Tips till en nybliven frilansare

Medlem
Tips till en nybliven frilansare

Jag har precis tagit beslutet om att frilansa som webbdesigner. Finns det någon här som frilansar och skulle kunna ge lite användbara tips. Hur balanserar man med privatlivet, hur kommunicerar ni med era kunder och hur sköter ni den ekonomiska biten? Alla tips välkomnas.

Skrivet av melkerman:

Jag har precis tagit beslutet om att frilansa som webbdesigner. Finns det någon här som frilansar och skulle kunna ge lite användbara tips. Hur balanserar man med privatlivet, hur kommunicerar ni med era kunder och hur sköter ni den ekonomiska biten? Alla tips välkomnas.

Hej där, jag har varit frilans av och till sedan 1989, och det första man egentligen kan säga om frilanslivet är att du måste vara mycket sparsam med din ekonomi. Av alla pengar du får in, plocka omedelbart bort 70% och lägg i en buffert, för du kommer att behöva den. Jobba stenhårt och målmedvetet och ta alla jobb du kan tills du får in minst en årslön (jag lägger den lågt, 120 000:-), sedan kan du leta projekt lite mer målmedvetet.

Tre saker du aldrig får tumma på:

1. Behandla dina klienter som guld (men respektera din egen tid, dra upp riktlinjer för hur mycket du kan / vill arbeta)
2. Missa aldrig någon deadline (att hålla tider är det yttersta beviset på att du är kompenent och vet vad du sysslar med)
3. Nätverka (ge rabatter till återkommande kunder, gör gratisarbete för reklam, tipsa andra om kollegor och de gör samma med dig)

Vad det gäller privatlivet kommer du ha tänt på kontoret (huvudet), ca. 90% av din vakna tid. Allt kommer handla om att färdigställa projekt, leta nya kunder, sköta det administrativa. Om du har familj (flickvän / pojkvän / fru / man), måste du kommunicera detta livsval tydligt för dem så att de förstår vad det innebär.

Rent praktiskt, innan du ens sätter igång och jobbar, måste du också kolla upp din konkurrens. Vad gör andra, kan jag göra det bättre, varför ska de välja mig? Sätt upp tydliga mål, välj att utveckla dig själv så ofta du kan. Bli helt enkelt bäst på det du gör.

Om du brinner för ditt jobb / det du är expert på, kommer det mesta gå per automatik, men om du känner att du måste kämpa med alla delar som har med frilansjobbet att göra, så är det nog bättre att du gör annat. Att vara frilans är ett livsval som inte är så lätt. Bara betänk att du ofta kommer behöva jobba när andra är lediga, samt att nästan alla dina helger kommer vara knutna till jobb, dvs. om du har mycket att göra.

Jag har över 2000 färdiga projekt i min CV, och känner att jag vill göra andra saker nu, bl.a. testa ett fast jobb, och även skriva mer.

Alla frilansjobb har gett mig en väldigt bra disciplin och målmedvetenhet, för att inte säga självförtroende. Om du går in för att göra det här, satsa då till 1000%, tro på dig själv och kämpa på, för det kommer bli svårt.

Slutligen, när det gäller ekonomin. Fakturera via Frilans Finans (Googla), så slipper du lägga tid på pappersarbete.

PS. Om du ska jobba mycket med webbdesign, rekommenderar jag att du faktiskt blir expert på UX också. Marknaden fullkomligt skriker efter UX-designers, och detta kan du nog kombinera med ditt arbete.

Lycka till!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hur det är som just webbdesigner vet jag inte, men jag brukade vara frilansande videoredigerare.

För den ekonomiska biten så finns det en hel del tjänster därute som hjälper. Jag använder Frilans Finans, som låter mig fakturera via dom. Med det sagt är det inget man ska göra om man gör det på heltid. Tror någon sa att om din lön överstiger typ 40k på faktura i månaden så ska du istället sköta det själv, men det är förstås helt upp till dig hur mycket du värderar din tid. Helst borde man ha eget företag från dag 1, men det är inte alltid så realistiskt

Ett annat tips, som egentligen låter lite fånigt (och förutsatt att du jobbar utanför hemmet på någon arbetsplats), är att man går på varje AW eller social tillställning som kund eller företaget du jobbar för nu har. Frilansandet, i TV-branschen iaf, handlade så otroligt mycket om kontakter och att man var trevlig. Då hjälper att man synts i sådana sammanhang något otroligt för projektledare eller dylikt att fortsätta ringa dig, då dom känner dig. Sen är det ofta roligt också, så det är ju också ett plus

Also, kom ihåg att värdesätta dig själv. Ta inte jobb till för låga priser, det sabbar för alla i din bransch. Klart man ska ha förhandlingsmån, men beräkna vad du och din tid är värd och låt inte folk utnyttja dig. Går du in billigt kan du fastna där.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av melkerman:

Jag har precis tagit beslutet om att frilansa som webbdesigner. Finns det någon här som frilansar och skulle kunna ge lite användbara tips. Hur balanserar man med privatlivet, hur kommunicerar ni med era kunder och hur sköter ni den ekonomiska biten? Alla tips välkomnas.

Jag har frilansat som skribent sedan 2009. De allra viktigaste råden jag kan ge dig är att jobba disciplinerat och spara så mycket av din inkomst som du kan.

Jag började frilansa med ambitionen att samtidigt resa jorden runt. Det enda jag behöver är en laptop och WiFi, så tänkte jag. Men verkligen är annorlunda. Du kommer att jobba 10-12 timmar om dygnet, 6 dagar i veckan under de två första åren. Det är hårt arbete som kommer att göra dig mer platsbunden är du först trodde. Du vill, för att kunna jobba disciplinerat, att ha din egen hubb och en hyffsad bostad att bo i. Exempel på städer som är gästvänliga för frilansare hittar du på svenska nomader.

Jag lyckades spara 60% av min inkomst genom att bo i Indien, där priserna är ibland är 3-4 gånger billigare än i Sverige. Så över ifall du skulle kunna bosätta dig i en annat, billigare land. Rent administrativt kan du antingen registrera ett företag i Sverige eller i bostaden du bor i. Det ger båda olika fördelar. Om du skrivet ut dig och har företaget i ett annat land kan du ta del av lägre skatt = mer pengar till sparandet. Att ha företaget i Sverige gör att du kan ta del av förmåner som A-kassa och pension.

Sedan var jag också smart med att göra så många, tillåtna, avdrag som möjligt. Det var allt ifrån elektronikprylar till resor och hyra. Även ifall det egentligen är ganska enkelt att sköta din egen bokföring (det finns massor av automatiserade bokföringsprogram) så spar du mer pengar genom att anlita en revisor. Dels genom avdrag men även genom tidseffektivisering. Du kan enkelt jämföra priser på revisorer och redovisningskonsulter på Ageras.

Gällande att hitta jobb så finns det massor av hemsidor där du kan söka frilansjobb som exempelvis Fiverr.

Lycka till!

1
Skriv svar