Recension – Luigi's Mansion 3

Robot
Recension – Luigi's Mansion 3

I Luigis tredje spökhus når både huset och kreativiteten nya mysrysliga höjder.

#luigis-mansion-3, #next-level-games, #nintendo, #nintendo-switch


Medlem

Ett mycket bra spel fullt med nintendo magi får hoppas att det inte tar 20 år till för nästa del att komma det behövs fler spel som detta mitt imellan alla fps och sport spel!

Moderator | Testpilot

Aldrig lirat den här spelserien tidigare fä det sett så ointressant ut. Kan man hoppa in med 3an utan att ha spelat tidigare titlar?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny

@uberpwnage2.0: Ja, det skulle jag absolut säga. Bara att tuta, köra och dammsuga!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Riktigt bra spel, blivit många timmar sista dagarna. Skulle kanske önska att rummen var mörkare innan man klarat dem (ettan var riktigt mörkt) och lite mer variation bland de "vanliga" fienderna (ettan hade i alla fall fem-sex olika typer av spöken i rummen, här finns det typ två).


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag gillar att du skrev det amerikanska namnet på Luigi's Mansion 2.

Själv så gillar jag första Luigi's Mansion mest, fick tvåan före eftersom den versionen av ettan inte hade släppts än när jag köpte Luigi's Mansion 2.

Jag gillade det första spökhuset i Luigi's Mansion 2, det andra gick an men det tredje har jag inte ens orkat att göra klart än.
Så jag ska försöka spela klart första Luigi's Mansion på 3DS och sen ge Luigi's Mansion 2 en ny chans.

Luigi's Mansion 3 ser roligt ut och det skulle vara kul att prova det spelet någon gång.
Det är kul att Gooigi är tillbaka, det är nog lättare att spela två spelare samtidigt på Nintendo Switch än vad det är på Nintendo 3DS.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av Vampir:

Ett mycket bra spel fullt med nintendo magi får hoppas att det inte tar 20 år till för nästa del att komma det behövs fler spel som detta mitt imellan alla fps och sport spel!

20 år??? Räknas inte Nintendo 3DS spelen???


signatur

ゼルダの城

Medlem

Kanske blir full pott nästa gång om Luigi istället börjar gå runt och dela ut meningslösa paket i huset.

Medlem

Jag har sagt det förut, men det är lustigt att det finns folk kallar Gooigi för en nyhet när han redan varit med i ett tidigare spel:


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

20 år??? Räknas inte Nintendo 3DS spelen???

Jo det räknas men jag har inte spelat 2an

Redaktör
Ponny

@ZeldasCastle: Sant, men ur ett pusselperspektiv är Gooigi very much en nyhet här.
Hade önskat mig en Gooigi-amiibo men kan tydligen inte få allt...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Vampir:

Jo det räknas men jag har inte spelat 2an

Hoppas att ettan och tvåan också kommer till Nintendo Switch då


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag vet att recensionen lite lätt tar på det, men hur "kul" är det att spela två stycken? Letar nämligen efter spel som jag och min sambo kan spela tillsammans och det behöver nog vara så att spelare två faktiskt gör saker och känner den bidrar, och inte bara som "stjärnan" i Super Mario Galaxy som bara snurrar runt och plockar saker. Det ska vara kul att vara spelare två helt enkelt. Är det här rätt spel för det?

Behöver inte vara så co-op-optimerat (fint ord) a la Left 4 Dead, men hoppas ni förstår vad jag menar


signatur

Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Aldrig lirat den här spelserien tidigare fä det sett så ointressant ut. Kan man hoppa in med 3an utan att ha spelat tidigare titlar?

Jag har bara lirat ettan innan och det väldigt litet. Men hoppade in på 3an känner inte som jag behövt spelat dom andra nej

Redaktör
Ponny

@Hittebarn: Jag har spelat lejonparten av spelet på egen hand, men jag tror jag hajar vad du menar med att det inte "behöver inte vara så co-op-optimerat". Jag vet inte hur balansen/utmaningen som helhet blir i co-op, men att rota igenom rum sida vid sida är good ol' fun. Dock tror jag det är gjort för solospelaren i åtanke. När man hittar motorsågsmojängen får bara en röja med den, t.ex. Liksom bara Gooigi kan ta sig till vissa platser. Det är klart mer "givande" co-op än i Galaxy, men det finns vissa frågetecken.

Finns också en demo (med en rolig våning, dessutom) ni kan provköra.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Håller med om att co-op är "mja". Det är definitivt bättre än Cappy i Super Mario Odyssey, men eftersom alla pussel måste gå att klara solo så är många av dem designade på ett sätt som gör att bara en spelare i taget kan göra något. Finns exempelvis områden som bara Gooigi kommer in i och under tiden står Luigi och rullar tummarna.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

@Hittebarn: Jag har spelat lejonparten av spelet på egen hand, men jag tror jag hajar vad du menar med att det inte "behöver inte vara så co-op-optimerat". Jag vet inte hur balansen/utmaningen som helhet blir i co-op, men att rota igenom rum sida vid sida är good ol' fun. Dock tror jag det är gjort för solospelaren i åtanke. När man hittar motorsågsmojängen får bara en röja med den, t.ex. Liksom bara Gooigi kan ta sig till vissa platser. Det är klart mer "givande" co-op än i Galaxy, men det finns vissa frågetecken.

Finns också en demo (med en rolig våning, dessutom) ni kan provköra.

Det låter som du förstådd precis vad jag var ute efter. Det finns ju spel som är väldigt tydligt skapad för enspelarupplevelsen och co-op-moment känns mer inkastat i sista sekund, som Mario Galaxy och blir inte direkt jättekul för den andra spelaren. Vi har haft oändligt roligt med spel som Broforce, Overcooked, LittleBigPlanet som "går" att spela ensam, men blir mer givande i co-op.

Hade ingen aning det fanns ett demo, det skall vi kika in. Tack!

Skrivet av Arzei:

Håller med om att co-op är "mja". Det är definitivt bättre än Cappy i Super Mario Odyssey, men eftersom alla pussel måste gå att klara solo så är många av dem designade på ett sätt som gör att bara en spelare i taget kan göra något. Finns exempelvis områden som bara Gooigi kommer in i och under tiden står Luigi och rullar tummarna.

Sådant man är lite rädd för :(.
Frågan är egentligen ganska simpel - har bägge roligt om man spelar det här co-op?


signatur

Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.

Medlem
Skrivet av Hittebarn:

Jag vet att recensionen lite lätt tar på det, men hur "kul" är det att spela två stycken? Letar nämligen efter spel som jag och min sambo kan spela tillsammans och det behöver nog vara så att spelare två faktiskt gör saker och känner den bidrar, och inte bara som "stjärnan" i Super Mario Galaxy som bara snurrar runt och plockar saker. Det ska vara kul att vara spelare två helt enkelt. Är det här rätt spel för det?

Behöver inte vara så co-op-optimerat (fint ord) a la Left 4 Dead, men hoppas ni förstår vad jag menar

Jag har lirat co-op med sambon hela helgen och vi har haft fruktansvärt kul, trots att sambon var skeptisk till en början. Hade verkligen inte beskrivit co-op delen som "mja". Visst märks det att spelet framför allt är designat för solo-lir, men Gooigi kan göra nästan allt vanliga Luigi kan göra utom att öppna dörrar. Det enda som kanske kan vara tråkigt ibland är att Gooigi kan ta sig in på ställen som Luigi inte når, och många gånger kan Luigi inte göra annat än vänta under denna tid. Men detta är egentligen inget som har stört mig särskilt mycket då dessa moment oftast är ganska korta, och med tanke på hur många dolda hemligheter detta spel erbjuder så skadar det aldrig med ett par extra ögon. Det är väldigt kul att utforska tillsammans och påminner till viss del om ett Lego-spel med mycket mer välgjorda och genomtänkta spelmekaniker och miljöer. Rekommenderas starkt!

Notera att det tar runt 30-60 minuter innan man låser upp co-op!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

När jag ser det här blir jag nästan 12 igen när Första Luigis Mansion kom ut. Köpte det och gamecube på releasedagen. En magisk dag var det!

Detta ska spelas! Men det blir några andra spel före. Kommer så mycket spännande i november.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Ska nu i denna stund köpa spelet! Hoppas verkligen det är skoj! Men spel från Nintendo brukar vara riktigt bra

Medlem

Hur är spelet i co-op? Funderar på att köpa spelet och sökes igenom det med tjejen. Läste någonstans att de går att spela igenom hela spelet i co-op

1
Skriv svar