Bethesda antyder riktiga rymdresor i Starfield

Medlem

Härligt att äntligen höra nytt om Starfield 🙂
Spelar det fortfarande då och då och ser väldigt mycket fram emot ett till story tillägg.

Men den delen med rymden finns ju redan bland moddar. Astrogate om man vill prova. Du kan utan loading screens flyga mellan planeter och dess månar, ett litet hick-upp blir det när alla poi laddas in när du kommer fram till planeten/månen.

Flyger du mellan planeter får du en snabb loadingscreen när du kommer fram till planeten för att ladda planeten och poi's. Flyga mellan solsystem anväder fortfarande grav drives.

Har även cruise mode så du kan gå runt på ditt skepp medan det flyger. Inte helt 100% då skeppet måste stanna och byta kurs ibland då den inte tar med planeternas omloppsbana i beräkningen.

Värt ett test om man är villig att modda 😁👍

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Du får rent subjektivt tycka vad du vill om andra människors smak och om Starfield och jag kunde inte bry mig mindre.

Att du försöker hävda dig och påstå något (här Starfield) som varandes "objektivt" dåligt är rent språkligt dravel och nonsens.
Antingen förstår du inte innebörden av ordet objektivt eller så gör du våld på ordet för att hävda dig och försöka provocera andra helt i onödan och helt verkningslöst.

Ditt inlägg är dock en smula roande, därav att jag svarar ditt substanslösa innehåll denna gång. 🥸

Din subjektiva bedömning är att spelet är bra. Men rent objektivt är spelet dåligt. Finns inga beståndsdelar i spelet som görs bra. Att du tycker om spelet trots alla brister innebär inte att du är en finsmakare.

Medlem

Bara för att enstaka personer på ett gamingforum säger "Men jag tyckte det var kanon! Folk är bara gnälliga." så ändras inte betyget den stora massan gav spelet (Mixed på Steam t.ex).

Jag och många andra tyckte det kändes som en Fallout 4 mod. Ett gammalt spel med ny skrud.

Riktiga skepp kommer inte få mig att komma tillbaka tyvärr.

Skärmdumpsmästare
Skrivet av EmmaGah:

Spelade ett par hundra timmar på Gamepass när det kom nu väntar jag på the complete edition så att jag kan köpa hela kalaset med allt när det är klart bästa gun play i ett spel någonsin så jävla kul

Skulle nog inte dra det så långt att det är det bästa gunplayet men blev överraskad över hur bra det var.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av EmmaGah:

Spelade ett par hundra timmar på Gamepass när det kom nu väntar jag på the complete edition så att jag kan köpa hela kalaset med allt när det är klart bästa gun play i ett spel någonsin så jävla kul

Ooof, just hur vapnen hanteras är väll en smaksak, inte själv spelat sen release men om dom inte gjort enorma ändringar så skulle jag kalla det mediokert som bäst. Men då är jag också totalt såld på Tarkov och hur dom hanterar vapen och hur dom känns, långt ifrån perfekt och modern tid men enligt mig ljusår framför allt annat som finns idag.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Bara för att enstaka personer på ett gamingforum säger "Men jag tyckte det var kanon! Folk är bara gnälliga." så ändras inte betyget den stora massan gav spelet (Mixed på Steam t.ex).

Jag och många andra tyckte det kändes som en Fallout 4 mod. Ett gammalt spel med ny skrud.

Riktiga skepp kommer inte få mig att komma tillbaka tyvärr.

Du har helt rätt att massan på Steam intersubjektivt har gett spelet mixed reviews och det är inget jag ifrågasätter. Det innebär att det inte finns en tydlig intersubjektiv konsensus om spelet. Att jag sedan inte ger särskilt mycket för just recensioner på Steam är något annat.

Fortfarande har objektivitet inget med saken att göra, att det görs ett subjektivt påstående om att något skulle vara sant, objektivt och dåligt. Vad betyder det ens? Rena rama rappakaljan som pekar på att språkförståelsen är bristande.

Om någon påstår att den intersubjektiva opinionen om Starfield är att spelet är dåligt så är jag öppen för diskussion, om någon som du själv påstår att spelet har fått intersubjektivt mixade recensioner på Steam så ifrågasätter jag det som sagt inte.
Smaken är som baken.

Starfield tycks vara en vattendelare och jag har inga problem med det. Mitt omdöme och många andra människors omdöme av Starfield kommer inte att förändras, oavsett om bilden är positiv eller negativt och det är helt okej.

Människor som är osäkra i sig själva (ofta förknippat med tonåren) faller kanske för grupptryck, vuxna mogna människor, not so much.

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Det finns olika sätt att ha det roligt på.
Ja. Det finns gott om "rymdsimmar" som gör att du orealistiskt kan resa fritt i rymden, vilket är kul i de fantasy spelen. Fortfarande är det inte simulation, faktum är att Starfield kommer närmre simulation av resor i rymden då rymdens centrala problem varandes avståndet mellan punkt A och punkt B och ett massobjekts fysikaliska hastighetsbegränsning under ljusets hastighet i vakuum.

Så en Sci-Fi simulation av resor i rymden skulle innebära att det skulle ta för lång tid. Ljusets hastighet är ungefär 299 792 kilometer per sekund, en satellit eller ett skepp rör sig kanske 30 000 kilometer per timme i rymden. De så kallade rymdsimulatorerna i all deras fantasy ära må vara roliga, men de är inte Sci-Fi simulatorer.

Det jag gillar med Starfield är att rymdresandet begränsas till rymdhopp och flygande på rumsligt relativt begränsade utrymmen, det är simulation. Sedan finns det andra saker jag har synpunkter på.

Sån otrolig cope. Du menar att det är okej med fantasin att man kan hoppa mellan stjärnsystem i realtid, men att dom hittar på en in-universeförklaring till snabbare resor i realtid mellan planeter, det vore att gå för långt? Kom igen. När blev spelare så här fantasibefriade?

Allt som har med Starfields rymdmekanik är mediokert. Du har ingen riktig rörelsefrihet, istället utspelar det sig i glorifierad fiskskål. Varenda rymdstrid är identisk och det finns bokstavligen noll wow-moment. Du kan lika gärna slita ut rymden helt och hållet och istället bara låta spelaren resa mellan landningsplatser på planeter. Det skulle dessutom komma med fördelen att det drar ner på antalet laddsekvenser.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av norrby89:

Ooof, just hur vapnen hanteras är väll en smaksak, inte själv spelat sen release men om dom inte gjort enorma ändringar så skulle jag kalla det mediokert som bäst. Men då är jag också totalt såld på Tarkov och hur dom hanterar vapen och hur dom känns, långt ifrån perfekt och modern tid men enligt mig ljusår framför allt annat som finns idag.

Jaså, jag tyckte känslan i vapnena och när man siktade var vrål skön och fighterna (speciellt i tyngdlöshet) var vrål läcker och super kul sitter med ett brett leende när jag pangar mig fram. Har inte spelat Tarkov men jag vet vad det är för spel, tycker inte att det ser så kul ut, inte min typ av spel. Men kanske testar det då vid något tillfälle om det ska vara så bra

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Din subjektiva bedömning är att spelet är bra. Men rent objektivt är spelet dåligt. Finns inga beståndsdelar i spelet som görs bra. Att du tycker om spelet trots alla brister innebär inte att du är en finsmakare.

Jag tror helvetet frös över nyss men jag håller med Sillgam.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Sån otrolig cope. Du menar att det är okej med fantasin att man kan hoppa mellan stjärnsystem i realtid, men att dom hittar på en in-universeförklaring till snabbare resor i realtid mellan planeter, det vore att gå för långt? Kom igen. När blev spelare så här fantasibefriade?

Allt som har med Starfields rymdmekanik är mediokert. Du har ingen riktig rörelsefrihet, istället utspelar det sig i glorifierad fiskskål. Varenda rymdstrid är identisk och det finns bokstavligen noll wow-moment. Du kan lika gärna slita ut rymden helt och hållet och istället bara låta spelaren resa mellan landningsplatser på planeter. Det skulle dessutom komma med fördelen att det drar ner på antalet laddsekvenser.

Du påstår att rymdhopp är en fantasi, det är dock än så länge en vetenskapligt obesvarad fråga vilket innebär att det tillsvidare faller inom ramen för Sci-Fi.

Att ett massobjekt skulle kunna accelerera upp till hastigheter snabbare än ljusets hastighet i vakuum är en vetenskapligt besvarad fråga i vårt universum, det är inte möjligt.

Starfield utgår från och försöker simulera vårt universums fysikaliska lagar i mångt och mycket på ett tämligen framgångsrikt sätt. Vilket jag anser är uppfriskande, medan andra däribland du själv tycker att det är befriat på fantasi och jag håller med dig, det är relativt befriat från fantasi i jämförelse med andra mer fantasifulla spel befriade från våra fysikaliska lagar om rymdfärder. Det här är oerhört välkommet för mig som "human of science".
Nej en stor del av det vackra i Starfield och rymden är att det simulerar hur obetydligt liten ens karaktär faktiskt är i rymden. Det om något är känsla och inlevelse.

I ett annat fantiserat universum med andra naturlagar så kan hastigheterna också vara något annat och där vill du höra hemma, good for you. Jag och många andra vill spela Starfield utifrån spelets lagar. Är man dessutom som mig, så kan man gillar olika spel av olika skäl och tycka olika saker med människor som tycker andra saker utan att för den delen börja kategoriskt nedvärdera andra människors subjektiva upplevelser av spelkultur på ett ytterst juvenilt sätt.

Skrivet av EmmaGah:

Jaså, jag tyckte känslan i vapnena och när man siktade var vrål skön och fighterna (speciellt i tyngdlöshet) var vrål läcker och super kul sitter med ett brett leende när jag pangar mig fram. Har inte spelat Tarkov men jag vet vad det är för spel, tycker inte att det ser så kul ut, inte min typ av spel. Men kanske testar det då vid något tillfälle om det ska vara så bra

Jag håller med om känslan i vapnen och striderna. Jag gillar också att explosionerna inte blir extrema Hollywoodexplosioner (eld överallt). Hade dock enskilda kulor dödat dig i lågatmosfärsmiljöer, så hade det ärligt talat blivit för jobbigt äkta. ^^

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Du påstår att rymdhopp är en fantasi, det är dock än så länge en vetenskapligt obesvarad fråga vilket innebär att det tillsvidare faller inom ramen för Sci-Fi.

Att ett massobjekt skulle kunna accelerera upp till hastigheter snabbare än ljusets hastighet i vakuum är en vetenskapligt besvarad fråga i vårt universum, det är inte möjligt.

Varken av dessa spelar någon roll. Detta är ett spel, jag struntar fullkomligt i om det är fysiskt möjligt eller vetenskapligt besvarat. Det rör mig inte ryggen. Ett spel måste vara kul att spela, och Starfields rymdgameplay är inte kul, enklare än så är det inte.

Om jag ville syssla med rymdfysik så hade jag blivit fysiker.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Varken av dessa spelar någon roll. Detta är ett spel, jag struntar fullkomligt i om det är fysiskt möjligt eller vetenskapligt besvarat. Det rör mig inte ryggen. Ett spel måste vara kul att spela, och Starfields rymdgameplay är inte kul, enklare än så är det inte.

Om jag ville syssla med rymdfysik så hade jag blivit fysiker.

Du behöver inte tycka att Starfields spelbarhet i rymden är kul, det är helt okej, du har dessutom gott om andra rymdspel att spela. 🙂👍

Jag och flera andra med mig tycker att Starfields spelbarhet i rymden är riktigt roligt.

Jag blir lite nyfiken varför du lägger tid på att nedvärdera vår rätt till roligt och underhållande gameplay i Starfields "rymden", när du i stället skulle kunna lägga tiden på dina kuliga, fantasifulla och Sci-Fi-befriade rymdfärdsspel? 🤣🤣🤣

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Du har helt rätt att massan på Steam intersubjektivt har gett spelet mixed reviews och det är inget jag ifrågasätter. Det innebär att det inte finns en tydlig intersubjektiv konsensus om spelet. Att jag sedan inte ger särskilt mycket för just recensioner på Steam är något annat.

Fortfarande har objektivitet inget med saken att göra, att det görs ett subjektivt påstående om att något skulle vara sant, objektivt och dåligt. Vad betyder det ens? Rena rama rappakaljan som pekar på att språkförståelsen är bristande.

Om någon påstår att den intersubjektiva opinionen om Starfield är att spelet är dåligt så är jag öppen för diskussion, om någon som du själv påstår att spelet har fått intersubjektivt mixade recensioner på Steam så ifrågasätter jag det som sagt inte.
Smaken är som baken.

Starfield tycks vara en vattendelare och jag har inga problem med det. Mitt omdöme och många andra människors omdöme av Starfield kommer inte att förändras, oavsett om bilden är positiv eller negativt och det är helt okej.

Människor som är osäkra i sig själva (ofta förknippat med tonåren) faller kanske för grupptryck, vuxna mogna människor, not so much.

Ah nej jag sa inget om objektivet.

"There are no facts, only interpretations", som Nietzsche sade. Och jag är väl beredd att hålla med till en viss gräns.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Ah nej jag sa inget om objektivet.

"There are no facts, only interpretations", som Nietzsche sade. Och jag är väl beredd att hålla med till en viss gräns.

Nej, jag påstod inte att just du hävdade något om objektivitet. Du skrev dock ett någorlunda vettigt inlägg, så jag svarade på ditt inlägg.

Var och en har inte tillgång till vare sig världen eller fakta på något annat vis än genom subjektiva sinnesförnimmelser och den tillgången är dessutom ofullständig. Därför blir intersubjektiviteten ofta viktig, men inte avgörande, då fåren i flocken ofta just är fårskallar.

Fåren i flocken kan intersubjektivt vara överens om att det enbart finns svarta svanar genom sanna/falska rättfärdigade trosinsikter, herden har observerat svarta och vita svanar, kan herden avfärda att det finns andra svanar? "The problem of unconceived alternatives"

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Nej, jag påstod inte att just du hävdade något om objektivitet. Du skrev dock ett någorlunda vettigt inlägg, så jag svarade på ditt inlägg.

Var och en har inte tillgång till vare sig världen eller fakta på något annat vis än genom subjektiva sinnesförnimmelser och den tillgången är dessutom ofullständig. Därför blir intersubjektiviteten ofta viktig, men inte avgörande, då fåren i flocken ofta just är fårskallar.

Fåren i flocken kan intersubjektivt vara överens om att det enbart finns svarta svanar genom sanna/falska rättfärdigade trosinsikter, herden har observerat svarta och vita svanar, kan herden avfärda att det finns andra svanar? "The problem of unconceived alternatives"

Svårt att finna dina åsikter trovärdiga när du använder ChatGPT i dina diskussioner.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Haha. Två år gammalt spel som kostar 70 € på Steam med 58% positiva recensioner. Dags att skjuta in det här rymdliket i solen.

Jag klämmer gärna in det mellan alla andra grymma titlar jag redan har i biblioteket, ospelade, men inte för några 70€ kan jag lova.

Och som någon som inte spelat...vad är grejen, kommer man kunna göra rymdresor...i ett rymdspel? Jag tappar hakan, tänk vad tekniken rullar på hörrni...

Medlem
Skrivet av AELDSTAR:

Varför behöver de lägga till rymdresor?

Det blir bara att förstöra en välgjord del av spelet, resandet i rymden.
Massa (ett skepp) kan inte accelerera upp till ljusets hastighet om 299 792 km/s i vakuum och fortsätta vara massa.

Du reser redan i spelet genom att hoppa mellan planeter och solsystem. Allt annat skulle ta för lång tid med konventionellt resande då avstånden i rymden är "oändligt" stora.

Rymdresorna är Starfields minsta problem, att det finns gott om öde planeter är heller inte ett problem, snarare väldigt sannolikt i rymden.

Ett problem är bristen på variation av olika biom på planeterna som innehar förutsättningar för liv. En stor artvariation, nischer inom ekosystem, varierade landskap är en viktig del av livets förutsättningar på en planet. De som samarbetar bäst överlever (C. Darwin), vanligtvis felaktigt översatt till att den ensamme starke överlever vilket är mytbildning.

Ett annat större problem är att spelaren ställs inför ett alldeles för ringa antal scenarier på befolkade planeter och därmed känns inte tillvaron tillräckligt levande på levande planeter.

Starfield har välfungerande spelkontroll, massor av spelsystem, snygg grafik, bra ljud och vacker musik, många välskrivna karaktärer och bra dialog.
Problemet är att spelet är för tomt där det ska vara levande och fullt med möjligheter, händelser och dialog. Tomheten är problemet som borde adresseras, inte att göra ett bra sci-fi-spels rymdresor mer orealistiska, mer fantasy och fjantiga.

Nu ska vi se...du nämner ett argument rotat i fysik till varför "rymdresor" inte skulle vara trovärdiga i spelet, för att direkt därefter förklara att det är bättre att "hoppa" mellan planeterna istället. Förbryllat sippar jag vidare på mitt kaffe.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag klämmer gärna in det mellan alla andra grymma titlar jag redan har i biblioteket, ospelade, men inte för några 70€ kan jag lova.

Och som någon som inte spelat...vad är grejen, kommer man kunna göra rymdresor...i ett rymdspel? Jag tappar hakan, tänk vad tekniken rullar på hörrni...

Man kan naturligtvis redan resa i rymden och ha rymdstrider osv sedan releasen. Det som många klagat på är att man inte kan flyga ner i atmosfär och landa var man vill liknande rena rymdspel som ko mans sky osv. Istället väljer man att landa och så laddar den en liten video av landningen på förutbestämda ställen. Samma med överljushopp, det är en liten sekvens och sen laddas man in i nästa solsystem.

För mig personligen är det helt fine som det är, speciellt överljushoppen. Men klart de skulle kunna ladda i bakgrunden istället och låta hoppen ta några sekunder för att dölja laddskärmen... Att kunna landa var som helst vore väl kanske kul, men oftast vill man ju till en stad eller liknande och då landar man på deras landningsbana oavsett.

Min personliga uppfattning är att många förväntade sig fel saker och spelet fick skit. Jag förväntade mig ett bethesda-rpg med rymdtema och lite rymdstrider och fick en fantastisk spelupplevelse.

Skärmdumpsmästare
Skrivet av Kalliban:

Man kan naturligtvis redan resa i rymden och ha rymdstrider osv sedan releasen. Det som många klagat på är att man inte kan flyga ner i atmosfär och landa var man vill liknande rena rymdspel som ko mans sky osv. Istället väljer man att landa och så laddar den en liten video av landningen på förutbestämda ställen. Samma med överljushopp, det är en liten sekvens och sen laddas man in i nästa solsystem.

För mig personligen är det helt fine som det är, speciellt överljushoppen. Men klart de skulle kunna ladda i bakgrunden istället och låta hoppen ta några sekunder för att dölja laddskärmen... Att kunna landa var som helst vore väl kanske kul, men oftast vill man ju till en stad eller liknande och då landar man på deras landningsbana oavsett.

Min personliga uppfattning är att många förväntade sig fel saker och spelet fick skit. Jag förväntade mig ett bethesda-rpg med rymdtema och lite rymdstrider och fick en fantastisk spelupplevelse.

Fast det är ju inte förutbestämda ställen, världarna är skapade sedan innan, procedural förstås, men du landar ju där du pekat så att säga. Så hittar du ett häftigt ställe kan jag med lite precision hitta samma ställe.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Man kan naturligtvis redan resa i rymden och ha rymdstrider osv sedan releasen. Det som många klagat på är att man inte kan flyga ner i atmosfär och landa var man vill liknande rena rymdspel som ko mans sky osv. Istället väljer man att landa och så laddar den en liten video av landningen på förutbestämda ställen. Samma med överljushopp, det är en liten sekvens och sen laddas man in i nästa solsystem.

För mig personligen är det helt fine som det är, speciellt överljushoppen. Men klart de skulle kunna ladda i bakgrunden istället och låta hoppen ta några sekunder för att dölja laddskärmen... Att kunna landa var som helst vore väl kanske kul, men oftast vill man ju till en stad eller liknande och då landar man på deras landningsbana oavsett.

Min personliga uppfattning är att många förväntade sig fel saker och spelet fick skit. Jag förväntade mig ett bethesda-rpg med rymdtema och lite rymdstrider och fick en fantastisk spelupplevelse.

Ah, jag förstår. Jo men No Mans Sky satte ju verkligen ribban (från vad jag sett, har inte hunnit med det heller) i hur man reser mellan planeter...det där du beskriver låter ju väldigt likt Destiny 2, vilket också fungerade då det inte var ett "rymdspel" i den bemärkelsen, men jag hade nog trott att det var bättre i Starfield än så.
Det du säger påminner mig lite om Anthem också, där man på den beryktade E3-filmen ser hur de hoppar i sina dräkter, kliver ut på flight deck på basen och bara kastar sig ut för att utforska den spännande miljön man befinner sig i. Flygande skulle du ju kunna ta dig vart du ville, dyka ner i en göl som visade sig rymma enorma grottsystem att utforska under vattenytan...herregud vilken upplevelse de utlovade!

När (var det beta?) releasen ko så klev du in i din dräkt och teleporterade direkt till en zon där du skulle göra ditt uppdrag. Besvikelsen blev monumental. Det var ju som att fresta med ett WoW och leverera en korridor-shooter.

Jag förstår fortfarande inte det där...hur kan man visa upp någonting som skulle vara helt klockrent i spelform, väcka intresset hos miljoner (vill jag tro), och sen inte ge dem exakt de de vill ha...gillar de inte pengar eller? Lika konstig som reklamen på de där enkla mobilspelen som ändå ser rätt underhållande ut, som inte alls speglar det egentliga spelet.
Vad är det de inte förstår när de gör ett så pissigt spel att de måste sälja in det med ett helt annat spel som inte finns, istället för att bara göra det jävla spelet som väckte folks intresse till att börja med!?

Nu blev jag förbannad också...lika bra jag öppnar en öl istället.

Medlem

Det ironiska är att ett mindre spel jag klarade ut tidigare i år, Chorus, hade mer realistiska rymdstrider och resor mellan planeter än Starfield utan en massa laddpunkter. No Man's Sky gör det även bättre av vad jag har sett.

Varför lyckas dessa budgetspel men inte Starfield?

Jag har sett folk försvara det på olika sidor hur det skulle ta miljontals ljusår för att åka från en planet till en annan...🤦‍♂️ Som om ingenting annat man gör i spelet är orealistiskt men när det kommer till rymdresor, då ska det minsann snackas om fysik och antal ljusår. Kom igen för fan. En utav de tramsigaste förklaringarna jag har läst. Det är ett spel där allting är möjligt att lösa, ingen jäkla rymdsimulation där allting måste stämma till 100%.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ah, jag förstår. Jo men No Mans Sky satte ju verkligen ribban (från vad jag sett, har inte hunnit med det heller) i hur man reser mellan planeter...det där du beskriver låter ju väldigt likt Destiny 2, vilket också fungerade då det inte var ett "rymdspel" i den bemärkelsen, men jag hade nog trott att det var bättre i Starfield än så.
Det du säger påminner mig lite om Anthem också, där man på den beryktade E3-filmen ser hur de hoppar i sina dräkter, kliver ut på flight deck på basen och bara kastar sig ut för att utforska den spännande miljön man befinner sig i. Flygande skulle du ju kunna ta dig vart du ville, dyka ner i en göl som visade sig rymma enorma grottsystem att utforska under vattenytan...herregud vilken upplevelse de utlovade!

När (var det beta?) releasen ko så klev du in i din dräkt och teleporterade direkt till en zon där du skulle göra ditt uppdrag. Besvikelsen blev monumental. Det var ju som att fresta med ett WoW och leverera en korridor-shooter.

Jag förstår fortfarande inte det där...hur kan man visa upp någonting som skulle vara helt klockrent i spelform, väcka intresset hos miljoner (vill jag tro), och sen inte ge dem exakt de de vill ha...gillar de inte pengar eller? Lika konstig som reklamen på de där enkla mobilspelen som ändå ser rätt underhållande ut, som inte alls speglar det egentliga spelet.
Vad är det de inte förstår när de gör ett så pissigt spel att de måste sälja in det med ett helt annat spel som inte finns, istället för att bara göra det jävla spelet som väckte folks intresse till att börja med!?

Nu blev jag förbannad också...lika bra jag öppnar en öl istället.

Grejen med Starfield var ju att de visade exakt hur det funkade och förklarade saker långt i förväg. Jag personligen ville inte ha ett no mans sky, jag ville ha fallout i rymden och det jag fick var fallout i rymden med rymdstrider och fritt flygande inom solsystem. Fantastiskt tyckte jag, men uppenbarligen tycker många andra annorlunda. Tråkigt såklart, men lite märkligt när de var så öppna och visade flera timmar av gameplay och intervjuer etc långt innan release.

Medlem

Gillar att det kommer fler saker till Starfield. Ett av få spel som jag klarat av i min steam katalog på 360+ spel

Tydligen är min smak kass men jag gillar starfield och dess side quests (fractions). MQ blev lite meh, men tycker spelet blev som jag förväntade mig. Ett av mina 10-topp spel i mängden av timmar jag lagt. (Men jag har begränsat med tid så det säger väl inte så mycket).

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Svårt att finna dina åsikter trovärdiga när du använder ChatGPT i dina diskussioner.

Du får gärna fortsätta ditt gripande ur luften i brist på något substansiellt att förmedla.
Jag vet inte om jag ska ta ditt med flera andras påståenden i era försök att hävda er som en komplimang eller en förolämpning.

Språkförbistringen bland många svenskar är något som diskuteras på olika plan och ChatGPT gör nog knappast det hela bättre. Smarta lurar har gjort människor dumma och ChatGPT berövar människan sina tankar, ord och språk.

Eller som Victor Klemperer uttryckte sina tankar i skrift:

Varje språk som får användas fritt kommer att tjäna alla mänskliga behov; det tjänar både förnuftet och känslan, det är både meddelande och samtal, monolog och bön, önskan, befallning och besvärjelse. LTI tjänar endast besvärjelsen. Vilket personligt eller offentligt område ämnet än gäller; nej, det stämmer inte, lika litet som LTI gör skillnad på skriftspråk och talspråk, skiljer det mellan privat och offentligt - allting är tal och allt är offentlighet. "Du är ingenting, ditt folk är allt", lyder en av dess paroller. Det betyder att du aldrig är ensam, aldrig bara med de dina, du är alltid sedd av ditt folk.
Därför vore det också vilseledande att säga att LTI på varje område uteslutande är inriktat på viljan. Ty den som riktar sig till viljan, riktar sig också till individen, även om han riktar sig till den av individer sammansatta allmänheten. LTI är helt inriktat på att beröva individen sitt individuella väsen, att avtrubba hans personlighet, att göra honom till en tanketom, viljelös del av en flock som drivs och hetsas åt ett visst håll, en atom i ett framrullande stenblock. LTI är massfanatismens språk. När LTI riktar sig till individen, och då inte bara till hans vilja, utan också till hans tänkande, i form av en lära, lär det ut metoder för att framkalla fanatism och massuggestion.

Ur den till svenska översatta LTI. Notizbuch eines Philologen (1975) av Victor Klemperer

Du kan byta ut ordet LTI (Lingua Tertii Imperii) mot
ChatGPT. Jag kommer aldrig använda ChatGPT eller dylikt frivilligt ty människan är en suverän subjektiv varelse med egna tankar, känslor, ord och språk, inte ett objekt.

Alla människor har att välja mellan att vara ett får i flocken eller en herde över sig själv. Vilken kommer du fortsättningsvis att vara?

Skrivet av Ender:

Nu ska vi se...du nämner ett argument rotat i fysik till varför "rymdresor" inte skulle vara trovärdiga i spelet, för att direkt därefter förklara att det är bättre att "hoppa" mellan planeterna istället. Förbryllat sippar jag vidare på mitt kaffe.

Ja, jag nämner precis varför också om du läser lite mer noggrant och får i dig en kopp kaffe till, så att resonemanget för dig klarnar.
Du blandar äpplen och päron, medvetet eller omedvetet Endy.
Att hoppa är inte fysikaliskt uteslutet i vårt universum, skriver jag till dig och sipprar förbryllat vidare på mitt kaffe.

Det görs redan rymdresor i spelet, däremot görs inga överljus resor med grund i fantasy i spelet.
Att hoppa är inte samma sak om att accelerera ett massobjekt (skepp).

Däremot saknar jag faktiskt manuell landning och uppskjutning i Starfield.

Skrivet av Bullen86:

Det ironiska är att ett mindre spel jag klarade ut tidigare i år, Chorus, hade mer realistiska rymdstrider och resor mellan planeter än Starfield utan en massa laddpunkter. No Man's Sky gör det även bättre av vad jag har sett.

Varför lyckas dessa budgetspel men inte Starfield?

Jag har sett folk försvara det på olika sidor hur det skulle ta miljontals ljusår för att åka från en planet till en annan...🤦‍♂️ Som om ingenting annat man gör i spelet är orealistiskt men när det kommer till rymdresor, då ska det minsann snackas om fysik och antal ljusår. Kom igen för fan. En utav de tramsigaste förklaringarna jag har läst. Det är ett spel där allting är möjligt att lösa, ingen jäkla rymdsimulation där allting måste stämma till 100%.

Det är ingen som har påstått att rymdsimulationen måste stämma till 100% förutom att du påstår att någon påstått det. Tvärtom.

Chorus som är ett alldeles utmärkt spel har verkligen inte mer realistiska strider i rymden än Starfield. Att påstå det är att fara med osanning och villfarelser tyvärr.

Däremot har Chorus definitivt ett mer sammanhängande sätt att färdas i rymden i sann fantasy eller Hollywood anda, men det har inget med fysikalisk realism och "realistiskt" att göra.

Rent tekniskt prioriterar No Man's sky vissa saker och Starfield prioriterar andra saker, där båda ställs inför hårdvarubegränsningar och val, det är inget konstigt med det.
Du kan räkna på det själv, om du har förmågan, hur lång tid det skulle ta för ett skepp att resa exempelvis mellan Jorden och andra planeter i vårt solsystem, ta resan mellan Jorden och Mars till exempel. Lägg då till att Starfield har massvis av solsystem. Det tar sin beskärda tid.

Skrivet av Kalliban:

Grejen med Starfield var ju att de visade exakt hur det funkade och förklarade saker långt i förväg. Jag personligen ville inte ha ett no mans sky, jag ville ha fallout i rymden och det jag fick var fallout i rymden med rymdstrider och fritt flygande inom solsystem. Fantastiskt tyckte jag, men uppenbarligen tycker många andra annorlunda. Tråkigt såklart, men lite märkligt när de var så öppna och visade flera timmar av gameplay och intervjuer etc långt innan release.

Precis, Bethesda visade i förväg vad som gällde och människor var lyriska. Jag har redan No Man's Sky om jag vill spela som i No Man's Sky. Jag ville också ha ett Fallout/Skyrim i rymden och det fick vi med råge.

Vändningen runt Starfield kom när det stod klart att Starfield blev exklusivt under Microsoft, inte särskilt oväntat om du frågar mig.
Opinionsmässigt har det varit mycket negativ kritik mot de flesta av Microsoft uppköpta studios och spel med start efter uppköp eller annonsering av uppköp. Jag har vittnat om hur spelare, däribland vänner som varit supertaggade på just Starfield, i stället börja leta fel och ägna sig åt nitpicking. Nästan lite komiskt och rentav tragiskt.

Jag hoppas att de besvikna Playstation fans som går utan nya spel från Sony dag ut och dag in får Starfield med flera. Spelarna över flera format har redan fått många andra spel genom Microsofts strategi bestående av massiv produktion och lansering av spel.

PS
Nu blev jag taggad på att spela Starfield.

Medlem

Starfield är nog ett spel som behöver göras om i grunden för att bli intressant på riktigt, ungefär som det blev med No Man's Sky.
Finns ju mycket potential, men desto mer som håller spelet tillbaka pga. Bethesdas stelbenthet.

Skrivet av Majinbuu:

Oj vad tiden går fort, känns som spelet kom förra året…
Hoppas de lyckas 😀

Håller med, man blir ju mörkrädd.

Skrivet av AELDSTAR:

Rent tekniskt prioriterar No Man's sky vissa saker och Starfield prioriterar andra saker, där båda ställs inför hårdvarubegränsningar och val, det är inget konstigt med det.
Du kan räkna på det själv, om du har förmågan, hur lång tid det skulle ta för ett skepp att resa exempelvis mellan Jorden och andra planeter i vårt solsystem, ta redan mellan Jorden och Mars till exempel. Lägg då till att Starfield har massvis av solsystem. Det tar sin beskärda tid.

Precis, Bethesda visade i förväg vad som gällde och människor var lyriska. Jag har redan No Man's Sky om jag vill spela som i No Man's Sky. Jag ville också ha ett Fallout/Skyrim i rymden och det fick vi med råge.

Jag tror vi var många som hoppades på det "ultimata" rymd-rpg spelet med Starfield, och då känns det ju som att själva rymdresandet helt enkelt borde varit så mycket mer än bara en glorifierad fast travel-meny. Sen håller jag också med om att det inte behöver eller ska vara nått rymd-survival-simulator, men nog behövde rymdresandet vara något mer än det blev i det färdiga spelet. Nu blev det ju ungefär som med The Outer Worlds, där det knappt ens känns som man är "i rymden", det känns bara som olika delar av en spelvärld man snabbreser emellan...

Medlem

Shit vad många som klagar på Starfield och det verkar ha blivit en grej här nu att säga "tåget har gått".
Jo visst det var inte alla som gillade det. Jag sjölv vsr lite besviken för de hypade upp spelet över skyarna.
Men i slutändan hade jag kul med det.
Men spelet är verkligen inte dött. Det har ett väldigt starkt community och det finns mängder med moddar som man kan tweaka spelet och lägga till/ta bort sånt man vill ha eller inte gillar.

Sen, kolla bara No man's sky. Herrejösses vilken vändning! De vände det spelet från att vara en steril och stensöd och svintråkig på.alla sätt och vis med mestadels negativa omdömen, till att nu vara uppskattat och älskat av så många

Så nej, det är absolut inte för sent för Starfield. Faktum är att det är rikrigt kul nu

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Grejen med Starfield var ju att de visade exakt hur det funkade och förklarade saker långt i förväg. Jag personligen ville inte ha ett no mans sky, jag ville ha fallout i rymden och det jag fick var fallout i rymden med rymdstrider och fritt flygande inom solsystem. Fantastiskt tyckte jag, men uppenbarligen tycker många andra annorlunda. Tråkigt såklart, men lite märkligt när de var så öppna och visade flera timmar av gameplay och intervjuer etc långt innan release.

Det här håller jag 100% med om. Starfield är gjort av Fallout studion så det är väl inte så konstigt om spelet påminner mer om Fallout än vad det påminner om No Mans Sky? Och som du säger fanns det mycket information om spelet i förväg och jag vill till och med minnas att jag såg en ganska lång gameplay video där Todd berättade om vad vi hade att förvänta oss. Varför folk sedan satte sig med spelet och gapade över att det inte blev No Mans Sky 2 är märkligt. Ungefär som att man när The Last of Us kom skulle bli besviken över att spelet inte är ett nytt Resident Evil. Varför känns det som att folket bakom Uncharted har gjort The Last of Us? Det är väl ett zombie spel? Varför är det inte Resident Evil? Varför kan jag inte skjuta ner flygplan i Microsoft Flight Simulator 2024 det har jag ju kunnat göra i Ace Combat sedan 90-talet. Dåligt!

Medlem
Skrivet av PontusT:

Shit vad många som klagar på Starfield och det verkar ha blivit en grej här nu att säga "tåget har gått".
Jo visst det var inte alla som gillade det. Jag sjölv vsr lite besviken för de hypade upp spelet över skyarna.
Men i slutändan hade jag kul med det.
Men spelet är verkligen inte dött. Det har ett väldigt starkt community och det finns mängder med moddar som man kan tweaka spelet och lägga till/ta bort sånt man vill ha eller inte gillar.

Sen, kolla bara No man's sky. Herrejösses vilken vändning! De vände det spelet från att vara en steril och stensöd och svintråkig på.alla sätt och vis med mestadels negativa omdömen, till att nu vara uppskattat och älskat av så många

Så nej, det är absolut inte för sent för Starfield. Faktum är att det är rikrigt kul nu

Vad pratar du om? Starfield har inte uppdaterats på ett nämnvärt vis sedan det släpptes så att det "är riktigt kul nu".

Som någon träffsäkert skrev tidigare i tråden, Starfield känns precis som en modd till Fallout 5, dvs nåt som 20 entusiaster hade kunnat skapa på några år under sin fritid gratis, inte en megaproduktion som engagerat en multi-sitestudio sju år och som kostat över 2 miljarder kronor.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag tror vi var många som hoppades på det "ultimata" rymd-rpg spelet med Starfield, och då känns det ju som att själva rymdresandet helt enkelt borde varit så mycket mer än bara en glorifierad fast travel-meny. Sen håller jag också med om att det inte behöver eller ska vara nått rymd-survival-simulator, men nog behövde rymdresandet vara något mer än det blev i det färdiga spelet. Nu blev det ju ungefär som med The Outer Worlds, där det knappt ens känns som man är "i rymden", det känns bara som olika delar av en spelvärld man snabbreser emellan...

Ja, alltså det är lätt för många att ha orimliga förväntningar på spel, utvecklingsteam och hårdvara. Jag hade fortfarande orimliga förväntningar på spel runt lanseringen av Playstation 4 för kanske 12 år sedan. Fast jag antar att jag har mognat och förstått vilka begränsningar som finns med digital hårdvara.
(Där och då trodde jag att jag aldrig mer skulle köpa en Xbox, Playstation 4 gjorde så många saker rätt utom skituttaget på kontrollen, batteritiden och gummit på spakarna. Och nu väntar jag och många andra på att Sony ska anpassa PS Plus och släppa betydligt fler av de spelserier som vi gillar, så att Playstation känns mer relevant igen.)
Jag har inte förväntningar på spel längre, i stället betraktar jag och lyssnar på vad utvecklarna visar upp om sina spel. När jag väl sedan spelar spelet, så analyserar jag styrkorna och vad utvecklarna vill förmedla (det som får mig och andra att kanske vilja spela och uppleva spelet i fråga).

Det känns väldigt skönt att inte vara det där barnet som vill ha mammas mjölk, för att sedan skrika på mamma efter mjölk, när mamma i stället har lagat och serverat köttbullar. När mamma dessutom varit tydlig med att det serveras köttbullar i stället för mjölk, så äter jag och njuter av köttbullarna i stället för att kräva och förvänta mig, rentav börja bete mig hatiskt mot mamma, över min självbedragande och upphaussade förväntan på mjölk. Visst det må vara gott med mjölk, men köttbullar står på menyn.

Nu håller jag inte riktigt med om att rymdresandet är en snabbresemeny. Som Kalliban skriver så kan du både flyga runt planeter, hamna i strid och kommunikation med andra skepp, borda andra skepp och rymdstationer etcetera. Det jag saknade initialt är att kunna landa fritt på planeterna och att uppskjutning och landning hade gått att göra manuellt eller skippa. Uppskjutning och landning går som bekant att göra i No Man's Sky, men det spelet är oerhört tekniskt begränsat på många andra sätt i förhållande till Starfield, där begränsningar i hårdvara spelar in, vilket gör att utvecklare måste prioritera tid, budget och resurser.

Skrivet av PontusT:

Shit vad många som klagar på Starfield och det verkar ha blivit en grej här nu att säga "tåget har gått".
Jo visst det var inte alla som gillade det. Jag sjölv vsr lite besviken för de hypade upp spelet över skyarna.
Men i slutändan hade jag kul med det.
Men spelet är verkligen inte dött. Det har ett väldigt starkt community och det finns mängder med moddar som man kan tweaka spelet och lägga till/ta bort sånt man vill ha eller inte gillar.

Sen, kolla bara No man's sky. Herrejösses vilken vändning! De vände det spelet från att vara en steril och stensöd och svintråkig på.alla sätt och vis med mestadels negativa omdömen, till att nu vara uppskattat och älskat av så många

Så nej, det är absolut inte för sent för Starfield. Faktum är att det är rikrigt kul nu

Spelet är verkligen inte dött som tur är, då hade Bethesda gjort en Sony och Concord och det är inte Starfield i närheten av. Även om det finns många som påstår annat av olika skäl och kanske agendor.

Både No Man's Sky och Starfield har vuxit och växer i olika riktningar och det är roligt med variation tänker jag.

Skrivet av EmmaGah:

Det här håller jag 100% med om. Starfield är gjort av Fallout studion så det är väl inte så konstigt om spelet påminner mer om Fallout än vad det påminner om No Mans Sky? Och som du säger fanns det mycket information om spelet i förväg och jag vill till och med minnas att jag såg en ganska lång gameplay video där Todd berättade om vad vi hade att förvänta oss. Varför folk sedan satte sig med spelet och gapade över att det inte blev No Mans Sky 2 är märkligt. Ungefär som att man när The Last of Us kom skulle bli besviken över att spelet inte är ett nytt Resident Evil. Varför känns det som att folket bakom Uncharted har gjort The Last of Us? Det är väl ett zombie spel? Varför är det inte Resident Evil? Varför kan jag inte skjuta ner flygplan i Microsoft Flight Simulator 2024 det har jag ju kunnat göra i Ace Combat sedan 90-talet. Dåligt!

Snyggt resonemang. Spelutvecklare bidrar med en del av sig själva och sin kollektiva prägel på ett spel. Lite som att jag känner av vem som har gjort filmen när jag tittar på en film av Bergman, Bertolucci eller Fellini.

Skrivet av Slimebeast:

Vad pratar du om? Starfield har inte uppdaterats på ett nämnvärt vis sedan det släpptes så att det "är riktigt kul nu".

Som någon träffsäkert skrev tidigare i tråden, Starfield känns precis som en modd till Fallout 5, dvs nåt som 20 entusiaster hade kunnat skapa på några år under sin fritid gratis, inte en megaproduktion som engagerat en multi-sitestudio sju år och som kostat över 2 miljarder kronor.

Nu har du allt fått något om bakfoten? Bethesda har släppt flera uppdateringar till Starfield, vilket har tillfört mycket och gör att spelet är hiskeligt underhållande att spela nu, och det finns gott om modifikationer tillgängliga inom communityn.

Gillar en människa Bethesdas spel, så är det väldigt sannolikt att samma människa gillar rollspelet Starfield.

Att du och någon annan siktar på stjärnorna och landar i grantopparna i er beskrivning av Starfield som en mod av Fallout 5, beror troligtvis på att ni inte har spelat särskilt mycket eller många timmar av spelet. Tidigare i diskussionen har det påtalats med stor och adekvat träffsäkerhet att Starfields intro är dess Akilleshäl. Tar då spelaren sig aldrig bortom introt, kanske för att det finns en rastlöshet eller på grund av en NPF-diagnos (inget ont om människor med NPF-diagnoser), så missar de också delarna av Starfield som är mästerligt utförda. Starfield är en så kallad slow starter, som växer och växer och växer till att bli alldeles, alldeles njutbart. Och som EmmaGah skrev ungefär, vapnen och striderna är väldigt underhållande. Lägg till dialogen och valen.

Auf wiedersehen! Ich muss jetzt Starfield spielen.
...

Medlem

Problemet med Starfield är Bethesdas motor. Dom har byggt den över decennier och kan använda den licensfritt, så varför byta till UE5, Unity eller någon annan licensavlagd motor? (Ja, förutom att varenda spel de släppt känns som exakt samma spel med ett nytt texture pack då?).

Det är svårt att komma ifrån att motorn ursprungligen byggdes för Oblivion, eller kanske till och med Morrowind?
Mest påtagligt är att Bethesda absolut kunnat avgöra vad som är svagheterna i sin motor, men inte byggt om något, utan lappat och lagat istället.

Spelar man Oblivion från 2006 och sedan Starfield direkt efter, så kommer animationer, inventory-hantering och NPC interaktion alla kännas igen.

Summa summarum: Man kan inte kontinuerligt sminka en gris och förvänta sig att den till slut blir vacker, det kommer alltid att vara en gris

123
Skriv svar