Gearbox släpper en optimeringsguide till Borderlands 4

Robot
Gearbox släpper en optimeringsguide till Borderlands 4

Gearbox vill hjälp PC-spelarna att optimera Borderlands.

#Borderlands-4, #Gearbox

Medlem

Det släpptes en patch idag också

https://borderlands.2k.com/borderlands-4/update-notes/

Men det är verkligen makabert hur usel performance är, spelet ser knappast bättre ut än föregångarna men har 50% lägre fps.

Jag o polarna har haft några krascher under de 9 timmarna vi lirat men inget som förstört spelupplevelsen. Haft jävla kul me spelet!

Medlem
Skrivet av noreason:

Det släpptes en patch idag också

https://borderlands.2k.com/borderlands-4/update-notes/

Men det är verkligen makabert hur usel performance är, spelet ser knappast bättre ut än föregångarna men har 50% lägre fps.

Håller inte med. Spelet ser tusen gånger bättre ut. Speciellt ljus effekterna och skuggorna. Det är grafiskt vackrare än b3. Jag har haft två performance buggar. Ändrade lite i inställningarna och nu funkar det fläckfritt.

Medlem

för NVIDIA :/

fuck AMD användare i guess

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Håller inte med. Spelet ser tusen gånger bättre ut. Speciellt ljus effekterna och skuggorna. Det är grafiskt vackrare än b3. Jag har haft två performance buggar. Ändrade lite i inställningarna och nu funkar det fläckfritt.

Ok, men skulle du då säga att dom där, i ditt tycke förbättrade ljus effekterna och skuggorna (som gissningsvis använder ray-tracing) jämfört med BL3's förmodligen pre-baked skuggor/lighting. Gör det värt den 50%+ sämre prestandan du nu då har jämfört med den prestanda du förmodligen hade fått med samma dator i BL 3 eller med samma teknik som BL 3 använder?

För problemet med UE 5 är att när utveckarna använder RT för skuggor och ljus. Så är det majoriteten av tiden inte längre valfritt för kunden att säga "nej jag vill inte ha prestanda krävande RT, för jag tycker inte "förbättringen" är värd kostnaden som blir i prestanda". Det alternativet saknas helt enkelt då det skulle kosta utvecklingstid att lägga in det. Då dom då ändå hade behövt göra "baking" för skuggor, ljus, m.m och därmed inte tjänat något på RT alternativet, där dom slipper detta helt.

Och helt ärligt många RT skuggor och reflektioner jag sett hittils ser i mitt tycke sämre ut än fakeade "pre-baked" sådana. För RT ytor har massa noise och även hur mkt dom än försöker "de-noisa" så försvinner det aldrig helt pga dom inte kan använda så många rays som det krävs för att undvika det.

RT är en teknik som i mitt tycke är LÅNGT ifrån redo att användas. För många nakdelar och kostnad mot för vad det ger. Men företagen verkar gilla att använda tekniken för att det sparar dom tid och därmed pengar.

Tekniken är helt ok att inkludera i spel, när det är valfritt. Men när det blir mindre och mindre spel där det faktiskt ÄR valfritt, så blir det ett problem. Misstänker att UE 5 och EPIC är en stor anledning till detta eftersom att företagen/ledning ser penga besparningen och därmed vinsterna dom kan få med att köra på RT only.

Kan inte hitta åt den nu av nån anledning, men baserat på FZs senaste poll ang ray-tracing så var det, har jag för mig 4% som svarade att det var viktigt. Medans 50% tyckte att det inte är värt kostnaden i prestanda. Medan den andra delen ville inte ha det alls eller något sådant.

Det är egentligen rätt så intressant när företagen kan ignorera kundernas preferenser i sådana här fall och ändå komma undan med det (förutsatt att den pollen är någorlunda representativ för majoriteten då så klart, vilket den kanske inte är).

Skrivet av Tusske:

för NVIDIA :/

fuck AMD användare i guess

Jag har ett 4080 och spelet är helt ospelbart för mig. Så fuck alla oss som var dumma nog att köpa randy pitchforks senaste trolleritrick. Där han trollade våra pengar till sin plånbok och trollade bort sig allt ansvar. Som han alltid gjort.

Jag kommer ändå aldrig glömma hur han hade porr på unga och företagset framtidsplaner på en usb sticka och sen gick och blev full på en medeltids arena och sen glömde kvar usbstickan. Så jag är rätt okej ändå. Det är ändå mitt fel att jag köpte spelet. Jag var utråkad....

Medlem

Vore det inte mer rimligt om Epic släppte en guide till Gearbox hur man optimerar spel. Om ens folk med 5090, M2 nvme diskar, och 9800xd kan få stabil fps är något seriöst fel.

Man kan fan inte skylla på gammal hårdvara varje gång.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Vore det inte mer rimligt om Epic släppte en guide till Gearbox hur man optimerar spel. Om ens folk med 5090, M2 nvme diskar, och 9800xd kan få stabil fps är något seriöst fel.

Man kan fan inte skylla på gammal hårdvara varje gång.

vad menas med stabil fps här då? för hur mycket Gearbox än suger så tror inte att ett 5090 och en 9800x3d inte kan få stabila 60fps i någon resolution

Medlem

Om ni är ett riktigt fan hittar ni ett sätt att kunna spela i ostabila 30fps.

Medlem
Skrivet av Tusske:

vad menas med stabil fps här då? för hur mycket Gearbox än suger så tror inte att ett 5090 och en 9800x3d inte kan få stabila 60fps i någon resolution

Dessvärre har ju diskussionen kring FPS i spel blivit så sjukt komplicerad pga alla jäkla sätt du kan välja att rendera spelen.

- Kör personen med DLSS/FSR/TSR (vissa vill inte ha upskalning då det blir artifcats och suddig bild)?
- Kör personen med DLSS/FSR/TSR + Frame generation (fake frames)? Detta ökar ju FPSen enormt, men du byter den mot input lag och ännu mer blur och eventuella visuella artifacts
- Vilket graphic preset kör den på? Low, Medium, High eller kanske custom?

Osv...

Så om folk som hävdar att dom inte uppnår 60 FPS så kan dom mycket väl ha valt att inte köra med upskalning. Varpå det är fullt trovärdigt att ett 5090 inte pallar 60 FPS då. Sen har vi också då dom som vill ha stabil FPS mellan 100-160 eller 150-200 osv...

Därför många tycker att upskalning och frame generation har blivit krykor som utvecklarna behöver för att dom antingen skiter i att optimera eller för att kunna ha ray-tracing i spelet utan att folk då också får max runt 12 FPS

Medlem
Skrivet av Karmgahl:

Dessvärre har ju diskussionen kring FPS i spel blivit så sjukt komplicerad pga alla jäkla sätt du kan välja att rendera spelen.

- Kör personen med DLSS/FSR/TSR (vissa vill inte ha upskalning då det blir artifcats och suddig bild)?
- Kör personen med DLSS/FSR/TSR + Frame generation (fake frames)? Detta ökar ju FPSen enormt, men du byter den mot input lag och ännu mer blur och eventuella visuella artifacts

Osv...

Så om folk som hävdar att dom inte uppnår 60 FPS så kan dom mycket väl ha valt att inte köra med upskalning. Varpå det är fullt trovärdigt att ett 5090 inte pallar 60 FPS då. Sen har vi dom som vill ha stabil FPS mellan 100-160 eller 150-200 osv...

Därför många tycker att upskalning och framegen har blivit krykor som utvecklarna behöver för att dom antingen skiter i att optimera eller för att kunna ha ray-tracing i spelet utan att folk då också får max runt 12 FPS

ja det är ju sant. men jag har svårt att tro att ett 5090/9800X3D inte når stabil 60fps i 1080p som example

Medlem
Skrivet av Tusske:

ja det är ju sant. men jag har svårt att tro att ett 5090/9800X3D inte når stabil 60fps i 1080p som example

Jo, men det beror beror ju på vad man menar som sagt. Jag har sett folk som skriver att dom kör på medium eller high settings med 9800X3D och ett 5090 och säger att dom får runt 60-80 FPS med upskalning men utan frame generation.

Men oftast när folk säger att det är unstable FPS så brukar dom i mitt tycke mena att dom oftast ligger eller vill ligga på ett medel på säg 80 FPS. Men där spelet då under vissa conditions slumpmässigt eller under vissa förhållanden droppar väldigt mycket mer under det. Säg ner till 20-40.

Medlem

TechPowerup och

Hardware Unboxed har testat en drös GPU:er.
Inte vidare bra "optimerat" jämfört t.ex Doom: DA.

Skribent
Skrivet av Karmgahl:

Osv...

Så om folk som hävdar att dom inte uppnår 60 FPS så kan dom mycket väl ha valt att inte köra med upskalning. Varpå det är fullt trovärdigt att ett 5090 inte pallar 60 FPS då. Sen har vi också då dom som vill ha stabil FPS mellan 100-160 eller 150-200 osv...

Därför många tycker att upskalning och frame generation har blivit krykor som utvecklarna behöver för att dom antingen skiter i att optimera eller för att kunna ha ray-tracing i spelet utan att folk då också får max runt 12 FPS

Ja jag hänger inte med alls längre. Liksom senast jag var riktigt med på tåget var när grafikkorten fortfarande körde med nummer. Det var liksom självklart att man fick bättre fps på ett 3DFX Voodoo 5 än ett Voodoo 3.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag hänger inte med alls längre. Liksom senast jag var riktigt med på tåget var när grafikkorten fortfarande körde med nummer. Det var liksom självklart att man fick bättre fps på ett 3DFX Voodoo 5 än ett Voodoo 3.

Exakt! Den gamla goda tiden

Medlem
Skrivet av Köttarbjörnen:

Jag har ett 4080 och spelet är helt ospelbart för mig. Så fuck alla oss som var dumma nog att köpa randy pitchforks senaste trolleritrick. Där han trollade våra pengar till sin plånbok och trollade bort sig allt ansvar. Som han alltid gjort.

Jag kommer ändå aldrig glömma hur han hade porr på unga och företagset framtidsplaner på en usb sticka och sen gick och blev full på en medeltids arena och sen glömde kvar usbstickan. Så jag är rätt okej ändå. Det är ändå mitt fel att jag köpte spelet. Jag var utråkad....

vad kör du för grafik iställningar och uppslösning? själv sitter jag med en 7900XTX och en 9800X3D och sitter på High preset i grafik i 1080p och än så länge kör det på fint i stabil 60fps

Medlem

Överraskande nog flyter det på riktigt bra både för mig och sambon.
Man blir ju nästan misstänksam att det är nån misinformationskampanj mot spelet, men antagligen har vi båda tur då.

Min PC: Ryzen 7800x3d, rtx3080, 64gb ram. Kör med DLSS i 1440p på win11, på medium-high settings och får runt 100-120 fps.
Sambons PC: Ryzen 3900x, rtx2080S. Kör med DLSS i 1440p på win11, på medium-low settings och får runt 60-70 fps.

Grafiskt ser det ju typ identiskt ut på medium och high settings ändå i sånhär grafikstil, så spelet får faktiskt helt godkänt av mig.

Medlem
Skrivet av Karmgahl:

Osv...

Personligen tycker jag att benchmark ska köras på klassiska rasterisering. Allt annat är bara grädden på mosen som skapar en massa variabler som försvårar. Självklart kan man göra tester med allt annat men det man utgår ifrån är rasteriserings tester... Tycker jag.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Personligen tycker jag att benchmark ska köras på klassiska rasterisering. Allt annat är bara grädden på mosen som skapar en massa variabler som försvårar. Självklart kan man göra tester med allt annat men det man utgår ifrån är rasteriserings tester... Tycker jag.

Håller helt och fullt med!

Men misstänker att det är stora marknadskrafter som fortsatt pushar för uppskalning, frame generation (mestadels pga Ray-tracing misstänker jag). Dessa krafter består förmodligen till stor/störst del av NVIDIA, för jag tror inte det är nån större % av spelarna som egentligen kräver att dessa saker finns.

Och dom marknadskrafterna vill nog absolut INTE ha mätningen gjord på det viset för då ser det inte så bra ut längre helt plötsligt..

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

jag är rätt så ny till allt det här med PC grejer så jag håller med. alla nummer är så förvirrande när det kommer till grafikkort och CPUs. att högre nummer inte alltid är bättre kommer men hjärna aldrig förstå sig på

Skrivet av Tusske:

vad kör du för grafik iställningar och uppslösning? själv sitter jag med en 7900XTX och en 9800X3D och sitter på High preset i grafik i 1080p och än så länge kör det på fint i stabil 60fps

AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB
ASUS TUF Gaming B650-E WIFI
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MH
M.2 NVMe SSD Gen 4

Ungefär en halvtimme in i spelet så var gång får jag detta felmedelande och spelet stängs ner; EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION. Sen har jag Fixing Compiling Shaders Error i början av spelet. Och jag har haft en Your Settings Have Failed To Save. Den sista har jag löst genom att installera om spelet. Jag kör 1080 och medium settings.

Jag vet att det kommer fixa sig om några veckor. Men det är såååå drygt att dom bara inte kan släppa det en vecka senare. Det är ju inga storspel som kommer den veckan ändå?

Medlem

AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB
ASUS TUF Gaming B650-E WIFI
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MH
M.2 NVMe SSD Gen 4

Ungefär en halvtimme in i spelet så var gång får jag detta felmedelande och spelet stängs ner; EXCEPTION_ACCESS_VIOLATION. Sen har jag Fixing Compiling Shaders Error i början av spelet. Och jag har haft en Your Settings Have Failed To Save. Den sista har jag löst genom att installera om spelet. Jag kör 1080 och medium settings.

Jag vet att det kommer fixa sig om några veckor. Men det är såååå drygt att dom bara inte kan släppa det en vecka senare. Det är ju inga storspel som kommer den veckan ändå?

har du provat att manualt ta bort din shader cache? har läst på reddit att det funkar för vissa

Medlem

Alltså, en kanske dum fråga men borde inte företagen optimera sina spel, och inte göra en guide för spelarna?

signatur

I drank what?

Medlem

En annan kommer ihåg när BL1 släpptes. Ett spel som både lyckades vara stilistiskt snyggt OCH kunde spelas på en potatis...
När det släpptes så hade vi en i kompisgänget som använde en dator som inte kunde spela nya spel alls, men BL1 fungerade fint på medelinställningar, jag minns hur förundrad han var av detta...
Hur tiderna förändras... Borderlands är inget jag hade förväntat mig vara krävande.

Medlem

Dessvärre så även om dom hade försenat släppet till nästa vecka så hade det där knappast varit fixat då heller. För företagen själva gör ju knappt någon testning längre. M.a.o hade spelet kommit ut nästa vecka så hade samma fel mest troligt existerat ändå.

Här har vi spelare egentligen bara oss själva att skylla. Eftersom att vi fortsätter köpa spelen i den här typen av skick. Företagen har därför ingen anledning att ändra på sig. Dom får ju in pengar OCH gratis testare samtidigt, vilket är ju helt klockrent för dom. Kan i princip inte bli bättre.

Om spelare lär sig att refunda och/eller avstå att köpa när spelen kommer ut så här. Då skulle företagen förmodligen ganska fort upphöra med detta beteende också.

Medlem
Skrivet av Karmgahl:

Dessvärre så även om dom hade försenat släppet till nästa vecka så hade det där knappast varit fixat då heller. För företagen själva gör ju knappt någon testning längre. M.a.o hade spelet kommit ut nästa vecka så hade samma fel mest troligt existerat ändå.

Här har vi spelare egentligen bara oss själva att skylla. Eftersom att vi fortsätter köpa spelen i den här typen av skick. Företagen har därför ingen anledning att ändra på sig. Dom får ju in pengar OCH gratis testare samtidigt, vilket är ju helt klockrent för dom. Kan i princip inte bli bättre.

Om spelare lär sig att refunda och/eller avstå att köpa när spelen kommer ut så här. Då skulle företagen förmodligen ganska fort upphöra med detta beteende också.

Nu drar du den kanske förhastade slutsatsen att företagen i sin tur drar rätt slutsatser av varför försäljningen av spelet varit dålig vid släpp.

Jag tror det är mer sannolikt att företagen rent krasst tolkar försäljningstappet som att det inte finns så stort intresse för spelet eller genren spelet är en del av som man budgeterat för. Så det får negativa konsekvenser för studion samt för företagets satsningar i spelserien eller spel i samma genre i framtiden.

Medlem

Här har man bara 6 cpu kärnor så man är körd 😭

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Skrivet av Karmgahl:

Jag har nu refundat spelen efter att ha gjort ett ordentligt försök med att fixa spelet.

1
Skriv svar