Uppdatering: Klart – EA kan bli uppköpta för 55 miljarder dollar

Medlem

Silver Lake är även en av de som ska vara med i TikTok-affären som har godkänts nyligen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

I love the smell of sarcasm in the morning!

22:01?! Bra film även om referensen var på fel sida av dygnet.

Medlem

Uhm vattendelare helt klart. Som alla vet är riskkapitalbolag luriga i sig då det är bara frågan av maximera vinsten och kapa förluster. Exakt vad det innebär i så fall för EA vet man väl inte men ser det inte som något gott.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Uhm vattendelare helt klart. Som alla vet är riskkapitalbolag luriga i sig då det är bara frågan av maximera vinsten och kapa förluster. Exakt vad det innebär i så fall för EA vet man väl inte men ser det inte som något gott.

Kapa alla kreativa idéer och nya IP:n och kör 100% på uppföljare och säkra kort. Gör alla spel till årliga releaser och använd årtal. Battlefield 2026, 2027 etc?

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kapa alla kreativa idéer och nya IP:n och kör 100% på uppföljare och säkra kort. Gör alla spel till årliga releaser och använd årtal. Battlefield 2026, 2027 etc?

Svårt och veta men sett till investmentbolag på fastighetssidan är det ofta väldigt mörkt. Underhåll försvinner nästan mer eller mindre, kostnader för diverse skötsel mm läggs på minimum. Sett flera bolag köpa större bestånd och i slutändan tvingas tvångsförvaltas och som förstått har det gått riktigt långt då.

Vad detta exakt betyder för EA kan vara splitta och kränga iväg brands mm. För utvecklingen av spel kan det i teori spotta ut spel med skit kvalitet. Gillar inte EA men tror det är risky för spelbranchen.

Sett till fotboll har ju flera konsortium köpt klubbar och sett där går det bra.

Så jag killgissar, investmentbolag kan nog vara bra för vissa branscher men inte direkt för spel. Sett till MS köp av Blizzard osv, bra i början allt frid o fröjd dom lovar heligt att låta studios få jobba på som vanligt. Vi ser lite nu hur det blev, massuppsägningar osv.

Medlem

noooo! Inte mer whitewashing...

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >

Medlem

Det är ju inte så att EA varit något välgörenhetsbolag fram till detta. Tror inte det kommer påverka hur bolaget sköts nämnvärt. Det är bara saudierna som försöker bredda sina affärsmöjligheter.

Medlem

Nej tack!

signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Drapan:

Hur kommer du till slutsatsen att det kommer ske ändringar kring detta i och med utköpet?

Saudi var en av uppköparna...

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vilket var det första?

Oj, det var en bra fråga. Jag hade ett 30-tal bigbox till Amigan så där fanns det ju några, bland annat Chuck yeager flight sim och 688 attack sub. Sen hade jag också ett gäng orginalkassetter till c64an, däribland iallafall Marble madness fanns.
Gubben börjar bli gammal och minnet dåligt.

Medlem

Så Trump och Saudi äger EA nu då. Min spåkula kan garantera att det inte kommer bli fler spelköp med den loggan i framtiden
https://www.dn.se/ekonomi/klart-electronic-arts-kops-for-500-...

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Saudi. Alla kvinnliga karaktärer i framtida spel kommer därmed bära Niqab och ha en manlig följeslagare utanför hemmet.

Enligt många är det till det bättre…kan ju inte bli mindre ”woke”

Medlem

Jag vet inte om jag tror det kommer göra någon större skillnad för oss, ärligt talat. Jag gissar att en krass profithungrig ny ägare skulle kunna skrota den meningslösa EA-appen och bara låta EA släppa sina spel på Steam som andra utgivare utan hakar - det vore inte helt fel.

Medlem

Förhoppningsvis städas det upp i spel som Apex medan vi ser färre Veilguard-katastrofer.

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Jag vet inte om jag tror det kommer göra någon större skillnad för oss, ärligt talat. Jag gissar att en krass profithungrig ny ägare skulle kunna skrota den meningslösa EA-appen och bara låta EA släppa sina spel på Steam som andra utgivare utan hakar - det vore inte helt fel.

Typ som de ska göra med BF6 redan innan uppköpet?

Backloggens befriare

Enligt den enda rätta källan(text-Tv) är affären klar

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

EA som företag var det väl länge sen man kände nåt för. De känns mest som att de förvaltar de IP:n de sitter på snarare än driver på något som helst utveckling. Så det kanske inte kommer göra så stor skillnad för spelmedier i stort med nya (tveksamma) ägare.

Men som fotbollssupporter känns det inget vidare att PIF kommer att deläga EA FC-serien, med tanke på vilken impact den serien har på fotbollsintresset globalt.

Känslan är tyvärr att vi bara sett början på den här utvecklingen.

Medlem

EA som redan var styrt av girighet och minimal entusiasm och de flesta spel stagnerar i utvecklingen.

Tycker spel som Fifa, NHL och nu Formel 1 serien senaste åren får minimal utveckling för att ta några exempel.

Medlem
Medlem
Medlem

Köp EA och lägg sedan ner det. Gör mänskligheten en björntjänst.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Köp EA och lägg sedan ner det. Gör mänskligheten en björntjänst.

Du tycker alltså att det är dåligt att de lägger ner studion?

Medlem

Inte mycket kvar av de stora västerländska utgivarna nu. Activision är uppköpta, Ubisoft hänger med Tencent och PIF, EA är en del av PIF och investeringsbolag...

Medlem

Enligt Financial Times så är det stora målet med uppköpet att EA skall spara pengar kraftigt genom att satsa stort på AI i spelutvecklingen vilket skall leda till kraftigt ökade vinster för köparna.

Det brukar vara nyspråk för färre antal anställda och mer AI Slop. Att sedan Trumpfamiljen beskrivs som "avgörande" för att affären skall bli av där de själva blir stora ägare, bådar inte gott när det gäller att hålla Trumps kulturkrig borta från spelbranschen.

Financial Times:
https://www.ft.com/content/be980240-13ec-498c-ba79-71eada30d1...

SR EKOT: https://www.sverigesradio.se/artikel/historisk-jatteaffar-nar...

Medlem
Skrivet av Jozo:

Inte mycket kvar av de stora västerländska utgivarna nu. Activision är uppköpta, Ubisoft hänger med Tencent och PIF, EA är en del av PIF och investeringsbolag...

Uppköpta av en ännu större västerländsk utgivare, ja. Inte som att det är någon större brist på västerländska utgivare.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Enligt Financial Times så är det stora målet med uppköpet att EA skall spara pengar kraftigt genom att satsa stort på AI i spelutvecklingen vilket skall leda till kraftigt ökade vinster för köparna.

Det brukar vara nyspråk för färre antal anställda och mer AI Slop. Att sedan Trumpfamiljen beskrivs som "avgörande" för att affären skall bli av där de själva blir stora ägare, bådar inte gott när det gäller att hålla Trumps kulturkrig borta från spelbranschen.

Financial Times:
https://www.ft.com/content/be980240-13ec-498c-ba79-71eada30d1...

SR EKOT: https://www.sverigesradio.se/artikel/historisk-jatteaffar-nar...

Troligen kraftigt ökade vinster och inte kraftigt ökad spelkvalité.
Tvek på ökade vinster också

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Finns inget annat sätt att beskriva det på än äckligt.

Medlem

Väldigt tråkig, ännu tråkigare för de som jobbar på dice att få denna bajsmacka precis innan släppet…

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Om nu köpet innebär att DEI försvinner från EA:s spel, är inte det värre än att det finns med? (för de som tycker DEI är dåligt).

Att DEI förekommer är att utvecklarna vill ha med det och möjligen övertala någon/ rikta sig mot en större publik / försöka ge en rättvisare eller sin bild av världen.
Om det tvingas bort skulle det i det här fallet vara en ultrakonservativ kungafamilj som bestämmer vad och vem som får gestaltas i (EA:s) spel-ip:n. Känns inte jättefräscht.

Eftersom köpet dras med stora lån kommer det väl leda till uppsägningar, ännu mer lootboxes / snikna affärsmodeller och ai-slop. Allt som allt en unken utveckling, oavsett om man spelar EA-spel eller ej.

Medlem

Tråkigt att detta sker precis innan dom skall släppa det första intressanta spelet på länge. Då blev spelhösten ganska tom helt plötsligt.

12
Skriv svar