Hej, Jag är pirat!

Medlem
Hej, Jag är pirat!

arrg era sjösniglar jag måste lägga sanningen för er. I början var det en sedan två sedan blev det bara flera och flera.
jag surfade på nätets vågor och rövade det jag ville ha. dom kastade bomber efter mig och mina pirat kamrater dom lade grova kanon saluter över hela piratkåren och skickade soldater mot våran pirat bukt.
men ändå rövade jag vidare. för med det knapra guldet i min kista kan jag inte ärligt skaffa det jag vill ha. i staden finns det inga jobb och govenören i staden vägrar hjälpa.
ni glider jag vidare på vågorna och rövar för det finns inte guld nog

det jag försöker säga är att jag är en pirat som laddar ner spel serier och annat då jag inte kan köpa ett spel på min magra sjukpennig jag kan inte se serier då dom inte sänds på svensk tv i vettig tid. jag köper i bland en bok om jag har råd om jag laddad ner ljudboken. I bland går jag på bio för att ge lite tillbaka om jag laddat ner en film. jag betalar med andra ord det jag kan. det kan bli mellan 100-400 kr per månad.
men ändå gör jag fel. men jag tycker inte jag gör fel. för om jag inte hade pengar skulle dom ju inte få nått i alla fall. tänk på alla fattiga som måste stå ut med att aldrig få spela ett spel, se en bra serie osv. dom säger att vi pirater bara tar och inget ger det är en lögn, för inte kan man dra alla över en kam? det är som att säga att alla negresser är korkade. eller att alla killar gillar bilar
nej jag tänker röva vidare och betala så gott jag kan.
vad tycker ni om min tankars gångar kommentera!

#blogg


signatur

Jag har Ad,hd. inte skäms jag för det!

Inaktiv
Hej, Jag är pirat!

Håller med dig. Jag orkar inte vänta på serier som tar ett år för sverige att sända. Då laddar jag hellre ned dom vid release datum.
Använder spotify för musiken. Voddler för filmer. Snart så får man väl tag i allting gratis (lagligt) om Voddler börjar med serier också, dvs om dom är snabba med releaser.

Medlem

Har du testat att skriva stor bokstav efter punkt? Det lärde man väl sig i lågstadiet? Du bör jobba lite på dina meningsuppbyggnader. Blir rätt jobbigt att läsa.

Annars angående ämnet kan man hålla med om vissa punkter. Jag personligen har dock svårt för att försvara att tanka ner spel. Det är fel, det är vi nog alla medvetna om. Jag säger dock inte att jag ej har gjort det när min ekonomiska situation inte haft utrymme för mitt spelintresse.

Serier o andra sidan skiter jag i. Jag tankar alla serier jag kollar på. Har ingen lust att vänta 1-3 år innan de kommer till Sverige. Musik kör jag bara spotify nu för tiden. Dom har i princip allt jag behöver.

Medlem

Har också svårt att försvara det, olagligt som olagligt det är lagar och normer som bygger upp samhället , tar alla vad dem vill ha ja då är vi tillbaka till stenåldern.

Folk har ändå slitit sina arslen av sig för att producera både filmer och spel, detta gäller iofs nästan alla produkter..

Medlem

Håller absolut inte med dig. Om du inte har råd och köpa så låt bli. Det gör alla andra och så är det bara. Det är fel. Det är olagligt. Det är ju människor ,precis som du som har arbetat med detta spelet och så tar du bara. Nej, pirater är fan det värsta jag vet.


signatur

"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."

Medlem

okej delade åsikter. men that guy missade du att jag betalar det jag kan? Om jag vore pank skulle alltså bolaget inte få nåtgot i alla fal. Men i detta fall ger jag det jag kan och inte deras pris. Vilket många I min rövar kula med gör. Är även det så fel anser ni?


signatur

Jag har Ad,hd. inte skäms jag för det!

Medlem

Du använder ju en produkt som folk har lagt ner tid och hårt arbete på. Jag laddar ner spel ibland, visst. Men jag försvarar det inte.

Inaktiv
Skrivet av That guy:

Om du inte har råd och köpa så låt bli. Det gör alla andra och så är det bara.

Nej du. Finns ett antal miljoner pirater världen runt.

Skägg.
10 Chambers

Om du kan lägga 100-400 kronor per månad på underhållning ser jag inte riktigt problemet.


signatur
Medlem

ne men problemet är ju att jag ansses kriminell när jag laddar ner.
Alltså samhället säger döda alla pirater trots att ett flertal av dom betalar det lilla dom kan. I stälet för att köpa produkt A som kostar 100 produkt B som kostar 500 Så laddar jag ner det jag vill se och spela. och betalar för sånt jag har råd med under en månad. som tidningar en bok ett bio besök osv


signatur

Jag har Ad,hd. inte skäms jag för det!

Medlem

tänk på alla fattiga som måste stå ut med att aldrig få spela ett spel, se en bra serie osv.
Livet är hårt.

betalar för sånt jag har råd med under en månad. som tidningar en bok ett bio besök osv
Håll dig till det då, eller spara till det du vill köpa.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

spara? ha jag har sådan liten inkomst att jag jag skulle få spara i månader. hur som helst jag är pirat


signatur

Jag har Ad,hd. inte skäms jag för det!

Skägg.
10 Chambers

Det jag menar är om du har råd att lägga 100-400 på underhållning per månad så handlar det snarare om att du vill konsumera mer än vad du har pengar till. Som småbarnsförälder är ett biobesök per månad lyxigt så det gäller helt enkelt att skala ner kraven.


signatur
Medlem

Jag vill ha en Aston Martin men kan bara lägga en femhundring i månaden...

Väx upp och ta ansvar, om du själv tycker du har snålt med pengar hur fan kan du då försvara stöld från andra som då hamnar i samma situation!?!!

Visst är det surt att vissa serier tar längre tid innan dom kommer hit men det är förvisso bara ett problem om man redan laddat ner säsong 1 och 2...

Inaktiv

En ung nörd idag konsumerar underhållning för tusentals kronor varje månad, så självklart finns det problem även fast man kan lägga 100-400 kr i månaden. Det har gått en månad lite drygt på 2010, och redan så finns det snart tre st "måste" spel (Bayonetta, Mass Effect 2 och Bioshock 2), och om de ska envisas med att ta 700(!!!!) kr betalt per spel så räcker inte de där 100-400 så långt. Då är vi uppe i över 2000 kr, utan att räkna med film, musik, serier och annan populärkultur.

Jag tycker att man ska betala för sig, jag tycker att artister och studios ska få betalt för sitt arbete. Men det är inte så världen fungerar, Lada Gagas låt Pokerface fick en miljon lyssningar på spotify, och för det fick hon inte ens tillräckligt med pengar för att köpa två av de spelen jag listade här ovanför. Medans musikbolagen tjänar storkovan, när de har blivit helt redundanta.

Till "That guy" och alla andra självutnämnda moralexempel här på FZ som hela tiden tjatar om att utvecklaren måste få betalt. Har ni någonsin köpt eller sålt ett spel begagnat, på GAME eller tradera? Då är ni lika mycket pirater som alla oss andra. Hur mycket pengar tror du EA tjänar på att du köper FIFA 10 i begagnathyllan på GAME? Eller om du lånar spelet över helgen av en kompis? Det är precis samma sak, ur en moralisk och ekonomisk synvinkel, som att ladda hem torrenten, bara att det råkar vara lagligt. Tänk på den.

Medlem

Dagens I-landsproblem

Medlem

Lingo.du har fattat min åsikt. grattis


signatur

Jag har Ad,hd. inte skäms jag för det!

KoP
Medlem
Citat:

men that guy missade du att jag betalar det jag kan? Om jag vore pank skulle alltså bolaget inte få nåtgot i alla fal.

Och då borde väl det enda logiska vara att du inte ska ha något heller om inte bolaget får något utav dej dom gånger du inte kan slanta upp. Eller?

Medlem

Helt rätt, fortsätt röva tills industrin fattar vad det handlar om. Håller med Lingon men här är en liten annan synvinkel:

Grundskole ekonomi: Oändligt hög tillgång + Begränsad efterfrågan = Kraftigt sjunkande pris. När tillgången närmar sig oändligheten måste priset närma sig noll.

Kostnaden idag för att kopiera och distribuera ett spel på 4.7GB är några ören i el och bandbredd. Är det rimligt att vi skall betala lika mkt för digital download som vi gör för att köpa i butik där de kanske har 200-300kr i omkostnader och löner för fysiska kopior?

Eller har någon här sett att priset på spel eller andra digitala produkter sjunkt de senaste 15åren sedan det blev tillgängligt att ladda ned dem digitalt?

Om vi idag själva kan distriubera spel 100ggr mer effektivt än vad industrin kunde för 10år sedan. Då måste också priset sjunka till 1/100del för att vi skall ha råd och vara intresserade av att köpa. Eftersom vi alla älskar spel kommer vi fortfarande prova och köpa för lika mycket varje månad endå, eller lägga pengarna på fysiska extra-produkter istället via collectors editions osv.

Simpelt, skriv om lagarna efter verkligheten och inte efter industrins våta drömmar att suga ut oss alla på pengar.

www.piratpartiet.se

Medlem

Urgh, orkade inte läsa mer än 2 rader. Skitjobbigt utan stor bokstav och punkt.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Har alltid haft rätt starka åsikter om piratkopiering. Även om jag alltid tankat så brukade jag iaf alltid se till att köpa de spel och skivor som jag lyssnade mycket på när jag var yngre.

Vändpunkten kom när jag insåg att de skivor jag faktiskt ville äga inte fanns att köpa. Men jag kände fortfarande att det var fel att tanka dem av nån anledning. Varför? Bandet som gjorde skivorna skulle inte tjäna ett öre oavsett om jag köpte den begagnade skivan från ebay eller inte. Utifrån det kände jag att det forna behovet av att äga skivorna snarare handlade om att vara en skivsamlare än någon förespråkare av god moral. Då slutade jag köpa musik nästan helt och hållet (halvsant då jag köpte gitarr för 13k och var därmed pank, men iofs kan man inte fildela gitarrer).

Nu har jag nog kommit till ett stadium där jag konsumerar alldeles för mycket på piratvägen för ett ens kunna drömma att kunna ge nån rättvis summa tillbaka till upphovsmännen. Och jag ångrar det knappast, jag har ju blivit alltmer öppen för ny kultur. Det jag tankar och lyssnar på idag skulle jag aldrig ha känt till om inte piratkopieringen fanns där. DVS, de som förlorar på att jag har piratkopierat tror jag inte är de musiker jag lyssnar idag. Utan snarare de musiker jag skulle lyssnat på i en värld utan piratkopiering.

MEN, jag vill inte försvara piratkopieringen. Det är inte någon musikbransch som ansvarar för mina brott. Jag skulle fortfarande tanka illegalt även om skivorna fanns att köpa för 10kr styck. Helt enkelt för att jag är en lat jävel som inte orkar dra fram visa kortet varje gång jag vill lyssna på nått. Bortskämd är vad man är.

Med det sagt är det inget jag stör mig mer på än idioter som försöker rättfärdiga sin piratkopiering genom att skylla på andra. Piratpartiet är ett jävla skämt.

Inaktiv

Man betalar för det som man vill ha såklart.
Vill man lyssna på en CD så köper man den, detsamma om man gillar ett spel.
Nedladdningar fungerar utmärkt som ett test om man vill ha produkten.

Inaktiv

Jag resorerar såhär,

Om jag gillar filmen/serien/spelet/musiken köper jag den - däremot laddar jag ner dem och testar först. Köpte för mycket skit och för många dåliga spel och filmer när jag var yngre för tusentals kronor!

Men andra faktorer kommer också in.
1.Skaffa spelen digitalt (många tjänster får du bara spelet på ditt konto - och om det blir spärrat/borttaget då)?.
2.Samt att alla licensavtal gör mig galen, de flesta är ju helt sjuka. Jag äger inte spelet jag köper, så jag får inte använda det någon annanstans - jag förstår deras resonemang: då lägger du ju ut det på nätet och kommer undan - din kopia, din ägodel men... självklart borde man inte få göra det men använda lite material från spelet borde man utan att bli stämd för miljontals kronor!
3.Orkar inte knappa in min kreditkort kod varje gång jag vill köpa en låt!
4.Dålig support. Om jag köper ett spel förväntar jag mig att få bra support (patchar, kunnigt kundsupport) men det händer aldrig.
5.Kvalitetens på dagens bransch stinker verkligen. Senaste spelet jag spelade som jag verkligen uppskattade var nog för 4 år sedan och det spelet var rushat!
6.DYRT! Ett spel kostar idag cirka 499~ som mest för PC. Det är ju absurt och sedan är spelet säkert dåligt så man vågar inte chansa.
7.Jag njuter av livet och gör det kan göra tack vare piratkopiering. Utan det hade jag ALDRIG någonsin hållit på med det jag gör nu.
8.För mycket makt åt branschen gör den dålig. Visst hittar man många bättre spel förr? Nu kommer det mest skräp. Blizzard till exempel. Deras spel säljer fortfarande bra (tänker på Warcraft III) trots några år på nacken och att spelet är online för nerladdning. För att spelet är bra, uppdateras fortfarande - både av dem och communityn.

Vi skall inte ens börja prata om musikbranschen och/eller filmindustrin. Hur många tusentals filmer släpps som får cirka en 6 på imdb? Och hur många låtar går i spillo?

Fokusera på kvalitet istället på kvantitet!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv

Glömde tillägga, att göra det olagligt eller inte hjälper inte. Det gör bara landet värre! Nu kanske 60% av landets invånare bryter mot lagarna dagligen, istället för 5%.

Polisen har redan för många uppgifter. Fokusera på att hitta mördare och stoppa gängkrig än detta. Man ser att de ger mer kraft åt detta är bedrägerier som hackarare tar från utvecklarnas konton.

Samt, industrin förlorar INGENTING på att jag laddar ner - de är sura för att jag inte köper. Inte för att jag laddar ner för det kostar dem ingenting.

Lagarna skall fixas efter samhället - inte tvärtom.
Jag vet att piratpartiet är ett skämt men att rösta på dem är det enda sättet vi kan visa (tydligen!) regeringen vad vi tycker. Vi har ju inte ens testat att upphäva upphovsrättslagen en dag - förändring är vist dåligt.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Så om man tjänar bra så ska man betala medans en låginkomsttagare ska kunna tanka gratis? Varför ska vi då ha ett ekonomisystem med löner då? Trodde förutsättningarna skulle vara detsamma oavsett lön..

Kan vi inte då införa rabatter på produkter för olika inkomsttagare? Över 20 000:- i lön och du får köpa spelet för X antal kronor, men om du tjänar under så får du köpa spelet för Y antal kronor. Låter tämligen korkat...

Har du inte råd så får du spara/skaffa ett jobb men rättfärdiga inte ditt tankande med att du har en dålig inkomst, kultur är ingen mänsklig rättighet (förutom bibliotek och liknande verksamheter där man faktiskt betalar en del från skatten och får på så sätt ta del av detta till en låg/ingen kostnad..)

Är så otroligt trött på att höra argumentet att "tankar jag så drabbar det ingen", för det spelar ingen roll. Det är lika illa som det är med plankare som inte tycker att det drabbar någon, men varje gång jag ser någon planka och tar del av "tjänsten" gratis så blir jag förbannad för att jag är så "dum" att jag stödjer SL och betalar mina 690:- i månaden. Då kan ju alla skita i och betala så får vi se hur mycket kollektivtrafik/musik/spel etc. som skapas.

Alla eller ingen ska betala, 50/50 duger inte.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

det e därför man ska lära sig att jobba och spara ihop pengar.....

Medlem

härmed säger jag. vidare til nya bloggar. tack för alla kommentarer och åsikter. PP forever


signatur

Jag har Ad,hd. inte skäms jag för det!

Medlem

kultur är ingen mänsklig rättighet (förutom bibliotek och liknande verksamheter där man faktiskt betalar en del från skatten och får på så sätt ta del av detta till en låg/ingen kostnad..)
kanske vore en ide. alla som har en dator betalar en liten den skatt för att få vilka spel dom vill när dom vill. jag tjänar inget så alltså står jag åter igen där att jag inget betalar


signatur

Jag har Ad,hd. inte skäms jag för det!

Medlem

måste lägga in ordet kickstarter! heeelt min grej


signatur

Jag har Ad,hd. inte skäms jag för det!

1
Skriv svar