Min dator verkar knepig.

Medlem
Min dator verkar knepig.

Vet inte om detta är hård eller mjukvarurelaterat.
Men jag ska försöka förklara vad som är problemet.

Det hela började för typ två veckor sedan.
Datorn hade stått på ett tag utan några problem. Jag drog igång wow och hann lira typ 5min.
Då brölar det ur högtalarna ett hiskeligt ljud som närmast kan jämnföras med en extremt repig vinylskiva. Samtidigt hängde sig datorn.
Efter omstart gick allt som det skulle igen.
Detta fenomen har hänt några gånger nu. Jag bara kommit fram till att det händer när jag drar igång ett spel. Det har aldrig hänt under desktop. Samt att det verkar som om det kan ske när jag har lirat eller gjort lite annant med burken och sen drar igång ett nytt spel.
Det har alltså aldrig hänt när jag kör igång något direkt efter att jag startat datorn.

Idag köpte jag ett Asus 8800gt samt ett Corsair 550w nätagg. Körde lite 3d mark och drog igång wow, och allt verkade funka som det skulle.
Efter det installerade jag Crysis som jag sett fram emot länge. Drar igång det och samma fenomen händer när jag pillar i Crysis menyer.

Denna gång gick det dock inte att starta om burken. Utan nu fick jag en "pipvarning".
Det var ett långt pip, sen tyst och sen ett långt pip igen, om och om igen.
Men efter tre omstarter så försvann det och allt startade som vanligt. Drog igång Crysis och det gick hur bra som helst att lira det.
Det ända "onormala" som hänt innan detta började var att jag slog ut en flaska öl i tangentbordet, men jag köpt ett nytt nu för det andra blev så jädra kladdigt.
Jag ominstallerade hela burken för typ sex veckor sen. Datorn är väl kyld, så jag tror inte det har något med det att göra.

Vad kan detta bero på?
Här är vad jag har i burken.
Windows XP Home (helt up to date)
AMDx2 4400+
2gb ram
Asus mobo (nån sneakvariant ifrån Fujitsu-Siemens)
Audigy 2 zs
2x250gb hdd (icke i raid)
Asus 8800gt 512mb
Corsair 550w nätagg.
(hade innan ett ATI x850xt och ett noname 350w nätagg.)

Är mycket tacksam för om ni har några förslag på detta problem.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

Lät ju först som överhettning, men efter att ha läst allt så blir man lite mer fundersam. Men det bästa jag kan komma på är att kolla vilken temperatur datorn hadde.
Har en fråga var det så att problemen började när du instalerade om ?

Medlem
Skrivet av Hallanolan:

Har en fråga var det så att problemen började när du instalerade om ?

Japps, det gjorde dom. Dock ett par veckor efter ominstalleringen.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

Man bör vara ordentligt säker på att allt är bra kylt.
Jag brukar plocka bort och sätta på egen pasta. Även på chipset.
Har annars en känsla av moderkortsproblem eller kontaktglapp.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Man bör vara ordentligt säker på att allt är bra kylt.
Jag brukar plocka bort och sätta på egen pasta. Även på chipset.
Har annars en känsla av moderkortsproblem eller kontaktglapp.

Är rätt säker på att det inte är kylningen som spökar.
Eftersom problemet alltid uppstår några minuter efter att man dragit igång ett spel. Men när man startar om den så kan spelet (typ Crysis) funka felfritt precis hur länge som helst.
Det är alltså grymt "random" hur och när problemet uppstår.

Det där med glapp låter ju lite mer troligt. Men hur tusan ska man kunna kolla upp det?
Inte vågar man pilla på alla kontakter under drift.

Eftersom jag precis bytt nätagg så har jag ju iaf pillat på allt strömkontakter, men iof kan ju någon av dom vara glapp fast man inte direkt känner eller ser det. Men isåfall har ju problemet funnits innan jag bytte nätagg också, vilket gör problemsökningen än mer pillig.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Inaktiv

Har sett förvånansvärt många som haft glapp i kontakt senaste åren.
Kolla den stora som går ner i MB till att börja med.
Den hade jag själv glapp i..


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Ska kolla upp det. Något tips hur jag ska fixa det om den verkar glappa?

Satt nyss och körde Crysis. Hade väl kört i ett par timmar då ljudet började balla ur igen. Denna gång hängde sig dock inte burken utan jag hann stänga av Crysis.
Testade lite mp3´s och det lär ok. Drog igång Crysis igen och allt funkade igen. Men efter ett par få minuter så försvann ljudet helt. Crysis rullade på fint iaf. Testade igen att lira mp3 och det gick bra.
Kan det vara så att mitt ljudkort håller på att dö, eller kan just det vara en bugg i Crysis?
Hittar inget om det på deras forum.

BTW, har lagt in vista ultimate som jag lånat från jobbet nu.

Update: Tog bort mitt ljudkort och kör med det som är onboard. Allt verkar funka som nu. Har hårdkört allt möjligt och inte ett häng.


signatur

“All thinking people are atheists.”

1
Skriv svar