Hollow Knight: Silksong-tråden

Medlem

Tänkte avvakta lite med där jag var och gå på upptäcktsfärd till ett område jag bara spanade in lite snabbt förut. Nu är jag någonstans jag inte har en aning om, ingen karta heller. =D

Områden:

Lyckades ta mig igenom The Mist och in i ett annat område, vad det nu hette, Organ? Cloister Organ? Spännande, men irriterande utan karta.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Köttarbjörnen:

Är det fusk att göra ett spel njutbart? Jag lever inte livet så.

Fusk är fusk. Inget konstigt med det. Så länge du njuter så är jag glad för din skull.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Tänkte avvakta lite med där jag var och gå på upptäcktsfärd till ett område jag bara spanade in lite snabbt förut. Nu är jag någonstans jag inte har en aning om, ingen karta heller. =D

Områden:

Lyckades ta mig igenom The Mist och in i ett annat område, vad det nu hette, Organ? Cloister Organ? Spännande, men irriterande utan karta.

Boss död i sagda område och den ypperligare bandesignen tog mig till ett ställe jag varit på förut!

Skulle man haft karta där jag var? Vem vet(inget svar, om du vet ;P). Det gick utan iallafall.

Fick även en ganska cool skill! Som jag säkert aldrig kommer använda, då jag alltid hellre vill ha en heal redo.

Skill:

Låste upp parry/deflect. Såg också att det var där dit man skulle för ett quest.

signatur

Skrivet av Freakon:

Fusk är fusk. Inget konstigt med det. Så länge du njuter så är jag glad för din skull.

Om ett spel kommer med easy mode, normal och hard mode. Är det fusk att spela på easy mode?

Medlem

Om ett spel kommer med easy mode, normal och hard mode. Är det fusk att spela på easy mode?

Nej. Men att använda fusk är fusk. Det är bara så det är. Det är ingen åsikt. Häng inte upp dig på det.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Releasehästryttare
Skrivet av Freakon:

Nej. Men att använda fusk är fusk. Det är bara så det är. Det är ingen åsikt. Häng inte upp dig på det.

"Det är bara skill"

https://i.imgur.com/3HjXLOF.mp4

Skrivet av Freakon:

Det var knappast jag som startade den här konversationen. Det verkar mest som att du och bild mannen har problem. Fuskar gör man mot andra spelare i multiplayer. Att jag ändrade inställningarna lite är knappast fusk.

Releasehästryttare

To be fair ..

Efter nån sa att man kunde spara spelet innan man dog för att inte bli av med sina beads så började jag också med det ..

Skrivet av Devan:

Har inte alls sagt att jag är bäst på spelet. Men jag har rört gräs den här sommaren och pratat med en kvinna. Du kanske ska fokusera lite mer på ditt liv och mindre på bilder.

Releasehästryttare

Det var knappast jag som startade den här konversationen. Det verkar mest som att du och bild mannen har problem. Fuskar gör man mot andra spelare i multiplayer. Att jag ändrade inställningarna lite är knappast fusk.

"Fusk är inte fusk" .. vilken härlig värld vi lever i när vi inte behöver bry oss om sanningen.

Medlem

Såja efter 2 dagars paus spelade man lite idag och fick lite progress, bossfaen gick ner och man gjorde lite sidequests. Nya tag imorn

Skrivet av Devan:

"Fusk är inte fusk" .. vilken härlig värld vi lever i när vi inte behöver bry oss om sanningen.

https://www.yourtango.com/sites/default/files/image_blog/2025...

Ju mer jag ser dig skriva, desto mer är jag rätt säker på hur du är som en person. Du kanske ska stänga av datorn lite och gå ut i solen lite. Du tar lite väl illa upp över att jag sänkte svårighets graden något i ett spel för att det passade mig.

Medlem

Trors att jag jobbar hela helgen så har jag hunnit spela 4.5 timmar. Jag läser sparsamt i den här tråden då jag vill undvika att veta för mycket, får kolla in hit mer när jag spelat längre.

Än så länge är det inte direkt något musikstycke som fastnat på hjärnan som i Hollow Knight.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag tycker Silksong är svårare. Problemet som jag ser det är att man till en början knappt hittar Mask Shards eller får en uppgradering till sin nål i samma tempo som i Hollow Knight. Därtill att många fiender kör två masker skada (vilket typ bara skedde mot slutet på HK och vissa större fiender) och även omgivningen ibland. Jag skuttar igenom ett område med fokus på plattforming och så får jag hälften så mycket chanser än vanligt. Det är inte så kul, och extremt mycket svårare än förut.

Spelet är generellt mycket svårare bara för det då dina misstag straffar dig så ofantligt mycket mer i Silksong än i Hollow Knight. Lär man sig dock ganska snabbt hur man hanterar Hornet på bästa sätt genom pogo och tools så jämnar det väl ut sig.

Vad roligt att vi tycker precis tvärtom. Jag hade gärna sluppit att jaga uppgradering till vapnet som man gjorde i första spelet.

Medlem
Skrivet av Devan:

To be fair ..

Efter nån sa att man kunde spara spelet innan man dog för att inte bli av med sina beads så började jag också med det ..

https://media.tenor.com/DQ_XnktEJJAAAAAM/yoda-star.gif

It’s nog a bug it’s a feature

Releasehästryttare

Du tar lite väl illa upp över att jag sänkte svårighets graden något i ett spel för att det passade mig.

Inte det minsta!

Vill man fuska i singleplayer spel så är jag helt för det!

Men hoppar man in i en tråd och skryter att "man klarat spelet, med fusk" och sen sätter ett betyg på spelet så är det några som kommer undra vad man tänker med.

Skrivet av Kavakava83:

It’s nog a bug it’s a feature

Releasehästryttare
Skrivet av lonian:

Trors att jag jobbar hela helgen så har jag hunnit spela 4.5 timmar. Jag läser sparsamt i den här tråden då jag vill undvika att veta för mycket, får kolla in hit mer när jag spelat längre.

Än så länge är det inte direkt något musikstycke som fastnat på hjärnan som i Hollow Knight.

Det angående musiken har du helt rätt i, jag har en HK sång fast i hjärnan just nu ^^

Hoppas du har ledigt nån dag i veckan så du kommer ikapp!

Såg att jag ligger på 14 timmar nu, sitter på första bossen som har fler än en fas och den är galet snabb i fas 2, tror den inte kommer vara några problem när jag vaknar i morgon dock

Releasehästryttare

Musiken har nu laddats upp officiellt på Larkins YT sida om någon vill stödja honom:

Medlem
Skrivet av lonian:

Musiken är enligt mig fantastisk på sina ställen. Eller, i dom flesta områdena skulle jag säga, en del bättre än andra, såklart.

Nu får dagens äventyr vara klart, en del trevlig progress igen, men som vanligt, en hel del backtrackande, utforskande och sidequests.

signatur

Medlem
Skrivet av Fezk:

Jag tycker dom ändå fått till balansen bra med svårighetsgraden. Lagom utmanande hittills efter dryga 22 timmar spelade. Inte stött på någon riktigt stoppkloss till boss ännu.

Nu var det ett tag sen jag körde Hollow Knight, men SÅ mycket svårare är väl inte Silksong ändå, eller?

Må kanske låta en gnutta "elitistiskt", vilket inte är meningen, men är bara så jag upplever det.

Jag tycker också balansen är bra för mig. Inga större problem med något. någon boss och något fienderum har jag dött 4-5 ggr på. Men det är tight överallt och utmanande. För mig är det inga problem då jag är knäpp och spelat för mycket liknande fast svårare saker.

"Problemet" för många är att skill ceilingen för att strida med hela hornets register är högre i Silksong och inlärningskurvan brantare. Team Cherry har därför behövt göra fiender (och balanserat svårigheten) som är anpassade att vara utmanande när man behärskar hela hornets register. Var orolig för detta direkt (att spelet tappar många spelare) när man fick se Hornets moveset i trailers. Eftersom bossarna i första spelet hade väldigt djupt och tight rörelsemönster. Det är ofta höghastighetspogo, både run och dash, det är ledgejumps, flera olika lång och halvdistansvapen, heal i luften o sv. Det kommer dessutom väldigt tidigt i spelet. Inlärningskurvan blir brant. Verkar ju också som att user reviews på metacritic ger det 87 istället för 90+ eftersom många tycker det är för svårt.

Summering: har du lite erfarenhet från liknande spel så blir Silksong alldeles för svårt. Har man god spelvana överlag och rutin så kan Silksong fortfarande kännas för svårt.
Har man spelat för mycket liknande saker så kan Silksong faktiskt kännas ungefär lika svårt eller till och med lite lättare än Hollow Knight.

Skrivet av Devan:

Inte det minsta!

Vill man fuska i singleplayer spel så är jag helt för det!

Men hoppar man in i en tråd och skryter att "man klarat spelet, med fusk" och sen sätter ett betyg på spelet så är det några som kommer undra vad man tänker med.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/9/93/Buddy_ch...

Det är inte direkt ett skryt att man har klarat ett singelplayer spel. Det är en öppen tråd om Silkmaster och folk skriver om sin uppfattning av spelet. Jag kan ju omöjligt sätta ett betyg på ett spel jag inte klarat av.
Jag har tittat lite vidare i tråden och du har skrivit rätt mycket. Så du är lite av ett neurotiskt fanboy som inte riktigt klarar av att någon tycker annorlunda om ett spel än dig. Kul attityd. Seriöst så släpp lite på spelandet och gå ut och kanske gör något annat en stund.

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Verkar ju också som att user reviews på metacritic ger det 87 istället för 90+ eftersom många tycker det är för svårt.

Detta kan jag tycka är smått larvigt dock. Vad förväntar man sig egentligen? Självklart kommer spelet vara utmanande då första var det. Det känns lite som om man skulle ge FromSoftwares spel ett stort minus för att det är utmanande, när man mycket väl vet att deras spel är just det, utmanande.

Jag kan förstå att man skulle göra det om spelet är helt omöjligt/overtuned utan dess like.

Men är Silksong FÖR svårt? Absolut inte skulle jag säga. Är det utmanande(ibland t o m, riktigt utmanande) på sina ställen? Självklart.

Har man skapliga reflexer, tålamod och utnyttjar spelets resurser behöver man inte vara någon gamer-gud för att progressa i Silksong.

Jag tror många stressar upp sig på bossar/utmaningar och det är därför det går åt skogen ofta. För att jämföra med Froms spel igen där många panikrullar och dör på grund av det, istället för att chilla och rulla vid rätt tillfälle istället(ibland lättare sagt än gjort, men ja ).

signatur

Medlem

Har lirat 11 timmar nu, och jag hör vad ni säger angående svårighetsgraden. Hollow Knight vet jag att jag tyckte var ùbersvårt också på sina håll, det är liksom någon som hör till. Älskar känslan av att ha klarat ut något riktigt utmanande så hoppas de inte nerfar spelet alltför mycket innan jag är färdig med det.

Är uppe på riktigt högt betyg från mig än så länge, får la se när sluttexterna rullar sen.

Angående fuska sönder spelet så att man kommer i mål, det anser jag väldigt tråkigt. Utvecklarna har designat spelet så som det skall spelas, är det för svårt så byt spel istället!

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled | Vanilla-PS5

Moderator

Efter en liten paus har jag själv landat i att jag älskar spelet hittills. Silksong är på sina håll ett betydligt mycket svårare spel än Hollow Knight, men jag tycker inte det är så svårt personligen att jag skulle vilja ge upp eller så. Trots mina klagomål tidigare har jag aldrig riktigt fastnat, utan bara känt en del frustration.

Var kommer den ifrån? Svårt att säga exakt, men jag tror det mest har med att jag kom in i spelet med fel förväntningar. Silksong må se ut och ha knappar som gör samma sak som i Hollow Knight, men hur du spelar spelet är helt annorlunda. Det är nästan Zelda 1 till Zelda 2, om än bättre jämförelse Mario 1 till Mario 2.

Jag kan fortfarande störa mig på att många fiender (även små sådana) gör 2 masker skada. Det känns löjligt på sina håll. En stor fiende känns inte lika farlig när de små krypen skadar mig lika hårt, om inte ännu mer om jag fastnar i en combo. Jag tycker balanseringen där fortfarande inte är helt rätt. Att ett stort och starkt monster gör 2 skada känns okej, men att ett litet kryp gör det känns fel. Då borde den stora nästan göra 3 istället, även om jag föredrar att de små gör 1 såklart.

Balansen på så sätt kändes bättre i första spelet. Små fiender var svaga skademässigt, men kunde ändå vara farliga på grund av sina mönster.

Att ta två masker skada när man gör diverse plattforming är heller inte särskilt kul. Att ändra från hur det var i första spelet till detta känns mest som att de ville jävlas och att man skulle få färre försök på sig, snarare än att man gör bra och roliga utmaningar.

Med det sagt, anpassar man sin spelstil till hur allt fungerar i Silksong så blir det jävligt skoj. Man får vara mer försiktig, använda sina tools och silkattacker som kan vara riktigt kraftfulla, och inte förlita sig endast på nålen som var lätt att göra (och effektivt) i första spelet. Tålamod löser det mesta.

signatur

Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Devan:

Det angående musiken har du helt rätt i, jag har en HK sång fast i hjärnan just nu ^^

Hoppas du har ledigt nån dag i veckan så du kommer ikapp!

Såg att jag ligger på 14 timmar nu, sitter på första bossen som har fler än en fas och den är galet snabb i fas 2, tror den inte kommer vara några problem när jag vaknar i morgon dock

Jag jobbar nästa fredag så har 4 dagar att kötta på.
Bara min fru inte tycker jag är osocial.

signatur

Medlem

Lite roligt att man kan lyckas skippa bossar som man egentligen måste klara för att komma vidare. Min son och jag spelar båda spelet men eftersom jag är lite sämre på combat än honom så har jag utforskat mer och lyckats slippa möta två bossar som han behövde möta än så länge.

Medlem

Gaah! Jag hittade ett område jag kunde studsa upp på genom att hoppa på en fiende vilket jag tror är ett område jag inte ska vara på ännu. När jag vandrat en bit så korsar jag en bro och slår på en mekanism så hela bron öppnar sig.
Självklart dör jag på andra sidan bron. När jag försöker återvända så är hela bron öppen och mina 230 pengar ligger på andra sidan, omöjligt att hämta dem.

Någon som vet om jag kommer att komma dit från ett annat håll senare?

Detta är i Greymoor.

signatur

Medlem
Skrivet av lonian:

Gaah! Jag hittade ett område jag kunde studsa upp på genom att hoppa på en fiende vilket jag tror är ett område jag inte ska vara på ännu. När jag vandrat en bit så korsar jag en bro och slår på en mekanism så hela bron öppnar sig.
Självklart dör jag på andra sidan bron. När jag försöker återvända så är hela bron öppen och mina 230 pengar ligger på andra sidan, omöjligt att hämta dem.

Någon som vet om jag kommer att komma dit från ett annat håll senare?

Detta är i Greymoor.
<Uppladdad bildlänk>

Det borde hänga ballonger som du kan pogo hoppa på där så du kan ta dig upp.
Gör det inte det så behöver du eventuellt göra ett rum i Crawlake som slutar med en ganska svår combat arena först.
Du behöver också Wall Cling förmågan

Releasehästryttare

Slogs mot dubbla moss mother, på 3e försöket så fastnade en av dem på andra sidan väggen och gjorde resten av fighten trivial ^^

Sen jävlar vilken speed man fick med den uppgraderade sprinten, nu går det för snabbt så man hinner inte stanna innan hjärnan reagerar på fiender!

Medlem

Enkelt sätt att göra spelet mindre frustrerande då en an de största anledningen jag har lagt ner är p.g.a de långa run backs till bossar och svåra segment är att bara göra nån sorts checkpoint system som i Elden Ring så man kan välja att respawna utanför boss rummet och ett sätt att teleportera sig till närmaste Stag station om man nu vill byta charms och tools.

signatur

Den som vet vet.

Skriv svar