Det går helt enkelt inte att slå.
Space Invaders.
Doom, tveklöst. Och så även Quake. Ser dock på Doom + Doom 2 + Expansioner som en helhet… och samma med Quake och dess expansioner.
Ocarina of Time? Nä. Det är bra, det mer eller mindre skapade en ny genre som andra apar efter än idag… men sida vid sida med Twilight Princess kan jag faktiskt inte hur jag än vrider och vänder på det se hur det gör saker bättre.
Red Dead Redemption gillade jag när jag spelade det för första gången härom året, men det var vääääääääääääääääldigt mycket som kändes som utfyllnad eller rena meningslösheter för att förlänga speltiden. Det var en trevligt västern, typ, som placerade open world i en ny miljömässig kontext, men det var väl också främst vad jag upplevde det vara. Vill och kommer att återvända, möjligen rätt snart, men har en känsla av att jag kommer se min känsla förstärkas snarare än revideras… men man skall aldrig säga aldrig. Ett imåonerande hantverk är det oavsett.
Hade gärna sett Zelda 64 lite högre, även Doom.
Grim Fandango måste vara tidernas mest överskattade spel. Visst, det är ett helt OK och väldigt charmigt äventyrsspel, men personligen skulle jag nog inte sätta det på en topp 100 alls. Pusslandet är bitvis rentutav dåligt, även om spelet ser ut och låter bra. Men men, opinions och allt det där.
Ni menare att Doom 1 är bättre än The last of us, va fan ni måste vara nyktra när ni jobbar killar, helt snedvridet....
Självklart är Doom bättre!
Doom är helt odiskuterbart bättre än The Last of Us… 😀 …helhetsmässigt (kan diskuteras, såklart).
Som en produkt som gör vad den gör och gör det helt tidlöst. The Last of Us gör mängder med saker bättre än Doom men det är sådant som Doom överhuvudtaget inte gör), men till skillnad från Doom för sig The Last of Us med flertalet inslag som absolut inte känns tidlösa. Dessutom skär sig ”speligheten” (titta, lådor och skit som står uppställda precis som om en shootout väntar, oj, en shootout väntade) med realismeftersträvandet i berättandet. Gillar spelet skarpt, oavsett, men det känns som ett PS2-spel i en PS3-visuell skrud.
Hade gärna sett Zelda 64 lite högre, även Doom.
Grim Fandango måste vara tidernas mest överskattade spel. Visst, det är ett helt OK och väldigt charmigt äventyrsspel, men personligen skulle jag nog inte sätta det på en topp 100 alls. Pusslandet är bitvis rentutav dåligt, även om spelet ser ut och låter bra. Men men, opinions och allt det där.
Har lagt ett par timmar på senaste på både Beneath A Steel Sky och Full Throttle. Alltså peka-o-klicka-spel är väldigt speciellt. Tyckte om Sam & Max förr i tiden, Police Quest var ju också en klassiker. Men tidens tand har verkligen inte gjort såna spel något bra, enligt mig.
Sen är ju frågan, ska man värdera spel efter dagens mått eller gårdagens? Är väl gårdagens man går efter i såna här listor, nostalgi är ju en maktfaktor och Grim Fandango, när det kom, var väl ansett som peak peka-o-klicka-spel.
Har lagt ett par timmar på senaste på både Beneath A Steel Sky och Full Throttle. Alltså peka-o-klicka-spel är väldigt speciellt. Tyckte om Sam & Max förr i tiden, Police Quest var ju också en klassiker. Men tidens tand har verkligen inte gjort såna spel något bra, enligt mig.
Sen är ju frågan, ska man värdera spel efter dagens mått eller gårdagens? Är väl gårdagens man går efter i såna här listor, nostalgi är ju en maktfaktor och Grim Fandango, när det kom, var väl ansett som peak peka-o-klicka-spel.
Som jag förstått det värderar de väl spelen både utefter "spelhistorisk relevans" samt hur kul de är att spela idag.
Jo, jag vet att många hyllar Grim Fandango. Men jag vet inte, personligen tycker jag många av LucasArts-spelen, Broken Sword och Gabriel Knight är klart bättre. The Longest Journey, också!
Ärligt talat tycker jag att det mesta Tim Schafer gjort är överskattat. Ofta en kul unik stil och humor i spelen, men gameplay är ofta direkt dåligt i spel som Brutal Legend, Grim Fandango, Broken Age osv. Just Broken Age var verkligen bedrövligt. Känns som hans spel får extra mycket uppmärksamhet eftersom han verkar vara en så skön personlighet och har karisma, det är ju inte direkt supervanligt bland spelutvecklare. Jaja, går lite off-topic nu antar jag 😅😂
Som jag förstått det värderar de väl spelen både utefter "spelhistorisk relevans" samt hur kul de är att spela idag.
Jo, jag vet att många hyllar Grim Fandango. Men jag vet inte, personligen tycker jag många av LucasArts-spelen, Broken Sword och Gabriel Knight är klart bättre. The Longest Journey, också!
Ärligt talat tycker jag att det mesta Tim Schafer gjort är överskattat. Ofta en kul unik stil och humor i spelen, men gameplay är ofta direkt dåligt i spel som Brutal Legend, Grim Fandango, Broken Age osv. Just Broken Age var verkligen bedrövligt. Känns som hans spel får extra mycket uppmärksamhet eftersom han verkar vara en så skön personlighet och har karisma, det är ju inte direkt supervanligt bland spelutvecklare. Jaja, går lite off-topic nu antar jag 😅😂
Tyckte också Grim Fandango var överskattat när det släpptes. Men efter flertalet genomspelningar har jag ändrat åsikt. Berättelsen, karaktärerna och världen är verkligen exceptionella. De spel du nämner i övrigt är verkligen Schafers svagaste. Dock en ganska hög lägsta nivå i min mening. Hans bästa är Day of the Tentacle samt Monkey Island (1 och 2) och Psychonauts spelen.
Vart är Fable, det är ett spel som sitter kvar som var lite revolutionerande och sjukt bra för sin tid
Jag har svårt att tro att det kommer dyka upp nu på topp 20 men man vet aldrig
Om första Red Dead är med så måste absolut tvåan vara med, det är toppklass på det!
En glad kalmarit boende på Gotland!
Tyckte också Grim Fandango var överskattat när det släpptes. Men efter flertalet genomspelningar har jag ändrat åsikt. Berättelsen, karaktärerna och världen är verkligen exceptionella. De spel du nämner i övrigt är verkligen Schafers svagaste. Dock en ganska hög lägsta nivå i min mening. Hans bästa är Day of the Tentacle samt Monkey Island (1 och 2) och Psychonauts spelen.
Jag hjärta Psychonauts. Särskilt tvåan. Det golvade mig totalt!
En Bamseponny av folket
Mycket roligt initiativ! Håller inte med om alla placeringar givetvis men men..
Som andra nämnt tidigare, blir intressant och se var ni placerar World of Warcraft. Personligen tycker jag det förtjänar förstaplatsen, inget annat spel har revolutionerat spelvärlden på motsvarande vis och med samma genomslagskraft.
Det varierar väl beroende på vem man frågar hur mycket input han hade i Monkey Island-spelen, men ja, räknar man dem som "hans" spel så är det ju definitivt två riktiga klassiker han gjort där.
Jag spelade Grim kanske 10 år efter släppet, när det redan hade fått klassikerstatus. Sånt brukar inte påverka mig, men det kan ju mycket väl vara så att jag helt enkelt gick in med lite för orimliga förväntningar så skulle jag spela om det igen kanske jag skulle vara åtminstone lite mer positiv... Who knows!?
Jag hjärta Psychonauts. Särskilt tvåan. Det golvade mig totalt!
Ja! De där spelen valde jag medvetet att inte nämna. Tyvärr har jag bara spelat ett demo av ettan, men det känns som spel jag borde gilla, så jag vet ärligt talat inte varför jag aldrig tagit mig för att spela dem. Borde ta tag i det... nångång... efter Suikoden 1 och 2
Man kan undra om plats 1 hade varit plats 1 om 20 år?
Hur ska någon rimligen kunna svara på något sådant, om man inte kan se in i framtiden?