Klart! MS Flight Sim kommer till PS5 – får PSVR2-stöd

Robot
Klart! MS Flight Sim kommer till PS5 – får PSVR2-stöd

Den ikoniska Microsoft-serien beträder ny mark.

#microsoft-flight-simulator-2024, #state-of-play

Medlem

Jobba hårt för att fixa den dåliga releasen?
MS: Nej, släpp på nya plattformar istället.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Jobba hårt för att fixa den dåliga releasen?
MS: Nej, släpp på nya plattformar istället.

Var det så dåligt?

Hur som haver så ser jag ändå fram emot att testa det. Som Playstation-spelare är det mer eller mindre det enda spelet jag varit sugen på från Xbox.

Redaktör
Skrivet av gorbatjov:

Var det så dåligt?

Hur som haver så ser jag ändå fram emot att testa det. Som Playstation-spelare är det mer eller mindre det enda spelet jag varit sugen på från Xbox.

Det är duktigt buggigt, mycket värre än 2020-spelet. Samtidigt är det rejält bra, fenomenal flygkänsla emellanåt.

signatur
Medlem

Och så kommer det en PSVR2 patch nästa år.
Ska bli kul att flyga lite på PS5an.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är duktigt buggigt, mycket värre än 2020-spelet. Samtidigt är det rejält bra, fenomenal flygkänsla emellanåt.

Ah! Vågar man hoppas på en mindre buggig version till ps5 då? 😄

Medlem

Har aldrig fått den att ens funka på PC, helt sjukt enda spelet som varit så buggat så länge och så hårt det inte ens går att starta.

Medlem

Är det verkligen så buggigt? Vill minnas att första året med 2020 var ett helvete och varannan flight slutade med CTD. Möjligen är det stabilare numera men det finns inte en chans att jag går tillbaka till 2020 med sina fula bergssidor och platta texturer.

Jag har spelat 2024 ett par timmar om dagen sedan release men kan knappt minnas att jag råkat ut för någon CTD eller spelförstörande bugg. Nu rör jag visserligen inte det urusla karriärläget med sina slumpgenererade uppdrag eftersom det är ett helt värdelöst koncept som har noll verklighetsförankring. Hade gärna sett custom made mission packs precis som DCS istället.

Vad råkar ni ut för för buggar? CTD? De enstaka buggar jag råkar ut för är ofta kopplade till de enstaka flygplanen eller min hårdvara.

KoP
Medlem

Apråpå simulatorer så kommer ju även Euro truck simulator 2 till både PS5 och Series X (om nu FZ missat att skriva om detta).

Redaktör
Skrivet av Chicobello:

Är det verkligen så buggigt? Vill minnas att första året med 2020 var ett helvete och varannan flight slutade med CTD. Möjligen är det stabilare numera men det finns inte en chans att jag går tillbaka till 2020 med sina fula bergssidor och platta texturer.

Jag har spelat 2024 ett par timmar om dagen sedan release men kan knappt minnas att jag råkat ut för någon CTD eller spelförstörande bugg. Nu rör jag visserligen inte det urusla karriärläget med sina slumpgenererade uppdrag eftersom det är ett helt värdelöst koncept som har noll verklighetsförankring. Hade gärna sett custom made mission packs precis som DCS istället.

Vad råkar ni ut för för buggar? CTD? De enstaka buggar jag råkar ut för är ofta kopplade till de enstaka flygplanen eller min hårdvara.

Vet att 2020 hade sina problem, men 2024 var på en annan nivå. Karriären var helt trasig, framförallt (men inte bara) karriären. Jag listade de här grejerna i recensionen, men det fanns/finns massor av andra bekymmer. En hel del av dem var kvar när jag flög senast för nån månad sen.

Citat:
  • En gång gick en markpersonal bredvid vingen hela flygturen.

• Markeringar som visar vart jag ska pekar fel eller försvinner.

• Ibland står en skvätt kod istället för text i dalogrutan.

• "Du flyger fortare än klaffarna klarar av" säger spelet när farten är nära stall.

• "Du flyger fortare än klaffarna klarar av" säger spelet när planet står stilla på marken.

• Pilot och passagerare sticker ut här och där ur planet.

• Val, aktiveringar och annat funkar ibland inte. Uppdrag kan behöva spelas om flera gånger.

• Efter "snabbspolning" till uppdragets checkpoint står helikptern ibland helt fel i luften. Passageraren blir livrädd, spelet straffar mig med mindre pengar och sämre rykte.

• Klaffar, belysning och annat funkar dåligt eller inte alls i vissa plan.

• En speakerröst säger "Placeholder" istället för det den ska säga.

signatur
Medlem

Det har hänt massor på fix-fronten för MSFS 2024. Releasen var en katastrof, absolut, och massor av buggar länge efter det. Men med SU3 (uppdatering 3 ute nu) och SU4 som finns tillgänglig i beta för den som vill vara med i the bleeding edge så fungerar det riktigt bra nu, även i VR. De har bl.a jobbat mycket med LOD-hantering och VRAM-nyttjande speciellt vid flygplatser och städer med mycket detaljer i. Flyter finfint nu även med lite mindre kapabel hårdvara.

MSFS2024 skulle inte ha släppts IMHO, de skulle jobbat vidare på den och släppt den som MSFS 2025. Men nu är den alltså i fint skick! Och arbetet med fixar fortsätter idogt.

Medlem

Vet att 2020 hade sina problem, men 2024 var på en annan nivå. Karriären var helt trasig, framförallt (men inte bara) karriären. Jag listade de här grejerna i recensionen, men det fanns/finns massor av andra bekymmer. En hel del av dem var kvar när jag flög senast för nån månad sen.

Jag flyger med alla assists och varningar avstängda och har som sagt aldrig rört karriärläget eller uppdragen, så det förklarar nog varför vi har olika upplevelser.

De övriga problemen du nämner såsom klaffar och passagerare som sticker ut ur planen kan jag inte säga att jag känner igen. Möjligen kan jag minnas att det kan ha hänt med något plan precis efter release men inte under det senaste halvåret.

Kort sagt kan man väl säga att om man spelar MSFS 2024 i karriärläge kan man förvänta sig en del buggar (enligt de som spelar karriärläget, det är inget jag kan styrka). Spelar man som jag med fokus på riktiga rutter och på VATSIM är det betydligt stabilare.

Redaktör
Skrivet av Chicobello:

Jag flyger med alla assists och varningar avstängda och har som sagt aldrig rört karriärläget eller uppdragen, så det förklarar nog varför vi har olika upplevelser.

De övriga problemen du nämner såsom klaffar och passagerare som sticker ut ur planen kan jag inte säga att jag känner igen. Möjligen kan jag minnas att det kan ha hänt med något plan precis efter release men inte under det senaste halvåret.

Kort sagt kan man väl säga att om man spelar MSFS 2024 i karriärläge kan man förvänta sig en del buggar (enligt de som spelar karriärläget, det är inget jag kan styrka). Spelar man som jag med fokus på riktiga rutter och på VATSIM är det betydligt stabilare.

Det kan jag tänka mig. Redan vid release låg många - men inte alla - problem i karriären. Senast jag testade var friflygningen fortfarande buggig: reglage som inte funkade ordentligt, prestandan gick upp och ner, med mera. Men det var några månader sedan, så saker blir väl bättre och bättre. Sen är det som alltid olika upplevelser för olika personer och på olika datorer.

signatur
1
Skriv svar