Battlefield 6 saknar ray-tracing – prestanda viktigare

Robot
Battlefield 6 saknar ray-tracing – prestanda viktigare
Medlem

Jag som grafiknörd hade förstås sett en riktig Ray-tracing implementering, men finns ju många exempel på spel som klarat sig bra utan.

Något jag hellre ser bli en standard inom spel är Path-tracing. Gudomligt i Cyberpunk. Så nära realism vi kommer.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Jag som grafiknörd hade förstås sett en riktig Ray-tracing implementering, men finns ju många exempel på spel som klarat sig bra utan.

Något jag hellre ser bli en standard inom spel är Path-tracing. Gudomligt i Cyberpunk. Så nära realism vi kommer.

Vill man ens ha realism? Skulle vara väldigt obehagligt att spela om morden kändes verkliga.

Medlem

Helt riktigt, i ett sånt här spel är prestandan viktigare. Njuter hellre av bra förstörelse i höga FPS än att stanna och titta på reflektioner.

Visst ray tracing såg riktigt bra ut i BFV men det är inte värt 2/3 av prestandan.

Medlem

Raytracing ligger extremt långt ner på priolistan för min del. Hoppas och tror att det även gör det hos de flesta utvecklare.

Kanske bara är jag, men jag är ute efter att PTFO. Hinner inte titta på solnedgångar och skimrande vattenpölar.
Tyckte betan såg bra ut. Ju mer lull-lull desto mer som stör mig från att se Fi.

signatur

Fifteen minutes, or it’s free!
PSN: Aktiv_Slaktkniv

Medlem

Tycker ljus och blänkande grejer har sätt bra ut i spel sedan 2009 typ så jag tror nog att det kommer att se bra ut i Battlefield 6 också även om ray tracing saknas.

Medlem

Battlefield är ju ett spel som har mer att tjäna på ray tracing än mångra andra just pga all destruction. The Finals är ett spel som är ett bra exempel på detta! Men om de inte lyckas få vettig prestanda på det så är det lika bra att låta bli 😅

Det finns nog många som sitter på dyra riggar och spelar det väldigt casual och hellre hade spelat med ray tracing, uppskalning och frame gen än optimerat för att prestera på topp (det är ju inte direkt en competitive shooter i sig).

Medlem

Fan vad skönt. Ray tracing är så jävla önidgt. Det ändra nästan ingenting man kan see med kostar så jävla mycket prestanda

Medlem

BF2042 hade inte full Ray-tracing heller... enbart BFV som körde och då var det starten på RT-eran ... känner inget behov av det, bara om det implementeras fullt ut och enbart i Singleplayer.

Medlem

I multiplayerdelen ser jag ingen förlust i att det inte kommer med. I Kampanjen hade jag gärna sett det.

Medlem

Helt rätt, Ray Tracing har fortfarande lååååånga vägar att gå innan det är fullt gångbart. Uppskattar även möjligheten att köra på äldre hårdvara med allt ögongodis påslaget.

Medlem

Det kan aldrig bli mera rätt än att skippa raytracing.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Vill man ens ha realism? Skulle vara väldigt obehagligt att spela om morden kändes verkliga.

Så mord i filmer är inget för dig hör jag.

Klart man vill ha realism annars hade vi kunnat stanna kvar på 16 bit.

RT är viktigt, det är de moderna inom grafik, de som klagar sitter antagligen på konsol eller trötta grafikkort.

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

Medlem
Skrivet av General_Omoral:

Tyckte betan såg bra ut. Ju mer lull-lull desto mer som stör mig från att se Fi.

Jag har inget att tillägga förutom att jag håller med furir Revär här ovanför.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem

Raytracing påminner mig lite om Nvidia hairworks, något man stängde av för att få FPS men spel inlevelsen var lika bra för det, sedan blev datorerna så kraftfulla att det bara finns där som standard. Förhoppningsvis så når Raytracing samma sak, för just nu är det bara meningslöst.

Medlem

Raytracing är spännande teknik, men verkligen inget krav i en online shooter. Det är trevligt att ha i spel som drar nytta av det på ett helt annat sätt - t.ex. Alan Wake 2 och Control där ljuset gör väldigt mycket för att lyfta atmosfären I spelen. Ska man ha Raytracing ska det helst användas i samband med mörker så att ljuset verkligen fyller en funktion, och mörka banor i multiplayer-spel är sällan särskilt bra eller roliga.

I Battlefield V var det ingenting man ens lade märke till såvida man inte aktivt gick omkring och tittade efter det. Det blev mest bara en bock i checklistan för marknadsföring.

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

RT är viktigt, det är de moderna inom grafik, de som klagar sitter antagligen på konsol eller trötta grafikkort.

Nä våldsporr på film är inte direkt min favorit. Och det behöver ju inte vara 16 bit grafik för att man inte vill se dödsångesten i npcer.

Nä RT är inte viktigt.

Medlem

Ray tracing förblir en gimmick. Det är alldeles för få spel som använder det på rätt sätt. Uppskalning som FSR och DLSS gör mycket mer för prestanda och grafiken.

Medlem

SP spel, älskar "God-Rays" etc, allt som kan få ljus att visas verkligare är amazz, men... När det kommer till PvP .... Läskigt många kör då redan på Low eller allt avstängt så, bättre att strunta i det och ha ett bättre presterande spel

signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem

Prestanda framför strålspårning. Ett av de allra snyggaste PS5-spelen är fortfarande releasespelet Demon's Souls som saknar RT.

Medlem

Ray-tracing är ett meme

signatur

"People say nothing is impossible, but I do nothing every day."

Medlem

Älskar ray-tracing - men i ett online FPS så är prestanda och ms viktigare.

Ännu ett rätt beslut för BF6

Medlem

Krig ska inte vara vackert så dom har gjort rätt

signatur
Medlem
Skrivet av rewoX:

BF2042 hade inte full Ray-tracing heller... enbart BFV som körde och då var det starten på RT-eran ... känner inget behov av det, bara om det implementeras fullt ut och enbart i Singleplayer.

BFV hade väl bara reflektioner? BF2042/Dead Space: AO, Veilguard: reflektioner + AO. Frostbite lär nog få raytraced/Lumenliknande GI som standard, likt idTech8, Snowdrop och Unreal 5. Tror jag.

Medlem

Raytracing gör sig bättre i storydrivna spel än i rena FPS. Visst, nu kommer BF6 ha en kampanj, så där hade det kanske varit trevligt men i själva multiplayern ser jag mycket hellre att man skippar raytracing. Men personligen är inte raytracing viktigt för mig.

signatur

Ultrawide: Break free from the ordinary. See the game as it's meant to be seen.

Medlem

Raytracing är något jag aldrig har förstått mig på... alltså visst det är jävligt snyggt men det är typ det.
Raytracing har alltid känts som en kul grej/gimmick bara, för mig iaf.

Jag själv bryr mig inte riktigt om "hyper-realistisk" eller ens realistisk grafik, men såklart bra grafik är något man gärna vill ha i dagens spel.

Medlem

Tycker man ofta ser att det går att få saker nästan lika snygga med fejkad ljussättning, skuggor och reflektioner till en bråkdel av prestandakostnaden. Det viktiga är nog att bestämma tidigt vilken väg man ska ta, sen är högkvalitativ och enhetlig Art Direction nästan alltid det viktigaste och avgörande ändå för att få till känslan av ett spel med ”snygg grafik”.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Nä våldsporr på film är inte direkt min favorit. Och det behöver ju inte vara 16 bit grafik för att man inte vill se dödsångesten i npcer.

Nä RT är inte viktigt.

Jo då, ray tracing var ett viktigt steg i modern spelutveckling. Att du personligen inte tycker om det eller har ett grafikkort som inte orkar dra lasset är en annan femma.

"Internet är bara en fluga!"

Medlem
Skrivet av Mr_Qi:

Jag vet inte om jag håller med, för mig var Bad Company 2 det bästa som gjorts i serien och det är ett spel med klara arcade toner.
I multiplayerspel har aldrig ljuset varit det primära för mig.
Jag spelar på PC med ett nvidia 4070 super 😀

1
Skriv svar