Chris Taylor: Innovation inte alltid av godo

Medlem
Chris Taylor: Innovation inte alltid av godo

Så sant så, föredrar iofs. spel som gör det som är bra bättre.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Age of Empires II: The Conquerors Expansion

Kör flera matcher per dag och tröttnar aldrig.

Hur kan ett mer än 10 år gammalt spel äga ut alla nya som kommer? Jag älskar att bygga 100 slavar och trycka ut 100 paladiner.

Medlem

Bara Relic återvänder till DoW1-konceptet och skrotar DoW2, så blir jag nöjd.

Håller även med showerguy att någon borde ta över AoE2 och då glömma bort hemskheten AoE3.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv

Vad är det för innovation på RTS-fronten som faktiskt skett sedan homeworld, close combat och age of empires? Fylltratt.

Medlem

Kvaliten och känslan på RTS har bara rasat de senaste åren, visst är grafiken kul och storyn kan vara bra men det är inget du spelar under en längre tid.

Som shower sa här uppe, att bara skicka ut massa gubbar i "2d" är en känsla för sig. Jag är ett stort fan av C&C serien men de senaste spelen är bara för mycket, de vill ha nytt men det blir så mycket nytt att den gamla "äkta" RTS känslan förvinner.

Jag föredrar RTS spel som är runt 10 år gamla, de var de RTS spelen som hade kvalite som man aldrig kunde sluta spela och som man fortfarande lanar med kompisar. Helst ska RTS vara som Age of Empires II eller äldre C&C spel. Grafiken är enkel men skön och titta på, spelmekaniken är inte överfylld med extra funktioner som i nyare spel och den "Råa Äkta RTS kännslan finns i de äldre spelen"

Visst händer det att nått bra RTS sticker ut här och där men det blir inget riktigt stort av det.

Med tanke på nya RTS, nån som har kommit in på C&C 4 betat? Jag har spelat där till och från under än månad och kan säga att de förstört spelserien helt, känslan är helt borta, spelet känns oseriöst och grafiken är bara överdriven, as bra 3D grafik passar enligt min åsikt inte till RTS, RTS ska vara enkelt med massa gubbar och extrem spelkänsla.

Vad tycker ni?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Det beror väl på vad grafiken används till.. Supreme Commander är ju skitkul på LAN.

Men sedan DOW1 och Homeworld 1-2 har jag inte sett något direkt nytt... Total War är ju ballt iofs.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Kvaliten och känslan på RTS har bara rasat de senaste åren, visst är grafiken kul och storyn kan vara bra men det är inget du spelar under en längre tid.

Som shower sa här uppe, att bara skicka ut massa gubbar i "2d" är en känsla för sig. Jag är ett stort fan av C&C serien men de senaste spelen är bara för mycket, de vill ha nytt men det blir så mycket nytt att den gamla "äkta" RTS känslan förvinner.

Jag föredrar RTS spel som är runt 10 år gamla, de var de RTS spelen som hade kvalite som man aldrig kunde sluta spela och som man fortfarande lanar med kompisar. Helst ska RTS vara som Age of Empires II eller äldre C&C spel. Grafiken är enkel men skön och titta på, spelmekaniken är inte överfylld med extra funktioner som i nyare spel och den "Råa Äkta RTS kännslan finns i de äldre spelen"

Visst händer det att nått bra RTS sticker ut här och där men det blir inget riktigt stort av det.

Med tanke på nya RTS, nån som har kommit in på C&C 4 betat? Jag har spelat där till och från under än månad och kan säga att de förstört spelserien helt, känslan är helt borta, spelet känns oseriöst och grafiken är bara överdriven, as bra 3D grafik passar enligt min åsikt inte till RTS, RTS ska vara enkelt med massa gubbar och extrem spelkänsla.

Vad tycker ni?

Ladestam jag tycker tvärt emot dig med C&C 4-betan även om jag håller med om mycket av det andra.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Medlem

Håller med fullständigt faktiskt. Dom RTS spel jag har haft mest kul med är: Starcraft, AoE2, RA2.

Jag gillar att bygga min bas, planer resurs förflyttningar, tvingas hålla koll på vad som händer genom att konstant hålla översikt om vad som sker på kartan och ständigt försöka hitta lägen. Och till slut brakar det av ett fullskaligt krig där man förhoppningsvis ser sin tidigt smidda plan gå i lås, när allt bara klickar. När du sätter den där perfekta EMP'n, när du tvingar ut din motståndare ur sin fortifikation med dina trebucher, rakt dit ut där du vill ha honom eller när slår ut motståndarens ström precis när dina rocketers flyger in.

Såklart spel kan förfinas, fotboll och liknande lär inte heller varit speciellt komplicerat från början, men dom gick heller inte och bytte ut fotbollen mot ett bowling klot och kallade det innovation!

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Håller med fullständigt faktiskt. Dom RTS spel jag har haft mest kul med är: Starcraft, AoE2, RA2.

Jag gillar att bygga min bas, planer resurs förflyttningar, tvingas hålla koll på vad som händer genom att konstant hålla översikt om vad som sker på kartan och ständigt försöka hitta lägen. Och till slut brakar det av ett fullskaligt krig där man förhoppningsvis ser sin tidigt smidda plan gå i lås, när allt bara klickar. När du sätter den där perfekta EMP'n, när du tvingar ut din motståndare ur sin fortifikation med dina trebucher, rakt dit ut där du vill ha honom eller när slår ut motståndarens ström precis när dina rocketers flyger in.

Såklart spel kan förfinas, fotboll och liknande lär inte heller varit speciellt komplicerat från början, men dom gick heller inte och bytte ut fotbollen mot ett bowling klot och kallade det innovation!

Bästa kommentaren någonsin. Precis vad jag tycker och tänker. +1 på dig!

Medlem

Empire Earth är och förblir det bästa RTS jag någonsin spelat. Många åldrar, från stenålder till framtid, med unika tidsenliga enheter, och många olika att välja på. Möjligheten att uppgradera varje enhetstyp individuellt med mer range/skada/hp/speed/armour etc. gjorde att allas enhet var unika, och strategi var en betydande del av spelandet. Numera känns det som om det räcker att pumpa ut 5st stora enheter så krossar de allt, väldigt lite strategi tyvärr...

Medlem

Nu är jag minst sagt novis på rts-området, men är det verkligen bara jag som faktiskt gillar de "nyare" spelen som DoW2, World In Conflict och Company of Heroes? Nu vet jag inte om de är så "innovativa" och därmed inte faller under den släggan, men personligen har jag roligare med dem än jag någonsin haft med Starcraft och AoE2.

Inaktiv
Skrivet av kollapse:

Nu är jag minst sagt novis på rts-området, men är det verkligen bara jag som faktiskt gillar de "nyare" spelen som DoW2, World In Conflict och Company of Heroes? Nu vet jag inte om de är så "innovativa" och därmed inte faller under den släggan, men personligen har jag roligare med dem än jag någonsin haft med Starcraft och AoE2.

AoE-serien har jag aldrig fastnat för, men jag älskar att lira Dawn of War 2 co-op med en polare, helt underbart. Starcraft är bra det med, men det är tyvärr inte anpassat till 1920x1080 - ser för jävligt ut.

Medlem

Japp, de isometriska, bygg baser, storma, det är vad som gör ett bra RTS.
Därför är starcraft 2 det man längtar efter!


signatur

Xd

Medlem

håller med fullständigt, dagens spel handlar inte mycket om själva byggandet av sin civilisation utan bara om att krossa sin fiende.

skulle vilja se ett spel som anno med lite age of empires stuk över det.

Medlem

Red Alert 2 simpelt men underbart behöver jag säga mer?


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv

Håller med de flesta i tråden. Gamla rts > nya rts.

Däremot gillar jag SINS, annorlunda men ändå hyfsat enkelt, och man får ha strategier som skiljer sig en del från andra rts spel.

Medlem

Är inte det han förespråkar precis det Blizzard gör? De har ta mig fan aldrig gjort något innovativt och ändå lyckats pumpa ut väldigt välsäljande spel.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av kollapse:

Nu är jag minst sagt novis på rts-området, men är det verkligen bara jag som faktiskt gillar de "nyare" spelen som DoW2, World In Conflict och Company of Heroes? Nu vet jag inte om de är så "innovativa" och därmed inte faller under den släggan, men personligen har jag roligare med dem än jag någonsin haft med Starcraft och AoE2.

Du är inte ensam! Mina två favoritRTS är World in Conflict och Company of heroes! Jag är inte så mycket för att spendera timmar till att bygga baser, utan jag föredrar WICs uppbyggnad!

Medlem
Skrivet av Brain:

Är inte det han förespråkar precis det Blizzard gör? De har ta mig fan aldrig gjort något innovativt och ändå lyckats pumpa ut väldigt välsäljande spel.

Beror väl på vad man ser som innovativt antar jag. Med tanke på hur spel-scenen såg ut för de 10-15 år sedan då Diablo, Warcraft och Starcraft gjorde Blizzard till ett av världens mest framgångsrika och största spelhus så kan man ju faktiskt anse att deras kvalitétskontroll är ganska innovativ.

Medlem

Jag håller med, back to basics säger jag. Förvisso gillar jag grejer som relic gjort med "squad based" RTS som Company of Heroes och DoW1+2 men jag ser det mer som en sub-genre.

En dröm hade varit ett nytt Warcraft RTS med riktigt episka large scale battles som i den dödssköna WC3 trailern dom gjorde. För gåshud: http://www.youtube.com/watch?v=vBODH8ElBak

Eller ett nytt Tiberian Sun med några få väl valda förbättringar.

Nya C&C verkar helt urspårat tyvärr. :/

Medlem
Skrivet av Jozo:

Du är inte ensam! Mina två favoritRTS är World in Conflict och Company of heroes! Jag är inte så mycket för att spendera timmar till att bygga baser, utan jag föredrar WICs uppbyggnad!

Verkligen, det ger mer tid och tanke åt det strategiska när man väl är på slagfältet, vilket jag gillar. Dessutom fungerar ju reinforcements ypperligt som "substitut" för basbyggande om man som jag varken har tålamod eller simultanförmåga nog att både styra upp en bas värd namnet och en styrka balanserad nog för strid. Kanske jag som är dålig på rts bara, men ja. 8)

Medlem

Hade inte Homeworld vart dött online hade jag inte haft något emot att dra igång det några perioder per år, fortfarande det bästa och roligaste jag spelat:)

Medlem

Känns som att flera tycker äldre spel är bra bara för att dom är bekväma eller att man envist säger att gammalt är bäst inte att det funkar så mycket bättre än dagens spel.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar