Carmack ny teknisk chef på Oculus Rift

Medlem
Skrivet av guran33:

Mina förhoppningar på Oculus var redan otroligt höga men med Carmack bakom spakarna vet jag att det kommer bli perfekt. Hoppas bara att de lyckas sälja in Oculusen till spelutvecklare också.

Carmack är otroligt bra insatt i allt som har med teknik att göra och verkar i princip vara besatt av renderings-tider och låga latenser vilket alltid är bra för ett VR-kit.

Förstår inte rikgigt vad "Kanske är detta slutet för den legendariske utvecklaren" ska betyda men ändå.. Intressant nyhet!

Jag tror (och håller i så fall med) att han menar att detta kanske är slutet för Carmack som spelutvecklare och att han i framtiden kommer jobba med tekniken inte koda spel för den.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av guran33:

Mina förhoppningar på Oculus var redan otroligt höga men med Carmack bakom spakarna vet jag att det kommer bli perfekt. Hoppas bara att de lyckas sälja in Oculusen till spelutvecklare också.

Carmack är otroligt bra insatt i allt som har med teknik att göra och verkar i princip vara besatt av renderings-tider och låga latenser vilket alltid är bra för ett VR-kit.

Förstår inte rikgigt vad "Kanske är detta slutet för den legendariske utvecklaren" ska betyda men ändå.. Intressant nyhet!

Jag tror (och håller i så fall med) att han menar att detta kanske är slutet för Carmack som spelutvecklare och att han i framtiden kommer jobba med tekniken inte koda spel för den.

Spelutvecklaren betyder det säkert då (eftersom att han fortfarande kommer att utveckla när han börjar arbeta med Oculus). Det är säkert inte omöjligt att han skulle sluta att utveckla spel-motorer men jag får känslan av att han fortfarande brinner väldigt mycket för det (som med allt han gör).

Han har inte synts till på samma sätt som när Id Software släppte Doom 1/2, Quake 1/2/3 och Doom 3 men jag skulle inte vilja säga att han dalat som en ingengör/utvecklare även om MegaTexture/Virtual Texturing kanske släpptes några år tidigare än vad den fysiska tekniken tillåter (lågupplösta texturer pga lagringsmedi som Blu-ray och DVD som inte har tillräckligt med lagringsutrymme för att lagra allt). Ur en utvecklings-synvinkel så känns det lite som ett experiment men å andra sidan så är det mycket det som Carmack håller på med att pusha gränserna.

Om han blir känd/syns i media hänger mycket på själva spelen, han utvecklar motorerna och tekniken bakom spelen, inte själva gameplayet och storyn. Det finns också väldigt många motorer att konkurera emot idag, eftersom att Id inte säljer sina motorer som t.ex. Epic gör med Unreal-motorn så används de i färre antal spel och syns därför inte lika mycket. Vad jag menar är att det inte känns rättvist att jämföra hans "forna glansdagar" med hur marknaden ser ut idag, det känns som något omöjligt att släppa ett spel/motor som kommer vara lika revolutionerande som Doom eller Quake idag. Id Tech 5 är rent tekniskt framtiden men den var lite för tidig som sagt.

12
Skriv svar