METAL GEAR SURVIVE officiella tråden, info/guide/frågor/hjälp/spelare/allmän diskussion

Tråddemonen
Testpilot
METAL GEAR SURVIVE officiella tråden, info/guide/frågor/hjälp/spelare/allmän diskussion

Tjena igen alla! Verkar som att jag har fastnat för att skapa speltrådar till oss alla, jag tänkte att jag skall göra som vanligt att jag slänger ut lite info om det kommande spelet, samt skriver en kortfattad guide utifrån min research som jag har gjort! Nu är det många som kanske är lite negativa mot spelet, men tänker på oss andra som kanske har tänkt att spela det!

Som rubriken lyder så handlar tråden i stort sett om allting som har med spelet att göra, diskutera, hitta spelare att lira med och tipsa oss andra i tråden!

Story

Året är 1975 den legendariska Big boss leder en armé legosoldater som inte tillhör något land, Big boss leder ett uppdrag i täckmantel utav IAEA (International Atomic Energy Agency) för att utreda en kärnvapeninspektion, men en överraskningsattack sker utav XOF (The bad guys) mot Big Boss bas (Mother Base). Big Boss och hans armé gör motstånd men basen förstörs, Big Boss lyckas fly med hjälp av en helikopter och ett ljussken uppstår som visar sig vara ett maskhål som suger i sig allting i sin närhet. Maskhålet tar allting som sugs upp till en parallell värld, en utav soldaterna som lyckades hjälpa Big Boss att fly håller på att bli insugen i maskhålet men lyckas fly och svimmar sedan därefter.
Soldaten vaknar upp 6 månader senare på en anläggning som tillhör Wardenclyffe section en hemlighets stämplat forskningsorganisation, soldaten får veta att han är smittad av en infektion kopplat till maskhålet. Soldaten måste finna ett botemedel i den parallella världen på andra sidan utav maskhålet, och även rädda de andra som har sugits in.

Världen

Metal gear Survive utspelar sig i en parallell värld som är väldigt lik våran, större delen utav spelvärlden är täckt med sand som en öken med stora sanddynor men det finns även träd, vatten och gräs. I den parallella världen så finns det även ruiner, gamla byggnader och annat som sugs in.

Gameplay

Spelet i sig är skapad med samma motor som Metal gear solid 5, och detta innebär att kontroller och spelsystemet är sig likt. Man kan göra allt från att springa, klättra, smyga, huka och krypa, men det finns lite annorlunda tillagda funktioner som ett melee vapensystem, där man kan använda sig utav vapen som används i närkamp.

Fiender

I den parallella världen så finns det zombieliknande varelser som har en röd kristall istället för där huvudet skall sitta. Vi ska ta en närmare titt på vilka typer utav dessa zombies som finns i spelet, samt visa lite info kring dem.

Wanderer
Wanderer är kristallzombien du kommer att stöta på mest under spelets gång, de är dumma, långsamma men tuffa. De kan vara riktigt svåra att stå emot när de rör sig i stora grupper

Bomber
Bomber är fiender med stora lysande svullna huvuden, de har liknande beteende som wanderers fast de gör rejäl skada när de skallar en. Bombers sprängs också när de dör, så håll avstånd när de dödas.

Trackers
Tracker är snabba zombies som rör sig fort och tar sig över hinder väldigt fort, de är väldigt aggressiva och kan vara riktigt farliga med tanke på deras snabbhet.

Basbygge

I Metal gear Survive så ska man skapa och bygga på sin bas för att överleva, och skapa en plats där alla som du räddar kan söka skydd. När man bygger en bas så kan man bygga allting från olika byggnader, barriärer och även bondgårdsliknande funktioner som kan hålla boskap, eller så kan du även plantera för framtida föda.

Bygg, bygg och bygg!

Metal gear survive så kommer crafting (bygge) att vara en stor del utav spelet, det kommer finnas allt möjligt att plocka på sig som kan användas som material för att bygga saker till basen, utrustning till karaktären, ammunition och vapen. Du kommer även behöva material för att uppgradera och förbättra många saker, så samla gärna för mycket snarare en för lite. När du såväl ska skapa någonting så behöver du en specialanpassad arbetsbänk, utefter kategorin på saken du skall bygga.

Överlevnad

I Metal gear survive så kommer det att handla om mycket överlevnad, inte bara att se till att ha vatten och mat då gubben kan svälta eller dö av törst, men även syre. Du kommer att behöva en syrgastank kopplad till en syrgasmask för att kunna andas i tuffare miljöer som kallas för ”the mist”, som ser ut som en blandning mellan en dimma och en sandstorm. Se till att hålla ett öga på din syrenivå. Du kan även bli sjuk utav att äta dålig mat, så se efter vad din karaktär stoppar i sig under spelet.

Skada är något som behövs hanteras i spelet, det finns olika skador som du måste anpassa dina läkande kunskaper kring. Det finns en meny som visar var karaktären har skadat sig, ett exempel på skador kan vara att karaktären har vrickat foten.

Smyga!

Eftersom att metal gear är en spelserie som spelas mycket utefter stealth genren så kommer man såklart att kunna hantera uppdrag via stealth också, se till att smyga mycket för att överlista eller undvika fiender som annars kunde vara knepiga att döda. Om du vill ha ett vapen som kan få död på fiender utan att bli upptäckt på distans så rekommenderas en pilbåge eller ett vapen med ljuddämpare, annars kan du smyga upp bakom en fiende och döda med en kniv.

Singleplayer och multiplayer skillnader

Vi ska ta en titt på vad skillnaderna är mellan spellägen.

Singleplayer

Singleplayer så spelar spelaren uppdrag som är knuten till storyn för själva systemet, det innehåller de mest grundliga funktionerna för överlevnad som att se efter karaktärens hälsa, bygga bas och rädda överlevare som sedan kan hjälpa dig i basen.

Multiplayer/Co-op

Multiplayer läget så kan man spela co-op mode som innebär att du kan spela upp till 4 spelare samtidigt, i co-op kan man anta sidouppdrag som kommer fram emellanåt. Dessa uppdrag belönar spelare med allt från material till vapen, och andra nödvändiga saker som kan behövas under spelets gång.

Salvage missions

I Salvage missions så ska spelarna sätta ihop en maskin som kallas för wormhole digger, maskinen skapar ett maskhål för att samla en massa olika saker som kommer att vara nödvändigt. När maskinen är på plats och körs igång så kommer alla kristallzombies att lockas utav maskinen, vågor utav fiender kommer att försöka förstöra maskinen och det är ditt och dina kompanjoners uppdrag att försöka skydda den så gott ni kan. Beroende på hur väl man lyckas baseras i större delen kring hur länge uppdraget pågår tidsmässigt, om den inte förstörs. Ju längre ni lyckats skydda maskinen desto bättre belöningar får man för sin prestation, se till att sätta ut fällor, barriärer och gör så gott motstånd ni kan mot vågorna med fiender som strömmas in.

Vad är det viktigaste att tänka på?

Tänk först och främst på vätska, föda, syre, förbereda sig alltid inför uppdrag, och lämna aldrig basen osäkrad från zombies. Zombies attackerar basen när spelaren inte är på plats, så se till att ha en ordentlig barriär och kanske några turrets för att få död på alla kristallzombies. Tänk också på att ammunition craftas, och karaktären kan inte bära hur mycket ammunition som helst, så försök att använda mycket melee vapen och sen är stealth kills ett bra alternativ. Ammunition kan craftas.

Hoppas folket gillar infon och tråden!

Avstängd

Det här kan bli riktigt bra, det gäller bara att inte tänka på att det är ett Metal Gear spel.

Tråddemonen
Testpilot

@xtrem11: Ja det är väl lite tråkigt att det baserat helt annorlunda kring metal gear serien. Men tror mycket av idéerna kom ifrån 3an snake eater.

Avstängd

@Zimpan: 3:an och 5:an och 5:an lånade mycket från Peace Walker. Det är arvet efter Hideo Kojima.

Tråddemonen
Testpilot

@xtrem11: 3an kom ju ut år 2004 och Peace walker kom ju ut år 2010. Hur kan 3an ha lånat av ett spel som gjordes efter?
Det jag tänkte kring jämförelsen mellan 3an och Survive är att 3an inledde överlevnads koncept till spelserien. Konami kände väl att konceptet höll till spelserien och bestämde väl sig då att tillägga den populära spel genren inom Metal gear.

Avstängd

@Zimpan: Survive tog idéer från 3:an och 5:an men att 5:an tog idéer från Peace Walker. Du läste fel

Tråddemonen
Testpilot

@xtrem11: Brukar ju vara så. Att man behåller tidigare funktioner men utvecklar en spelserie med nästa projekt. METAL GEAR Survive är dock lite annorlunda då de verkar sträva efter något helt nytt som skapar även sandbox funktioner.

Moderator | Testpilot

Spelet ser ändå kul ut. Visst det kanske inte är "Metal gear" men personligen spelar det ingen roll om spelet bara är roligt


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Tråddemonen
Testpilot

@uberpwnage2.0: Ja spelet ser ju bra ut. Vart förvånad när jag gjorde research att spelet faktiskt har lite djupare funktioner. Ser mest fram emot Single player läget i spelet.

Tråddemonen
Testpilot

Betan är spelbar nu! För de som vill testa på spelet! Betan är igång mella den 15e februari till den 18e februari! Betan finns tillgänglig för Xbox One, PS4 och steam.

Avstängd

Någon som vet om couch coop / split screen är confirmed?

Tråddemonen
Testpilot

@Deliverans: Tyvärr kommer det inte finnas någon split screen i spelet. Men det förstår man, då det finns en del menyer att hålla koll på. Men annars är det co-op som gäller från 2-4 spelare.

Avstängd
Skrivet av Zimpan:

@Deliverans: Tyvärr kommer det inte finnas någon split screen i spelet. Men det förstår man, då det finns en del menyer att hålla koll på. Men annars är det co-op som gäller från 2-4 spelare.

Aha förstår... Tack för infot. Spelar Singleplayer isåfall. Kör aldrig online.

Tråddemonen
Testpilot

@Deliverans: Ja det kanske är lite tråkigt. Men det är samma här, single player är nog det som intresserar mig mest. Såg även att de hade postat en ny trailer som visar lite ny gameplay och fienden, måste säga att intresset för spelet växer.

Avstängd

@Zimpan:

Får det mer än 75 metacritic så köper jag det, dock kommer ett gäng siter att ge det usla betyg bara pga den här larviga "konami bojkotten" så man får nog sålla lite bland reviews för att göra sig en bedömning. Dock såg priset ut att vara mellanklassen. Inget 599kr spel, inte på Webhallen iallafall. Jag är rätt positivt optimistisk faktiskt

Tråddemonen
Testpilot

@Deliverans: Jo jag tror spelet nog i sig kommer vara roligare en vad de flesta tror.

Avstängd

Folk på metacritic har redan börjat spamma, trots att spelet inte är släppt än.
En del är betatestare och folk som faktiskt har spelat spelet, de är överlag positiva. En del fjantar sig och ger det 0/10.

Medlem

Som stort fan av MGS1-4 trodde jag inte jag skulle röra ett spel till efter vad jag anser ett fjasko, MGS5. Och Kojima kontroversen gjorde inget bättre.

Men detta ser trots allt intressant ut. Får kanske. Änta in någon seriös recension


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Soulless:

Som stort fan av MGS1-4 trodde jag inte jag skulle röra ett spel till efter vad jag anser ett fjasko, MGS5. Och Kojima kontroversen gjorde inget bättre.

Men detta ser trots allt intressant ut. Får kanske. Änta in någon seriös recension

Intressant att du tycker 5an var ett fjasko själv är den på topp 10 listan av episka och känslomässiga upplevelser ett spel har gett mig faktiskt. Det verkar vara två läger vad gäller phantom pain, antingen älskar eller hatar man det. Läste nyligen en topplista på en annan sajt som rankade alla metal gear spel sedan - 87 och de hade 5:an på #2. Sannerligen finns det andra liknande listor som har det på sista plats. (jag tror jag läste på Polygon eller nåt)

Frågan som är intressant är ju hur mycket en spelupplevelse kan bli biased av externa faktorer. Kan man t.ex spela ett spel (eller se en film) som man "egentligen" tycker är fantastisk, men meta-händelser/externa faktorer gör att man ogillar det? Och vice versa, kan man mana sig själv att älsa en upplevelse trots att man "egentligen" inte gillar det.

Om man skulle bortse från att 5:an har ett konstigt eller icke existerande "slut" och ifall Kojima hade slutat på Konami på vanligt sätt, hade folk älskat spelet då?
Ibland får jag känslan av att long time MGS fans känner lite som man gör om man varit tillsammans med någon länge, och den gör slut via SMS typ. Man saknar closure.

Avstängd

Launch trailer: https://youtu.be/LBgwApP9dSA
Lite Horizon Zero Dawn inspirerad combat

Medlem

Har också sneglat på detta... har liksom inte tid... Monster Hunter World, sen en massa andra spel jag inte ens har börjat med...


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Blir det någon PC-release månne? Någon som vet?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Blir det någon PC-release månne? Någon som vet?

Släpps den 22/2 till PC. Finns på Steam.

Avstängd
Skrivet av Spectral:

Släpps den 22/2 till PC. Finns på Steam.

Det kanske blir lite snyggare på PC? Grafiken såg inte ut att hålla samma klass som MGS5 trots att det är 3 år senare och samma motor.... Alltså på launch trailern gameplay.

Ambassadör
Xbox

Det här kan nog vara rätt underhållande. Synd att massa konstiga Kojima-fans sprider dynga på internet bara.

(Kojima kan vara den mest överskattade personen i spelbranschen i dagsläget. Jisses, Death Stranding ser ut som ett LSD-trippat projekt från konstfack, men det verkar bara vara jag som ser det haha.)


signatur

Jump in.

Medlem

Vad menar ni med att det har smygstartat, finns det möjlighet att spela det redan idag på PS4?

Tråddemonen
Testpilot

@Mortaigne: Har lite hat och kärlek för Hideo. Skulle nog säga att storyn i sig inom MGS serien är mest riktat åt tuffa människor som har övermänskliga krafter, sen är det så många militära organisationer som blandas ihop så det är ibland svårt att hålla koll på vad organisationerna står för. Men speldesignen i sig i spelen är dock väldigt genomtänkta, och man blir fortfarande häpen över de saker som spelen innehåller som gjordes redan när PS2 var den största konsolen inom spelmarknaden.

Däremot är jag riktigt intresserad utav Death Stranding då vad jag vet hitils är att det kommer ha med svarta hål och göra. Samt mycket är referenser till vad det innebär att hamna i limbo, i den skruvade verkligheten.

Tråddemonen
Testpilot

@Goosemump: Alla digitala förbokningarna kommer inte att kunna spelas försen tolvslaget nu i natt, men de finns dem som har förbokat spelet och fått den fysiska varianten på brevlådan som kan spelas redan nu. Det är så jag uppfattar det.

Avstängd

Hammrar på metacritic.. Embargot borde vara släppt nu. Var är alla reviews!

Medlem
Skrivet av Deliverans:

Intressant att du tycker 5an var ett fjasko själv är den på topp 10 listan av episka och känslomässiga upplevelser ett spel har gett mig faktiskt. Det verkar vara två läger vad gäller phantom pain, antingen älskar eller hatar man det. Läste nyligen en topplista på en annan sajt som rankade alla metal gear spel sedan - 87 och de hade 5:an på #2. Sannerligen finns det andra liknande listor som har det på sista plats. (jag tror jag läste på Polygon eller nåt)

Frågan som är intressant är ju hur mycket en spelupplevelse kan bli biased av externa faktorer. Kan man t.ex spela ett spel (eller se en film) som man "egentligen" tycker är fantastisk, men meta-händelser/externa faktorer gör att man ogillar det? Och vice versa, kan man mana sig själv att älsa en upplevelse trots att man "egentligen" inte gillar det.

Om man skulle bortse från att 5:an har ett konstigt eller icke existerande "slut" och ifall Kojima hade slutat på Konami på vanligt sätt, hade folk älskat spelet då?
Ibland får jag känslan av att long time MGS fans känner lite som man gör om man varit tillsammans med någon länge, och den gör slut via SMS typ. Man saknar closure.

Personligen tyckte jag det tog ett för stort steg bort från vad som fått mig att älska de tidigare. Det var inte ett dåligt spel i sig, bara ett dåligt MGS spel. För anonym story, för "öppet" gameplay (ja det låter konstigt men stämmer) och på tok för få filmsekvenser

Öppningen till TPP var helt fantastiskt men sedan gick det endast, i min mening, utför.

Det sagt så upprepar jag att Survive faktiskt ser riktigt intressant ut!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

12
Skriv svar