Ubisoft ryktas ha lagt ned ett Assassin’s Creed som utspelade sig efter amerikanska inbördeskriget
Ubisoft tyckte att spelets tema kunde bli för kontroversiellt i dagens politiska klimat.
När konst imiterar verkligheten eller verkligheten imiterar konsten.
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
Att någon skulle se det som kontroversiellt att slåss mot klansmen säger ju allt om läget på andra sidan dammen. 🙄 Nu är jag inget AC-fan, men det här lät ju annars som en av de mer intressanta settings serien kunde haft.
På ett sätta hade spelet blivit lite av en fortsättning på AC3 som utspelade sig i mitten 1700-talet under Amerikanska revolutionen. Settingen hade varit liknande men lite längre in i framtiden.
"Writer and Fighter"
Om Assassin’s Creed ändå ska skildra modern politik, kan de ju lika gärna göra ett spel som utspelar sig i nutid. Då får man ju all modern politik i rätt tidskeende.
Fast allra helst hade jag inte velat ha någon politik alls, men det är inte jag som styr skeppet i västerländska studios. Jag fortsätter köpa östasiatiska spel istället.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
William "B.J." Blazkowicz är Antifa.
Always has been
Försök undvika personangrepp och antydningar om att andra har fel på ett nedlåtande sätt.
Håll gärna diskussionen saklig och lugnare i tonen.
Svara inte
Det är bättre inte svara på någon som försöker munhuggas. Du ger dem bara en grön notis och mer bränsle. Låt det rinna av.
Ämne
”Ubisoft ryktas ha lagt ned ett Assassin’s Creed som utspelade sig efter amerikanska inbördeskriget”
Det är bara ett rykte, så det behöver inte betyda att spelet ens diskuterats hos Ubisoft. Och om ryktet ändå skulle stämma, är det kanske klokt av Ubisoft att avstå.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Och där tror jag att jag är klar med FZ. Tyvärr.
Inte på grund av kommentarerna i denna tråd, utan för cynismen i att jaga klick en söndag kväll genom att lägga ut en tre dagar (!) gammal nyhet om ett kontroversiellt ämne som får kommentarsfältet att bli som det alltid blir när det handlar om politik.
Ännu surare blir det sett i kontexten av att man i veckan istället öst på med artiklar om Battlefield 6 där man blandat sponsrat och native innehåll på ett sätt som gör det svårt att avgöra oberoendet. I det massiva flödet ville man uppenbarligen inte störa med en nyhet med politisk laddning. Istället bättre att vänta med den guldkalven...
Jag tycker det är jävligt synd att det blivit såhär, men allting har sin tid.
Framöver kommer jag leta efter mina spelnyheter någon annanstans. Jag kommer sakna det gamla FZ, men inte vad det blivit innehållsmässigt. Kanske tittar jag in i själva forumet ibland. Vi får se.
Och där tror jag att jag är klar med FZ. Tyvärr.
Inte på grund av kommentarerna i denna tråd, utan för cynismen i att jaga klick en söndag kväll genom att lägga ut en tre dagar (!) gammal nyhet om ett kontroversiellt ämne som får kommentarsfältet att bli som det alltid blir när det handlar om politik.
Ännu surare blir det sett i kontexten av att man i veckan istället öst på med artiklar om Battlefield 6 där man blandat sponsrat och native innehåll på ett sätt som gör det svårt att avgöra oberoendet. I det massiva flödet ville man uppenbarligen inte störa med en nyhet med politisk laddning. Istället bättre att vänta med den guldkalven...
Jag tycker det är jävligt synd att det blivit såhär, men allting har sin tid.
Framöver kommer jag leta efter mina spelnyheter någon annanstans. Jag kommer sakna det gamla FZ, men inte vad det blivit innehållsmässigt. Kanske tittar jag in i själva forumet ibland. Vi får se.
Kan ju också vara så att det inte är så mycket redaktionell aktivitet under en helg, utan det som läggs upp är sedan tidigare planerade inlägg (så som sponsrade artiklar lättare kan vara), behöver ju inte vara något illvilligt/cyniskt med det.
Tycker det varit tydligt då sponsrade inlägg markeras som sådana (och BF6 får ju utöver det faktiskt anses vara en av årets största/"viktigaste" releaser för spelmarknaden, då GTA VI inte dyker upp förrän nästa år, "hyfsad" mängd spelare på Steam), och FZ är absolut inte bland de värsta förövarna i det där sponsorträsket heller - personligen tycker jag SweC är sju resor värre. Men det är givetvis en subjektiv åsikt.
Titta på när Cyberpunk 2077 släpptes - det var artiklar var och varannan dag om det, trots att det vad jag vill minnas inte var något direkt sponsrat, och allt var verkligen inte positivt. Tycker också oberoendet faktiskt visar sig genom att första delen (singleplayerdelen) av recensionen inte är odelat positiv, den lyfter fram en hel del brister som spelare kan komma att störa sig på. Trots att spelet faktiskt håller ett klart godkänt betyg på Steam, vilket för mig var lite otippat - 85% med så många spelare tyder på att det infriar många förväntningar, trots att det varit en hypad release. Känns ovanligt idag.
EDIT: och jag som tänkte diskutera lite ontopic (eller nåja, artikeln handlade ju inte om BF6 - darnit), innan jag hann skriva färdigt spårade tråden ur ännu mer. 😅 My bad?
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Kan ju också vara så att det inte är så mycket redaktionell aktivitet under en helg, utan det som läggs upp är sedan tidigare planerade inlägg (så som sponsrade artiklar lättare kan vara), behöver ju inte vara något illvilligt/cyniskt med det.
Tycker det varit tydligt då sponsrade inlägg markeras som sådana (och BF6 får ju utöver det faktiskt anses vara en av årets största/"viktigaste" releaser för spelmarknaden, då GTA VI inte dyker upp förrän nästa år, "hyfsad" mängd spelare på Steam), och FZ är absolut inte bland de värsta förövarna i det där sponsorträsket heller - personligen tycker jag SweC är sju resor värre. Men det är givetvis en subjektiv åsikt.
Titta på när Cyberpunk 2077 släpptes - det var artiklar var och varannan dag om det, trots att det vad jag vill minnas inte var något direkt sponsrat, och allt var verkligen inte positivt. Tycker också oberoendet faktiskt visar sig genom att första delen (singleplayerdelen) av recensionen inte är odelat positiv, den lyfter fram en hel del brister som spelare kan komma att störa sig på. Trots att spelet faktiskt håller ett klart godkänt betyg på Steam, vilket för mig var lite otippat - 85% med så många spelare tyder på att det infriar många förväntningar, trots att det varit en hypad release. Känns ovanligt idag.
EDIT: och jag som tänkte diskutera lite ontopic (eller nåja, artikeln handlade ju inte om BF6 - darnit), innan jag hann skriva färdigt spårade tråden ur ännu mer. 😅 My bad?
Jag tror vi har lite olika syn på vad journalistiskt oberoende innebär, men så kan det få vara. Jag värderar annorlunda.
Men främst är det tendensen att släppa artiklar som riskerar att få urspårade kommentarsfält (som sedan inte modereras aktivt) som stör, i kombination med en i allmänhet försämrad kvalitet på nyhetsvärdering och nyhetsmaterial senaste 1–2 åren. I mina ögon alltså.
Detta gäller dock inte forumet i sig, så rent användarskapade trådar kommer nog få mig att dyka in en och annan gång även framöver. Inte minst för att det finns många, däribland du, som faktiskt skriver en hel del bra där.
Jag tror vi har lite olika syn på vad journalistiskt oberoende innebär, men så kan det få vara. Jag värderar annorlunda.
Men främst är det tendensen att släppa artiklar som riskerar att få urspårade kommentarsfält (som sedan inte modereras aktivt) som stör, i kombination med en i allmänhet försämrad kvalitet på nyhetsvärdering och nyhetsmaterial senaste 1–2 åren. I mina ögon alltså.
Detta gäller dock inte forumet i sig, så rent användarskapade trådar kommer nog få mig att dyka in en och annan gång även framöver. Inte minst för att det finns många, däribland du, som faktiskt skriver en hel del bra där.
Jag ska inte säga att det ibland inte blir grumligt (vi ska kanske inte gå in på det där med "influencers" exempelvis, för då öppnar vi en Pandoras ask kring vad "journalistik" faktiskt är och inte är, och vilka effekter sådant har på vårt mediaflöde), och gränsdragningen och vilka standarder vi har och vill upprätthålla kan säkert skilja sig.
Kan också hålla med om nyhetens natur - att när man släpper en artikel av den här typen tycker jag det i princip blir lika bra att stänga kommentarsfältet innan det öppnar. Ser inte direkt att det blir så stor chans till en vettig diskussion överhuvudtaget, och då kan man ju fråga sig vad syftet med kommentarsfältet är. :/ Ska det verkligen bara vara en kanal för att spy ur sig precis vilken skit som helst?
Kan också känna frustration över hur nyhetsrapportering ser ut, men det är i allmänhet snarare än något som jag isolerar till FZ.
Får tacka för sista stycket, jag håller med om att det finns en hel del medlemmar på FZ som bidrar till att forumet faktiskt inte är dött och/eller ett träsk. Hoppas du svänger förbi forumet (och trivs där) även om du skippar nyhetsflödet.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Den här artikeln skall inte publiceras 17:45 på en söndag, vet inte vad redaktionen tänkte....
Hur kunde Templars hitta hit? 😯
Här kan de väl åtminstone permanent bannas till skillnad från GR? Det är så tröttsamt att detta hittat hit, hoppas det rensas upp snarast.
I mitt tycke är Ubisofts stora styrka att de ofta låter sina spel utspela sig i intressanta och sällan utforskade (i spel) platser och tidsåldrar. Spontant känner jag absolut att det beskrivna konceptet låter lovande. Kanske inte som Assassins Creed, dock. Känns lite för småskaligt att springa runt och döda folk i drivor i den historiska kontexten som ges.
Tror däremot Far Cry passat betydligt bättre. Då kan man skruva upp galenheter rejält.
Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.
Jag kan tycka att problemet med kkk som fiende är att gruppen är för liten för att den ska hålla för ett helt ac spel, lite som far cry 5 det blir konstigt att det är så jäkla många sekt medlemmar.
Jag tänkte nästan det motsatta. I vissa counties i söder var ju majoriteten av vita män med i klanen under vissa år av Reconstruction Era. * men o andra sidan var det ju bara en av motståndarna man skulle möta. Fanns ju även gott om snarlika organisationer.
Hur som - tyckte det lätsom en spännande set up.
Farcry5 är nog min favorit i serien efter 4:an pga storyn och kultmusiken
Ett spel med liknande motståndare är Mafia 3, fast det är på 60-talet... släpptes precis före Trump blev vald första gången iofs.. kanske de inte trodde han skulle bli vald/att det skulle vara ett problem att släppa
Jag förstår att corporate america undviker kontroverser nu. Det är verkligen.... intressanta tider där borta nu.
Men mer on topic med AC.
Vilket AC utspelar sig närmast vår egen tid?
Vi hade väl .... 1800-talets London va?
Problemet rent gameplaymässigt med att komma närmare är ju en ökad förväntan på krutvapen. Vilket rubbar balansen.
Det är som Total War.
Om/när TW Warhammer 40K kommer kommer det sälja en biljard exemplar. Men det är ju mer enheter som har avståndsvapen i 40K jämfört med Fantasy. Och man kanske förväntar sig längre räckvid på en Basilisk artilleripjäs jämfört med en mörsare, och mer av en boltgun än ett armborst. Så man inte bara trycks i konceptet exakt.
Så... hur blir det med ett AC när vi närmar oss en era bortom flintlås-vapen.
På ett sätta hade spelet blivit lite av en fortsättning på AC3 som utspelade sig i mitten 1700-talet under Amerikanska revolutionen. Settingen hade varit liknande men lite längre in i framtiden.
Aha. Jag är lite dåligt insatt i USAs historia så jag trodde att trean redan berört ämnet. Fel av mig.
PSN: Oakborn86