Skojiga låtar på gitarr

Medlem
Skojiga låtar på gitarr

Hejhopp!

Jag skulle bli glad över lite tips på låtar som är roliga att spela med (enbart) två gitarrister. Gärna låtar med stämmor i (alltså nån melodi el. dyl. där två olika toner spelas samtidigt - ej ackord). Helst rockiga låtar så man inte somnar under tiden man spelar


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Snackar vi akustiska låtar nu ? I sådan falla rekommenderar jag Babe I'm gonna leave you av Led Zeppelin!
Eller Fearless, av Pink Floyd.

Fast det kanske iofs är rätt så tråkiga låtar att spela om du inte gillar musiken ^^.

Sen beros det ju på hur erfaren du är med gitarren. Snackar vi el-gitarr så finns det ju lite enklare låtar á My Hero (Foo Fighters), eller det lite svårare som Black Dog (Led Zeppelin. Ja, main-riffet i låten är sjukt enkelt, men solot ska vi inte ens snacka om ^^).

Medlem
Citat:

Helst rockiga låtar så man inte somnar under tiden man spelar

där försvann mina tips....


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem
Skrivet av Famest:

Snackar vi akustiska låtar nu ?

Nej, det är elgitarr som gäller...

Skrivet av Famest:

Sen beros det ju på hur erfaren du är med gitarren. . . . Black Dog (Led Zeppelin. Ja, main-riffet i låten är sjukt enkelt, men solot ska vi inte ens snacka om ^^).

Ja, helt grön är jag ju inte, men solon i 359 km/h är jobbigt

Men det gäller alltså låtar på två gitarrer, gärna där stämmor är med. Som melodin på Thin Lizzy - Boys are Back in Town, fast gärna med lite roligare versriff :\

Mycket krav ska det vara, i dagens i-land...


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Dialogue With The Stars med In Flames är ju rätt kul att spela med en polare på två gruror

Medlem

The offspring - Dirty magic

Egentligen en el-låt, men den går att spela akustiskt också.

Akustisk version med bara 2 gitarrer: http://youtube.com/watch?v=NPYKgVPzDyo

Riktiga versionen: http://youtube.com/watch?v=zeeie9l9taM&feature=related (lite halvsunkig inspelning, men wtf...)


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Det hade ju varit lättare om en av er hade spelat bas...

Medlem

jag brukade plonka lite med brorsan.. kommer bara ihåg att det var kul att lira everlong av foo fighters, den är visserligen jävligt lätt men ändå kul. Ska tänka lite och se om jag kommer på nå mer.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

You could be mine med Guns N Roses är nog något för dig i såfall


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Spela valfri låt i kanon.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag spelar alltid Knockin' On Heavens Door med Guns N' Roses. Skönt intro och inte alltför svårt solo. Keep on rockin'

Inaktiv

Interludet i Master of Puppets med Metallica är jättekul på två pers.

Låtar med gitarrstämmor, säger bara en sak, Iron Maiden! The Trooper, Aces High, Caught Somewhere in Time...

Inaktiv

Jag gillar att spela Metallicas -nothing else matters och -One
One är också 2 stämmigt

Inaktiv

Kanon i D av Pachelbel.
Kan ju arra eget om du känner för, inte spec svårt.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

guitar hero, plz?

Inaktiv

nu vet jag knappt vad som stod i tpic för jag är lite ful men...
Nirvana låtar är ganska roliga på gitarr, otroligt lätta att lära sig och det är nästan bara tankten man behöver. Annars fånns ju zeppelin!
;;]

Inaktiv
Medlem

Day in black med Job for a cowboy, det kanske är lite snabbt tremelo picking i den, men den är grymt kul att lira om man kör 2 gitarrer och lägger upp den ena i högre stämma (:

1
Skriv svar