Vad önskar Ni er?
Vad tycker ni är godast på julbordet då ?
Det blir ju små extra goda köttbullar, prinskorv, tjocka lager med julskinka på morsans hembakta julbröd med ett fint lager senap på,
ris a la malta såklart också,
några nubbar och nån marsipangris..
inte speciellt ovanligt eller spännande käk,
men ack vad gott...
Egentligen skulle du föredra om man döpte om jul till allmäna transaktionsdagen. Man loggar in på internet och transferar en viss summa till olika bankkonton och säger jag gav dig 500 kr. Tack jag gav dig 550kr. Detta behöver inte ens ske IRL utan hela släkten kan sammlas i en släkt IRC server. Toppen great!
Du får gärna citera mig var jag skrev detta. Annars är det bara onödigt att av dig att hitta på sådant.
Man kan men det är lite fult. Bara man inte gör det varje jul så
Varför inte? Det kostar ju inte mindre att köpa en present. Man kanske värderar upplevelser högre än saker. Jag ger ju hellre bort pengar som används till något personen tycker om än att ge den något den ställer i städskrubben för att aldrig se igen.
Nej det gör du inte. Jaså minsann farmor du ger mig något för endast X medan mormor ger mig något föra hela Y. Innerst inne tänker du så
Projicera inte dina egna tankar på oss andra.
Men vad är det då för skillnad på presenter och pengar? Man har fortfarande viss koll på vad saker är värda. Var det inte tanken som räknades sa du?
Istället för att tänka så, kan man vara glad över vad man får.
Att önska sig pengar ungefär som att längta efter att en släkting ska dö som man får arvgods. Otroligt lågt!
.. och det är inte lågt att förtala en lärare på internetforum och på blogsidor? Nej, jag gissar att eftersom det är en lärare så förtjänar han/hon det. (?)
jag ser det som att sprida sanning.
Till skillnad från att göra någonting åt situationen.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Ge mig en soffa.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Egentligen skulle du föredra om man döpte om jul till allmäna transaktionsdagen. Man loggar in på internet och transferar en viss summa till olika bankkonton och säger jag gav dig 500 kr. Tack jag gav dig 550kr. Detta behöver inte ens ske IRL utan hela släkten kan sammlas i en släkt IRC server. Toppen great!
Du får gärna citera mig var jag skrev detta. Annars är det bara onödigt att av dig att hitta på sådant.
Om man sammanställer allt du sagt kan man iaf säga att du inte skulle ha någonting emot det eftersom du uppskattar att man önskar sig pengar.
Man kan men det är lite fult. Bara man inte gör det varje jul så
Varför inte? Det kostar ju inte mindre att köpa en present. Man kanske värderar upplevelser högre än saker. Jag ger ju hellre bort pengar som används till något personen tycker om än att ge den något den ställer i städskrubben för att aldrig se igen.
För då skulle jul förvandlas till en banktransaktion. Dessutom finns det saker man aldrig kan få för mycket av. Tex golfbollar, vin(vuxna iaf) och WoW tid.
Nej det gör du inte. Jaså minsann farmor du ger mig något för endast X medan mormor ger mig något föra hela Y. Innerst inne tänker du så
Projicera inte dina egna tankar på oss andra.
Men vad är det då för skillnad på presenter och pengar? Man har fortfarande viss koll på vad saker är värda. Var det inte tanken som räknades sa du?
Istället för att tänka så, kan man vara glad över vad man får.
Precis och istället för att hungra för makt och pengar kan vi alla kramas.
Att önska sig pengar ungefär som att längta efter att en släkting ska dö som man får arvgods. Otroligt lågt!
.. och det är inte lågt att förtala en lärare på internetforum och på blogsidor? Nej, jag gissar att eftersom det är en lärare så förtjänar han/hon det. (?)
jag ser det som att sprida sanning.
Till skillnad från att göra någonting åt situationen.
När alla andra alternativ är borta återstår endast att klaga. Det är omöjligt att göra en genuint dum människa normal begåvad och om det vore möjligt så skulle det inte vara via en underordnad.
Föda
Det där kan tolkas på två olika sätt
Om man sammanställer allt du sagt kan man iaf säga att du inte skulle ha någonting emot det eftersom du uppskattar att man önskar sig pengar.
Eller inte.
För då skulle jul förvandlas till en banktransaktion.
Nej? Man kan ju önska sig fler saker än pengar. Bara för att man har pengar någonstans på listan betyder inte att alla bara ger pengar till varandra.
Om det är tanken som räknas kvittar det vad man får, pengar eller presenter, det är ändå samma sak.
Dessutom finns det saker man aldrig kan få för mycket av. Tex golfbollar, vin(vuxna iaf) och WoW tid.
Ja, och detta skulle vara ett argument för vadå?
Saker kostar pengar. Att önska sig saker är precis samma sak som att önska sig pengar.
För då skulle jul förvandlas till en banktransaktion.
Nej? Man kan ju önska sig fler saker än pengar. Bara för att man har pengar någonstans på listan betyder inte att alla bara ger pengar till varandra.
önskat mig pengar...
Dessutom blir det forfarande för mycket transaktioner när pengar står på listan. De som önskar sig pengar är ofta de som bara har kanske en eller två andra grejer. En ny MBP och pengar. De tänker ungefär en MBP kostar men det är inte hela mitt julklappsvärde. Ge mig mer pengar istället för att snåla.
Om det är tanken som räknas kvittar det vad man får, pengar eller presenter, det är ändå samma sak.
Med presenter kan man styra vad man ge och tänka åhh vad jag är snäll som ger x en ny dator som han kan ha kul med. X kommer även tänka vem han fick den av ganska ofta. Om man istället ger pengar kommer det gå till godis som är borta innan han märker det. Ett present kort håller dock ofta lite längre.
Dessutom finns det saker man aldrig kan få för mycket av. Tex golfbollar, vin(vuxna iaf) och WoW tid.
Ja, och detta skulle vara ett argument för vadå?
Att du sa att det är bättre att ge något man kan ha användning för istället för något som han ställer i en skrubb.
Saker kostar pengar. Att önska sig saker är precis samma sak som att önska sig pengar.[/quote]Nej det är det inte.
Dessutom blir det forfarande för mycket transaktioner när pengar står på listan.
Är det verkligen inte. En dag måste man själv bekosta saker till hem och liknande, då är bidrag i form av pengar en väldigt välkommen gåva. Istället för att önska sig möbler eller en dyr resa kan man önska sig bidrag för att kunna inhandla detta. Då kan folk ge vad de själva tycker är lämpligt utifrån sin egen relation och ekonomi.
De som önskar sig pengar är ofta de som bara har kanske en eller två andra grejer. En ny MBP och pengar.
Källa på det? Eller hittar du på för att få till ett argument?
De tänker ungefär en MBP kostar men det är inte hela mitt julklappsvärde. Ge mig mer pengar istället för att snåla.
Om deras släkt har den ekonomin, varför inte göra så? Vad är det för fel att få mycket saker?
Med presenter kan man styra vad man ge och tänka åhh vad jag är snäll som ger x en ny dator som han kan ha kul med. X kommer även tänka vem han fick den av ganska ofta. Om man istället ger pengar kommer det gå till godis som är borta innan han märker det. Ett present kort håller dock ofta lite längre.
Nu utgår du från att man får något roligt. Kan hända att man får en skitpresent som man aldrig använder, ska man då tänka "fy fan för den idioten som gav mig det här" när man ser den? Du kan ju inte utgå från att personen uppskattar gåvan.
Om den som ger inte har råd att ge bort en dator, kan den ge ett bidrag så att personen kan köpa en dator. Då kan den på precis samma sätt tänka att "utan x gåva hade jag inte haft råd".
Att pengarna går till godis är upp till den som får pengarna. Presentkort är i alla fall något av det värsta jag vet, då är man låst till en affär där man ändå inte vill/behöver köpa något. Bättre att få pengar så man kan välja fritt.
Att du sa att det är bättre att ge något man kan ha användning för istället för något som han ställer i en skrubb.
Men inget av det där är något man har någon särskild användning för, om man inte är intresserad av just de sakerna.
Vad ger man någon som inte vill ha något sådant, utan behöver pengar till (till exempel) ett nytt kök?
Nej det är det inte.
Jodå, det är det verkligen.
Dessutom blir det forfarande för mycket transaktioner när pengar står på listan.
Är det verkligen inte. En dag måste man själv bekosta saker till hem och liknande, då är bidrag i form av pengar en väldigt välkommen gåva. Istället för att önska sig möbler eller en dyr resa kan man önska sig bidrag för att kunna inhandla detta. Då kan folk ge vad de själva tycker är lämpligt utifrån sin egen relation och ekonomi.
Man ger och får. Om man är så pass gammal så man har ett eget hem måste man nästan ge också. Så om din bror ger dig 500 kr och du ger honom 500 på vilket sätt underlättar det för hushållet? När man är omkring 30 och studerar på heltid kanske man kan ha svårt att ge bort så mycket men då behöver man sammtidigt inte önska sig så dyra saker som ett nytt kök. Kanske en ny vattenkokare räcker.
De som önskar sig pengar är ofta de som bara har kanske en eller två andra grejer. En ny MBP och pengar.
Källa på det? Eller hittar du på för att få till ett argument?[/quote]Egen forskning. Men du kan göra samma observationer själv. Googla önska sig i julklapp och klicka på forum länkar. De som nämner pengar har typ en grej till medan de som tex skriver elektronik prylar nästan aldrig har det.
De tänker ungefär en MBP kostar men det är inte hela mitt julklappsvärde. Ge mig mer pengar istället för att snåla.
Om deras släkt har den ekonomin, varför inte göra så? Vad är det för fel att få mycket saker?[/quote]För att risken blir att du får för mycket och uttnyttjar givarna. Om man skriver pengar kan inte någon nöja sig med <500 även om bara det fanns en hundring kvar.
Nu utgår du från att man får något roligt. Kan hända att man får en skitpresent som man aldrig använder, ska man då tänka "fy fan för den idioten som gav mig det här" när man ser den? Du kan ju inte utgå från att personen uppskattar gåvan.[/quote]Hur kan inte gilla något man sätter upp på sin lista? Om man inte satte upp något får man skylla sig själv
Om den som ger inte har råd att ge bort en dator, kan den ge ett bidrag så att personen kan köpa en dator. Då kan den på precis samma sätt tänka att "utan x gåva hade jag inte haft råd".
Så länge det inte händer varje år så kanske det är ett növändigt ont. Men det är fullt att leva på bidrag och tiggande
Men inget av det där är något man har någon särskild användning för, om man inte är intresserad av just de sakerna.
Men någon runda tar väl alla varje år? Men det är inte bara begränsat till de sakerna. Det finns mycket annat som alltid går åt och som har present kostander.
Vad ger man någon som inte vill ha något sådant, utan behöver pengar till (till exempel) ett nytt kök?
Så länge det inte händer varje år. Önskaren kanske istället borde önska sig köket i delar och betala ombyggnaden själv. Bestick espresso maskin kanske inte utgör en skärskilld stor procent av kostaden men tillsamans kan de skapa en summa iaf. Man bör inte heller spendare så mycket mer än vad man får in. Låt oss säga att man önskar sig 200 000 för att bygga om. Man tar in polacker och sen efter ett halv år säger de att det kommer kosta 300'000. Vad gör man då?
Nej det är det inte.
Jodå, det är det verkligen.
Jo för en sak är så mycket mer än en sak medans pengar alltid är pengar.
Båtsman vs. Harmlesswarrior, intressant drabbning måste jag påstå. Förövrigt finns pengar med på min jullista.
Man ger och får. Om man är så pass gammal så man har ett eget hem måste man nästan ge också. Så om din bror ger dig 500 kr och du ger honom 500 på vilket sätt underlättar det för hushållet?
Nu utgår du ju ifrån att alla önskar sig pengar.
Ger bort julklappar har jag gjort sen jag var fem eller något, så det förstår jag inte vad det skulle ha att göra med att man flyttat?
När man är omkring 30 och studerar på heltid kanske man kan ha svårt att ge bort så mycket men då behöver man sammtidigt inte önska sig så dyra saker som ett nytt kök. Kanske en ny vattenkokare räcker.
Men om man behöver ett nytt kök men inte har råd, då kan man önska sig bidrag från familjen i form av pengar så att man kan fixa köket. Det behöver inte bli dyrt för de andra, de ger så mycket de känner för.
Egen forskning. Men du kan göra samma observationer själv. Googla önska sig i julklapp och klicka på forum länkar. De som nämner pengar har typ en grej till medan de som tex skriver elektronik prylar nästan aldrig har det.
Din forskning säger i så fall emot vad du själv sade. För Macbook räknas väl som teknik?
Sen tror jag ditt urval är alldeles för litet, din studie är inte blindad, du lider som alla andra av konfirmationsbias et cetera.
För att risken blir att du får för mycket och uttnyttjar givarna.
Man ger så mycket man känner att man vill och kan.
Om man skriver pengar kan inte någon nöja sig med <500 även om bara det fanns en hundring kvar.
Va?
Hur kan inte gilla något man sätter upp på sin lista? Om man inte satte upp något får man skylla sig själv
Man får inte alltid det som står på listan.
Så länge det inte händer varje år så kanske det är ett növändigt ont. Men det är fullt att leva på bidrag och tiggande
Alla julklappar är ju en form av tiggande. Skulle vi inte bry oss om presenter skulle vi fira utan det, nu gör vi inte det, då är pengar en lika god present som en sak.
Men någon runda tar väl alla varje år?
Jag kan räkna upp väldigt många som inte spelar golf, eller någonsin har gjort det - och troligtvis aldrig kommer göra det heller för den delen.
Men det är inte bara begränsat till de sakerna. Det finns mycket annat som alltid går åt och som har present kostander.
Ja, men det motsäger inte att man också eller istället kan ge pengar. Bara för att det finns saker som går åt betyder inte att man inte kan ge pengar.
Du får det att låta som om allt alla önskar och ger bara är pengar. Det är dock något jag aldrig påstått.
Så länge det inte händer varje år. Önskaren kanske istället borde önska sig köket i delar och betala ombyggnaden själv.
Så om man behöver en vägg ska man önska sig det? Kan man inte istället önska sig pengar för att bygga en vägg? Vari ligger skillnaden?
Man kanske behöver en budget för att kunna bygga om sitt kök, och inte vet exakt vad det kommer gå åt till. På vilket sätt är det då fel att önska sig pengar?
Bestick espresso maskin kanske inte utgör en skärskilld stor procent av kostaden men tillsamans kan de skapa en summa iaf.
Nu pratade jag om att bygga om köket, inte byta ut köksprylar.
Man bör inte heller spendare så mycket mer än vad man får in. Låt oss säga att man önskar sig 200 000 för att bygga om.
Jag vet då ingen som skulle önska sig 200 000. Jag har heller inte påstått att någon skulle önska sig så mycket. Jag talar om mindre summor.
Är det dock en väldigt rik familj så sådana pengar är en småsumma, visst, de får ge vad de känner för.
Man tar in polacker och sen efter ett halv år säger de att det kommer kosta 300'000. Vad gör man då?
Vad har det med julklappar att göra? Du önskar dig en golfklubba men efter ett halvår inser du att du behöver två, vad gör du?
Det har ingenting med julklappar att göra.
Beror på i vilket syfte de ges, i vilket sammanhang et cetera.
Man ger och får. Om man är så pass gammal så man har ett eget hem måste man nästan ge också. Så om din bror ger dig 500 kr och du ger honom 500 på vilket sätt underlättar det för hushållet?
Nu utgår du ju ifrån att alla önskar sig pengar.
Ger bort julklappar har jag gjort sen jag var fem eller något, så det förstår jag inte vad det skulle ha att göra med att man flyttat?
Jag anser att <18 är för ungt att ge tillbaka(bort sett från pyssel). Jag antog att du delade min filosofi.
När man är omkring 30 och studerar på heltid kanske man kan ha svårt att ge bort så mycket men då behöver man sammtidigt inte önska sig så dyra saker som ett nytt kök. Kanske en ny vattenkokare räcker.
Men om man behöver ett nytt kök men inte har råd, då kan man önska sig bidrag från familjen i form av pengar så att man kan fixa köket. Det behöver inte bli dyrt för de andra, de ger så mycket de känner för.[/quote]Men vad händer om arbetarna upptäcker att det kommer kosta mer än planerat? Om du inte hade råd för början hur gör du då? Önska dig det du annars tänkte köpa istället. Vanliga människor borde inte önska sig så dyra saker som kök. Kanske i tiotals present men inte annars.
Egen forskning. Men du kan göra samma observationer själv. Googla önska sig i julklapp och klicka på forum länkar. De som nämner pengar har typ en grej till medan de som tex skriver elektronik prylar nästan aldrig har det.
Din forskning säger i så fall emot vad du själv sade. För Macbook räknas väl som teknik?[/quote]Macbook består visserligen av flera komponenter men det motsvarar en enhet. En present. Folk med många enheter på listan önskar sig sällan också pengar.
Sen tror jag ditt urval är alldeles för litet, din studie är inte blindad, du lider som alla andra av konfirmationsbias et cetera.
Varför skulle det inte vara så?
Om man skriver pengar kan inte någon nöja sig med <500 även om bara det fanns en hundring kvar.
Va?[/quote]Folk vill inte visa sig snåla
Hur kan inte gilla något man sätter upp på sin lista? Om man inte satte upp något får man skylla sig själv
Man får inte alltid det som står på listan.[/quote]Om man inte får det som står på listan har givaren sett ut något alldeles extra bra. Det kan inte hända
Alla julklappar är ju en form av tiggande. Skulle vi inte bry oss om presenter skulle vi fira utan det, nu gör vi inte det, då är pengar en lika god present som en sak.[/quote]Pengar är så opersonliga jämfört med presenter. Man tigger inte presenter heller. Man byter upplevelse mot upplevelse
Men någon runda tar väl alla varje år?
Jag kan räkna upp väldigt många som inte spelar golf, eller någonsin har gjort det - och troligtvis aldrig kommer göra det heller för den delen.[/quote]Precis jag tog bara 7 rundor förra sommaren. Jag spelar knappt golf.
Men det är inte bara begränsat till de sakerna. Det finns mycket annat som alltid går åt och som har present kostander.
Ja, men det motsäger inte att man också eller istället kan ge pengar. Bara för att det finns saker som går åt betyder inte att man inte kan ge pengar. Man ger inte pengar
500 mot 500 = 0kr
spel mot vattenkokare = gläde mot liv = win-win situation
Du får det att låta som om allt alla önskar och ger bara är pengar. Det är dock något jag aldrig påstått.
Om en tycker det är okej i sällskapet tycker väl alla det?
Så länge det inte händer varje år. Önskaren kanske istället borde önska sig köket i delar och betala ombyggnaden själv.
Så om man behöver en vägg ska man önska sig det? Kan man inte istället önska sig pengar för att bygga en vägg? Vari ligger skillnaden?[/quote]Allt som är runt väggen. För det otränade ögat ser båda lika dana ut men det som är en gåva har en slags speciell atmosfär. Där i ligger skillnaden
Beror på i vilket syfte de ges, i vilket sammanhang et cetera.[/quote]Nej en hundring är alltid en hundring oavsätt om man kan köpa olika mycket för det medan ett fat olija kan skilla sig från dag till dag
Jag anser att <18 är för ungt att ge tillbaka(bort sett från pyssel). Jag antog att du delade min filosofi.
Nej, det gör jag inte. Sen ska man inte förvänta sig för mycket från de som är yngre, eftersom de inte har någon direkt inkomst - om de inte jobbar och tjänar pengar vill säga.
Men vad händer om arbetarna upptäcker att det kommer kosta mer än planerat? Om du inte hade råd för början hur gör du då? Önska dig det du annars tänkte köpa istället. Vanliga människor borde inte önska sig så dyra saker som kök. Kanske i tiotals present men inte annars.
Man önskar sig inte ett kök, man önskar sig bidrag till ett. Jag betonar än en gång; bidrag. Folk kan ge 20 kronor om de så vill.
Om det kostar mer får man väl spara ihop mer? Inte mer med det.
Macbook består visserligen av flera komponenter men det motsvarar en enhet. En present. Folk med många enheter på listan önskar sig sällan också pengar.
Detta bygger också på din så kallade forskning?
Varför skulle det vara så?
Båda frågorna är irrelevanta, och gissningar tar oss ingenstans.
Folk vill inte visa sig snåla
Visst, finns säkert sådana också, frågan är hur vanligt det är inför familjen/släkten.
Ger man mer än man har råd med får man skylla sig själv. Eftersom presenter kan vara olika dyra så ser man ju vilka som är snåla ändå, så argumentet faller på det.
Om man inte får det som står på listan har givaren sett ut något alldeles extra bra. Det kan inte hända
Haha, jo det kan verkligen hända. Till exempel kan givaren ha dålig smak och ge dig kläder du inte skulle ta på dig om du så fick betalt för det. Etc.
Pengar är så opersonliga jämfört med presenter. Man tigger inte presenter heller. Man byter upplevelse mot upplevelse
Pengar behöver verkligen inte vara opersonligt, beror på sammanhanget.
Tigger man pengar, så tigger man presenter. Du kan inte välja bort den ena godtyckligt för att det inte passar.
Men om pengarna ska gå till en upplevelse? Som tidigare exempel med pengar till en resa eller dylikt.
Precis jag tog bara 7 rundor förra sommaren. Jag spelar knappt golf.
Då spelar du verkligen golf. Jag har inte tagit en golfrunda de senaste fem åren, jag har flera kompisar som aldrig gjort det, etc. Mitt exempel blir inte "precis" för ditt. Du spelar golf, det gör inte de jag räknar upp.
Man ger inte pengar
500 mot 500 = 0kr
Här utgår du från att båda ger pengar, vilket jag inte gjort. Du får också ta upp de exempel där det är vattenkokare mot pengar = glädje = win-win.
Om en tycker det är okej i sällskapet tycker väl alla det?
Jag hamnar sällan i sällskap där alla tycker lika.
Allt som är runt väggen. För det otränade ögat ser båda lika dana ut men det som är en gåva har en slags speciell atmosfär. Där i ligger skillnaden
Ingen skillnad alls alltså. Förutom att i ena fallet måste givaren ge mycket mer för att bekosta en hel vägg istället för att bara bidra till en del.
Nej en hundring är alltid en hundring oavsätt om man kan köpa olika mycket för det medan ett fat olija kan skilla sig från dag till dag
Nej, det beror mycket på sammanhanget. Om pengar alltid är pengar är saker alltid saker.
Pengar som julklapp är riktigt bra. En del av fickpengarna till en eventuell resa kan vara riktigt uppskattat. Det är inte helt lätt att pröjsa nöjena vid medelhavet med ylletröjor och strumpor.
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Firar inte jul, så jag önskar mig ingenting. Jag hoppas däremot på trevlig julstämning bland mina vänner. Det skadar inte när alla är lite extra glada :)!
Ska du "arbeta" med att knacka dörr istället?
Jag är agnostiker, men det gläder mig att du har varit uppmärksam när jag har försökt debunka myten om att alla jehovas skulle vara sinnesrubbade :).
Ska du "arbeta" med att knacka dörr istället?
Jag är agnostiker, men det gläder mig att du har varit uppmärksam när jag har försökt debunka myten om att alla jehovas skulle vara sinnesrubbade :).

Men vad händer om arbetarna upptäcker att det kommer kosta mer än planerat? Om du inte hade råd för början hur gör du då? Önska dig det du annars tänkte köpa istället. Vanliga människor borde inte önska sig så dyra saker som kök. Kanske i tiotals present men inte annars.
Man önskar sig inte ett kök, man önskar sig bidrag till ett. Jag betonar än en gång; bidrag. Folk kan ge 20 kronor om de så vill.
Om det kostar mer får man väl spara ihop mer? Inte mer med det.
Med tanke på att 50 000 är mer än vad de flesta tjänar i månaden innan skatt så kan det bli svårt att hosta upp bara så där. Men om man har en stabil inkomst och inte behöver tigga julpengar så kanske man har en större besparing redan samlad
Macbook består visserligen av flera komponenter men det motsvarar en enhet. En present. Folk med många enheter på listan önskar sig sällan också pengar.
Detta bygger också på din så kallade forskning?
Att MBP består av flera komponenter har jag inga bevis på nej. Det andra var ett förtydligante av min första hypotes
Varför skulle det vara så?
Båda frågorna är irrelevanta, och gissningar tar oss ingenstans.
De är egentligen rätt avgörande för den här diskussionen.
Eftersom presenter kan vara olika dyra så ser man ju vilka som är snåla ändå, så argumentet faller på det.
Ett bra spel kan vara lika värt för mig som en iPod även om iPod:en kostar mer. Och det har inte bara med att jag avskyr iPod och iPhone att göra. Dessutom är det inte lika lätt att jämföra värdet på presenter då det finns rea och prisskillnader. Om man inte lägger energi på det kanske man aldrig få veta. med pengar blir det självklart vare sig man vill eller inte.
Om man inte får det som står på listan har givaren sett ut något alldeles extra bra. Det kan inte hända
Haha, jo det kan verkligen hända. Till exempel kan givaren ha dålig smak och ge dig kläder du inte skulle ta på dig om du så fick betalt för det. Etc.
Att köpa kläder till någon utöver strumpor, kalsonger och långkalsonger är något de flesta aktar sig för. Jag tror inte någon gör det och det spelar väl ingen roll hur understället ser ut i skidbacken?
Pengar är så opersonliga jämfört med presenter. Man tigger inte presenter heller. Man byter upplevelse mot upplevelse
Pengar behöver verkligen inte vara opersonligt, beror på sammanhanget. [/quote]Pengar är för dem som inte känner personen ifråga och inte vill göra bort sig sammt inte förstått golfbollar.
Tigger man pengar, så tigger man presenter. Du kan inte välja bort den ena godtyckligt för att det inte passar.
Man kan inte leva på prylar. Man skriker inte jag befinner mig i ekonomisk kris på samma sätt.
Men om pengarna ska gå till en upplevelse? Som tidigare exempel med pengar till en resa eller dylikt.
Det är inte snyggt men det går om det inte händer för ofta
Precis jag tog bara 7 rundor förra sommaren. Jag spelar knappt golf.
Då spelar du verkligen golf. Jag har inte tagit en golfrunda de senaste fem åren, jag har flera kompisar som aldrig gjort det, etc. Mitt exempel blir inte "precis" för ditt. Du spelar golf, det gör inte de jag räknar upp.
Det var illa. Men du menar egentligen avrundat till 0 rundor på de senaste 5 åren?
Man ger inte pengar
500 mot 500 = 0kr
Här utgår du från att båda ger pengar, vilket jag inte gjort. Du får också ta upp de exempel där det är vattenkokare mot pengar = glädje = win-win.
En köpt vatten kokare för 500 kr mot 400 kr= -100kr och försämrad relation till han som gav 400kr. Om ni båda hade gett presenter kanske det istället hade blivt 0 = win win
Allt som är runt väggen. För det otränade ögat ser båda lika dana ut men det som är en gåva har en slags speciell atmosfär. Där i ligger skillnaden
Ingen skillnad alls alltså. Förutom att i ena fallet måste givaren ge mycket mer för att bekosta en hel vägg istället för att bara bidra till en del.
Nej det är en atmosfärar om känslor och minnen runt den ena medans den andra är tom
Nej en hundring är alltid en hundring oavsätt om man kan köpa olika mycket för det medan ett fat olija kan skilla sig från dag till dag
Nej, det beror mycket på sammanhanget. Om pengar alltid är pengar är saker alltid saker.
Vadå sammanhanget? Det är stor skillnad på sak och sak. Pengavärdet kan vara samma och det kan ändå skillja sig.
Om du bara kunde erkänna att man helst inte ska önska pengar för ofta och att de som gör det oftast har brist på lista idéer.
Med tanke på att 50 000 är mer än vad de flesta tjänar i månaden innan skatt så kan det bli svårt att hosta upp bara så där.
Var skrev jag att man ska skaffa 50 000 på en gång?
Men om man har en stabil inkomst och inte behöver tigga julpengar så kanske man har en större besparing redan samlad
Om man inte har en stabil inkomst eller känner att den är för liten men ändå måste göra om köket? Behöver inte vara en så dyr sak som köket, man kanske inte har något jättebra inkomst men vill ändå kunna åka på en resa, köpa en cykel eller något annat.
De är egentligen rätt avgörande för den här diskussionen.
Bevisbördan ligger på dig eftersom det är du som påstår att det är så. Tycker du att det är avgörande är det bara att börja.
Ett bra spel kan vara lika värt för mig som en iPod även om iPod:en kostar mer.
Men ipoden är ju fortfarande mer värd. Du kanske har roligare för de hundra kronorna du får på din födelsedag än de femhundra du får på jul.
Dessutom är det inte lika lätt att jämföra värdet på presenter då det finns rea och prisskillnader. Om man inte lägger energi på det kanske man aldrig få veta. med pengar blir det självklart vare sig man vill eller inte.
Inte om man ser längre än summan och tackar för gåvan. Man kan inte ha förväntningarna att alla ska ge lika mycket, då är det hos en själv problemet ligger.
Att köpa kläder till någon utöver strumpor, kalsonger och långkalsonger är något de flesta aktar sig för.
Det var ett exempel. Tänk om de ger dig ett tråkigt spel, en ful kaffemugg etc.
Pengar är för dem som inte känner personen ifråga och inte vill göra bort sig sammt inte förstått golfbollar.
Eller folk som vill bidra till ett uttryckt önskemål.
Man kan inte leva på prylar. Man skriker inte jag befinner mig i ekonomisk kris på samma sätt.
Det behöver väl inte vara ekonomisk kris det handlar om? Det kan bara vara så att man vill unna sig något man kanske inte riktigt har råd med.
Och om man nu är i ekonomisk kris, varför vore det så hemskt att ta emot pengar från folk som vill ge en?
Det är inte snyggt men det går om det inte händer för ofta
Julen är en gång om året, det är inte särskilt ofta.
Det var illa. Men du menar egentligen avrundat till 0 rundor på de senaste 5 åren?
Va? Vad är det du inte förstår? Jag har kompisar som aldrig någonsin satt sin fot på en golfbana. Jag har inte spelat golf eller rört en golfklubba de senaste fem åren. 0 gånger, noll, null, zero, etc.
En köpt vatten kokare för 500 kr mot 400 kr= -100kr och försämrad relation till han som gav 400kr. Om ni båda hade gett presenter kanske det istället hade blivt 0 = win win
Så nu kan man räkna pengar på gåvorna helt plötsligt? Special pleading.
Nej det är en atmosfärar om känslor och minnen runt den ena medans den andra är tom
Så du känner skillnad på en vägg som är helt betald av någon annan och en som är delvis betald av någon annan? Behandlar du dem olika också?
Nej, för mig är det precis samma känslor, jag är tacksam i båda fallen.
Vadå sammanhanget? Det är stor skillnad på sak och sak. Pengavärdet kan vara samma och det kan ändå skillja sig.
Sammanhang=till exempel anledningen till varför pengarna ges.
Om du bara kunde erkänna att man helst inte ska önska pengar för ofta och att
Jag har aldrig påstått att man ska önska sig pengar varje dag, det är du som försöker tillskriva mig åsikter.
de som gör det oftast har brist på lista idéer.
Det håller jag med om, om det står "kan" eller "ofta" istället för "oftast".