FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!
Det är bra lista överlag
Nä.
Tomb Raider på plats 71.
Quake 3 bättre än Quake?
Det är ju enbart min åsikt, men har Skyrim verkligen på en sån här lista att göra? T.om före viktiga spelmilstenar så som Half Life, Doom, Starcraft, Goldeneye. De ovannämnda har gett något till spelvärlden, introducerat eller förfinat något - Skyrim har enligt mig bara skalat av, strömlinjeformad och gjort sig mera tillgängligt. Synd, då det IMO inte ens står sig slätt emot resten av spelen i serien. "Brett som ett hav men djupt som en pisspöl" som jag brukar beskriva det.
"Maranax infirmux" - Cultist
GTA V saknas inte . Plats 24. Däremot så saknas RDR 2.
Och Half-Life 2. Och Hollow Knight. Många spel som saknas hittills, och som förtjänar en plats på listan. Blir intressant att se vilka som stryks. Witcher 3 är garanterad, frågan är vilka fler.
"fjärde bäst" är ju en intressant skrivelse, kunde lika gärna sagt näst sämst.
Finns fler än fem GTA. Eller räknas inte San Andreas och Vice City? 🤔
Med det sagt är det trevligt att se det bästa GTA:t ligga högst på listan!
Argumenten för HL2 på förstaplats är ganska svaga. Det var ett bra spel då, det är mediokert idag. På alla sätt har de överträffats både i narrativ, gameplay och såklart grafik. Var ganska roligt att det i streamen argumenterades för Quake-placeringen med "det har släppts många spel efter Quake" och ja, det har släppts många spel efter HL2. Känns som att många tar fram topplistor med "HL2 har ju förstaplatsen" utan att ens diskutera på vilka grunder det skulle behålla den platsen idag. Stor avtryck historiskt? På vilket sätt? Spel som Quake, Battlefield, Metal Gear Solid och Call of Duty gjorde avtryck för 20-30 år sedan som fortfarande syns i spel som släpps idag. Ur det perspektivet var HL2 en parantes i spelhistorien.
Argumenten för HL2 på förstaplats är ganska svaga. Det var ett bra spel då, det är mediokert idag. På alla sätt har de överträffats både i narrativ, gameplay och såklart grafik. Var ganska roligt att det i streamen argumenterades för Quake-placeringen med "det har släppts många spel efter Quake" och ja, det har släppts många spel efter HL2. Känns som att många tar fram topplistor med "HL2 har ju förstaplatsen" utan att ens diskutera på vilka grunder det skulle behålla den platsen idag. Stor avtryck historiskt? På vilket sätt? Spel som Quake, Battlefield, Metal Gear Solid och Call of Duty gjorde avtryck för 20-30 år sedan som fortfarande syns i spel som släpps idag. Ur det perspektivet var HL2 en parantes i spelhistorien.
Jag spelade det nyligen, och tyckte det stod sig väldigt bra. Med det argumentet kan man säga nästan alla spel i listan dessutom. Hur bra är Ocarina of Time med dagens mått? Hur bra är GTA 4?
Jag spelade det nyligen, och tyckte det stod sig väldigt bra. Med det argumentet kan man säga nästan alla spel i listan dessutom. Hur bra är Ocarina of Time med dagens mått? Hur bra är GTA 4?
Ocarina of Time och GTA 4 var aldrig bra. Finns däremot spel från alla generationer som inte har överträffats och den diskussionen är betydligt mer intressant än att arbiträrt avgöra att Quake 3 Arena-formulan förbättrats över tid medan HL2 unikt ska bedömas för vad det var vid release (men samtidigt vilket enormt osynligt avtryck det haft).
Ocarina of Time och GTA 4 var aldrig bra. Finns däremot spel från alla generationer som inte har överträffats och den diskussionen är betydligt mer intressant än att arbiträrt avgöra att Quake 3 Arena-formulan förbättrats över tid medan HL2 unikt ska bedömas för vad det var vid release (men samtidigt vilket enorm osynligt avtryck det haft).
Det kan man ha åsikter om, jag skulle säga att de flesta är överens om att åtminstone Ocarina of Time för sin tid var rätt storslaget. Rimligt också att ett spel som blir bättre och bättre över tid får bonuspoäng för det, men att ett spel skulle straffas för att nya spel tar efter och gör nåt bättre känns orimligt. Tycker inte HL2 är unikt i listan i att bedömas utifrån vad det gjorde när det kom. Annars är som sagt nästan alla gamla spel utdömda redan från start.
Kul att folk gillar olika! Jag hade inte ens haft med HL2 på topp 100. Enda gången jag provade det tröttnade jag vid den i mitt tyckte oinspirerande vattenskootersekvensen. Men jag känner nog för shooters som många känner för Zelda och Mario: alla är så väldigt lika varandra.
Det var alla 3d-GTA, så de var med och av spelarna så anses 4an vara näst sämst, bara GTA III lägre rankat.
F.ö. så håller jag själv RDR1 högre än 2an, 2an håller en i händerna alldeles för mycket. Varje uppdrag är som en tutorial. Världen är fantastisk såklart, skådespeleriet likaså, men allt som har med uppdragen att göra faller väldigt platt för mig personligen.
Sen var är ett Hitman-spel? Left 4 Dead? FTL? Slay the Spire? Jagged Alliance?! A Rockstar Ate My Hamster?!
Gör om gör rätt!
Skämt åsido, fin lista, den är inte min, men den är din.
Jag tappade hakan. Half Life 2 etta. Jag kan hålla med om att det är helt otroligt, men trodde inte att det skulle hamna så högt.
Jag har inga invändningar direkt, men önskar jag hade popcorn hemma. För nu blir det tjafs i tråden
Jag har dock invändningar mot att Resident Evil, Silent Hill, Shenmue, San Andreas, Vice City, Cyberpunk, Ape Escape och Shenmue inte är med.
Half-Life 2 var ojämnt tempomässigt när det släpptes och det är ojämnt tempomässigt idag. Stabila 3 av 5. På tok för långt. Partier som inte fattar att de borde ta slut och så vidare. Och som korridorsskjutare betrakat har det alltid vara lätt att rasera illusionen av frihet i Half-Life 2. Episode One är ett enormt lyft, men även Episode 2 har partier som gör allt bättre än Half-Life 2.
Kul att folk gillar olika! Jag hade inte ens haft med HL2 på topp 100. Enda gången jag provade det tröttnade jag vid den i mitt tyckte oinspirerande vattenskootersekvensen. Men jag känner nog för shooters som många känner för Zelda och Mario: alla är så väldigt lika varandra.
Inga shooters är som Quake, Cyberpunk, Dishonored och Half Life, de är unika.
Whitcher 3 är så in i helvete bra...
Ja, många tycker det. Jag spelade en stund men det klickade inte. Deras Cyberpunk gillade jag direkt.
Var hamnade vår favorit Planescape: Torment då?
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
Blev en hel del spel man saknade på den listan...
F.E.A.R, Unreal Tournament, Doom 2, Team Fortress 2, Left 4 Dead, Blood, Stalker Shadow of Chernobyl / Call of Pripyat, Dark Messiha of Might and Magic, NOLF, Operation Flashpoint, Alien vs Predator 2, Battlefield Bad Company 2
Jedi Knight Outcast 2, Max Payne 1, Mafia, Vice City.
Generals + Zero Hour, Supreme Commander, Settlers, Anno 1404, Worms Armageddon
Trackmania Nations/Stadium.
Megaman 2, Super Mario 3, Super Mario World, Moonstone.
System Shock 2, Fallout 1-2, Thief 1-2, Morrowind, Kingdom Come Deliverance, Ultima 3-7.
RDR 2 har jag inte spelat så kan inte uttala mig om det.
The witcher 3: Intressant story och karaktärer, fantastiskt soundtrack, men stridssystemet, AI:n och buggiga sidouppdrag gör att jag är skeptisk till att det hamnat så högt upp. Det är för många beståndsdelar i det spelet som är för trasiga. Samma sak med Cyberpunk, tog massor av patchar innan det ens blev spelbart. Jag skulle placera båda under top 50.
Half life 2: Förtjänar mer sin plats, det har bra AI, intressant värld, minnesvärda karaktärer och fantastisk gameplay. Prickar samtliga punkter för att vara ett toppspel.
Jag saknar System shock 2, Unreal och DOOM 2 på listan som nämnts ovan. Även Morrowind, Thief 1-2 och American Mcgees Alice... tja många helt enkelt.
Ett toppspel för mig ska också ha minnesvärda stunder som värmer in i själen och det kan absolut ha brister, inget spel är för mig perfekt.
Kul lista att följa, snyggt jobbat!
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
RDR2 hamnar utanför min topp-100. Ett makalöst välgjort spel som tyvärr är på tok för långsamt och segt för sitt eget bästa. Jag tröttnade snabbt och har inte rört spelet efter de kanske 15 timmar som jag höll ut.
Håller med. Försöker gång på gång att spela igenom spelet, har hållt på i över 2 år. Har hittat funktionen att rida per. Då dyker telefonen upp med slö surf. Således något inte rätt för.
Kul att så många gillar det dock.
Lite roligt kan jag tycka, listor är såklart personliga men uppenbart vilken generation man tillhör är också iaf för mej väldigt tydlig när man sätter sin lista.
Ja, jag skulle ha Resident Evil som etta. De flesta som är yngre tycker att det både ser ut och spelar som skit.