FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!

Medlem

Att sätta WoW utanför top 3 är skamligt.

Medlem

Men vad roligt!
Då kommer Populous in på top tre.

Oj, hade inte väntat mig varken GTA IV eller Bioshock så högt upp! Men där ser man, intressant. Då är det fortfarande hopp om Baldur's Gate 1, Dragon Quest III och Civilization IV i topp tre... För hoppet är det sista som överger människan, eller vad är det man säger?

Medlem

Den här listan kommer bli minst lika omdebatterad som Sveriges kulturkanon!

Medlem

Så Witcher 3, Mario 3 och ett till...?
Doom....?
Kanske Tetris?

Medlem

Tycker varken Quake 3 eller WoW hör hemma på topp 10.
Med på listan, utan tvekan men inte så högt upp.
Både Quake 1 och 2 tillförde så mycket mer till fps genren imho.
Angående WoW så är det ett fantastiskt spel, jag var själv otroligt hooked på det när det kom 2004 men det gjorde egentligen ingenting nytt utan snodde det mesta från andra mmos som EverQuest, Asherons Call, Ultima online etc och förfinade det i klassisk Blizzard maner, något de är otroligt bra på.

Medlem

Jättekonstigt med Bioshock så högt upp. Visst är det ett bra spel men så bra är det inte.

Medlem

Jag håller inte med om mycket på listan, men det gör inget. Tycke och smak är som det är. Bra och rolig lista vilket som, snyggt jobbat!

Medlem

Intressant nu, många kandidater kvar. Hollow Knight, Tears of the kingdom, Witcher 3, mario odyssey, Half-Life 2, Red Dead Redemption 2, Super Mario Bros 3, säkert fler.

Gissar att TOTK ryker på att föregångaren är så pass lik och var mer banbrytande. RDR2 kanske åker på samma sak, och definitivt Mario 3 och Odyssey (som har Galaxy och World redan på listan).

Gissar därför på HL2, Hollow Knight och Witcher 3, oklart vilken ordning men tror inte Hollow Knight toppar listan.

Om jag nu inte har missat nåt av de spelen på listan redan. Hade själv haft Odyssey på åtminstone topp 10, men tror inte det ur ett historiskt perspektiv hör hemma i topp 3 i alla fall.

Medlem

BioShock kändes lite random där ja 😂
Det andra är lite "Aja, I guess"

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Lidodido:

Intressant nu, många kandidater kvar. Hollow Knight, Tears of the kingdom, Witcher 3, mario odyssey, Half-Life 2, Red Dead Redemption 2, Super Mario Bros 3, säkert fler.

Gissar att TOTK ryker på att föregångaren är så pass lik och var mer banbrytande. RDR2 kanske åker på samma sak, och definitivt Mario 3 och Odyssey (som har Galaxy och World redan på listan).

Gissar därför på HL2, Hollow Knight och Witcher 3, oklart vilken ordning men tror inte Hollow Knight toppar listan.

Om jag nu inte har missat nåt av de spelen på listan redan. Hade själv haft Odyssey på åtminstone topp 10, men tror inte det ur ett historiskt perspektiv hör hemma i topp 3 i alla fall.

Tror du har rätt gällande Witcher 3 och Half Life 2.
Däremot är jag tveksam om Hollow Knight verkligen hamnar så högt upp.
Kan nog bli Det där långa spelet trots allt...

Medlem

Hur ska EVE Online, Fallout (eller Wasteland), Syndicate Wars, Witcher 3, Elite och Black & White alla få plats i topp 3? 🤔

Skämt åsido, håller inte nödvändigtvis med om att alla spel på listan hör hemma där, men fan vilket hästjobb ni gjort som satt samman den! Kul läsning på alla sätt och vis, min egen topp 100 hade bestått av typ 50 spel, varav säkert 20 hade legat på topp 5, så good job!

Medlem

Jag tippar på System shock 2, DOOM 2 och The witcher 3.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Min etta har har inte nämnts ännu, så det finns en chans...

Unreal Tournament

Medlem

Roade mig lite med att be Chat GPT slå ihop Metacritics Metascore med Userscore för ett mer representativt genomsnittsscore. Vet inte om det vart så bra. Känns lite underligt att alla Zeldaspel skulle hamna så homogent nära varandra. Känns även som så otroligt många klassiska spel saknas på deras listor (som bl.a. finns med på FZ:s).

1. The Legend of Zelda: Ocarina of Time — 99 / 9.7 → 98.5
2. Half-Life 2 — 96 / 9.6 → 96.0
3. The Witcher 3: Wild Hunt — 93 / 9.6 → 94.5
4. Red Dead Redemption 2 — 97 / 9.5 → 96.0
5. The Legend of Zelda: Breath of the Wild — 97 / 9.5 → 96.0
6. Grand Theft Auto V — 97 / 9.5 → 96.0
7. Elden Ring — 96 / 9.5 → 95.5
8. The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom — 96 / 9.5 → 95.5
9. Super Mario Galaxy — 97 / 9.3 → 95.0
10. Persona 5 Royal — 95 / 9.3 → 94.0
11. The Last of Us Remastered — 95 / 9.3 → 94.0
12. The Witcher 3: Blood and Wine — 92 / 9.4 → 93.0
13. Grand Theft Auto IV — 98 / 8.9 → 93.5
14. The Last of Us Part II — 93 / 9.2 → 92.0
15. Mass Effect 2 — 96 / 8.9 → 92.5
16. Super Mario Odyssey — 97 / 8.9 → 93.0
17. Resident Evil 4 (2005) — 96 / 9.1 → 92.5
18. Baldur’s Gate 3 — 96 / 9.1 → 92.5
19. The Last of Us — 95 / 9.1 → 92.0
20. The Legend of Zelda: Majora’s Mask — 95 / 9.1 → 92.0
21. The Legend of Zelda: The Wind Waker — 96 / 9.0 → 92.5
22. The Legend of Zelda: A Link to the Past — 95 / 9.1 → 92.0
23. The Legend of Zelda: Twilight Princess — 95 / 9.0 → 92.0
24. The Legend of Zelda: A Link Between Worlds — 95 / 9.0 → 92.0
25. The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D — 94 / 9.1 → 91.5
26. Super Mario Galaxy 2 — 97 / 9.0 → 93.5
27. Chrono Trigger — 92 / 9.2 → 91.5
28. Persona 5 — 93 / 8.9 → 91.0
29. Bloodborne — 92 / 9.0 → 90.5
30. Dark Souls III — 89 / 9.2 → 90.0
31. Dark Souls Remastered — 89 / 9.2 → 90.0
32. Resident Evil 2 (2019) — 91 / 9.0 → 90.5
33. Resident Evil 4 Remake (2023) — 91 / 9.0 → 90.5
34. Metroid Prime Remastered — 94 / 8.9 → 91.5
35. Batman: Arkham City — 94 / 8.9 → 91.5
36. Metal Gear Solid 3: Snake Eater — 94 / 8.9 → 91.5
37. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty — 96 / 8.6 → 91.0
38. God of War (2018) — 94 / 8.8 → 91.0
39. God of War Ragnarök — 94 / 8.8 → 91.0
40. God of War III — 92 / 8.9 → 90.5
41. Halo: Combat Evolved — 97 / 8.3 → 90.0
42. Halo 3 — 94 / 8.6 → 91.0
43. Halo 2 — 95 / 8.5 → 90.0
44. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain — 93 / 8.7 → 90.0
45. BioShock — 96 / 8.3 → 89.5
46. BioShock Infinite — 94 / 8.5 → 89.5
47. Uncharted 2: Among Thieves — 96 / 8.3 → 89.5
48. Uncharted 4: A Thief’s End — 93 / 8.5 → 89.0
49. Outer Wilds — 85 / 9.2 → 87.0
50. Portal 2 — 95 / 8.6 → 91.0

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag gissar på.en topp tre med RDR 2, Half-Life 2 och The Witcher 3, från trea till etta.

Vi får se!

Medlem
Skrivet av ZakAntreaz:

Tror du har rätt gällande Witcher 3 och Half Life 2.
Däremot är jag tveksam om Hollow Knight verkligen hamnar så högt upp.
Kan nog bli Det där långa spelet trots allt...

Skulle dock säga att det inte råder nåt tvivel om att Hollow Knight hör hemma på topp 100, och då finns bara 3 placeringar kvar. Ingen skugga över t.ex Hades (som jag för övrigt ÄLSKAR), men bland moderna Indie-spel är är ju HK lite av det tyngsta namnet.

Medlem

Witcher 3 är ett fantastiskt spel men World of Warcraft går inte att slå. WoW är ju det mest inkomstbringande spelet i historien dessutom. Motbevisa mig!

Jag får inte ihop matten, annars. Jag har räknat ut att jag brände över 7 000 kronor bara för att spela spelet med expansioner och prenumerationer. Dessutom köpte jag två speldatorer och en full-hd tv bara för att spela WoW. Sedan spelar det ingen roll att jag köpt Skyrim typ fyra gånger...WoW har ju ändå tagit mest pengar och då är jag ändå casualspelare.

Medlem
Skrivet av Detekt:

Witcher 3 är ett fantastiskt spel men World of Warcraft går inte att slå. WoW är ju det mest inkomstbringande spelet i historien dessutom. Motbevisa mig!

Jag får inte ihop matten, annars. Jag har räknat ut att jag brände över 7 000 kronor bara för att spela spelet med expansioner och prenumerationer. Dessutom köpte jag två speldatorer och en full-hd tv bara för att spela WoW. Sedan spelar det ingen roll att jag köpt Skyrim typ fyra gånger...WoW har ju ändå tagit mest pengar och då är jag ändå casualspelare.

Att spelet lyckas portionerna ut dopaminkickar för att hålla folk beroende och dra in mycket pengar säger ju inte så mycket om ett spels kvalitet. Isåfall borde Candy Crush ligga bra till I listan också.

Inget ont om WoW, men ska man argumentera för att det är det bästa spelet som någonsin gjorts så bör man titta på speldesign, berättande och innovation för sin tid snarare än cash 🙂 där har nog WoW många poäng att kamma hem, vilket också syns på dess placering.

Medlem

Spännande. Som många andra redan har skrivit tror jag även Witcher 3 på top 3.

Medlem

Tetris på första plats? Donkey Kong...Solitaire?

Medlem

Inte överraskad att BG3 är högre än BG2 på grund av hur världen är idag jämnfört hur den va då. WoW förtjänar sin plats för det var helt klart the shit då det kom ut och en av de får MMO som lever efter 20år. Men inget Ultima Online?

Medlem
Skrivet av Ender:

Tetris på första plats? Donkey Kong...Solitaire?

Space invaders är väl inte med på listan än? Oo..
...och Teris är 41 placeringar kort för ditt tips

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Jag gissar på.en topp tre med RDR 2, Half-Life 2 och The Witcher 3, från trea till etta.

Vi får se!

Allt annat hade ju varit skandal ärligt talat. Men jag måste ändå säga att jag är förvånad, tippade att flera ofta högt ansedda spel inte är med på listan ännu och som inte borde ha en chans mot ovan nämnda topp 3. Borderlands fick ingen placering, Hollow Knight som återupplivade metroidvania saknas, eller varför inte Astro Bot som tog emot otaliga GOTY är inte heller med på listan.

Men smaken är som baken, delad. Ingens lista är den andra lik.

Skrivet av JackG100:

... Men även objektivt så är det väldigt fel än så länge tycker jag.

Din åsikt är att det är objektivt fel?

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Dödgrävaren
Skrivet av 4liv3:

Din åsikt är att det är objektivt fel?

Llite med glimten i ögat såklart, men tycker verkligen vissa placeringar är fel rent objektivt. GTA IV, det sämsta GTA:t som 9a och Bioshock som 5a är katastrof-placeringar för två medelmåttiga spel, samtidigt som spelet som gör allt Bioshock gör, fast bättre, ligger på plats 61. Chrono Trigger hade också behövt vara högre upp.

Men jag kan bara dra slutsatsen att FZ inte objektivt utser de 100 bästa spelen genom tiderna, utan de 100 bästa spelen enligt FZ-redaktionen.

Medlem
Skrivet av 4liv3:

...eller varför inte Astro Bot som tog emot otaliga GOTY är inte heller med på listan.

Spelen måste vara minst ett år gamla för att vara med.

Redaktör
Skrivet av JackG100:

Llite med glimten i ögat såklart, men tycker verkligen vissa placeringar är fel rent objektivt. GTA IV, det sämsta GTA:t som 9a och Bioshock som 5a är katastrof-placeringar för två medelmåttiga spel, samtidigt som spelet som gör allt Bioshock gör, fast bättre, ligger på plats 61. Chrono Trigger hade också behövt vara högre upp.

Men jag kan bara dra slutsatsen att FZ inte objektivt utser de 100 bästa spelen genom tiderna, utan de 100 bästa spelen enligt FZ-redaktionen.

Ja, listan speglar vad vi tycker, eftersom ett spels kvalitet avgörs av tycke och smak - inget annat. Det går inte att mäta hur bra eller kul ett spel är, och då är det svårt att göra objektiva listor.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, listan speglar vad vi tycker, eftersom ett spels kvalitet avgörs av tycke och smak - inget annat. Det går inte att mäta hur bra eller kul ett spel är, och då är det svårt att göra objektiva listor.

Man kan ju sammanställa topp 100 på Metacritic, tills man inser att även det färgas av åsikter (och ännu mer, marknadsföring, hype och trender). Tycker så här långt att ni verkar ha varit duktiga på att ta in historisk betydelse.

Wii Sports som exempel skulle nog inte platsa i någon sån här lista om man inte tog med dess intåg i familjerummet som faktor, och med det är det välförtjänt.

Redaktör
Skrivet av Lidodido:

Man kan ju sammanställa topp 100 på Metacritic, tills man inser att även det färgas av åsikter (och ännu mer, marknadsföring, hype och trender). Tycker så här långt att ni verkar ha varit duktiga på att ta in historisk betydelse.

Wii Sports som exempel skulle nog inte platsa i någon sån här lista om man inte tog med dess intåg i familjerummet som faktor, och med det är det välförtjänt.

Japp. Listan i sig blir objektiv, men den svarar ju bara på vilka spel som har högst Metacritic-snitt - inte vilka spel som objektivt är bäst. Man kan inte mäta fram hur bra spel är, det kommer alltid vara subjektivt.

signatur
Dödgrävaren
Skrivet av Tomas Helenius:

Det finns ju objektiva saker man kan avväga, bredd på inställningar, kvaliteten på grafik, kontroller, story, dialog, röstskådespel, art-direction, spelets historiska influens etc.
Så det går att göra mer och mindre objektiva listor, men någonstans så kommer ju alltid preferenser, tycke å smak in i bilden såklart. Sen eftersom jag varit här ett par år nu så vet jag ju att du inte håller med.

Skriv svar