Battlefield 6 saknar ray-tracing – prestanda viktigare
Jag som grafiknörd hade förstås sett en riktig Ray-tracing implementering, men finns ju många exempel på spel som klarat sig bra utan.
Något jag hellre ser bli en standard inom spel är Path-tracing. Gudomligt i Cyberpunk. Så nära realism vi kommer.
Vill man ens ha realism? Skulle vara väldigt obehagligt att spela om morden kändes verkliga.
Battlefield är ju ett spel som har mer att tjäna på ray tracing än mångra andra just pga all destruction. The Finals är ett spel som är ett bra exempel på detta! Men om de inte lyckas få vettig prestanda på det så är det lika bra att låta bli 😅
Det finns nog många som sitter på dyra riggar och spelar det väldigt casual och hellre hade spelat med ray tracing, uppskalning och frame gen än optimerat för att prestera på topp (det är ju inte direkt en competitive shooter i sig).
Vill man ens ha realism? Skulle vara väldigt obehagligt att spela om morden kändes verkliga.
Så mord i filmer är inget för dig hör jag.
Klart man vill ha realism annars hade vi kunnat stanna kvar på 16 bit.
RT är viktigt, det är de moderna inom grafik, de som klagar sitter antagligen på konsol eller trötta grafikkort.
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Tyckte betan såg bra ut. Ju mer lull-lull desto mer som stör mig från att se Fi.
Jag har inget att tillägga förutom att jag håller med furir Revär här ovanför.
Raytracing påminner mig lite om Nvidia hairworks, något man stängde av för att få FPS men spel inlevelsen var lika bra för det, sedan blev datorerna så kraftfulla att det bara finns där som standard. Förhoppningsvis så når Raytracing samma sak, för just nu är det bara meningslöst.
Raytracing är spännande teknik, men verkligen inget krav i en online shooter. Det är trevligt att ha i spel som drar nytta av det på ett helt annat sätt - t.ex. Alan Wake 2 och Control där ljuset gör väldigt mycket för att lyfta atmosfären I spelen. Ska man ha Raytracing ska det helst användas i samband med mörker så att ljuset verkligen fyller en funktion, och mörka banor i multiplayer-spel är sällan särskilt bra eller roliga.
I Battlefield V var det ingenting man ens lade märke till såvida man inte aktivt gick omkring och tittade efter det. Det blev mest bara en bock i checklistan för marknadsföring.
Så mord i filmer är inget för dig hör jag.
Klart man vill ha realism annars hade vi kunnat stanna kvar på 16 bit.
RT är viktigt, det är de moderna inom grafik, de som klagar sitter antagligen på konsol eller trötta grafikkort.
Nä våldsporr på film är inte direkt min favorit. Och det behöver ju inte vara 16 bit grafik för att man inte vill se dödsångesten i npcer.
Nä RT är inte viktigt.
BF2042 hade inte full Ray-tracing heller... enbart BFV som körde och då var det starten på RT-eran ... känner inget behov av det, bara om det implementeras fullt ut och enbart i Singleplayer.
BFV hade väl bara reflektioner? BF2042/Dead Space: AO, Veilguard: reflektioner + AO. Frostbite lär nog få raytraced/Lumenliknande GI som standard, likt idTech8, Snowdrop och Unreal 5. Tror jag.
Raytracing gör sig bättre i storydrivna spel än i rena FPS. Visst, nu kommer BF6 ha en kampanj, så där hade det kanske varit trevligt men i själva multiplayern ser jag mycket hellre att man skippar raytracing. Men personligen är inte raytracing viktigt för mig.
Ultrawide: Break free from the ordinary. See the game as it's meant to be seen.
Raytracing är något jag aldrig har förstått mig på... alltså visst det är jävligt snyggt men det är typ det.
Raytracing har alltid känts som en kul grej/gimmick bara, för mig iaf.
Jag själv bryr mig inte riktigt om "hyper-realistisk" eller ens realistisk grafik, men såklart bra grafik är något man gärna vill ha i dagens spel.
Tycker man ofta ser att det går att få saker nästan lika snygga med fejkad ljussättning, skuggor och reflektioner till en bråkdel av prestandakostnaden. Det viktiga är nog att bestämma tidigt vilken väg man ska ta, sen är högkvalitativ och enhetlig Art Direction nästan alltid det viktigaste och avgörande ändå för att få till känslan av ett spel med ”snygg grafik”.
Nä våldsporr på film är inte direkt min favorit. Och det behöver ju inte vara 16 bit grafik för att man inte vill se dödsångesten i npcer.
Nä RT är inte viktigt.
Jo då, ray tracing var ett viktigt steg i modern spelutveckling. Att du personligen inte tycker om det eller har ett grafikkort som inte orkar dra lasset är en annan femma. I snabba fps-spel kan det dock skippas så tycker BF6 gör helt rätt val här.
"Internet är bara en fluga!"
Så mord i filmer är inget för dig hör jag.
Klart man vill ha realism annars hade vi kunnat stanna kvar på 16 bit.
RT är viktigt, det är de moderna inom grafik, de som klagar sitter antagligen på konsol eller trötta grafikkort.
Jag vet inte om jag håller med, för mig var Bad Company 2 det bästa som gjorts i serien och det är ett spel med klara arcade toner.
I multiplayerspel har aldrig ljuset varit det primära för mig.
Jag spelar på PC med ett nvidia 4070 super 😀