Final Fantasy XIII säljer sex miljoner ex?

Robot
Medlem
Final Fantasy XIII säljer sex miljoner ex?

I klartext: "Säljer vi inte 6 miljoner kommer vi gå back"

Skämt åsido, jag ser ingen anledning till varför det inte skulle klara av det målet så länge det inte totalfloppar. Bara att det står final fantasy med en siffra efter på det ger ju några miljoner i försäljning.

Som referens kan nämnas att FFX sålde 6.6 miljoner sina första 1,5-2 år.

Själv tycker jag mest att det är häpnadsväckande hur jäkla stort Dragon Quest är i Japan. Andra serier som Final Fantasy-serien får verkligen buga sig ner i jämförelse... sen att just DQ-serien dessvärre har ganska så begränsat appeal utanför Japan är en helt annan femma.

Själv gillar jag dock DQ-spelen skarpt, men man har ju märkt på den interna läsarstatistiken att DQ-nyheter absolut inte drar speciellt många läsare. Kanske är de för japanska för sitt eget bästa!

Medlem

Jo du blir nog ett exemplar här.

Medlem

6 miljoner känns självklart med simultan xbox360/ps3 release. Tvi på DQ för övrigt, that's right, I said it!

Sen gillar jag väl inte direkt Final Fantasy heller. Japan förbryllar.


signatur

subterranean homesick alien

Preed: Hehe, annorlunda kultur. DQ-serien är grymt mycket mer japansk än vad FF-serien utvecklats emot sedan Super NES-tiden. Jag har själv börjat få svårare och svårare för allt puttenuttigt manga-gull i japanska spel på senare år... men en soft spot för just DQ kommer jag nog alltid att ha.

Medlem

Yeah när jag såg en 7 minuter lång trailer på spelet idag kunde jag av någon anledning bara tänka "Det här spelet kommer ha en massa pinsamma stunder i sig precis som när Tidus och Yuna skulle skratta tillsammans...". Kommer köpa det ändå p.g.a det är det första next-gen Final Fantasy. Egentligen har jag inte så mycket emot Final Fantasy, men det är folks ensidiga dyrkan av spel-serien (och Kingdom Hearts) som bara ger mig lust att INTE spela det. Plz tell me I'm not alone about secretly hating those people...

Darkside8: Finns det någon som gillar överentusiastiska japanofiler/weaboos mer än de själva?

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Yeah när jag såg en 7 minuter lång trailer på spelet idag kunde jag av någon anledning bara tänka "Det här spelet kommer ha en massa pinsamma stunder i sig precis som när Tidus och Yuna skulle skratta tillsammans...".

Den scenen är skön ju. Enda pinsamma är att skratt-ljudet tar slut innan skrattet på bilden.

Pinsamma scener FTW, då blir karaktärerna mänskligare

Medlem

@preed

det är inte garanterad simultan release på båda plattformar.
360 versionen har inte ens påbörjats ännu utan dom börjar fila på den efter releasen av den japanska utgåvan.

men visst det borde vara ett relativt litet fönster mellan de två då det inte borde vara större problem att porta det hela.

blir antagligen ett köp för mig. får se om man kan börja gilla jrpg igen. har iaf testat demot till belåtelse. (passade på att ta hem det från japan i sommras)


signatur

Signalmatros på HMS Visborg

Inaktiv

jag länktar till den dagen jag håller detta spel i handen

Medlem

ot

Varför hatar alla FFXII (12) för?

Jag tycker spelet är grymt jävla bra. Sköna strider enligt mig (det är väl dessa många ogillar)

Storyn är bra om väl lite annorlunda. ej typiska rädda världen story som de flesta FF spel vilket jag gillar.

1000ggr bättre lootsystem och lvsystem än i FFX som jag hatar p.g.a vapen/armor och lvsystemet.

End ot

Längtar rejält efter FFXII. Men jag önskar striderna inte bytte till en battlezon utan att man fick slås direkt i utforskarläget.

Inga random battles iallafall.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

ot

Varför hatar alla FFXII (12) för?

Jag tycker spelet är grymt jävla bra. Sköna strider enligt mig (det är väl dessa många ogillar)

Storyn är bra om väl lite annorlunda. ej typiska rädda världen story som de flesta FF spel vilket jag gillar.

1000ggr bättre lootsystem och lvsystem än i FFX som jag hatar p.g.a vapen/armor och lvsystemet.

End ot

Längtar rejält efter FFXII. Men jag önskar striderna inte bytte till en battlezon utan att man fick slås direkt i utforskarläget.

Inga random battles iallafall.

och jag är torsk på FFX systemet "smaken är som baken", men det bör tilläggas att jag spenderat ca 500-600 timmar av mitt liv på det spelet;) funderar på att ta min årliga FFX maraton i väntan på 13


signatur

woop woop

Inaktiv

Do not want men säljer dom en remake på FF8 säljer dom 1 eller 2 ex till mig.

Medlem

Det finns mycket fler scener i FFX än den berömda skrattscenen som är pinsamma. Men tycker att det är bra att de har gått till tillbaka till det klassiska stridsystemet i FFXIII. Ser inte något förhinder över att de skulle kunna sälja över 6 miljoner ex då FF serien är jättestor. Men att DQ inte är så stort utanför japan är ganska intressant.


signatur

Kupo!

1
Skriv svar