Spel sysselsätter fler

Robot
Medlem
Spel sysselsätter fler

Inte bra. Snart kommer hela världen cirkla runt spel. SPEL SPEL SPEL SPEL!


signatur

lootskin@hotmail.com

Inaktiv

Trevligt,, Har en polare som just gått utbildning till programmerare så hoppas han får anställning ^^

Inaktiv

Jag är 15 år och ska välja till gymnasiet snart, undrar om det är realistiskt för någon att försöka slå sig in i spelindustrien med halvbra betyg och ett stort spelintresse?

Skrivet av MrLongbow:

Jag är 15 år och ska välja till gymnasiet snart, undrar om det är realistiskt för någon att försöka slå sig in i spelindustrien med halvbra betyg och ett stort spelintresse?

Skit i betygen och bli asbra på 3d-grafik, programmering eller leveldesign istället.

Det kräver myyyyyycket självdisciplin (för anars slutar det med att man sitter och spelar hela dagarna istället för att öva på att göra spel), men det finns en del poänger med att gå en så slapp utbildning som möjligt så att man hinner plugga till spelutvecklare på fritiden, istället för att slösa bort gymnasieåren på biologi och literaturhistoria och crap.

Om man ska bli programmerare är dock högskolematte en nödvändigthet.....

Angående artikeln, statistiken är från 2007 år resultat, så det är inte så konstigt att det gick bra.

Ska bli intressant att de detta års resultat, nu när dollarn är skitlåg så att de företag som arbetar med amerikanska förläggare och dollarbudgetar helt plötsligt får hälften så mycket pengar att göra spel för. Detta samtidigt som kronan hållt i sig (fram tills nu) och fotfolket kräver betalning i svenska pengar....

Har dock inte hört talas om några tillsvidareanställda som fått sparken från de större företagen p.g.a. taskig ekonomi dock.

Medlem

Tror inte spelföretagen har dåligt med pengar direkt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av MrLongbow:

Jag är 15 år och ska välja till gymnasiet snart, undrar om det är realistiskt för någon att försöka slå sig in i spelindustrien med halvbra betyg och ett stort spelintresse?

Beror helt på vad du vill göra. Spelföretag har väldigt många olika typer av jobb.

Är du artistiskt lagd? Modellerare, conceptare elelr bandesigner kanske kan vara något?

Vill du skapa roliga banor? Testa göra nya banor till ett befintligt spel och ser hur det känns. Försök göra banor som är roliga och utmanande att spela.

Teknisk? Kanske programmerare? Själv läste jag naturvetenskapligt och sedan vidare på högskola, men det är inget krav. Ser bara till att vara bra och gör många egna projekt så du har att visa upp om du söker jobb. C++ är nästan ett måste att kunna.

Lycka till!

Medlem

Detta är ju statistik som är från tiden innan krisen började på allvar så det blir väl mer intressant med 2008-statistiken. 2007 var också året då bankerna gick extremt bra här hemma och se hur det gick.

Skrivet av TMO_KOTOR:

2007 var också året då bankerna gick extremt bra här hemma och se hur det gick.

Du får det att låta som att det är bankernas fel.

Antar att du skyller börsraset på borgarna också...

Medlem

Vill man bli 3d modellerare och bandesigner krävs väl ingen direkt högre utbildning utan man kan mycket väl vara självlärd. Går ju annars att gå diverse högskole & ky utblidningar men vet inte hur bra det kan vara men generellt sätt är det bättre att plugga på något på högskola än på gymnasiet.
Ska man däremot bli spelprogrammerare så är en renodlad programmerings utbildning att föredra. Visst finns det vettiga spelprogrammerings utbildningar men finns risk att man lär sig massa genvägar och inte en stabil grund.
Sen kan man kombinera programmerings utbildning med att läsa lite speldesign och liknande och det skadar inte ifall man vill hålla på med spel.
Själv läser jag civilingenjörsutbildning i datateknik, kanske lite overkill om man vill bli spelprogrammerare men det ger iallafall en bra grund.
Annars kan man alltid läsa en 3-årig högskoleingenjörs utbildning inom data/spelutveckling.
Tror även det finns en civilingenjörsutbildning inom spelutveckling på 5 år men den är nystartad så vet inte ifall den ger något.

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av MrLongbow:

Jag är 15 år och ska välja till gymnasiet snart, undrar om det är realistiskt för någon att försöka slå sig in i spelindustrien med halvbra betyg och ett stort spelintresse?

Skit i betygen och bli asbra på 3d-grafik, programmering eller leveldesign istället.

Det kräver myyyyyycket självdisciplin (för anars slutar det med att man sitter och spelar hela dagarna istället för att öva på att göra spel), men det finns en del poänger med att gå en så slapp utbildning som möjligt så att man hinner plugga till spelutvecklare på fritiden, istället för att slösa bort gymnasieåren på biologi och literaturhistoria och crap.

Om man ska bli programmerare är dock högskolematte en nödvändigthet.....

Jo låter ju bra men om han sen inte får jobb som programmerare i framtiden och han skitit bort sin skolgång, så slutar han som en knarkare i parken bland de andra stackars a-lagarna och afa-ligisterna.

Bättre då att gardera sig med en shysst utbildning inom t.ex. data eller vvs.


signatur
Skrivet av dofilusåkaffe:

Jo låter ju bra men om han sen inte får jobb som programmerare i framtiden och han skitit bort sin skolgång, så slutar han som en knarkare i parken bland de andra stackars a-lagarna och afa-ligisterna.

Bättre då att gardera sig med en shysst utbildning inom t.ex. data.

Hehe, ja.
Det är ju först nu när man sitter med facit i hand och ett bra jobb som man upptäcker vad man kunde ha skippat i sin skolgång. Det blir aldrig som man tänkt sig.

Jag ville ju absolut inte bli spelgrafiker, hur peppande var det egentligen när spelen såg ut såhär?

Medlem

Som flera innan mig sagt, vad har år 2007 för betydelse i sammanhanget? I alla fall om ni jämför med en världsekonomi i gungning. Men visst är det trevligt när spelföretagen i sverige växer. Vi är grymt bra på att göra spel i sverige så det är egentligen inte förvånande.
Det som verkligen hade gjort mig glad vore väl om det dök upp FLER BOLAG istället för FLER ANSTÄLLDA PER BOLAG. Men det kommer nog det med!

Skrivet av jdv:

Beror helt på vad du vill göra. Spelföretag har väldigt många olika typer av jobb.

Är du artistiskt lagd? Modellerare, conceptare elelr bandesigner kanske kan vara något?

Vill du skapa roliga banor? Testa göra nya banor till ett befintligt spel och ser hur det känns. Försök göra banor som är roliga och utmanande att spela.

Teknisk? Kanske programmerare? Själv läste jag naturvetenskapligt och sedan vidare på högskola, men det är inget krav. Ser bara till att vara bra och gör många egna projekt så du har att visa upp om du söker jobb. C++ är nästan ett måste att kunna.

Lycka till!

Om huvudintresset är spel så gör man sig bäst som bandesigner eller speldesigner (inkörsport som speltestare).

Duktiga programmerare och grafiker är oftast först och främst intresserade av just programmering och grafik, men med ett starkt sidointresse för spel.
Det är lättare att göra en gamer av en programmerare än att göra en programmerare av en gamer.

Medlem
Skrivet av omgponies:

Tror även det finns en civilingenjörsutbildning inom spelutveckling på 5 år men den är nystartad så vet inte ifall den ger något.

Civilingejör i spel- och programvaruteknik på Blekinge Tekniska Högskola för att vara exakt. Är som sagt ny för i år så det kan vara lite riskabelt, bättre att satsa på en etablerad utbildning inom data såsom civ.inj. i datateknik på LiU (där jag själv går) som för övrigt är Sveriges äldsta. Den har även spelprogrammering som valbar profil. Är man heller inte helt säker på att man vill syssla med spel resten av livet (som man bör vara om man söker sig till en renodlad spelutbildning) så kan man även jobba med i princip vad som helst inom data.

Medlem

Har en polare som jobbar som programmerare för ett stort företag här i sverige. Risken att du bränner ut dig är mycket stor och lönen är riktigt usel med tanke på hans kunskaper.
Ett simpelt lagerkneg ger ju för fan mer pengar.

Inaktiv
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av jdv:

Beror helt på vad du vill göra. Spelföretag har väldigt många olika typer av jobb.

Är du artistiskt lagd? Modellerare, conceptare elelr bandesigner kanske kan vara något?

Vill du skapa roliga banor? Testa göra nya banor till ett befintligt spel och ser hur det känns. Försök göra banor som är roliga och utmanande att spela.

Teknisk? Kanske programmerare? Själv läste jag naturvetenskapligt och sedan vidare på högskola, men det är inget krav. Ser bara till att vara bra och gör många egna projekt så du har att visa upp om du söker jobb. C++ är nästan ett måste att kunna.

Lycka till!

Om huvudintresset är spel så gör man sig bäst som bandesigner eller speldesigner (inkörsport som speltestare).

Duktiga programmerare och grafiker är oftast först och främst intresserade av just programmering och grafik, men med ett starkt sidointresse för spel.
Det är lättare att göra en gamer av en programmerare än att göra en programmerare av en gamer.

Personligen är jag mycket mer gamer än något annat, jag har gjort några banor med Valve Hammer men det är inte superavancerat så det är inget man kan skryta med. Jag lekte runt lite med Rome Total War och ändra diverse grejor ( fick mina archers att skjuta stora eldbollar).

Det finns säkert massor med ungdomar i min ålder som vill jobba med dataspel men av dom jag pratat med som funderar över en karriär inom dataspel så är det oftast en "jag gillar spela Wow och har spelat så mycket så mina betyg har nåt ett nytt bottennapp så dataspels branschen är det perfekta stället för mig" sorts attityd din har. Jag har bra betyg och har tänkt på flera andra vägar att gå men den här lockar liksom ingen annan.

Medlem

hehe ganska nice

men är bårde positivt å negativt...


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Medlem

kul att fler folk får jobb, vi saknar inte utbildade spel-folk i sverige precis går utbildas väl runt 600-1000 nya varje år, Jag som månaga andra får söka sig utomlands... även om norge knappt ränkas som utomlands

dock ligger lönerna för ingångstjänster på skammlig nivå i sverige. ganska tråkigt, ett jobb som kväver 2-3 års brancherfarenhet samt högskoleutbildning, får en ingångslön på 16-18 000... (dock inte på alla ställen där det kan ligga högre)

Medlem

Vissa branscher går nästan bättre när det går mot lågkonjunktur Högskolorna får fler studenter (istället för att få jobb söker man till högskolan) och tja rimligen har arbetslösa mer tid att spela spel än de som jobbar Dessutom är det jobbigt att vara arbetslös och spel kan liksom alkohol, cigg och godis fungera som tröst för många...

Slartibartfast: Jag håller till ganska stor del med om vad du säger. Vill man satsa på något är det helt klart rätt. Men, saker blir sällan som man tänkt sig och det kan därför vara bra att ha hyfsat bred utbildning. Det är ganska många som utbildar sig till något men som börjar jobba med något helt annat. Att ha en bred naturvetenskaplig utbildning med mycket matte är därför sällan fel =). Helt plötsligt kanske man upptäcker att det inte är spelen eller grafiken som är de intressanta, utan något helt annat. Men du har rätt: litteraturhistora kan man nog skippa Goda kunskaper i svenska och engelska har man dock alltid glädje av...

Och som du säger är det först med facit i hand man vet hur man skulle gjort. För att ta mig själv som exempel. Jag gick natur med inriktning mot matte och programmering på gymnasiet. Kom ganska snabbt på att jag egentligen hatar datorer och att det faktum att jag ägnar så mkt tid med datorer är någon form av självplågeri Så efter det utbildade jag mig istället till gymnasielärare i svenska och psykologi (mitt stora intresse). De senaste åren har jag satsat på att hålla på med forskning inom psykologi. Det jag paradoxalt nog haft störst gläjde av är de programmeringskurser jag läste på gymnasiet och mina datorkunskaper (...) Med andra ord (även om mitt exempel är omvänt) vet man aldrig riktigt vad man kommer att ha god nytta av i framtiden.

Det här med datorkunskap är också lite spännande. Man kan tro att det är en generationsfråga, men det är det inte. Majoriteten av människor (oavsett ålder) är fullkomliga analfabeter när det gäller datorer och klarar inte av att göra det simplaste. Har man bara de allra mest grundläggande kunskaper i programmering etc. kan man komma rätt långt på det i branscher där sådan kompeten saknas helt. I de blindas värld är den enögde kung osv.

Skrivet av Grimmy-:

Men, saker blir sällan som man tänkt sig och det kan därför vara bra att ha hyfsat bred utbildning. Det är ganska många som utbildar sig till något men som börjar jobba med något helt annat. Att ha en bred naturvetenskaplig utbildning med mycket matte är därför sällan fel =). Helt plötsligt kanske man upptäcker att det inte är spelen eller grafiken som är de intressanta, utan något helt annat. Men du har rätt: litteraturhistora kan man nog skippa Goda kunskaper i svenska och engelska har man dock alltid glädje av...

Som yngre så förstod man ju inte heller hur underbart det är med kunskap. Jag värderar varje lite bit av information som jag har och ångrar inte alls att jag är smått överutbildad.
Hur ska man kunna göra vettiga analyser av omgivningen om man inte har data och erfarenhet att basera dem på?

Intressant lappkast det blev ändå. Hobbyn blev jobbet och det man lärde sig på den naturvetenskapliga utbildningen hjälper mig i min nuvarande hobby (att vara besserwisser).

1
Skriv svar