Mamma – speldrömmens fiende #1

Robot
Mamma – speldrömmens fiende #1

Var försiktig med vilka spel du önskar dig.

#krönika

Medlem

Just hur Team Cherry hanterat Silksong är exakt hur jag skulle vilja ha det. Man håller tyst, ger ett datum på en månad, sen släpps det färdigt.
Önskar alla företag kunde göra såhär med sina spel.

Medlem

Håhå jaja. Igenkänningsfaktorn är nog ganska stor för en som önskade sig alla sorts konsoler som barn men aldrig fick nån.

En jul hade jag tjatat mig blå och gredelin över hur mycket jag önskade mig en Gameboy med Pokémon. Jag fick ett sånt där billigt LCD-spel med en apa som hette Congo Kong eller nåt sånt jävla skit.

Nåja, jag fick ju Lego och en massa annat skoj, men päronen verkade aktivt välja att aldrig köpa en spelkonsol. Det fick jag själv spara ihop pengar till.

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Jag ville ha Diablo i julklapp typ 98/99. Fick Baldur's Gate istället. Ett spel jag då knappt hade hört talas om. Historiens bästa felköp, höpp!

Medlem

Såg hela racet… oj oj oj, ett sånt actionfyllt äventyr er morsa köpte åt er!

Redaktör
Skrivet av Atilaa:

Såg hela racet… oj oj oj, ett sånt actionfyllt äventyr er morsa köpte åt er!

Cirka 40 år senare har jag förlåtit henne.

signatur
Medlem

Kul lunchläsning, tack!
Känner igen mig rätt kraftigt, Battle of Olympus låg under julgranen istället för Zelda II.

Medlem
Skrivet av Therant:

Just hur Team Cherry hanterat Silksong är exakt hur jag skulle vilja ha det. Man håller tyst, ger ett datum på en månad, sen släpps det färdigt.
Önskar alla företag kunde göra såhär med sina spel.

Nu har jag inte följt allt, men de hade ju announcement för 6 år sedan. Fattar att det varit ganska tyst sedan dess (?) och sån lång väntan är väl inte direkt något att jubla över.

Redaktör
Skrivet av Edd1e:

Kul lunchläsning, tack!
Känner igen mig rätt kraftigt, Battle of Olympus låg under julgranen istället för Zelda II.

Tack! Och ouch... Men det är ju också ett... spel.

En annan grov besvikelse var Out Run. Vi hade kört en version på Gröna Lund där man satt i en bil och körde, komplett med rörelser och allt. Jag köpte det till C64 eller Amiga, men den verren var en tämligen usel portning.

signatur
Skrivet av Edd1e:

Kul lunchläsning, tack!

Battle of Olympus är ju dock skitbra?! 😅

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack! Och ouch... Men det är ju också ett... spel.

En annan grov besvikelse var Out Run. Vi hade kört en version på Gröna Lund där man satt i en bil och körde, komplett med rörelser och allt. Jag köpte det till C64 eller Amiga, men den verren var en tämligen usel portning.

Ouch hahaha. Portarna av Out Run var ingen höjdare jämfört med arkad.
Var det en sån här dom hade på Gröna Lund? Riktigt ballt att ha spelat den isf!

Skrivet av Sebastian Lind:

Battle of Olympus är ju dock skitbra?! 😅

Jodå, spelade igenom det i vuxen ålder men, lite tjorvigt när jag var nio.

Testpilot

Aldrig förstått det där att föräldrar köper halvdana varianter istället för det som barnet önskar sig. Är det för dyrt, ja då är det ju bättre att skippa det helt i så fall. Även det här med att föräldrar skulle ha någon slags hang up just med spel, det har jag lyckligtvis ingen erfarenhet av.

Redaktör
Skrivet av Edd1e:

Ouch hahaha. Portarna av Out Run var ingen höjdare jämfört med arkad.
Var det en sån här dom hade på Gröna Lund? Riktigt ballt att ha spelat den isf!
https://www.youtube.com/watch?v=VK3CpGLk0VU

Japp, det var såna! Sen spelade man det här på C64:an:

signatur
Fragtjuv

Haha, vilket jävla spel, det såg bedrövligt ut.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Nu har jag inte följt allt, men de hade ju announcement för 6 år sedan. Fattar att det varit ganska tyst sedan dess (?) och sån lång väntan är väl inte direkt något att jubla över.

Nej det är sant, det utannonserades för länge sedan. Men sen var det tyst. Sen poff var spelet här. Tycker fortfarande det är rätt snyggt.

Redaktör
Ponny

Mammor behöver tydliga instruktioner. Annars kan det gå illa.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Redaktör
Skrivet av Waliant:

<Uppladdad bildlänk>

Too late.

signatur
Medlem

"Buy me Bonestorm or go to hell!"

Medlem

Önskade mig Dark Forces som 9åring, fick Little big Adventure istället som jag inte aldrig installerade då jag var skitsur och spelet såg aptråkigt ut på kartongen

Medlem

Visst har föräldrarna gett några märkliga spel genom åren - fick Flying Corps som knatte av någon anledning, var inte jätteintresserad av flyg och än mindre av WWI-flyg. Dock var allt förlåtet några år senare när C&C Tiberian Sun låg under julgranen.

Sen måste jag ändå vända på det lite och säga att några av de varmare spelminnena jag har som liten är att spela Pinball Fantasies och King's Quest VII tillsammans med mamma, så... tack, mamma, för många fina spelminnen. ❤

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Skrivet av Edd1e:

Fan, nästan ALLA NES-spel var jävligt tjorviga när man var ung. Alldeles för lätt att fastna i om man inte kände nån som klarat det/hade tillgång till nån spelguide eller liknande... Gamefaqs var ju inte uppfunnet än 😅😂

Även idag köper många grisen i säcken trots att det finns mer information än någonsin att tillskansa sig men då får man också skylla sig själv tycker jag.

Det här är delvis anledningen varför ert arbete på FZ är så oerhört viktigt.

signatur

❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!

Medlem

Något liknande hände mig också. Skrev upp mina dröm-spel till NES på önskelistan. Av någon anledning hade jag lite OCD och kände att det behövde vara tio och inte nio spel på listan, så jag skrev till Tiger Heli allra sist. Det var billigast med råge och det snappade mamma upp och det blev det. Jag höll god min men det var ett ruskigt tråkigt spel och en stor besvikelse att jag fick just det. Jag uppmuntrar alltid mina barn att bara skriva upp saker de verkligen skulle bli glada av att få - jämfört med de andra sakerna på listan.

Medlem

Kul att du inte blev avskräckt från racing i alla fall. 🤣

Att kombinera de flesta unga pojkars bästa (bilar) och värsta (matte) tidsfördriv är ju annars en mardröm. 😉

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Fan, nästan ALLA NES-spel var jävligt tjorviga när man var ung. Alldeles för lätt att fastna i om man inte kände nån som klarat det/hade tillgång till nån spelguide eller liknande... Gamefaqs var ju inte uppfunnet än 😅😂

Haha aow sant! (Många är f*n inte lätta nu heller för mig i all ärlighet, huhuhu.)

Gode kul att tänka tillbaka på hur olika skolkamraters framsteg i spel spred sig under låg/mellanstadiet!

Medlem
Skrivet av Danster:

"Buy me Bonestorm or go to hell!"

"Buy two, i'm not sharing with Katelyn."

Medlem

Jag minns när jag och min kusin Simon var sju–åtta år gamla. Vi satt vid köksbordet hemma hos mormor och vi skulle skriva vad vi önskade oss till jul.

Mormor la fram en julkatalog från leksaksaffären och sa att vi kunde ringa in det vi ville ha och skriva våra namn bredvid. Simon började. Noggrant ringade han in några saker och skrev sina initialer: (SA).

När det blev min tur började jag ringa in några tv-spel… men så kunde jag inte motstå frestelsen att busa lite. Jag ringade in en Barbiedocka och skrev (SA) under också. Sedan smällde jag ihop katalogen och log för mig själv. Min kusin märkte ingenting.

Till vår bådas förvåning låg Barbien faktiskt under granen den julen. Jag minns hur min kusin öppna och höll upp den framför sig och tittade på barbien länge (2-3 sekunder iaf), medans hans sin mor log och tittade uppmärksamt efter hans reaktion. Jag vill minnas att han sa att han tyckte den var fin.

Shit! Han fick den verkligen! Jävlar! Jag kunde inte tro att han verkligen skulle få den! Det var inte så jag tänkte! Jag låtsades leka med min Legorobot men inombords kände jag en storm av blandade av känslor. Det var delvis en jobbig känsla av skam för det var bara på bus. Jag trodde aldrig att de faktiskt skulle köpa Barbien. Samtidigt ville jag le och skratta då mitt bus ”lyckades”. Detta resulterade i att Jag satt och låtsades leka med min leksak för att maskera mitt breda leende, men mina ögon fokuserade inte på leksaken utan blicken gick rätt förbi ut i tomma intet. Jag visste inte vad jag skulle göra. Jag kan inte, jag får inte titta åt Simon. De skulle på direkten märka att det var jag! Jag vill inte, jag kan inte med att avslöja att jag busat, särskilt inte mu när de gått så långt som att köpa den. Men Simon var rätt glad för den. Jag flyttade snabbt min uppmärksamhet till att inte blänga på honom, så jag inte avslöjar mig. Jag sa aldrig något, ingen misstänkte mig och jag har faktiskt inte berättat det än idag.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Denper:

Något liknande hände mig också. Skrev upp mina dröm-spel till NES på önskelistan. Av någon anledning hade jag lite OCD och kände att det behövde vara tio och inte nio spel på listan, så jag skrev till Tiger Heli allra sist. Det var billigast med råge och det snappade mamma upp och det blev det. Jag höll god min men det var ett ruskigt tråkigt spel och en stor besvikelse att jag fick just det. Jag uppmuntrar alltid mina barn att bara skriva upp saker de verkligen skulle bli glada av att få - jämfört med de andra sakerna på listan.

"Mamma, jag vill ha:

Super Mario 3
Super Mario 1
Zelda
Ducktales
Super Mario 2
Probotector
Mega Man 2
Castlevania III
Tetris

oooooch Tiger Heli.

- OK."

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Önskade mig Dark Forces som 9åring, fick Little big Adventure istället som jag inte aldrig installerade då jag var skitsur och spelet såg aptråkigt ut på kartongen

Vilken miss! Ett riktigt toppenspel!

12
Skriv svar