Final Fantasy Pixel Remaster (Windows)

Medlem
Final Fantasy Pixel Remaster (Windows)
  • Plattformar: Android, iOS, PlayStation 4, Switch, Windows, Xbox Series X/S

  • Release: 2021

Själva principen känns beundransvärd.

De sex första Final Fantasy-spelen samlade under ett och samma tak, möjliga att köpa tillsammans eller fristående om man är selektivt intresserad av serien.

Men det handlar egentligen inte så mycket om att tillgängliggöra spelen så som de som spelat dem minns dem utan om att lansera dem på nytt för en både gammal och ny publik med allsköns QoL-inslag och ett semi-nytt estetiskt uttryck.

Omgående kan vi konstatera att de i fallet jag lyckats med att locka till ett köp av en licens för att gå interaktiv med seriens rötter, trots att jag redan tragglat mig genom originalet till NES, prövat på den SNES-doftande Game Boy Advance-remaken, lirat mig genom den högupplösta PlayStation Portable-uppgraderingen och den senare finjusteringen av densamma till iPad.

Kanske är det denna bakgrund till följd som det känns lite underligt att man i flera avseenden tagit ett par steg tillbaka.

Borta är den högupplösta grafiken ersatt med klart större pixlar och en estetik som letar sig till vissa delar tillbaka till 8-bitarsoriginalet och till vissa andra delar 16-bitarsvarianten till WonderSwan. Borta är även bonusgrottorna som Game Boy Advance erbjöd, som sedan även tog sig vidare till PSP och iPad.

De förrenderade mellansekvenser som introducerades när Final Fantasy tog steget över till PlayStation och konsolens CD-format har man valt att inte inkludera. Kvar är endast WonderSwan-versionens realtidsscriptade händelser.

Magisystemets evolution skrotas även, och åter är det bestämda antal gånger magier av en viss level kan kastas innan de måste fyllas på igen till skillnad från senare versioners mer klassiska MP-bruk.

Det här med mjuk scroll har man även valt att strunta i, och innan jag forcerat V-Sync externt via ATI-programvara samsas både ojämn, ryckig, scroll med irriterande screen tearing.

Och, om man uppskattade möjligheten att kunna spara närsomhelst och varsomhelst så lär det inte jublas över det faktum att man här endast kan spara ute på världskartan (men där finns en snabbsparningsfunktion, dock).

Första intrycken är med andra ord inte speciellt tacksamma, men jag skulle ljuga om jag påstod att jag saknade bonusgrottorna eller inte snabbt slutade bry mig om den inte helt mjuka scrollen. Och magisystemet, ja... det är i mångt och mycket en smaksak designmässigt mer så än endera variant skulle kännas gammal och daterad.

Inom kort grindar jag loss satan för att få erfarenhetspoäng, stiga levels och komma över pengar att spendera på utrustning, potions och nya magier. Men någonting känns annorlunda denna gång, jämfört med alla de gånger jag tidigare spelat Final Fantasy i valfri version.

Det som känns annorlunda är det faktum att jag låtit mig imponeras på allvar av det system seriens andra del jobbar med, där allt från vapen till magier vidare till färdigheter överlag blir allt effektivare desto mer de används. Vem som helst kan bli vad som helst och det är fritt fram att forma sin upplevelse precis så som man önskar.

Här är jag helt låst till den progression av mina karaktärer som deras typ tillåter. Svårighetsgrad dikteras av tid jag spenderar på klassisk grinding och vad jag i ett inledande skede väljer att mina karaktärer skall vara. Vill jag göra det svårt för mig skapar jag ett party som satsar på magiker, vill jag göra det lätt för mig låter jag krigare dominera, men vad jag än väljer är det vad som kommer att forma min resa utan att jag har någon nämnvärd möjlighet att påverka hur jag tar mig an den längs vägen.

Sånär som på vilka magier jag prioriterar bort till förmån de jag väljer att ha möjlighet att använda, det vill säga.

Något annat som verkligen slår mig under denna genomspelning är hur otroligt framtungt spelet faktiskt är. Länge tar det inte innan ökända Marsh Cave skall utforskas, men fienderna på vägen till grottan (för att inte tala om dito inne i densamma) får det att verka som att jag hamnat fel. Som om jag inte skall husera i trakterna vid denna tidpunkt.

En ingående runda till alla tillgängliga platser på världskartan gör dock klart att det verkligen är Marsh Cave som gäller så det grindas, grindas och grindas lite till. Köps potions i mängder och den fetaste tänkbara utrustning man kan komma över.

När hela Marsh Cave-projektet slutligen kan läggas bakom mig är det dock som att en propp lossnat och plötsligt avverkar man plats efter plats och gör sak efter sak som leder partyt vidare mot dess mål i ett rasande tempo.

Utmaningen upphör mer eller mindre i denna stund att existera. Partyt börjar vada i pengar, erfarenhetspoängen väller in och karaktärernas levlar stiger konstant. Grottor betas av på ens första försök, bossar dukar under innan striderna ens hunnit komma igång på allvar.

Lite nu och då passar det bra att inte aktivera den sanslöst tacksamma Auto Battle-funktionen som snabbar upp strider avsevärt, främst vad gäller bossar och fiender som har en förkärlek till att förstena eller instakilla mina karaktärer, men det är väl allt jag känner att jag behöver tänka på.

Utöver att ständigt fylla på partyts förråd av Potions, Hi-Potions, Antidotes och Ethers (med mera).

Det är trevligt att denna Pixel Remaster bjuder på ett fräscht orkestralt ljudande soundtrack, men för purister finns även NES-originalets låtar att tillgå. Det hade dock inte skadat om, säg, MSX2-soundtracket och några övriga versioners diton även de varit valbara men allt låter bra oavsett.

Om man tycker att pixlarna blir lite för påträngande finns där något väldigt underligt scanline-liknande filter att aktivera som gissningsvis skall föreställa efterlikna crt-erans visuella uttryck. Det ser absolut inte ut som om man spelar på en crt med filtret aktivt, men personligen upplever jag det trevligare att ha det aktivt än inaktivt.

Överlag har jag svårt att hävda att Final Fantasy Pixel Remaster är en dålig version för vemhelst att ta sig an, men den känns lite... personlighetsklyvd. Möjligen lite framstressad.

Rent visuellt föredrar jag versionerna till PSP och iPad alla dagar i veckan, men utöver det kunde det kvitta vilken "modern" version jag spelar så länge det inte är den hemska PlayStation-porten med konstanta laddningstider vid varenda strid.

Dock, om något, har jag på senare år kommit fram till att Final Fantasy för mig faktiskt gör sig bäst i dess originalutförande till NES.

Det må vara en rätt seg, menykrånglig och visuellt simpel version där man titt som tätt slår ett slag i luften i strider (om en fiende dör innan man hinner attackera) istället för en närliggande fiende. Och det må så vara att där finns trasiga magier, stats som inte fungerar som de skall och vissa vapen vars unika färdigheter buggat sönder, men inom dess faktiska kontext gör sig spelet ändå bättre där än vad denna moderna variant gör sig i en modern kontext.

I slutändan handlar det emellertid om preferenser, om man vill ha en mer lättsmält upplevelse eller om man är beredd att faktiskt gå puristisk och förmå ha ut någonting av det.

Final Fantasy Pixel Remaster är helt okej för vad det är. Det är en fullt godkänd semi-modern variant av ett spel som snart firar fyrtio år, men som remaster betraktad ersätter den inte tidigare versioner samtidigt som den erbjuder nog med nyheter och justeringar för att kännas motiverad att ta sig an för de som redan spelat Final Fantasy i någon tidigare form.

Oavsett är det ändå rätt fascinerande att se hur pass mycket av seriens klassiska inslag som föll på plats redan på första försöket, och hur pass mycket Final Fantasy trots allt gjorde för genren i ett så tidigt skede som 1987.

På den fronten kommer jag nog aldrig sluta fascineras.

Final Fantasy Pixel Remaster
3
Bra
+
Auto Battle är en mycket tacksam funktion.
+
Det må inte vara lika höguppöst som den tidigare versionen på PSP och iPad men estetiken är supercharmig oavsett.
+
Det nya rätt orkestrala soundtracket låter bra och för tankarna till Falcom Soundteam JDK.
+
Det är fortfarande ett intressant upplägg med att svårighetsgraden dikteras av hur man konfigurerar sitt party i början av spelet.
-
Scrollar inte mjukt och bjuder dessutom på screen tearing om man inte forcerar v-sync.
-
Vissa kan komma att sakna bonusgrottorna som introducerades i Game Boy Advance-versionen, filmsekvenserna från PlayStation-versionen och det "moderna" MP-systemet.
-
En extremt obalanserad upplevelse med en peakande svårighetsgrad under resans första tredjedel som därefter slår över till en dans på rosor hela vägen in i mål (sånär som på sista bossen samt möjligheten att inte förstå vad man behöver göra för att ta sig vidare).
Det här betyder betygen på FZ

"Oavsett är det ändå rätt fascinerande att se hur pass mycket av seriens klassiska inslag som föll på plats redan på första försöket, och hur pass mycket Final Fantasy trots allt gjorde för genren i ett så tidigt skede som 1987."

Ja, FF I är utan tvekan ett bra spel! Samtidigt inspirerades de ju tungt av Dragon Quest, och att det helt enorma och världsomvälvande DQ3 släpptes bara två månader efter FF1 visar hur mycket längre fram Enix var jämfört med Square, på den tiden. DQ3 hade samma impact för genren vad FF VII blev i väst, kan man säga. Det ultimata old school jrpg spelet, helt sanslöst vad de lyckades kräma in på en åttabitars.

Vet inte om du spelat DQ-serien, men hade varit kul att läsa din take på tidiga DQ i allmänhet och DQ3 i synnerhet. Det är nästan brottsligt hur sällan det nämns med tanke på vilken betydelse det haft på genren. (ja, jag gillar att tjata om det )

Backloggens befriare

Kan bara hålla med att PlayStation-porten var ingen rolig upplevelse. Hualigen.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Ja, FF I är utan tvekan ett bra spel! Samtidigt inspirerades de ju tungt av Dragon Quest, och att det helt enorma och världsomvälvande DQ3 släpptes bara två månader efter FF1 visar hur mycket längre fram Enix var jämfört med Square, på den tiden. DQ3 hade samma impact för genren vad FF VII blev i väst, kan man säga. Det ultimata old school jrpg spelet, helt sanslöst vad de lyckades kräma in på en åttabitars.

Vet inte om du spelat DQ-serien, men hade varit kul att läsa din take på tidiga DQ i allmänhet och DQ3 i synnerhet. Det är nästan brottsligt hur sällan det nämns med tanke på vilken betydelse det haft på genren. (ja, jag gillar att tjata om det )

Första Dragon Quest har jag spelat igenom både på NES och SNES. Charmigt litet äventyr men grindingen i slutet har sönder typ all underhållning.

Dragon Quest 3 har jag spelat på Game Boy Colour, men tröttnade en bit in då även det var helt galet grindigt, har dock inte gett upp det och tänker köpa på mig remastern här framöver.

Dragon Quest 4 har jag spelat på NES fram till den punkt där de fyra separata karaktärernas äventyr slås ihop till ett gemensamt dito. Det är VÄLDIGT länge sedan nu, men tyckte verkligen om det där och då.

Dragon Quest 7 och 8 har jag sett rätt mycket av, en barndomskompis spelade dessa med en vän och jag kollade på ett par timmar här och där. Åttan har jag både till PS2 (blev aldrig av att spela då det inte stödjer 60 Hz) och 3DS (köpte det för inte så länge sedan) och tanken är väl att ge det ett par åttio timmar eller vad det tar när livet känns som det tillåter det.

Dragon Quest har ju i sin tur inspirerats av Ultima. Har hela serien men det är främst fyran jag spelat mycket (till Master System). Har dock inte lyckats komma in i spelen... de känns så väldigt... fria och stora och svårgreppade. Är dock helt olidligt fascinerad av serien och intalar mig att jag kommer älska den när jag väl får tummen ur...

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Kan bara hålla med att PlayStation-porten var ingen rolig upplevelse. Hualigen.

Har varit sugen på Switch-samlingen, vet du om den är bättre?

Backloggens befriare
Skrivet av Gertzy:

Har varit sugen på Switch-samlingen, vet du om den är bättre?

Inte den blekaste tyvärr.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Har varit sugen på Switch-samlingen, vet du om den är bättre?

Bättre än den gamla PlayStation-versionen av första Final Fantasy eller bättre än andra versioner av Pixel Remaster-samlingen?

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Bättre än den gamla PlayStation-versionen av första Final Fantasy eller bättre än andra versioner av Pixel Remaster-samlingen?

Jag utgår från att det var samlingen som diskuterades.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag utgår från att det var samlingen som diskuterades.

Ah, nej... det var PlayStation-porten (alltså, gamla PlayStation 1) av första Final Fantasy som kritiserades... den är extremt jobbig att spela då den bjuder på laddningstider vid varje strid. Hur PlayStation 4-versionen av Pixel Remaster-samlingen är har jag tyvärr inte en aning om.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Ah, nej... det var PlayStation-porten (alltså, gamla PlayStation 1) av första Final Fantasy som kritiserades... den är extremt jobbig att spela då den bjuder på laddningstider vid varje strid. Hur PlayStation 4-versionen av Pixel Remaster-samlingen är har jag tyvärr inte en aning om.

Jaha sorry för missförståndet. Nä jag har inga planer på att plocka upp den gamla porten utan har siktat in mig på Pixel Remaster-samlingen till Switch som jag hoppas ska kännas perfekt på Switch 2-skärmen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jaha sorry för missförståndet. Nä jag har inga planer på att plocka upp den gamla porten utan har siktat in mig på Pixel Remaster-samlingen till Switch som jag hoppas ska kännas perfekt på Switch 2-skärmen.

Scrollen skall dock precis som i Windows-versionen vara ojämn även på Switch. Om det syns mer eller mindre på Switch i bärbart läge törs jag däremot inte svara på... och det är ju inte ens säkert att det stör dig överhuvudtaget.

Skrivet av Legerdemain:

Första Dragon Quest har jag spelat igenom både på NES och SNES. Charmigt litet äventyr men grindingen i slutet har sönder typ all underhållning.

Dragon Quest 3 har jag spelat på Game Boy Colour, men tröttnade en bit in då även det var helt galet grindigt, har dock inte gett upp det och tänker köpa på mig remastern här framöver.

Dragon Quest 4 har jag spelat på NES fram till den punkt där de fyra separata karaktärernas äventyr slås ihop till ett gemensamt dito. Det är VÄLDIGT länge sedan nu, men tyckte verkligen om det där och då.

Dragon Quest 7 och 8 har jag sett rätt mycket av, en barndomskompis spelade dessa med en vän och jag kollade på ett par timmar här och där. Åttan har jag både till PS2 (blev aldrig av att spela då det inte stödjer 60 Hz) och 3DS (köpte det för inte så länge sedan) och tanken är väl att ge det ett par åttio timmar eller vad det tar när livet känns som det tillåter det.

Dragon Quest har ju i sin tur inspirerats av Ultima. Har hela serien men det är främst fyran jag spelat mycket (till Master System). Har dock inte lyckats komma in i spelen... de känns så väldigt... fria och stora och svårgreppade. Är dock helt olidligt fascinerad av serien och intalar mig att jag kommer älska den när jag väl får tummen ur...

DQ1 går ju, om man vet vart man ska, så snabbt att klara av så att det går på en helkväll eller två!

Själv har jag dock inte reflekterat över att det är så mycket grinding i spelen, faktiskt. Eller, inte så att jag tycker det varit värre än i andra spel från samma era. MEN då har jag också bara spelat Super NES-, Game Boy- och Switch-versionerna. Inte NES-originalen. Jag är rätt säker på att alla versioner av DQ1-4 efter NES-versionerna hade dubbel XP/G, så originalspelen är säkert mycket långsammare historier.

Sen är det väl en smaksak, men jag kan gilla att grinda och hitta exploits så det stör mig inte så mycket heller. Spelar just nu Earthbound Beginnings för första gången och det är ju ett spel som är ökänt för mycket grinding, men tycker ärligt talat inte heller det är så jäkla farligt så det kanske bara är jag som är outliern här. Kan tvärtom tycka att det kan vara rätt så avkopplande med lite mindless grinding när man är på det humöret

DQ VII och VIII krävde däremot en hel del grinding, iaf för att man skulle ha en chans mot post game-bossarna! Minns att DQ8 tog mig 110 timmar att hundraprocenta, och sjuan var betydligt längre än så... Men 3DS-versionen av sjuan ska ju vara en lite mer strömlinjeformad upplevelse... Även om det fortf är DQ7, på gott och ont...

Jo, känner till Ultima så klart och hur det är förfadern till i stort sett hela RPG-genren i spelväg. Har också varit intresserad av att ge mig i kast med den serien, men... Jag vet inte, känns som det kräver en del för att komma in i dem. Har inte riktigt gett dem tiden heller, men borde djupdyka ner i den nångång för jag är också övertygad om att det lär finnas fina spelupplevelser där bara man tar sig igenom den arkaiska ytan/gränssnittet...

Medlem

Är ju dock lite svårt att få tag på spelet till NES, det släpptes ju inte ens här när NES va current gen.

Medlem
Skrivet av Legerdemain:

Scrollen skall dock precis som i Windows-versionen vara ojämn även på Switch. Om det syns mer eller mindre på Switch i bärbart läge törs jag däremot inte svara på... och det är ju inte ens säkert att det stör dig överhuvudtaget.

Detta går att fixa men kräver lite research och modifiering av fil med HEX-editor (Pratar Windows versionen då). Men det är helt klart värt det, jag störde mig så otroligt på detta. Synd att se det inte fixats officiellt.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Är ju dock lite svårt att få tag på spelet till NES, det släpptes ju inte ens här när NES va current gen.

Första gången jag spelade det var i en emulator, troligen NESticle under andra halvan av 90-talet. Senaste utsvävningarna har dock varit via Virtual Console på Wii och senare Wii U. De med Nintendo Classic Mini kan lira det där, men… nä, det är så jäkla synd hur en tjänst som Virtual Console inte lever vidare. Bedrövligt, rentav.

Skrivet av gurkoz:

Detta går att fixa men kräver lite research och modifiering av fil med HEX-editor (Pratar Windows versionen då). Men det är helt klart värt det, jag störde mig så otroligt på detta. Synd att se det inte fixats officiellt.

Jag patchade FFII men fick det inte riktigt att funka som jag ville. Kanske läge att pröva igen.

Medlem

Helt ofattbart att de inte fixat den ojämna scrollen. Det var det första jag märkte när jag spelade FFVI på PS5. Fick lov att vänja mig, men det var sjukt irriterande i början.

Medlem

Jag spelade igenom FF1 för bara tre månader sedan. Något som hade legat i mitt bakhuvud att göra sedan jag var liten (10-åring runt 1990-91) då det var ett av de spel som gjorde allra störst avtryck på mig med varma minnen när vi var 8-10 personer som samlades varje dag efter skolan i flera veckor för att spela igenom det. Vi turades om att spela mellan varje besök till tavernan för att spara.

Lång tid tog det för oss att komma på hur man fixade luftskeppet. Vi åkte istället båt genom de norra kontinenterna och letade någonstans att ta oss i land, och detta pågick i flera dagar.

Hur som helst, tillbaka till nutid, så övervägde jag om jag skulle köpa remaster-versionen på Steam eller om jag helt enkelt skulle köra en NES-emulator. Det landade i att det blev NES-emulator istället för att jag ville uppleva spelet igen exakt på det sätt jag minns det. Och det ångrar jag inte. De har vad jag förstått även gjort spelet lite lättare i remastern och har snabbare levling där man tydligen själv ska kunna bestämma hur mycket extra XP man ska få. Detta var också en stor anledning till att jag valde originalet istället.

Har man aldrig spelat spelet förut dock så är nog remaster-versionen att rekommendera, då en del av det gamla gränssnittet antagligen kan driva någon till vansinne annars. Man kan t.ex. bara köpa en potion i taget i originalversionen och den måste väljas om från början i menyn mellan varje köp. Så pass drygt att när man skulle köpa typ 80 st så gjorde jag ett macro för det. Dessutom har original-versionen några buggar som gör att vissa spells och effekter inte fungerar ordentligt.

Hur som helst är FF1 en gammal pärla och jag blir alltid lika glad när jag ser det nämnas.

1
Skriv svar