Kebabduellen - Kvartsfinal
Åttondoelsfinalen är avslutad.
Kebabrätterna som gått vidare har i vissa fall gått vidare med lätthet. Andra har det varit en uppförsbacke för innan de gick om sin motståndare. I ett par fall har kampen varit jämn fram till slutet.
Match 1 hade vi en kebabpizza som såg ljuvlig ut bortsett från löken på den (jag ogillar rå lök...) i kampen mot en kebabtallrik som inte såg så pjåkig ut (men som också innehöll lök.......). Vem vinnaren skulle bli råde det ingen tvekan om sedan starten, kebabpizzan tog direkt ledningen och drog sedan ifrån rejält.
Match 2 var en speciell match. En kartong från Tony's kebabpizza mot en kebabrulle som hade en foliehatt på sig. Vi fick inte se någon av dessa skapelser i sin helhet och kampen såg i början ut som att den skulle vinnas av Tony's pizza men röstarna tog sitt förnuft tillfånga och valde en rulle istället för en god deg med alldeles för lite kebab och ingen sås till.
Match 3 blev det en köpespizza med grönsaker på mot en hemmagjord kebabtallrik. Jag trodde på förhand att kebabtallriken skulle vinna pga att den var hemmagjord men folkets ögon fastnade på pizzan. Nästa Kebabduell kanske vi endast ska ha hemmagjorda kebabrätter till?
Match 4 fick första bidraget vara med i, ett hamburgarbröd med kebab på och en (alldeles för) liten klick kebabsås till. Här trodde jag att matchen var avgjord på förhand till hamburgarkebabens fördel men icke! En nästan helt såsbeklädd kebabpizza i en kartong tog med enkelhet hem vinsten.
Match 5 fick kebabtallriken äntligen sin revansch. Kebabpizzan fick, trots sin fina såsning, dra det kortaste strået i stacken när det endast skilde fem röster mellan vinnaren och förloraren. Dessutom blev vinnaren en kebabtallrik MED bröd till. Den känns ovanlig nuförtiden. Kanske att pizzerian har bröd till lunchen men det känns som att det blivit mer sällan också de senaste åren. Mer pizzabröd till folket!
Match 6 fick en kebabpizza nästan det dubbla antalet röster mot kebabtallriken. Jag ska inte ljuga, jag röstade på pizzan men hoppades på tallriken för att den var fint upplagd. Dock hade det kunnat vara några centiliter mer sås på skapelsen!
Match 7 var en av de jämnare matcherna men när tiden hade tickat ner så stod en kebabpizza med nätmönstrad sås som vinnare. Kanske hade feferonin tagit för mycket plats på tallriken när den kunde ha gett mer plats till kebaben och satte käppar i hjulet?
Match 8 kändes riggad... inte alls för att en av dessa tillhörde mig. Och än mindre för att min förlorade...
Så jag diskar det vinnande bidraget från KuShO och låter min gå vidare. Inget annat känns rättvist!
Jahaja... regelverket säger att man inte får stänga av bidrag hursomhelst i Sverige som i landet över Atlanten. Aja, KuShO vinner denna matchen då!
Kvartsfinalen drar nu igång.
Vinnaren i åttondelsfinalen i match 1 möter vinnaren i match 2, vinnaren i match 3 möter vinnaren i match 4 osv.
Vem vinner och vem försvinner?
Vallokalerna är öppna till lördag 27/9 kl 23:59.
1
2
3
4
5
6
7
8
Halo kompis!
Röstat.
Jag vill komma med en rättelse: i senaste Fragzone-fredag kan jag ha raljerat kring mängden kebabpizzor i tävlingen och att det inte är kebab. Det har kommit till min kännedom att det tävlas i ”kebabrätter”, inte bara ”klassisk kebab i bröd”. Med anledning av detta ber jag alla som tagit illa vid sig om ursäkt, och lovar att bjuda chefen för landets valarbetare på kebab (en döner - inget annat skit!) så fort jag känner för det. Han/hon får välja mellan stark och ingen sås.
Röstat.
Jag vill komma med en rättelse: i senaste Fragzone-fredag kan jag ha raljerat kring mängden kebabpizzor i tävlingen och att det inte är kebab. Det har kommit till min kännedom att det tävlas i ”kebabrätter”, inte bara ”klassisk kebab i bröd”. Med anledning av detta ber jag alla som tagit illa vid sig om ursäkt, och lovar att bjuda chefen för landets valarbetare på kebab (en döner - inget annat skit!) så fort jag känner för det. Han/hon får välja mellan stark och ingen sås.
Hade varit kul och veta om vitlössås eller kebabsås är mest populärt, skulle nog säga att jag väljer själv vit i 80% av fallen.
Röstat.
Synd bara att det är få ställen i Sverige som har vettig döner
Ska meddela chefen detta så får ni bestämma kebabdejt framöver!
Halo kompis!
Synd bara att det är få ställen i Sverige som har vettig döner
Ska meddela chefen detta så får ni bestämma kebabdejt framöver!
Jag tänker att "döner" är den hederliga gamla kebaben med bröd. Eller kebab, som jag ser det. Kan ha fel förstås. Har hänt förr, sägs det.
Hade varit kul och veta om vitlössås eller kebabsås är mest populärt, skulle nog säga att jag väljer själv vit i 80% av fallen.
Båda är vita om man inte har något slags självhat. Det är bara i Stockholm och Norrland man kör med tomatsås.
Har kebabpizzan med pommes redan röstats bort? Skandal! Man blir ju hungrig av det här, sämsta med att bo i huvudstaden att det knappt går få tag i här.
Fanns ingen bild på något kebabpizza med pommes på?
Jag kikade igenom båda tidigare trådarna utan att se någon. Eller så är mina ögon trötta efter jobbet nu så jag totalt missade det.
Halo kompis!
Jag tänker att "döner" är den hederliga gamla kebaben med bröd. Eller kebab, som jag ser det. Kan ha fel förstås. Har hänt förr, sägs det.
Nu ska jag inte mucka gräl här om en små sak. Men kan det vara så att skillnaden är att kebab är ett samlingsbegrepp för alla sorters grillat kött, medan döner är en specifik typ av kebab där köttet grillas med tillsatt rent ister, ursprungligen kommer kebab från turkiet men imigranterna tog det till tyskland och där tillsatte tyskarna istern. Så du vill att vi ska äta den tyska kebaben. Och jag rekommenderar att gå till kebabställen som heter just döner (som tex German Döner Kebab Gävle). Det kebab kött vi oftast ser i Sverige är just kebab, där lager av marinerat kött pressats ihop och roteras för att grillas på ett spätt. Det ser ut som en brun svamp nästan där dom har en rakapparat som skivar köttet tunt.
Själv så på dom närmaste pizzeriorna jag bor vid så får jag för 99 kr kebabtallrik, kebabpizza och kebab i bröd. Jag har alltid sett det som en förlust att inte få äta frasiga pommes. Mer bang för the buck. Men vad vet jag. Jag tycker kebab nummer 3 ser bäst ut av alla i tävligen. Men jag blev otroligt imponerad av att kebabpizzan längre ner har fått sås i ett "rutnät". Väldigt snyggt! Jag har inte sett det förr. Och det låter som en optimal sås breddning.
Jag kan för dom som inte litar på att pizzabagare har rena naglar märket halal Kebabskav Fryst från willys. den har skitlåg fetthalt och passar bra för macron för oss som tränar till beachen 2027.
Har kebabpizzan med pommes redan röstats bort? Skandal! Man blir ju hungrig av det här, sämsta med att bo i huvudstaden att det knappt går få tag i här.
Pratade med en som jobbat på pizzeria (hans far ägde en) Och varianterna med pommes eller chips var tydligen riktigt lönsamma eftersom de ofta kostade mer än vanliga och de kunde dra ner på mängden dyra ingredienser utan att det märktes och vräka på med pommes som är billigt och bygger volym.
Men är kunden nöjd så spelar det ju ingen roll.
Fanns ingen bild på något kebabpizza med pommes på?
Jag kikade igenom båda tidigare trådarna utan att se någon. Eller så är mina ögon trötta efter jobbet nu så jag totalt missade det.
Skämtade bara lite, har ingen koll på tidigare trådar. Men det är väl något av ett måste med en kebab m. pommes-pizza dränkt i orientsås när man åker söderut, för egen del.
Skämtade bara lite, har ingen koll på tidigare trådar. Men det är väl något av ett måste med en kebab m. pommes-pizza dränkt i orientsås när man åker söderut, för egen del.
Typ något sådant här fint?

Halo kompis!
Typ något sådant här fint? https://i.imgur.com/m7fDFZu.png
Det är definitivt den bästa såsen.
Sjukt att folk röstar på kebabpizza med sallad på, skäms!
Salladen höjer ju smaken på kebaben och såsen rejält!
Skulle du äta en kebabrulle utan sallad i?
Nej men kebabrulle utan sås
Nej men kebabrulle utan sås

Typ något sådant här fint? https://i.imgur.com/m7fDFZu.png
10/10
Nej men kebabrulle och kebabpizza är två helt skilda saker. En riktig kebabpizza har inte en halv trädgård på sig.
Ja… det skulle jag 😘
Halo kompis!
Vallokalerna för kvartsfinalen stänger kl 23:59 ikväll. Än finns det tid kvar att rösta fram en vinnare.
Match 3 är det jämn kamp på där ledaren har skiftat ett par gånger under veckan. Blir det kebabtallriken till slut som återtar ledningen eller kommer kebabpizzan vinna även denna gången?
Gör din röst hörd.
Den är viktig.
Du är viktig.
Kebaben är viktigast!
Halo kompis!
Japp, sallad har noll smak, enbart textur och sås är rätt onödiga kalorier.