AAAAA-studior borde unna sig fler AA-spel

Robot
AAAAA-studior borde unna sig fler AA-spel

Fredrik om en längtan efter pingpong-Rockstar, bortom kolossen GTA VI.

#aa, #aaa, #aaaa, #aaaaa, #krönika

Medlem

Stop 😢
Möjligtvis finns det en studio med 4A och det skulle väl vara Rockstar

Medlem

"Titta bara på Ghost of Yōtei-aktuella Sucker Punch. Under drygt ett decennium gav de oss Sly Raccoon-trilogin och en rad Infamous-titlar. Totalt åtta releaser."

Måste ändå inflika att detta var i ett annat skede och tid av hur spelutveckling såg ut där man snabbare kunde pumpa ut taco-spelen. Tycker att jämförelsen faller lite på sin egen punkt: Dessa åtta releaser var väl inte mer innovativa och kryddstarka än fredagstacos på den tiden (bortsett från första Sly Racoon och första Infamous)?

Medlem

Skön krönika som sätter fingret på något viktigt.

Något viktigt som jag upplever att exempelvis Microsoft har förstått och som blir synligt i och med deras satsning på Game Pass, där fler spel med olika budgetar och storlekar på utvecklingsstudios får en chans att skina med nya idéer och nya spel. Jag tror verkligen att det finns en plats för mindre upplevelser då de stora kioskvältarna tenderar att spela på oerhört säkra kort.

Schumacher skrev och döpte sitt verk till Small is Beautiful, där finns kloka idéer som spelkulturens fanbärare bör ta fasta på framgent exempelvis avseende användandet av "appropriate technology" och spelaren/människan i centrum.

Medlem

Kan bara instämma med krönikören

Medlem

Kommer det inte nya AC-spel och Call of duties varje år... nästan? Där är tacosen. Eller kanske energidrycken.

Samtidigt känns typ AC origins som att det hade varit 3 spel på ps3 tiden, med nästan samma setting och små tillägg för varje ny titel.

Supergiant games är indie men så stora och med sån påverkan att det är en egen klass. Samtidigt känns de lika Larian i att de gör vad de vill. Nu när Hades 2 är släppt ska de vila upp sig ett tag. De ska inte släppa DlC för spelet är klart.. vad jag hört.

Tycker nya AAAspel är så stört stora att det känns skönt det är mellanrum mellan släpp så man hinner spela annat också

Kanske indie, aa, aaa ratingen behöver stuvas om för att passa en ny verklighet

Medlem

1 decennium lång utvecklingstid skapar bara orimliga förväntningar. Nästan omöjligt att inte bli besviken när dessa spel som tar en evighet att släppas kommer ut. Capcom släpper AAA spel varje år och man blir aldrig riktigt besviken.

Det finns inte en chans att GTA VI, Elder Scrolls 6 eller Dragon Quest XII tar såhär länge att utveckla egentligen. Dom skulle vart ute för flera år sedan. Problemet är all management där det krävs 3 godkännande uppifrån och en månads ledtid för att balansera ett vapens stats eller ändra färg från svart till mattsvart.

Spelbranschen måste bli av med 75% av alla mellanchefer så skulle dessa AAA gå flera år snabbare att utveckla och släppa. Orimligt långa utvecklingstider innebär inte några AAAAA

Medlem

Problemet är att de tjänar mer pengar på Gta-online äñ Gta5 och Valve tjänar mer på Steam än Half-life.

Medlem

Tycker generellt det är för mycket focus på GFX idag. Fan släpp tyglarna!

Pokemon go... jo tjena super gfx eller flera andra megaspel. Roblox, minecraft giganter men gfx är ful som stryk. Tycker gameplay är mest viktigt inte upplösningen på mina händer.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Pokemon go... jo tjena super gfx eller flera andra megaspel. Roblox, minecraft giganter men gfx är ful som stryk. Tycker gameplay är mest viktigt inte upplösningen på mina händer.

Håller med. Är spelet roligt så skiter man fullständigt i grafiken. Grafiken ska komma i andra hand tycker jag. Finns så många titlar där dom bara satsat på grafiken och haft gameplay som det sista i åtanke.

Medlem

Jag gillar det Rockstar gjorde med Max Payne 3 efter GTA 4, synd att dom slutade med det, lite tråkigt att inte fler större studier släpper lite mindre linjära spel emellan vänte tiderna på de större titlarna, Open world spel är ju faktiskt rätt överspelade nu, inte sant, det slutar bara med att dom är repeterande.

Redaktör
Ponny
Skrivet av MLundin:

"Titta bara på Ghost of Yōtei-aktuella Sucker Punch. Under drygt ett decennium gav de oss Sly Raccoon-trilogin och en rad Infamous-titlar. Totalt åtta releaser."

Måste ändå inflika att detta var i ett annat skede och tid av hur spelutveckling såg ut där man snabbare kunde pumpa ut taco-spelen. Tycker att jämförelsen faller lite på sin egen punkt: Dessa åtta releaser var väl inte mer innovativa och kryddstarka än fredagstacos på den tiden (bortsett från första Sly Racoon och första Infamous)?

Håller med dig. Det var enklare där och då att utveckla crem de la crem-spelen. Är lite inne på det i ett annat stycke:

"Det känns lite som att storbolagen är fast i ett AAA-ekorrhjul. Hjulet snurrar snabbare och snabbare, blir dyrare att hålla i drift, och tar längre tid. Sådant måste sätta sig på kreativiteten. Om något borde jättarna unna sig färre A:n och inte fler."

Om t.ex. Ghost of Tsushima och Yotei släppts, säg, i början av 00-talet, då hade vi rentav kunnat få dom, tja, 2001 och 2003? Kanske hade vi fått åtta "Ghost of"-titlar om nu hade varit då. Det är lite min poäng att jag gärna ser Sucker Punch och kompani mixa sina kolosser med mindre AA-titlar. Lite som Rockstar gjorde under en period, men som nu tycks vara rentav omöjligt.

Vi får nog vänja oss vid att bjässarna ger oss ett nytt spel kanske vart femte år. Tänker på studior som Sucker Punch, Insomniac, Naughty Dog och Rockstar.

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av AELDSTAR:

Skön krönika som sätter fingret på något viktigt.

Något viktigt som jag upplever att exempelvis Microsoft har förstått och som blir synligt i och med deras satsning på Game Pass, där fler spel med olika budgetar och storlekar på utvecklingsstudios får en chans att skina med nya idéer och nya spel. Jag tror verkligen att det finns en plats för mindre upplevelser då de stora kioskvältarna tenderar att spela på oerhört säkra kort.

Schumacher skrev och döpte sitt verk till Small is Beautiful, där finns kloka idéer som spelkulturens fanbärare bör ta fasta på framgent exempelvis avseende användandet av "appropriate technology" och spelaren/människan i centrum.

Ja! Bara sådana spel som Pentiment och Gravity Rush. Det blir en härligare mix, och jag har t.ex. svårt att tänka mig att Naughty Dog sticker emellan med en mindre och mer experimentell titel. Men jag tror studiorna skulle må bra av det!

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Atorak:

Hellre genomtänkt estetik än tekniskt superavancerad grafik. Firewatch tänker jag till exempel på. För att inte tala om Obra Dinn. Ubisoft hittade något magiskt med Valiant Hearts. Vissa kommer ju alltid sträva efter realism, men det finns många andra vägar att gå. (Detta är en egen krönika ta mig tusan! )

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Studior som har ett fett bankkonto och kan avvara personal mellan AAA+-projekten kan ju gärna släppa lös kreativa resurser i mindre projekt med liten budget. Det måste vara väldigt nyttigt att utvecklare, som nästan uteslutande har arbetat i dessa enorma projekt, även får erfarenhet av tajtare projekt med mycket mindre budget. Där det inte går att slänga in ett antal arbetstimmar "bara för att".

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Tycker hela grejen med A är tramsig.
Ett bra spel är ett bra spel.
Lika tramsigt är det att titulera sig som en AAA studie om du inte ens släppt ett spel.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ja! Bara sådana spel som Pentiment och Gravity Rush. Det blir en härligare mix, och jag har t.ex. svårt att tänka mig att Naughty Dog sticker emellan med en mindre och mer experimentell titel. Men jag tror studiorna skulle må bra av det!

Helt klart en härligare mix, det är många gems jag upplevt med Game Pass, som annars hade gått mig förbi. På ett sätt skulle jag påstå att Game Pass inneburit en nytändning för mig avseende att spela spel.

Det hade bara varit positivt om studios likt Naughty Dog, Sucker Punch Productions, med flera hade fått sträcka på vingarna och ta ut svängarna mer som hantverkare emellanåt. Innovation kommer ur experiment och felsteg (Wienerbröd).

"Omväxling förnöjer"

Medlem

AAAAA men det tycker ja'

signatur

Panem et circenses

1
Skriv svar