Sista på bollen Yao!!

Medlem
Sista på bollen Yao!!

Jag lyssnade på morgonpasset i P3 för något år sedan och då skickade folk in saker de fick reda på sig alldeles för sent.

Jag lärde mig att björnen sover går hon är inte farligt, bara man är varlig, jag var vuxen när jag lärde mig detta, innan dess trodde jag att den gick, bara man är vanlig.

Jag trodde även Bob hund sjöng Tralala lilla Pontus.

Jag var nog i 10 års åldern när jag förstod att skatt man betalar inte är någon piratkista full med pengar i kommunhuset.

Finns det någon fakta som ni trott hela livet eller någon låt ni har hört fel alldeles för länge?

Rackamsckafång kanske inte räknas för det var väll inte någon som fattade vad de sjöng när den var ny?

Medlem

Jag trodde i evigheter att det hette bröölopp och inte bröllop. Och att man sa durr och inte dörr.
När jag var liten tänkte jag att spaghetti hette Lucky Luke för jag trodde den karaktären hade en sån i sin mun när det var ett halmstrå.

Skrivet av AdamMK:

Jag trodde i evigheter att det hette bröölopp och inte bröllop. Och att man sa durr och inte dörr.
När jag var liten tänkte jag att spaghetti hette Lucky Luke för jag trodde den karaktären hade en sån i sin mun när det var ett halmstrå.

Jag vet att det heter dörr/dörren, men vet inte om det är nåt dialektalt men jag säger ibland "dönn" istället. Sen stoppar jag mig själv och funderar på vad det är som felar. Även tunneln blir "tunnlen", "fåglen" osv osv. Jaja, sidospår.

Medlem

Tusenstjärna” sa jag ända till jag va 36 eller något. Tusensköna heter det visst.

För övrigt säger jag fortfarande ÄLD snarare än ELD.

En polare till mig sa alltid ENKLIGEN!

Min finska mormor brukade säga FAA-SIKTE och KUTSA (skjutsa).

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

När ja va liten sa ja Farligkorv istället för Falukorv...

Medlem

Att det heter omständligt. Fast jag har fortfarande inte gått med på det. Jag vet att det är korrekt men jag använder det inte.

Redaktör
Ponny

Bälte var "välte" när jag var liten.

signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

Jag trodde länge att "jörg" var ett annat ord för gympalärare. Blev sedan informerad om att det helt enkelt var just vår gympalärare som hette "Jörgen", och att det var därför man blev ombedd att "gå till Jörgen".

Medlem

Grabben fick mig o skratta får nått år sedan när
Han skulle sägs schampo, men istället blev de bampo. 😅

signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Jag trodde genre uttalades jenre. Tror jag förstod uttalet någon gång i gymnasiet

Redaktör

När nyheterna sa "döds-soffor" hade man lite svårt att hänga med som barn.

signatur
Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Bälte var "välte" när jag var liten.

Nä men se där, trodde också det hette välte när jag var liten!
En av mina bröder tyckte alltid det var väldigt kul!

Fragtjuv

jag trodde det hette insektsnyckel. Lärde mig när jag var typ 30 år att det heter insexnyckel.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Jag trodde alldeles för länge i tonåren att sjukdomen Kolera var något som spreds via kossors avföring. Ko-Lera liksom. Uppväxt på gård med kossor också, så det är konstigt att jag inte var mer rädd för det hela då.

signatur

Videomupp

1
Skriv svar