Hårdisk livslängd?

Inaktiv
Hårdisk livslängd?

Hur länge kan man räkna med att de håller egentligen? Har två sata diskar i raid 0 för prestanda som systemdisk sen 5 1/2 år tillbaka. Har aldrig själv haft hårdvara så länge. Har hört att 5år är normal livslängd vid 24/7.

Är mitt andra system med samma diskar. Har annars funkat utan problem med raid 0 men funderar om det är dags byta ut diskarna.

En 80mm fläkt 1000/rpm blåser in bakom diskarna så de går inte varma, kanske max/30grader idle nu vintertid och max 40grader/load sommartid.
Kan inte se tempen i ett raidsystem men känner och jämför med två andra diskar i samma burk.

Datorn går i snitt ca8timmar per dag. Spelar inte så mycket numer men har gjort det en hel del, flera timmar om dan ibland då datorn var ny.

Är lite orolig att någon disk falerar vilken dag som helst nu och funderar på att byta ut dom till nya.

Men vad är era erfarenheter med hårdiskar. Livslängd, kylning, spel mm.

Medlem

Fem år låter rimligt vid "normalt" och "sansat" bruk. Men det beror ju på dom enskilda individerna. Jag har haft oturen att köpa måndagsexemplar vid ett par tillfällen. Dom diskarna höll några månader, kanske ett år, innan dom rasade hehe. Perkele.

Om dom får jobba rumpan av sig 24/7 så känns dock fem år lite väl mycket också - jag skulle tippa tre kanske. Sen skulle jag nog byta även om den/dom inte krashat. I förebyggande syfte.

Kylning är aldrig fel men jag har inte märkt av någon egentlig utökning av livslängd. Den fördel jag har haft är att dom kylare jag använder är helt omslutande så diskarna blir riktigt tysta. Men huruvida dom lever längre ska jag låta vara osagt.


signatur
Medlem

Har två st 300GB:re från Seagate som är över 4år gamla, en WD 200GB från -03 och en 80GB:are från -00-01, alla funkar än och har aldrig krånglat.
Fast, man har varken musik eller viktiga filer på dem efter den tiden.

Verkar vara väldigt olika det där, har aldrig varit med om en HDD som har krashat för mig än, men det kommer väl det också.

Inaktiv

Läste googles rapport där en del diskar levde längre än 5år. Lite missvisande kanske då de kör 24/7 som server. En vanlig användare stänger av datorn större delen av dygnet.
Finns inga undersökningar hur av och påslag av datorn påverkar livslängden. Slit och släng tänker nog fabrikanterna. Köp nytt.

Medlem

min samsung HD501LJ gick sönder igår, nästan precis ett år gammal. första gången jag råkar ut för det. jävligt irriterande eftersom säkerhetskopiering inte är min starka sida. min hårddiskdöd bekräftar vad google kom fram till i sin undersökning, SMART är inte till mycket nytta. kollade dagarna innan och alla värden såg jättebra ut.

har haft flera diskar som rullat 10 år och fortfarande fungerat, även om de bara användes aktivt de första fem åren.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

min samsung HD501LJ gick sönder igår, nästan precis ett år gammal. första gången jag råkar ut för det. jävligt irriterande eftersom säkerhetskopiering inte är min starka sida. min hårddiskdöd bekräftar vad google kom fram till i sin undersökning, SMART är inte till mycket nytta. kollade dagarna innan och alla värden såg jättebra ut.

har haft flera diskar som rullat 10 år och fortfarande fungerat, även om de bara användes aktivt de första fem åren.

Men tempen på de falerande diskarna hur var de? Fårlåt?

Medlem

25 grader, aldrig över 30.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Har diskar ända från 80-talet, en aktiv.
En enda gång har en hårddisk slutat fungera för mig, men det berodde på att den fick en lätt smäll med en skruvmejsel.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Dom kan hålla sig jävligt länge som unix säger sen så kan dom ju gå sönder efter något år om dom har sviktande kvalité så att säga


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

min samsung HD501LJ gick sönder igår, nästan precis ett år gammal. första gången jag råkar ut för det. jävligt irriterande eftersom säkerhetskopiering inte är min starka sida. min hårddiskdöd bekräftar vad google kom fram till i sin undersökning, SMART är inte till mycket nytta. kollade dagarna innan och alla värden såg jättebra ut.

har haft flera diskar som rullat 10 år och fortfarande fungerat, även om de bara användes aktivt de första fem åren.

Köpte en HD501LJ till min gamla dator, havererade också. Inte på dagen ett år gammal, utan ganska exakt ett dygn. Dessvärre verkar den serien lida av lite kvalitetsproblem.
Till nuvarande dator kör jag WD6400AAKS. Mycket nöjd


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Till nuvarande dator kör jag WD6400AAKS. Mycket nöjd

Har också en sån, snurrar på fint än så länge. Knappt hörbar monterad i mitt P182 också.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av PaddanL:
Skrivet av Hwergelmer:

min samsung HD501LJ gick sönder igår, nästan precis ett år gammal. första gången jag råkar ut för det. jävligt irriterande eftersom säkerhetskopiering inte är min starka sida. min hårddiskdöd bekräftar vad google kom fram till i sin undersökning, SMART är inte till mycket nytta. kollade dagarna innan och alla värden såg jättebra ut.

har haft flera diskar som rullat 10 år och fortfarande fungerat, även om de bara användes aktivt de första fem åren.

Köpte en HD501LJ till min gamla dator, havererade också. Inte på dagen ett år gammal, utan ganska exakt ett dygn. Dessvärre verkar den serien lida av lite kvalitetsproblem.
Till nuvarande dator kör jag WD6400AAKS. Mycket nöjd

kul att man inte är ensam, även om det inte får tillbaks mina filer


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ingen aning men börjar bli orolig själv nu i.o.m. att de jag har är från någonstans 2001 om inte äldre.

Två Seagate Barracudas på 120GB och 60GB.

Ett program som heter HDD healt säger att diskarnas hälsa ligger på runt 50-60% Men om man verkligen kan lita på dessa siffror vet jag inte.

Enda disken jag haft som crashat (brunnit upp) är en WD.

Nu är man dessutom lite förvirrad för i dagsläget verkar Seagate, särskilt 7200.11 diskarna vara ett bottennapp och WD och Samsung är favoriterna... Men i.o.m mina tidigare erfarenheter av båda märkena så tvekar man naturligtvis.

Medlem

Har en 9 år gammal hårddisk som fortfarande fungerar. Den sitter just nu i gästdatorn och är på 60 GB.

Det är en seagate. Den enda gång en av mina hårddiskar dog var en samsung som överhettade. Jag letade runt på google och såg att just den hårddisken hade dåligt rykte för att vara för varm.

Så först kollar man tester om hårddisken sen köper man. En bra hårddisk ska ha en livslängd på 100 år om den är konsturerad rätt.

Inaktiv

Tack för svaren. Skönt se att många har äldre diskar än mig som funkar. Själv har jag alltid sålt rubbet i paket då man uppgraderat.
Börjat bli lite mer ekonomisk vad gäller datorer. Lite less bränna pengar på hårdvara med uselt andrahandsvärde.

Däremot tänkte jag investera i ett par WD320gb blue power. Mer än tillräcklig storlek för raid0 samt WD har väl relativt bra rykte.

Säljer kanske mina gamla diskar på Tradera sen. Trots allt förvånande hur mycket en del betalar för diskar utan garanti på Tradera.

Medlem

Har en liten server med hårddisk från 1998 den lever än


signatur
1
Skriv svar