Quantum Break och Life is Strange lämnar Game Pass i april

Robot
Quantum Break och Life is Strange lämnar Game Pass i april
Medlem

Måste vara någon form av licensproblem med Quantum Break. Så fort jag hörde nyheten i helgen så började jag spela det. Intressant spel som påminner en mycket om Control av samma studio. Enda tråkiga är spelets upplösning som är 720p på Series S...😔

Medlem

Wow, jag visste inte att Starfield släpps på Game pass från dag 1. Då kan det ju vara värt att testa det på release day.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Måste vara någon form av licensproblem med Quantum Break.

Utgivningsrättigheterna för Alan Wake gick tillbaka till Remedy och remastern har släppts till PS och Nintendo. Quantum Break kanske är på väg att få samma behandling?

Ambassadör
Xbox
Skrivet av FZGurka:

Wow, jag visste inte att Starfield släpps på Game pass från dag 1. Då kan det ju vara värt att testa det på release day.

Alla Xbox first party-spel släpps direkt på Game Pass.

Skrivet av Margy:

Utgivningsrättigheterna för Alan Wake gick tillbaka till Remedy och remastern har släppts till PS och Nintendo. Quantum Break kanske är på väg att få samma behandling?

Det är möjligt, eller så är det något licensbekymmer. Det förstnämnda är väl mest troligt kanske. Spelet skulle ju inte må dåligt av en remaster heller...


signatur

Jump in.

Medlem

Tråkigt. Hinner nog inte spela Quantum Break innan det försvinner april är dedikerat till annat

Medlem

Spelade QB när det släpptes och gillade det skarpt. Otroligt underskattat spel i mitt tycke

Medlem

Trodde Microsoft ägde rättigheterna till QB men de kanske sålde IP:t till Remedy, vilket förvisso är positivt då det ökar chanserna för en uppföljare i framtiden.

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Trodde Microsoft ägde rättigheterna till QB men de kanske sålde IP:t till Remedy, vilket förvisso är positivt då det ökar chanserna för en uppföljare i framtiden.

De kanske har liknande avtal som man ibland ser i filmbranschen?

Om någon inte gör något med en IP på X antal år går rättigheterna tillbaka.

Skribent
Skrivet av Ugly_Bob:

Spelade QB när det släpptes och gillade det skarpt. Otroligt underskattat spel i mitt tycke

Jag gillade tanken med att ha integrerade tv-episoder och sånt, men det kanske skulle kunna ha utförts lite bättre? Spelet är i alla fall helt ok enligt min mening.

Men visst är det sagt att Alan Wake, Control och QB alla förekommer i samma universum?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag gillade tanken med att ha integrerade tv-episoder och sånt, men det kanske skulle kunna ha utförts lite bättre? Spelet är i alla fall helt ok enligt min mening.

Men visst är det sagt att Alan Wake, Control och QB alla förekommer i samma universum?

Iaf Alan Wake och Control, troligtvis Quantum Break också.
Max Payne äger ju inte Remedy rättigheter till mera, de sålde Max Payne IPet för att finansiera Alan Wake.

Får se vad som händer nu när de gör Remake på MP 1 och 2, menar MP ip har det ju inte gjorts något med.
Iofs. Har ju Sam Lake (Sami Järvi) sagt att Remedy inte är intresserad av att utveckla MP vidare.

Men ser framemot MP 1 och 2 i northlight motorn.

Medlem

Spelet är på kraftig rea i Xbox store just nu. 89 kr och normal pris är 449 kr. Imorgon är det sista dagen rea på spelet.

Skribent
Skrivet av Guld:

Spelet är på kraftig rea i Xbox store just nu. 89 kr och normal pris är 449 kr. Imorgon är det sista dagen rea på spelet.

Tror man får med TV-serien också om du köper spelet, den ingick inte i Game Pass-versionen.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Iceman88:

Iaf Alan Wake och Control, troligtvis Quantum Break också.
Max Payne äger ju inte Remedy rättigheter till mera, de sålde Max Payne IPet för att finansiera Alan Wake.

Får se vad som händer nu när de gör Remake på MP 1 och 2, menar MP ip har det ju inte gjorts något med.
Iofs. Har ju Sam Lake (Sami Järvi) sagt att Remedy inte är intresserad av att utveckla MP vidare.

Men ser framemot MP 1 och 2 i northlight motorn.

Är det Rockstar som äger MP-ip:t nu?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Licens strulet verkar vara löst och Quantum Break ser ut att komma tillbaka till GP

https://gameinfinitus.com/news/quantum-break-xbox-game-pass/

Medlem
Skrivet av blackidus:

Licens strulet verkar vara löst och Quantum Break ser ut att komma tillbaka till GP

https://gameinfinitus.com/news/quantum-break-xbox-game-pass/

Underligt att man ens har licenser som går ut i ett single-player-spel (som inte är ett sport/racing-spel).

Detta borde väl i så fall även innebära att spelet tas bort från försäljning om det inte hinner lösa sig?

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Är det Rockstar som äger MP-ip:t nu?

Jag tror det. Tänk att man 2023 är för lat för att googla fram svaret.
Men det borde vara Rockstar.

Skribent
Skrivet av Iceman88:

Jag tror det. Tänk att man 2023 är för lat för att googla fram svaret.
Men det borde vara Rockstar.

Jag jag sitter på jobbet och göra massa andra saker, så skyller på det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror man får med TV-serien också om du köper spelet, den ingick inte i Game Pass-versionen.

Ok👍 bra.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag jag sitter på jobbet och göra massa andra saker, så skyller på det.

Nä, det var inte kritik. Jag är ledig denna vecka och ”hade” inte tid att kolla upp det före jag skickade. Så det var lika mycket själv kritik

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag gillade tanken med att ha integrerade tv-episoder och sånt, men det kanske skulle kunna ha utförts lite bättre? Spelet är i alla fall helt ok enligt min mening.

Men visst är det sagt att Alan Wake, Control och QB alla förekommer i samma universum?

Jag tittar inte speciellt mycket på serier eller filmer så jag led inte speciellt mycket av dem då jag är för dåligt insatt för att bedöma skådespelarinsatser (de hade väl dock en del ganska välrenommerade skådespelare), kameravinklar och den cinematiska tekniken som används. Tyckte att det var ett spännande koncept som exekverades fullt tillräckligt för mig även om jag förstått att de sågades en hel del generellt. Gameplay var riktigt underhållande, men sen är jag också en sucker för mer eller mindre alla Remedys spel och stilen de använt sig av i sina senare kreationer.

Det förekommer referenser till Remedys andra spel i QB och även i några av de andra spelen till QB men om jag inte är ute och cyklar tillhör/tillhörde rättigheterna till QB Microsoft och såvida inte Remedy köpt eller fått tillbaka dem är det väl tveksamt om de officiellt kan förklara QB som en del av Remedy Connected Universe.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror man får med TV-serien också om du köper spelet, den ingick inte i Game Pass-versionen.

När jag laddade ner den helgen via GP, så var serien med. Kanske onödigt, men valde att ladda ner 75 gb extra bara för serien.

Skribent
Skrivet av Bullen86:

När jag laddade ner den helgen via GP, så var serien med. Kanske onödigt, men valde att ladda ner 75 gb extra bara för serien.

Ah då kanske det var jag som bara klickade bort de där 75 gb extra.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar