Molyneux – Idésprutan som lärt oss att inte köpa allt

Robot
Molyneux – Idésprutan som lärt oss att inte köpa allt

Förmågan att lova för mycket funkar illa om man vill sälja spel.

#22cans, #black-and-white, #bullfrog, #curiosity, #fable, #godus, #krönika, #lionhead, #peter-molyneux

Medlem

Molyneux är världens största lögnare. Blir aldrig att köpa nåt spel som han har gjort

signatur

DEI och Woke är en Dogwhistle för bigots och facister

Medlem

Sen föll vi för det igen med No Mans Sky!

Skrivet av Ribcage:

Som sedan många år tillbaka är ett otroligt bra spel. Inte så att Hello Games hastat iväg till nya projekt och hypat upp dom till skyarna, som Molyneux gjort gång på gång.

signatur

ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ

Geeks Gaming

Jag önskar att Molyneux faktisk kunde omvandla sina visioner och idéer fullt ut för det är oftast inget fel med hans visioner!

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Som sedan många år tillbaka är ett otroligt bra spel. Inte så att Hello Games hastat iväg till nya projekt och hypat upp dom till skyarna, som Molyneux gjort gång på gång.

Visst, det är en annan historia. Men det visar att vi faller för det igen av visionärer som borde låta PR prata för dem. Inte vad de hade önskat ha med i spelen.

Det hade varit intressant om PM fått budget att fortsätta uppdatera sina spel i flera års tid och se om några av idéerna kunde komma till som med NMS.

Medlem

Ibland har han bara ljugit rakt ut. Vem minns inte Project Milo? Helt orealistiskt för 360. Kanske skulle kunna funka nu med LLM-backend.

Redaktör
Skrivet av NordhNet:

Jag önskar att Molyneux faktisk kunde omvandla sina visioner och idéer fullt ut för det är oftast inget fel med hans visioner!

Han har ju gjort flera riktigt fina spel, och jag tycker han förtjänar beröm för dem - även om han hanterat saker rätt illa på senare år. Man förstod av kvinnan på Lionhead (minns inte namn och titel, men typ studiochef) hur han funkade då: tonvis med idéer, men det behövdes en chef som sa både ja och nej. Han är rätt berusande att lyssna på, passionen lyser igenom.

signatur
Skrivet av Ribcage:

Visst, det är en annan historia. Men det visar att vi faller för det igen av visionärer som borde låta PR prata för dem. Inte vad de hade önskat ha med i spelen.

Det hade varit intressant om PM fått budget att fortsätta uppdatera sina spel i flera års tid och se om några av idéerna kunde komma till som med NMS.

Absolut, lärdomen är väl att vi gamers ska läsa recensioner först och köpa sen. Nu var ju NMS Hello Games första stora spel och var och är fortfarande en liten studio, kanske inte fanns PR-folk.

signatur

ᵢₜ'ₛ gᵣᵢₘ ᵤₚ ₙₒᵣₜₕ

Medlem

Riktigt intressant krönika om Molyneux. Det var nog tur att han blev intresserad av spelandet för han hade nog blivit en bra kultledare. Passion, entusiasm och charm är en svårslagen kombo i livet och det bevisade verkligen den där kuben jag aldrig hört om.

Jag kan själv bli helt uppslukad av idéer och närmaste liknelsen är just frälsning eller kärlek. Man blir helt blind och tappar nästan verklighetsförankringen. De i min omgivning suckar lätt när jag går igång på något. Det är först efteråt man får en objektivitet och det kan nästan vara läskigt att se skillnaden i ens perspektiv.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Gnällkuk

Han är som en Randy Pitchford som håller igen, vad det nu säger om honom egentligen.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Nog får man ta det mesta de (sådana där presspersoner på div Gamescon, E3) säger innan ett spel släpps med en nypa salt och invänta recensioner.. De ska ju sälja in en produkt.

signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Apropå Populus.. hur jäkla coolt skulle det inte vara med ett populus liknande spel i VR? borde kunna bli hur coolt som helst.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Precis som Chris Roberts ÄR Molyneux en fantastisk idéspruta, har jättebra idéer, men... bör inte hålla i rodret eller pengarna. Det blir liksom inte bra. När andra är där och styr upp, till och med petar ut dem om nödvändigt, blir slutresultaten bra, annars rinner det ut i sanden, blir aldrig färdigt.
Men jag vill ändå ge Godus lite upprättelse. Spelade tonvis med timmar på PC innan de typ övergav det och försökte få ihop Godus Wars på mobilerna. Men det som fanns där var riktigt bra och kul, på väg mot ett modernt Populous. Hade det styrts upp i tid, så...

Men annars får man liksom vara beredd på att ett Molyneux-projekt är det mest vansinniga kickstarter man kan sponsra och se det som ett kul scoiologiskt experiment i dumhet varje gång. Alltid intressant, aldrig, absolut aldrig det som utlovats.

Medlem

Älskade ändå Curiosity. Det var sån sinnessjuk hajp där ett tag, som nådde långt utanför den traditionella spelvärlden. Såg folk i barer som satt och rensade kuber. Konceptet var så enkelt, begripligt och kittlande.

Såhär i efterhand tycker jag nästan det var till projektets fördel att vinsten var så futtig. Hade man vunnit en miljon kronor hade det överskuggat det verkligt fascinerande. Curiosity utforskade människans kollektiva nyfikenhet i en samtida kontext på ett briljant sätt.

Molyneux är ett geni och en visionär. Bara inte på det sättet han själv tänkt.

Medlem

Älskar flera av hans spel, hoppas det sista blir bra!

Medlem

Det var intressant som ung och läsa om hans visioner som lät som lovord i diverse speltidningar. Tyvärr infriades inte berget av hajp av det han målade upp i slutprodukten riktigt. Men, Fable 2 och Black & White hade jag iaf. mycket nöje med. Idag för mig, så känns allt han säger så opålitligt att det går inte annat än att dra öronen åt sig.

Medlem

Knepig text i bilden, tog mer än en genomläsning att fatta helt, bara jag?

curiosity och godus.... (hmm e-gamers... nä godus är ett spel väl)
sprängde en gång...... (väg.. spränger nää)
för alla............. (så alla kan gå på den?),,,,,,,,,molyneux (öhh men va?)
rykte (ok det ryker)....som innovatör.... (aah, han fick sparken)
och visionär i bitar....... (en annan nyhet om en visionär som dog...)

Läste LITE så (finns fler sätt). Hade nog gått att skriva lite tydligare @fz . Radbryt, litet utrymme, jo.

signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Har alltid förstått honom som en person med oförmåga att bedöma tidsåtgång och kostnader för olika idéer, och därför tror han, innan sanningen motbevisas, att allt hinns med, hela tiden. Sen verkar han ju bra på att få olika idéer att faktiskt harmonisera och bli ett bra spel, och det är inte en dålig färdighet i sig, men det är svårt att bedöma hur mycket av det som är hans bidrag eller om det är andra som sållat och prioriterat.

Medlem

Molyneux hade jävligt massa roliga och skumma saker för sig.

Vi pratar en hel del om det i 2 avsnitt i Spelhistoriepodden.

005 - Bullfrog, bullshit och EA och 019 - Mannen, myten, mytomanen Molyneux

signatur

Av nördar. För nördar.
spelhistoriepodden.se

Skribent

Trots hur det blivit med många av projekten genom åren så har jag ändå svårt att ogilla karln. Någon med så mycket passion och vision för spel kommer alltid locka mitt intresse. Jag är oändligt mycket mer nyfiken på någon som försöker göra helt nya otroliga saker, och misslyckas fatalt emellanåt, än någon som sitter och matar trygga franchise-uppföljare enligt löpande band-principen.

Det sagt så håller jag med föregående talare som påpekar att Molyneux förmodligen har behovet av en fast hand (chef) som sätter gränser och styr projekt i mål. Jag testar gärna det nya spelet – när det är helt färdigställt.

signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Sean Murray är inte Molyneuxs arvtagare. Funderade på om det är Chris Roberts, men den senares problem är, just nu, snarare fokuserade hans oförmåga att inte klara av att avgränsa saker, men fortfarande möjligt att visonerna trots miljarder inte går att uppfylla om de då ens blir några klara spel. Molyneuxs spel blev iallafall klara, och om man slängt någrar miljarder på honom så kanske de hade varit gudomliga....

1
Skriv svar