Recension – Persona 5 Royal

Robot
Recension – Persona 5 Royal

Fantastiskt blir bättre i rojalistisk skrud.

#persona-5-royal


Medlem

Vill ha fantasy med drakar o sånt, inte studentliv.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gaara:

Vill ha fantasy med drakar o sånt, inte studentliv.

Jag är lite i samma bana. Hade problem med Fire Emblem Three Houses till en början för att det är lite för mycket studentliv av det hela... Men det blev bra tillslut.

Ska ge det här en chans. Lövfejs har gormat om den här varianten, och vanliga Persona 5 så mycket att jag måste spela det nu så han kniper igen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@uberpwnage2.0: ja du vet att jag aldrig kommer sluta tjata Men Persona-spelen är inte något för alla, det speciella upplägget är definitivt något man älskar eller inte uppskattar alls. Så har alla delarna i serien varit, men jag skulle säga att Persona 5 Royal gör formeln så lättillgänglig som den någonsin varit. Grundspelet är makalöst bra om man faller för konceptet, och det har bara blivit bättre och lättare att ta till sig med Royal.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox

Trevlig och bra recension! Spelet är nog verkligen inget för mig dock, hehe.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@uberpwnage2.0: ja du vet att jag aldrig kommer sluta tjata Men Persona-spelen är inte något för alla, det speciella upplägget är definitivt något man älskar eller inte uppskattar alls. Så har alla delarna i serien varit, men jag skulle säga att Persona 5 Royal gör formeln så lättillgänglig som den någonsin varit. Grundspelet är makalöst bra om man faller för konceptet, och det har bara blivit bättre och lättare att ta till sig med Royal.

Problemet som jag har haft är att det tog lång tid att få grepp om det.
I sällsynta fall så börjar jag bry mig och tycker spel är roliga direkt(GoW och Horizon), i vanliga fall så tar det ca 4-7 timmar(Colussus, RDR2 och Ni No Kuni 1 och 2) men med Persona 5 så skulle jag nog säga att det tog 20-25 timmar innan jag började känna att jag brydde mig om karaktärerna och hade någorlunda grepp om spelet typ.

Nu har jag spelat vanliga Persona 5 i ca 35 timmar, köpte det med tillägg på BF i höstas och är det jag lirar just nu. Det är roligast just nu, än så länge.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Fearnox: hade du spelat några andra Persona-spel innan om jag får fråga? Annars är det speciella spel som kräver en viss invänjningsperiod. Jag föll pladask för det men hade också spelat Persona 3 och 4 innan jag satte tänderna i femman, och det påverkar säkerligen hur snabbt man kan ta till sig upplevelsen. Personligen tyckte jag handlingen och karaktärerna var galet bra redan från början, i mitt fall var det snarare den något ojämna karaktärsutvecklingen som gjorde möjligheterna att ta sig an olika uppdrag något utdraget i början, vilket förbättrats rejält i Royal. Men den nya karaktären och lejonparten av det nya innehållet introduceras en bit in i spelet, så om du redan är 35 timmar in i originalet är det nog bäst att fortsätta njuta där och återvända till spelet med Royal längre fram i tid när du får suget igen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Förhandsbokat, förhoppningsvis dyker det upp i brevlådan imorgon! Ett av de bästa spelen senaste decenniet, och det verkar som om Royal kommer göra spelet ännu bättre, perfekt läge att sitta i karantän.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Fearnox: hade du spelat några andra Persona-spel innan om jag får fråga? Annars är det speciella spel som kräver en viss invänjningsperiod. Jag föll pladask för det men hade också spelat Persona 3 och 4 innan jag satte tänderna i femman, och det påverkar säkerligen hur snabbt man kan ta till sig upplevelsen. Personligen tyckte jag handlingen och karaktärerna var galet bra redan från början, i mitt fall var det snarare den något ojämna karaktärsutvecklingen som gjorde möjligheterna att ta sig an olika uppdrag något utdraget i början, vilket förbättrats rejält i Royal. Men den nya karaktären och lejonparten av det nya innehållet introduceras en bit in i spelet, så om du redan är 35 timmar in i originalet är det nog bäst att fortsätta njuta där och återvända till spelet med Royal längre fram i tid när du får suget igen.

Näe, det var första för mig. Jag försökte att hålla mig ifrån allt som hade att göra med spelet innan jag började, så det tog nog lite extra tid för att greppa skolmiljön och vad det var spelet skulle innehålla. Jag gillar story drivna RPG och Persona 5 känns väldigt bra, men jag upplevde nog en viss förviring och chock i början☺ Det börjar väl lägga sig lite nu och det verkar bli kul resterande 70 timmarna.

Medlem

Har också lite svårt för ämnet som sådan, men Persona är ändå annorlundare och kul att lira - min favorit spel på PS Vita så länge jag hade en (P4 Golden). När jag har lite mera tid och det är kanske Rea på g då slår jag kanske till iaf.

Medlem

Tycker Persona 5 är ett av de bästa jrpg spelen, men eftersom jag redan har kört igenom grundspelet så väntar jag med Royal.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Lirade aldrig klart Persons 5 men la ner säkert 70 timmar på det. Aldrig kört Persona innan och blev grymt överraskad!

Kollar inte ens på anime, måste man inte så klart men tror anime fans har lättare att fastna för såna här spel generellt. Kommer bli att fixa detta i framtiden och köra klart det.

Man kan haffa sin heta skolfröken så av mig får det 5/5!

Medlem

Föredrar trean och fyran mer. Men om dessa är snudd på 10or så är ju 5an en stark 9. Alltså väldigt bra.

Dock inte vart så sugen på spela om det igen så snart. Det är ju ändå ca 100 timmar. Men med det förändringar du nämner blev jag lite sugen


signatur

Ultrazine

Medlem

@Loevet: Tack för bra recension! Tillagt i backloggen nu
En fundering, vet du varför dom lägger så mycket energi på att utöka ett redan lååångt spel istället för att lägga energi på 6an? Kan tänka mig att många som spelat original 5an inte kommer att lägga 100+ timmar på version fem och en halv, alltså färre sålda exemplar.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

@korvmos: Vad jag har förstått så har de även gjort ändringar i spelet som effektiviserar och gör vissa saker lättare, så spelet är inte längre. Började spela Royal igår och det märks ganska omgående att vissa saker är betydligt bättre nu.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@korvmos: tack själv för de vänliga orden! ❤️Dels har Atlus länge gjort så här, att utöka och förbättra en del i serien i väntan på nästa del (de tar lååååång tid på sig med nya delar), och dels innehåller den nya versionen också en del saker de inte hann få med i originalversionen.

Men precis som @Belfry skriver har de också strömlinjeformat spelandet i Royal, vilket tillsammans med de justerade spelsystemen gör att det faktiskt går betydligt snabbare här än i originalet. När jag kom fram till exakt samma punkt i Royal som jag var i genomspelningen av originalet var antalet speltimmar cirka 10 timmar lägre. Ett nytt palats, en tredje skoltermin och nya sociala aktiviteter innebär så klart att det finns mer att göra här, men den totala speltiden blir inte så våldsamt mycket längre än i originalet.

Och tur är väl det, med tanke på att det är snudd på omöjligt att spela originalet med mindre än 100 speltimmar under bältet


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Belfry:

@korvmos: Vad jag har förstått så har de även gjort ändringar i spelet som effektiviserar och gör vissa saker lättare, så spelet är inte längre. Började spela Royal igår och det märks ganska omgående att vissa saker är betydligt bättre nu.

Skrivet av Loevet:

@korvmos: tack själv för de vänliga orden! ❤️Dels har Atlus länge gjort så här, att utöka och förbättra en del i serien i väntan på nästa del (de tar lååååång tid på sig med nya delar), och dels innehåller den nya versionen också en del saker de inte hann få med i originalversionen.

Men precis som @Belfry skriver har de också strömlinjeformat spelandet i Royal, vilket tillsammans med de justerade spelsystemen gör att det faktiskt går betydligt snabbare här än i originalet. När jag kom fram till exakt samma punkt i Royal som jag var i genomspelningen av originalet var antalet speltimmar cirka 10 timmar lägre. Ett nytt palats, en tredje skoltermin och nya sociala aktiviteter innebär så klart att det finns mer att göra här, men den totala speltiden blir inte så våldsamt mycket längre än i originalet.

Och tur är väl det, med tanke på att det är snudd på omöjligt att spela originalet med mindre än 100 speltimmar under bältet

tack så mycket, då är jag mer med på varför dom gjort på detta sättet. Kan inte komma på någon annan serier som jobbar på samma sätt men det kanske ni kan som har lite djupare/större kunskap om spel-branschen än mig som glad amatöspelare


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Jag äger - men har inte hunnit spela - Persona 5. Är det någon vits att köpa Royal och köra det i stället, eller är det ett spel värt att spela medveten om att en (aningen) bättre version finns?

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

Jag äger - men har inte hunnit spela - Persona 5. Är det någon vits att köpa Royal och köra det i stället, eller är det ett spel värt att spela medveten om att en (aningen) bättre version finns?

Är lite mer än 50h in på Royal, har även spelat originalet nästan lika mycket. Jag skulle säga att det är väldigt mycket som är bättre, smidigare, och enklare i royal. Med det sagt tycker jag inte att det är ett måste om man redan äger originalet. Om det är så att du ändå har lite rummelpengar att spendera så tycker jag gott att du kan köpa Royal.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

1
Skriv svar