Fällande domar i Pirate Bay-målet

Medlem

Märkligt att dom får ett värre straff än diverse våldtäcksmän, djurplågare, tjuvar etc etc.

Medlem
Skrivet av C.A.B-05:

Domen var klar redan före rättegången, Regeringen styrs frå USA.

Ja, och ödlemänniskorna och läkarna ska ha varit iblandade också.

Tar man Obamas fulla namn, konverterar det till HEX-kod, tar bort varannat tecken och lägger till "I" i början på ordet så blir det IPRED om man tittar på det uppochned. Sjukt!

/ironi av.

signatur
Medlem

Krystad dom för att sätta ett exempel. Man har ingenting mot de åtalade. Ingenting utom en sökmotor och en fri sida där användarna stod för materialet. Korrupt jävla rättssystem.

Medlem

"Allt handlar bara om att alla blivit sjukt bortskämda, speciellt yngre människor som aldrig behövt betala för någon underhållning. Bara löjligt att påstå något annat."

Word på det.

Medlem

Troll säger man.

Medlem

Fast det hade man väl på sätt och vis räknat med.

signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Ta det lilla lugna nu, FZ. Det är skaparna som har dömts, inte sajten. Den kommer att leva vidare.

Dock är jag jäkligt fundersam över hur det kommer bli nu. Först Ipred, och nu döms TPB. Det är bara en tidsfråga innan det bli demonstrationer för vår personliga integritet.
Hoppas HD är smarta nog och tänker över vad som har hänt.

Medlem

Har personerna bakom Pirate Bay medvetet hjälpt till vid upphovsrättsbrott? Jag tror ingen här kan säga nej på den frågan.

Om lagarna sedan ska tolkas på ett sådant sätt att de ska dömas är lite svårare att utröna.

Att börja dra in korruption, kommunism, demokrati och allt vad det är som nämns här känns bara fjantigt i samanhanget.

Medlem

Sökte snabbt på lite torrents via google,

135000 på justin timberlake
650 000 på Resident Evil 5 360
208 000 på Hawx 360
20 000 på guru josh infinity mm

ja listan kan göras lång, och det är inte speciellt svårt att hitta det man vill ha med hjälp utav GOOGLE

Skulle våga påstå att det är en utav dem mest användbara verktygen i jakt på upphovsrättsskyddat material.

Bara att gratulera till att försöka städa upp den skiten säger jag

/DJ

signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Lol och återigen lol..
HUR faen tänker dom?
Sveriges lagar är idiotiska, hur kan man få fängelse för att man laddat ner något? Om nån mördar en annan så kan det bara iblant bli ett år eller mindre, hur i helsike går det ihop?!
30 miljoner i skadestånd är ju så sjukt att det inte finns, högst 10 tusen för att man laddat ner cirka 20 saker...
Sveriges lagstiftare borde komma från landet ingenstans..

signatur

Wai

Inaktiv

Gillar det inte alls.

FRA
IPRED
IPRED 2, möjligtvis.
Detta.

Mirror's edge, någon?

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Nä. Är bara sur på TPB. Jag vill att spelutvecklarna ska tjäna pengar på de konstverk som de lagt ned sina liv i.

vill bara påpeka att TPB inte skapade pirat kopieringen, den har funnits enda sen PC begynnelsen, dom första stora spelen jag körde var pirat kopior jag fått från äldre kompisar på skiva.
Som c&c tombraider warcraft, vad som nu fanns i den tids epoken, jag hade nog fler spel inlagt på den tiden än jag har idag, kan bero på min ålder med antar jag. men det är inte så att bara för att TPB kommer försvinna, OM det gör det så kommer piratkopieringen försvinna, sanningen är den att dom bara fyllt ett hål, som kommer fyllas av nån eller nåt annat OM dom försvinner. bör tilläggas att jag inte laddat mycket från TPB så jag kommer inte sakna det OM det försvinner. men jag bara säger, det är inte deras fel dom bara drog det långa strået vid rätt tid, och var duktiga nog att hålla liv i det.

Sen att folk först efter det fått upp ögonen för fildelningen är helt annan historia.

Jag har sett det hela mitt "PC" liv och enda skillnaden är att det mer mainstream och mycket effektivare.

Det kommer inte försvinna så lätt.

Medlem

fattar inte varför, har nog aldrig hört talas om en spel, musik, filmstudio som har gått i konkurs eller förlorart mkt pengar på fildelning, faan va giriga dom är

Medlem

Fucking skandal

Hmm försöker förstå hur detta drabbar mig imorgon.. hmm nää ja kanske.. nää

F-n jag förstår inte vad alla skriker om.. jag kommer inte leva annorlunda imorgon för det här, iofs. så köper jag det jag konsumerar ..ahh det kanske är därför detta inte rör mig det minsta ..ja så e det!.

Stängs TPB nu? ..f-n då blir ju 300 miljoner kineser sura.. "connection ellol ..wtf!"

signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem
Skrivet av Surgeon:

Jag håller med om att motiveringen delvis skulle kunna stämma in på Google också. Men kom igen, sajten heter ju Pirate Bay, kan man tänka sig att huvudsyftet faktiskt varit att tillgängliggöra piratkopierat material?

Jasså namnet har betydelse...
piratforlaget

Jaja, domen var ju knappast förvånande, man har ju liksom haft på känn att dom inte skulle gå fri... och jag tror inte någon av de högre instanserna kommer sänka straffen eller fria helt.

Känns rätt uppenbart vad man kommer rösta på i EU-parlamentsvalet...

Medlem

jag laddar ner själv, men har alltid varit medveten om att det är ett lagbrott. jag kan inte förstå alla som hänger här och låssas som att det inte skulle vara ett lagbrott. jag tror inte en sekund om att alla klagar för att "det hindrar kulturspridning" osv. Det är endast svepskäl för att man vill fortsätta som man alltid gjort.

upphovsrättsskyddat material är imatriella tillgångar. Delar man med sig av den, eller ställer upp med en marknadsplats för den, så bryter man mot lagen och kan därför straffas. det är rätt självklart.

många säger att google borde straffas för att det går att skriva in "torrent" där. inte omöjligt, men inte alls självklart. de är ingen marknadsplats som PB är. Om däremot Blocket skulle annonsera om stöldgods och veta om att det är stöldgods, så skulle de kunna fällas för medhjälp till häleri... det är snarare det som är jämförelsen.

Inaktiv
Skrivet av Alarcron:

Förbjud LIVET, det finns idioter som bryter mot lagar! Rada upp de sittande politikerna i riksdagen och spärra in dem. OMGÅENDE. Civilolydnad är det enda vi har kvar för att försvara demokratin, UT PÅ GATOR OCH TORG.

Ja herrejävlar! SIEG HEIL.

J/K

Medlem

Man kan inte jämföra PB och Google så lätt. Google ligger högre i hierarkin än Pirate Bay. Du kan hitta torrentsidor via Google, och därefter hitta material via den funna sidan, så då borde Google anmälas?

Edit: Ang YouTube, så gör dom faktiskt någonting åt videor som anses bryta mot någon lag, som t.ex. censurera bort ljudet eller helt enkelt ta bort videon.

Medlem

Ojojoj, detta patetiska land.

signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

"Allt handlar bara om att alla blivit sjukt bortskämda, speciellt yngre människor som aldrig behövt betala för någon underhållning. Bara löjligt att påstå något annat."

Word på det.

Ett sånt uttalande skulle man endast göra om man missat vad hela frågan handlar om.

Det handlar om samhällsmoral och tilltro till rättsväsendet, en lag måste ha en folklig förankring.

Det är inte okay att dessa killar ska dömas för ett upphovsrättsbrott, inte ens det, medhjälp till ett sådant, och få betala 300 gånger så högt skadestånd som en kvinna som mördar två barn.

Det är inte okay att Amerikanska starka bolag och politiker lobbyar Sverige och påverkar vårat rättsväsende.

Det är inte okay att företag själva leker poliser och jagar folk.

Man kan inte dra alla som är emot det här över en kam och säga att det är bara för alla är snorungar som vill ha allt gratis.

Jag själv är 28 år, gift med barn och heltidsarbetande.
Jag är ingen snorunge som tror att allt ska vara gratis.
Jag betalar för mig när det gäller spel och media.

Däremot så tycker jag att detta är så in i heleves fel att även jag tänker sluta göra det med omedelbar verkan.

Det handlar inte om girighet, det är civil olydnad, ett politiskt ställningstagande.

Jag vet att 100 000 tals människor sitter och är lika förbannade som jag, och när man såg den där stofilen till ordförande i tingsrätten fick man bekräftat vad det är för folk som sitter och dömmer.

Medlem

Eftersom lagen kan tolkas som man vill, kan vi lika gärna bränna upp den på en grill.

Medlem

Som någon nämnde på p3 innan idag, ska de fälla folk för så smala anledningar kan man stämma vägverket för att ha främjat fortkörning.
Också sjukt att de kan använda sig av så veka "bevis" och fälla någon för fildelning, när alla pedofiler, våldtäktsmän etc etc får gå fria. Jag blir så arg...

Medlem
Skrivet av Krycka:

Eftersom lagen kan tolkas som man vill, kan vi lika gärna bränna upp den på en grill.

Hahaha poetiskt

Medlem
Skrivet av nosslo77:

jag laddar ner själv, men har alltid varit medveten om att det är ett lagbrott. jag kan inte förstå alla som hänger här och låssas som att det inte skulle vara ett lagbrott. jag tror inte en sekund om att alla klagar för att "det hindrar kulturspridning" osv. Det är endast svepskäl för att man vill fortsätta som man alltid gjort.

upphovsrättsskyddat material är imatriella tillgångar. Delar man med sig av den, eller ställer upp med en marknadsplats för den, så bryter man mot lagen och kan därför straffas. det är rätt självklart.

många säger att google borde straffas för att det går att skriva in "torrent" där. inte omöjligt, men inte alls självklart. de är ingen marknadsplats som PB är. Om däremot Blocket skulle annonsera om stöldgods och veta om att det är stöldgods, så skulle de kunna fällas för medhjälp till häleri... det är snarare det som är jämförelsen.

sant, men jag skulle hellre se att dom stora bolagen sadlar om och ger konsumenter right here right now service, för ett stort skäl till varför jag tex drar ner tv serier är för att jag inte vill vänta på att dom kommer till tvn, och jag kan välja när jag vill titta på dom. så är det igenligen med alla media produkter, vi vill ha det när vi vill ha det.

den bästa lösningen just nu för spel anser jag är steam. SVT har gjort bra med på att lägga upp sända avsnitt och serier som dom har på nätet nästan samtidigt. min pappa vet jag uppskattar detta och följde nån sere och gör än förresten.

nu är detta en gratis tjänst, men varför inte kunna göra en betalande eller reklam variant.

istället för att göra saker bättre så försöker dom tvinga folk att gå till affärerna när dom likaväl kunnat dra ner nåt över nätet lite snabbt.

Vi lever ändå i ett utvecklande samhälle och när det finns såna enkla lösningar så tänker folk inte gå tillbaka, anpassa eller dö.

Skrivet av Spiff:

Rättshaveri!

Straffet hade blivit betydligt lägre om de hade slagit ihjäl Per Gessle & co på plats framför kamera...

Om piratbay är skyldiga till medhjälp vad i helvete är inte Bofors och liknande då?

edit:
"Lägre" ffs

haha även om det låter groteskt så är det inte långt ifrån sanningen. Även om det förmodligen hade blivit 5 års fängelse så hade det utan tvekan blivit mycket billigare än 30 MILJONER stålar........:P:$

Tja synd man inte vore 14 år igen då hade man kunnat råna banker utan att hamna i fängelse.

signatur
Medlem
Skrivet av TruB:
Skrivet av Mikaelh:

Nä. Är bara sur på TPB. Jag vill att spelutvecklarna ska tjäna pengar på de konstverk som de lagt ned sina liv i.

vill bara påpeka att TPB inte skapade pirat kopieringen, den har funnits enda sen PC begynnelsen, dom första stora spelen jag körde var pirat kopior jag fått från äldre kompisar på skiva.
Som c&c tombraider warcraft, vad som nu fanns i den tids epoken, jag hade nog fler spel inlagt på den tiden än jag har idag, kan bero på min ålder med antar jag. men det är inte så att bara för att TPB kommer försvinna, OM det gör det så kommer piratkopieringen försvinna, sanningen är den att dom bara fyllt ett hål, som kommer fyllas av nån eller nåt annat OM dom försvinner. bör tilläggas att jag inte laddat mycket från TPB så jag kommer inte sakna det OM det försvinner. men jag bara säger, det är inte deras fel dom bara drog det långa strået vid rätt tid, och var duktiga nog att hålla liv i det.

Sen att folk först efter det fått upp ögonen för fildelningen är helt annan historia.

Jag har sett det hela mitt "PC" liv och enda skillnaden är att det mer mainstream och mycket effektivare.

Att kopiera en polares spel är inte piratkopiering, utan fullt lagligt så länge som du använder den i privat bruk, och att du inte köpt det av din polare.

Medlem
Skrivet av Dreamtale:
Skrivet av TruB:
Skrivet av Mikaelh:

Att kopiera en polares spel är inte piratkopiering, utan fullt lagligt så länge som du använder den i privat bruk, och att du inte köpt det av din polare.

även om det är din polares polares polares polares polare?
för det var så det gick till, säkert längre träd. eller pyramider. resultatet var det samma.

Inaktiv

Jag trodde faktiskt att Pirate Bay skulle vinna.. Men tydligen kan man göra allt med pengar..

Inaktiv

Kommer andra torrentsidor lägga ner i skräck nu när den "största" blivit fälld?
Tänker på såna som mininova o.s.v.

Skriv svar